Ωστόσο, η Google έχει αρχίσει να δοκιμάζει αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες μπορούν να παρακολουθούν τους χρήστες στο διαδίκτυο.
Google Chrome starts blocking data tracking cookies https://t.co/UDglsdvVqz
— BBC News (World) (@BBCWorld) January 4, 2024
Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου που αποθηκεύουν οι ιστοσελίδες στη συσκευή ενός χρήστη, για να παρακολουθούν τη «συμπεριφορά» περιήγησής του. Ο πρωταρχικός σκοπός τους είναι να βελτιώσουν την εμπειρία του χρήστη αποθηκεύοντας πληροφορίες, όπως στοιχεία σύνδεσης, καλαθιού αγορών και γλώσσας.
Τα περισσότερα websites βασίζονται σε cookies, καθώς μέσα από την παρακολούθηση του επισκέπτη, έχουν τη δυνατότητα να «θυμούνται» τις ενέργειες του και δεν απαιτείται να εκτελούν την ίδια εργασία ξανά και ξανά. Χάρη σε αυτά, οι χρήστες αποκτούν την αίσθηση ότι το Brand που ακολουθούν τους «γνωρίζει» (ή, τουλάχιστον, αυτός είναι ο σκοπός).
Τα Third-Party Cookies είναι «ειδικά» cookies που τοποθετούνται από άλλα websites (δηλαδή όχι από αυτά που επισκεπτόμαστε).
Για παράδειγμα, στις διαφημίσεις Google συνίσταται η δημιουργία και τοποθέτηση ενός τέτοιου «μπισκότου» σε ιστοσελίδες, με σκοπό την παρακολούθηση της συμπεριφοράς του χρήστη αλλά και τις ενέργειές του μέσα σε αυτές. Τα Cookies τρίτων μερών μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή δεδομένων.
Το αποτέλεσμα το έχετε ζήσει πολλές φορές: Εξατομικευμένες διαφημίσεις που ανταποκρίνονται σε αυτό που αναζητήσατε ή/και σας ενδιαφέρει!
Άλλα δεδομένα τα οποία καταγράφονται μέσα από την τοποθέτηση Cookies σε μια ιστοσελίδα:
Προτιμήσεις χρήστη, προϊόντων και υπηρεσιών
Πληροφορίες που αφορούν στις προηγούμενες αναζητήσεις ενός χρήστη
Δημογραφικές πληροφορίες όπως η ηλικία, το φύλο και η τοποθεσία των επισκεπτών
Αυτά είναι τα δεδομένα που θα αποθηκευτούν και θα χρησιμοποιηθούν για την καλύτερη διαφημιστική στόχευση δυνητικών πελατών, αφού έχουν προσαρμοστεί στο δικό τους προφίλ.
Τι Οδήγησε στην «Αποκάλυψη»
Το 2020, έρευνες ανέφεραν ότι το 80% των διαφημίσεων βασιζόταν σε αυτήν την τεχνολογία, για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των χρηστών και την προβολή σχετικών διαφημίσεων.
Τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους, η Google αποφάσισε να κάνει την ανατροπή, ανακοινώνοντας τον τερματισμό της χρήσης cookies τρίτων μερών στο Chrome μέχρι το 2022 και σκορπίζοντας «τρόμο» στον απανταχού κόσμο του Marketing.
Η εταιρεία στήριξε την απόφασή της στους παρακάτω 3 παράγοντες:
1.Η αυξανόμενη χρήση προγραμμάτων αποκλεισμού διαφημίσεων. Δυστυχώς για τον κόσμο του Marketing, ένα μεγάλο ποσοστό ενεργών χρηστών του Διαδικτύου(≈43%) χρησιμοποιούν εργαλεία αποκλεισμού διαφημίσεων. Αυτά τα εργαλεία επιτρέπουν στους χρήστες να απενεργοποιούν τις ειδοποιήσεις cookie, με τις επιχειρήσεις να «χάνουν» το προνόμιο της παρακολούθησης και συλλογής δεδομένων των χρηστών.
2.Η έντονη δημοτικότητα της περιήγησης μέσω κινητού. Η Statista αναφέρει ότι οι κινητές συσκευές κατείχαν το 59% της παγκόσμιας επισκεψιμότητας websites κατά το δεύτερο τρίμηνο του 22. Λόγω του ότι τα κινητά «μπορούν να επιλέξουν» αν θα ενεργοποιήσουν ή όχι αυτά τα cookies, οι διαφημιστές δεν έχουν πλήρη εικόνα του προφίλ ενός mobile χρήστη.
3.Η ανησυχία για το απόρρητο των καταναλωτών. Πολλοί κανονισμοί, όπως ο GDPR, επιδιώκουν την προστασία των προσωπικών δεδομένων του χρήστη και στο διαδίκτυο. Μια τέτοια συνθήκη αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι διαφημιστές και οι έμποροι διαχειρίζονται και χρησιμοποιούν τα δεδομένα καταναλωτών. Αυτός ήταν ο λόγος που ώθησε τον Firefox της Mozilla και το Safari της Apple, να αποκλείσουν σε πρώτο χρόνο τα cookies τρίτων. Αξίζει να αναφέρουμε ότι μέχρι το Νοέμβριο του 2022, ο Chrome της Google αντιπροσώπευε συνολικά το 66% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς των mobile web browsers. Ο Firefox και ο Samsung Internet κατέκτησαν τις επόμενες δύο θέσεις, έχοντας αρκετά μικρότερο μερίδιο αγοράς τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, φαίνεται ότι τα σχέδια της Google άλλαξαν αρκετές φορές, αφού – μέχρι σήμερα – έχει δώσει 2 φορές παράταση στην υλοποίηση αυτής της απόφασης, η οποία αναμένεται να «λάβει χώρα» τελικά το 2024.
Το τέλος των cookies σημαίνει το τέλος της «παραδοσιακής παρακολούθησης», αλλά και την παράλληλη έναρξη νέων τεχνολογιών που θα αντικαταστήσουν την ανάγκη της συναίνεσης του τελικού χρήστη σχετικά με την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων.
Χρειάζεται, πάραυτα, να πανικοβληθούμε;
Η Google φυσικά δεν σκοπεύει να αφήσει το «ψωμάκι» της, έχοντας ήδη επενδύσει σε εναλλακτικές λύσεις που φέρνουν αποτελέσματα, μέσα από μια διαφορετική προσέγγιση.
Η νέα πρόταση της Google έρχεται μέσα από το «Topics» API του Privacy Sandbox! To Topics αποτελεί ένα εργαλείο που, με βάση τη δραστηριότητα του χρήστη σε μια ιστοσελίδα, θα καταγράφει τα ενδιαφέροντα του ως «θέματα» (π.χ. «Ομορφιά και γυμναστική» ή «Τρέξιμο και περπάτημα»), θα τα διατηρεί μόνο για τρεις εβδομάδες, και στη συνέχεια θα τα κοινοποιεί (ένα νέο θέμα την εβδομάδα) στα websites που επισκέπτεται ο χρήστης.
Με αυτόν τον τρόπο, οι διαφημίσεις στα websites αυτά θα διαμορφώνονται ώστε να είναι σχετικές και χρήσιμες στον επισκέπτη, χωρίς να γνωστοποιούνται τα υπόλοιπα websites που έχει επισκεφθεί.
Η Google υπογραμμίζει ότι τα θέματα δεν θα περιλαμβάνουν ευαίσθητες πληροφορίες, όπως το φύλο ή την εθνικότητα, καθώς και ότι θα επιλέγονται τοπικά από τις συσκευές των χρηστών χωρίς τη συμμετοχή εξωτερικών διακομιστών. Στον Chrome, ο χρήστης θα μπορεί να ελέγξει/διαγράψει θέματα ή ακόμα και να απενεργοποιήσει εντελώς τη λειτουργία τους.
Google: Οδηγίες Προς «Ναυτιλομένους»
Αν έχετε μια επιχείρηση την οποία διαφημίζετε στο Διαδίκτυο ή εργάζεστε σε κάποιο τμήμα Marketing, γνωρίζετε ήδη πως η κατάργηση των 3rd Party Cookies θα έχει αντίκτυπο στις προωθητικές ενέργειές σας. Ωστόσο, ο βαθμός της επίδρασης εξαρτάται από εσάς. Για να αντιμετωπίσετε την «κρίση» της αλλαγής, εφαρμόστε από τώρα τις παρακάτω μεθόδους:
Αξιοποιήστε και μεγιστοποιήστε τη χρήση των First και Second Party δεδομένων σας
Τα First-Party δεδομένα, είναι αυτά που έχει συλλέξει η εταιρεία σας απευθείας από το κοινό, είτε είναι πελάτης, επισκέπτης της ιστοσελίδας ή ακόλουθος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Έχοντας στην κατοχή σας τέτοιες πληροφορίες μέσα από τα δικά σας κανάλια, μπορείτε να στοχεύετε και να «καλλιεργείτε» το κοινό σας διαρκώς.
Τα Second-Party δεδομένα, είναι αυτά που έχουν συλλέξει κάποιοι συνεργάτες για εσάς. Ένας εύκολος τρόπος για να αποκτήσετε τέτοιου είδους δεδομένα, είναι μέσα από μια αξιόπιστη πηγή που έχει αυτό που χρειάζεστε. Η πλατφόρμα της Linked Business μετατρέπει τα δεδομένα από ανοιχτά σε χρήσιμα και πλήρως αξιοποιήσιμα, προσφέροντας άμεση και γρήγορη πληροφόρηση για όλες τις ενεργές και νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις της χώρας.
Ασχολείστε με τις B2B πωλήσεις; Επικοινωνήστε μαζί μας και ζητήστε μια μη δεσμευτική συνάντηση, για να συζητήσουμε πώς η πλατφόρμα μας θα μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρησής σας.
Στοχεύστε με βάση το περιεχόμενο που επισκέπτεται το κοινό-στόχος σας
Η στόχευση με βάση τα συμφραζόμενα ή Contextual Targeting, είναι η διαδικασία τοποθέτησης διαφημίσεων σε μια ιστοσελίδα βάσει του περιεχομένου της. Μια τέτοια ενέργεια βοηθά στη διασφάλιση προβολής σχετικού και επίκαιρου διαφημιστικού υλικού για τον χρήστη, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στην προστασία των δικαιωμάτων απορρήτου του.
Παραδείγματα του Contextual Targeting θα μπορούσαν να είναι η τοποθέτηση διαφημίσεων για παιδικά ρούχα σε ένα άρθρο που αφορά στην ανατροφή των παιδιών ή η τοποθέτηση διαφημίσεων για αθλητικό εξοπλισμό σε μια σελίδα που ασχολείται με sports.
Διπλασιάστε το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας
Εφόσον σταματήσουν τα cookies τρίτων μερών, στόχος σας θα είναι να βρείτε έναν τρόπο να μετατρέψετε το περιεχόμενό σας σε πολύ αναζητήσιμο και πολύτιμο. Με το να δημιουργήσετε χρήσιμο και ποιοτικό περιεχόμενο στην ιστοσελίδα σας, θα αυξήσετε τόσο την επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα σας, όσο και τις πιθανότητες οι ίδιοι οι χρήστες να σας παρέχουν πληροφορίες τους.
Βεβαιωθείτε ότι έχετε περιεχόμενο που καλύπτει κάθε στάδιο του αγοραστικού ταξιδιού του κοινού-στόχου σας. Αυτό δε θα βοηθήσει μόνο τον χρήστη να φτάσει εύκολα εκεί που χρειάζεται, αλλά και εσάς να κατανοήσετε το πλαίσιο στο οποίο ο ίδιος αλληλεπιδρά μαζί σας, ώστε να δημιουργείτε αποτελεσματικές μεθόδους προωθητικών ενεργειών.
Η Σχέση «Διαφήμισης-Προσωπικών Δεδομένων» Θα Παραμείνει Συναινετική
Η ιδέα συγκατάθεσης για τη συλλογή προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο είναι λογική, ισχυρή και στο επίκεντρο του πιο σημαντικού νόμου περί απορρήτου δεδομένων στον κόσμο. Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ (GDPR), επιδιώκει να ενισχύσει τα δικαιώματα των πολιτών της ΕΕ που αφορούν στην προστασία των δεδομένων τους και εξαπλώνεται σταδιακά σε ολόκληρο τον κόσμο (LGPD Βραζιλίας, PDPA Ταϊλάνδης, POPIA της Νότιας Αφρικής κ.α.).
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εταιρείες τεχνολογίας δεν θα εξαιρούνταν από τη διαδικασία συμμόρφωσης στους κανονισμούς, με τις μεγαλύτερες από αυτές να έχουν ήδη κάνει αποφασιστική στροφή προς την εφαρμογή της συναίνεσης, σε όλες τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους.
Με βάση τα παραπάνω, φαίνεται ότι είναι μια καλή στιγμή για τις επιχειρήσεις, να «ξεσκονίσουν» τη στρατηγική τους και να εφεύρουν έξυπνες τακτικές, για να προσαρμοστούν άμεσα και ομαλά σε μια νέα πραγματικότητα ενός κόσμου όπου οι πελάτες προστατεύουν τα δεδομένα τους.
Άλλωστε, όπως συμβαίνει πάντα στον κόσμο του Digital Marketing, η μόνη σταθερά είναι η συνεχής αλλαγή!
Ειδήσεις σήμερα
Γερμανία: Τέσσερις νεκροί και πολλοί τραυματίες από φωτιά σε νοσοκομείο [Βίντεο]
Η κακοκαιρία Χενκ «αναστατώνει» την Βρετανία – Πλημμύρες από υπερχειλίσεις ποταμών [Βίντεο]