Την αποτελεσματικότερη διερεύνηση των ατυχημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές με επέκταση και στον τομέα της αλιείας προωθεί η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ του Συμβουλίου και της Ευρωβουλής.
Παρά το γεγονός ότι η θαλάσσια ασφάλεια στα ύδατα της Ε.Ε. είναι επί του παρόντος πολύ υψηλή, με λίγους θανάτους και χωρίς πρόσφατες σημαντικές πετρελαιοκηλίδες, εξακολουθούν να αναφέρονται περισσότερα από 2.000 θαλάσσια ατυχήματα και συμβάντα κάθε χρόνο.
Η αναθεωρημένη οδηγία αποσκοπεί στην απλούστευση και
αποσαφήνιση του υφιστάμενου καθεστώτος που διέπει τη διερεύνηση ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της ώστε να συμπεριληφθούν μικρότερα αλιευτικά σκάφη, μαζί με άλλες αλλαγές που αφορούν τα εν λόγω σκάφη στις στενά σχετιζόμενες προτεινόμενες οδηγίες για τον έλεγχο από το κράτος λιμένα και τις απαιτήσεις του κράτους σημαίας, θα βελτιώσει την ασφάλεια των αλιευτικών σκαφών στα ευρωπαϊκά ύδατα.
Ειδικότερα, με τη νέα Οδηγία επιδιώκεται:
-να βελτιωθεί η προστασία των αλιευτικών σκαφών, των πληρωμάτων τους και του περιβάλλοντος, με τα αλιευτικά σκάφη μήκους κάτω των 15 μέτρων να περιλαμβάνονται πλέον στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας, κάτι που συνεπάγεται ότι τα ατυχήματα με θανάτους και απώλεια σκαφών θα διερευνώνται με συστηματικό και εναρμονισμένο τρόπο,
-να αποσαφηνιστούν οι ορισμοί και οι νομικές διατάξεις, ώστε οι οργανισμοί διερεύνησης ατυχημάτων των κρατών-μελών να διερευνούν όλα τα ατυχήματα που χρήζουν διερεύνησης εγκαίρως και με εναρμονισμένο τρόπο,
Ανοίγουν οι λαϊκές αγορές για τους αγρότες - Σε διάλογο το υπουργείο Ανάπτυξης με τους παραγωγούς
-να επικαιροποιηθούν ορισμένοι ορισμοί και παραπομπές στη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. και στους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), προκειμένου να εξασφαλιστούν σαφήνεια και συνέπεια.
Άλλες τροπολογίες αποσκοπούν στην ενίσχυση των διατάξεων σχετικά με την ανεξαρτησία των οργανισμών διερεύνησης ατυχημάτων και την εμπιστευτικότητα των πορισμάτων τους, καθώς και στη μείωση του περιττού διοικητικού φόρτου.
Ειδικότερα, η πολιτική συμφωνία καλύπτει μεταξύ άλλων τις ακόλουθες πτυχές:
-ευθυγράμμιση με τον κώδικα διερεύνησης ατυχημάτων του ΔΝΟ στην περίπτωση υποψίας ότι έχει διαπραχθεί αδίκημα,
-θεσπίστηκε δίμηνη χρονική προθεσμία για την προκαταρκτική αξιολόγηση στην περίπτωση ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται μικρότερα αλιευτικά σκάφη.
Συνολικά, στην αναθεωρημένη Οδηγία εξισορροπείται προσεκτικά, αφενός, η ανάγκη διασφάλισης ναυτιλίας υψηλού επιπέδου και, αφετέρου, η ανάγκη διασφάλισης της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα, ενώ παράλληλα το κόστος για τους φορείς εκμετάλλευσης και τις διοικήσεις των κρατών-μελών διατηρείται σε εύλογο επίπεδο.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, η συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί και επίσημα από το Συμβούλιο και την Ευρωβουλή, πριν από την τελική έκδοση της νομοθετικής πράξης. Τα κράτη-μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους 30 μήνες από την έναρξη ισχύος της αναθεωρημένης Οδηγίας για να μεταφέρουν τις διατάξεις στο εθνικό τους δίκαιο.