Γράφει ο Κωνσταντίνος Μέλλιος*
Οι χαμηλές επενδύσεις κατά την περίοδο 2000-2015 στις λιμενικές υποδομές (επέκταση του 6ου προβλήτα σε βαθύτερα κρηπιδώματα), ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερα πλοία, στέρησαν από το λιμάνι το συγκριτικό γεωγραφικό πλεονέκτημα που είχε έναντι των υπολοίπων της περιοχής.
Στις συνθήκες χρηματοπιστωτικής ασφυξίας και παρατεταμένης ύφεσης στο πλαίσιο της συμφωνίας του Ιουλίου 2015 η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να υλοποιήσει την προηγούμενη δέσμευση για ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ Α.Ε. (πώληση του 67% των μετοχών), μεγιστοποιώντας κατά το δυνατόν τα προσδοκώμενα οφέλη και περιορίζοντας τις ενδεχόμενες δυσμενείς συνέπειες.
Η υλοποίηση της συμφωνίας βρίσκεται στην τελική φάση υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, τον Φεβρουάριο του 2017. Τα επιχειρηματικά και επενδυτικά σχήματα που εμφανίζονται ενεργά στην παρούσα φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι τουλάχιστο τέσσερα.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση με αναπτυξιακή δυναμική και με θετική επίδραση στην εθνική και περιφερειακή οικονομία, που μεταφράζεται σε:
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
• Αμεσες και ελάχιστες ιδιωτικές επενδύσεις στο λιμένα Θεσσαλονίκης άνω των 180 εκατομμυρίων. Συμπληρωματικές δημόσιες επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων σε έργα σύνδεσης του Λιμένα με τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα.
• Αύξηση των θέσεων απασχόλησης στην ΟΛΘ Α.Ε. και σημαντική αύξηση σε αρκετές χιλιάδες των θέσεων απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, όπως σε επιχειρήσεις μεταφορών, logistics, διαμεταφορών, ναυτικών πρακτορείων, εκτελωνιστών, ασφάλειας αλλά και προμηθευτών εξοπλισμού και συντήρησης.
Η επιλογή της παραχώρησης σε στρατηγικό επενδυτή, με τη δυνατότητα προσέλκυσης και εξυπηρέτησης νέων φορτίων, αποτελεί βασικό παράγοντα ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας, που αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Βόρειας Ελλάδας, ενισχύει το λιμενικό ανταγωνισμό και δημιουργεί ευκαιρίες στις εμπορικές συναλλαγές για την εγχώρια παραγωγή και κατανάλωση.
Η επιθυμητή και επιδιωκόμενη ανάπτυξη είναι προφανές ότι δεν μπορεί και δεν πρέπει να περιορισθεί στο στενό κύκλο των άμεσα ή έμμεσα απασχολούμενων προσώπων και επιχειρήσεων στο Λιμάνι, αλλά επιβάλλεται να διαχυθεί σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα και έτσι να αναδειχθεί ως βασικός μοχλός για την υπέρβαση της κρίσης.
*Ο Κωνσταντίνος Μέλλιος είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε.
Από το ένθετο Οικονομία του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής