Από πότε ξεκινά το ενδιαφέρον σας για τον Στέλιο Καζαντζίδη;
Μεγάλωσα σε ένα σπίτι, σε μια οικογένεια που τα κυριακάτικα μεσημεριανά γεύματα συχνά μετατρέπονταν σε γιορτές. Πολλές συζητήσεις και τραγούδια. Ο Καζαντζίδης και τα τραγούδια ήταν βασικός πρωταγωνιστής.
Πόσες συναντήσεις κάνατε μαζί του;
Για συνεντεύξεις μιλήσαμε πάνω από 24 ώρες συνολικά όλα αυτά τα χρόνια. Οι πιο προσωπικές συναντήσεις μας ήταν επίσης συχνές.
Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τις συναντήσεις με τον Καζαντζίδη;
Ο Καζαντζίδης ήταν το φαινόμενο, ένας άνθρωπος του έξω κόσμου, δεν ήταν όπως όλοι. Ηταν πάντα βυθισμένος σε μια αποστολή. Ηταν δύσκολη η ζωή του γιατί το είχε κατοικήσει αυτό το θείο χάρισμα και ένιωθε ο ίδιος το βάρος του. Ηταν απλός. Ενα ήσυχο θηρίο αν δεν τον ενοχλούσες. Αν τον ενοχλούσες, γινόταν άλλος άνθρωπος. Ο εκπρόσωπος του θυμού.
Ποιος έφταιγε για τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετώπισε στη ζωή του;
Η Ελλάδα όπου μεγάλωσε. Ηταν μια άδικη χώρα για πολλούς εκείνη η Ελλάδα. Εδειχνε τους μισούς για να μείνουν στα προνόμια οι λίγοι.
Παρ’ όλα αυτά δεν ενέδωσε ποτέ στην υποκουλτούρα. Ποιο ήταν το κόστος αυτό στην καριέρα του;
«Αναλόγως από ποια μεριά τα βλέπεις τα πράγματα αυτά… Νομίζω ότι ο Καζαντζίδης ήταν το μέτρο και δεν μπορούσε να κοιμηθεί ο ίδιος αν ένιωθε ότι συμμετέχει στον εξευτελισμό. Τελικά ο Καζαντζίδης κατάφερε να ζει πέρα από τον χρόνο κι όλοι αυτοί που τον κυνήγησαν χάθηκαν. Καλό είναι όταν συναντάς το μοναδικό να του ανοίγεις την πόρτα να τρέξει, γιατί μόνο έτσι θα κερδίσεις και εσύ κάτι.
Σταμάτησε να τραγουδά στα νυκτερινά κέντρα και το κράτησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Τι έχετε να πείτε για αυτό το γεγονός;
«Ανθρωπος που είχε μέτρο και στη ζωή του. Δεν μπορούσε να τραγουδάει σε ανθρώπους που δεν ακούγανε το τραγούδι του. Εύκολο να το λες, δύσκολο να το καταφέρεις… αλλά δείχνει ότι είχε αποφασίσει να μην εξαργυρώσει το ταλέντο του για ένα τραπεζικό λογαριασμό μεγαλύτερο.
Εζησε στο περιθώριο, αλλά η φωνή του γοήτευσε τον ελληνικό λαό. Πώς το κατάφερε;
«Δεν εξηγούνται όλα. Ο Καζαντζίδης περιείχε και κάτι που δεν μπορείς να εξηγήσεις. Ετσι είναι οι μύθοι. Οικείοι, αλλά ανεξήγητοι.
Σήμερα τι αντιπροσωπεύει ο Στέλιος Καζαντζίδης στις νεότερες γενιές;
Ακούω ότι η ταινία έφερε σε επαφή πολλούς νέους με το φαινόμενο και νιώθω ότι ο Καζαντζίδης θα συγκινεί πάντα γιατί περιέχει αυτό που κάνει τους ανθρώπους να τον ακούνε και να νιώθουν ότι τραγουδάει τη δική τους ιστορία.
Μέσα στις σελίδες του βιβλίου «Στέλιος Καζαντζίδης, θηρίο ανήμερο», εκδόσεις Αρμός γνωρίζουμε έναν άγνωστο Καζαντζίδη. Αυτό κάνει το βιβλίο να διαβάζεται απνευστί;
Είναι η άλλη πλευρά του Στέλιου αυτό το βιβλίο. Ο Στέλιος ήταν ένας παρατηρητής της ζωής, ένας άνθρωπος ευαίσθητος με ελαττώματα, αλλά και πλεονεκτήματα μεγάλα. Πάνω από όλα ήξερε από ποια πλευρά της ιστορίας είναι… Ηταν η αυτοβιογραφία του βάσανου. Οταν αφηνόταν, έλεγε πράγματα σπουδαία, δικά μας πράγματα. Απλώς όσοι τον πλησιάζανε, για δικούς τους λόγους ιδιοτελείς, του ξύνανε πληγές που τον βασάνιζαν και τότε γινόταν θηρίο ανήμερο.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ
Ο Θανάσης Λάλας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έπαιξε ποδόσφαιρο, συναντήθηκε νωρίς με την τύχη του. Σε πολύ νεαρή ηλικία είχε την ευκαιρία να ζήσει δίπλα στον Στρατή Τσίρκα, ένα σπουδαίο Ελληνα συγγραφέα, και να τον καθοδηγήσει στον χώρο της ποίησης ο Μανώλης Αναγνωστάκης, ο Νίκος Καρούζος και ο Μίλτος Σαχτούρης. Στην ηλικία των 23 γνώρισε τυχαία τον Αντι Γουόρχολ και αυτή η συνάντηση άλλαξε την πορεία της ζωής του. Ξεκίνησε να παίρνει συνεντεύξεις και να επιδιώκει συναντήσεις με σημαντικούς Ελληνες καλλιτέχνες και λόγιους, άρχισε να κάνει καθημερινότητά του αυτές τις συναντήσεις. Μέχρι σήμερα έχει δημοσιεύσει 3.500 συνεντεύξεις με μοναδικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο. Εχει δουλέψει ως δημοσιογράφος σε μεγάλα ελληνικά περιοδικά και εφημερίδες και έχει διακριθεί ως δημιουργός νέων περιοδικών, έχει δημιουργήσει 33 καινούργια concepts για περιοδικά. Σήμερα δραστηριοποιείται δημιουργικά στη ζωγραφική, στη γλυπτική και συνεχίζει επιλεκτικά στη γραφή.