Πριν από λίγες μέρες, το υπουργείο Ναυτιλίας «έπιασε επ’ αυτοφώρω» ναυτιλιακές εταιρίες να μη δηλώνουν τις αλλαγές στα εισιτήριά τους. Και φυσικά οι χωρίς προειδοποίηση αναπροσαρμογές ήταν προς τα πάνω. Από τους 377 ελέγχους σε 10 μέρες, το Λιμενικό Σώμα βεβαίωσε επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης και ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων.
Με τους ελέγχους να συνεχίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου, εκτός από το Λιμενικό, και η Επιτροπή Ανταγωνισμού φαίνεται πως ενεργοποιείται για την τήρηση των τιμών και των κανόνων της αγοράς. Και αυτό γιατί υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις στις τιμές των εισιτηρίων μεταξύ των διαδρομών και όχι απαραίτητα σχετιζόμενες με τον τύπο του πλοίου, αν δηλαδή είναι ταχύπλοο ή συμβατικό. Δύο είναι οι διαφοροποιήσεις που προξενούν εντύπωση: η δυσανάλογη τιμολόγηση για θαλάσσιες αποστάσεις π.χ. μεταξύ των νησιών των Κυκλάδων, αλλά και σε γραμμές όπου υπάρχει πότε μία, πότε περισσότερες εταιρίες, με την τιμή να διαφοροποιείται ανάλογα.
Αν και στη συντριπτική τους πλειονότητα οι τιμές των εισιτηρίων δεν παρουσιάζουν αυξήσεις σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι, καταγράφονται απότομες αυξομειώσεις όταν το ίδιο δρομολόγιο εκτελείται είτε από μία εταιρία είτε από περισσότερες, ανάλογα με την ημέρα (χωρίς φυσικά να συντρέχουν αντίστοιχοι οικονομικοί λόγοι). Αυτό που είναι πιθανό να εξεταστεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι οι αυξήσεις των εισιτηρίων ανάλογα με τις ημέρες εκτέλεσης των δρομολογίων. Αν και αυτό έχει μια αντίστροφη ανάγνωση, ότι δηλαδή όπου υπάρχουν αρκετές εταιρίες και «δουλεύει» ο ανταγωνισμός, οι τιμές είναι σε χαμηλότερα επίπεδα, την ίδια στιγμή οι διαφοροποιήσεις είναι αρκετά προς τα πάνω. Οπως στο δρομολόγιο Ηράκλειο -Σαντορίνη, όπου τη μία ημέρα το εισιτήριο της μίας εταιρίας είναι 92 ευρώ και την επόμενη ημέρα, που υπάρχει και το ταχύπλοο άλλης εταιρίας, το εισιτήριο μειώνεται στα 59 ευρώ, ή το δρομολόγιο Πάρος – Σύρος, όπου τη μία ημέρα το εισιτήριο του μοναδικού ταχύπλοου στη γραμμή είναι 59,70 ευρώ, ενώ την άλλη ημέρα, που τα ταχύπλοα είναι δύο, η τιμή μειώνεται στα 49 ευρώ.
Διαφορετική εικόνα υπάρχει για τα ενδονησιωτικά δρομολόγια. Αν και τα κόστη για τη λειτουργία ενός ταχύπλοου σκάφους με ένα συμβατικό πλοίο είναι διαφορετικά και αρκετά αυξημένα, ειδικά το κόστος του καυσίμου για το πρώτο, οι αποκλίσεις είναι μεγάλες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι γραμμές Πάρος – Νάξος, με το ταχύπλοο να κοστίζει μέχρι και 33 ευρώ (με συμβατικό μεταξύ 7-15 ευρώ), Πάρος – Ιος με ταχύπλοο από 58-64 ευρώ (με συμβατικό 24 ευρώ), Μύκονος – Σαντορίνη από 82 ευρώ με ταχύπλοο (50 ευρώ συμβατικό) και Νάξος – Μήλος από 95 ευρώ με ταχύπλοο (16 ευρώ συμβατικό).
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
ΤΕΤΡΑΜΕΛΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΕ Ι.Χ.*
Πειραιάς – Χανιά – Πειραιάς
Από 464 έως 520,9 ευρώ
Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς
Νάξος: Στα καλύτερα «μυστικά» μέρη της Ευρώπης για τους Αμερικανούς
Από 373 έως 574 ευρώ
Πειραιάς – Ρόδος – Πειραιάς
Από 330 έως 906 ευρώ
Πειραιάς – Πάρος – Πειραιάς
Από 581 έως 728 ευρώ
Πειραιάς – Σάμος – Πειραιάς
Από 381 ευρώ έως 762 ευρώ
Πειραιάς – Μήλος – Πειραιάς
Από 449 ευρώ έως 716 ευρώ
Ραφήνα – Ανδρος – Ραφήνα
Από 275 έως 366
Βόλος – Σκιάθος – Βόλος
Από 301 ευρώ** έως 393,4 ευρώ
Πάρος – Σύρος – Πάρος
Από 106,5 ευρώ έως 585,7 ευρώ
Σίφνος – Φολέγανδρος – Σίφνος
Από 109 ευρώ έως 505,4 ευρώ**
Πάρος – Νάξος – Πάρος
Από 88,0 ευρώ έως 287,4 ευρώ
*Οι τιμές αφορούν τετραμελή οικογένεια με το ένα παιδί έως 10 ετών και το δεύτερο άνω των 10 ετών, χωρίς καμπίνα
**Χωρίς Ι.Χ. το συγκεκριμένο δρομολόγιο
Η Ευρώπη φέρνει νέες αυξήσεις
Και ενώ το κόστος είναι δυσβάσταχτο για μια οικογένεια, είναι πιθανό από το 2030 να καταγραφούν πολύ μεγάλες αυξήσεις στις τιμές, αν δεν υπάρξει νέα εξαίρεση της ακτοπλοΐας στις ευρωπαϊκές οδηγίες για το σύστημα εμπορίας ρύπων. Οπως ανέφερε ο κ. Μιχάλης Ευγενίδης εκ μέρους της Aegean Sea Lines, σε πρόσφατη ημερίδα, «εάν τα μέτρα αυτά εφαρμόζονταν σήμερα, θα είχαμε τουλάχιστον μια αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 11,5% έως 30% το 2026. Αυτό θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στην ισορροπία, μειώνοντας το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) κατά 0,3% το 2026, επηρεάζοντας 30.000 θέσεις εργασίας στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα και έχοντας σημαντικές επιπτώσεις στην Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο, λόγω της μειωμένης ζήτησης για μεταφορά στα νησιά». Η καθυστέρηση εφαρμογής των μέτρων μέχρι το 2030 ήταν αναγκαία, αλλά σύμφωνα με τον κ. Ευγενίδη «δεν συμφωνούμε με τις τακτικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία δημιουργεί στρεβλώσεις με τεχνικές λύσεις για τη γραμμή της Κρήτης».