Οι ηθοποιοί, απόφοιτοι ανώτερων δραματικών σχολών, εξισώνονται με τους αποφοίτους Λυκείου στο Προσοντολόγιο του Δημοσίου; Αυτό υποστηρίζεται από τους διαμαρτυρομένους, παρερμηνεύοντας, σε κάποια σημεία στα όρια της παραπληροφόρησης, το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο ορίζει τα κριτήρια διορισμού στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ ανά κλάδους και ειδικότητες.
Τι ισχύει
Τι ακριβώς ισχύει για την περίπτωση των ηθοποιών; Οι απόφοιτοι των Σχολών Δραματικής Τέχνης εντάχθηκαν στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων τον Δεκέμβριο 2015. Το επίπεδο 5 είναι ανώτερο από το επίπεδο 4, στο οποίο υπάγονται οι απόφοιτοι Λυκείου και ένα επίπεδο χαμηλότερα από το επίπεδο 6, στο οποίο υπάγονται οι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο προσοντολόγιο του Δημοσίου, οι τρεις παραπάνω διακριτές κατηγορίες υπάγονται σε δύο: Δ.Ε. (Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) και Π.Ε. (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης). Τα επίπεδο 4 και 5 υπάγονται στο Δ.Ε., χωρίς αυτό να επιφέρει κάποια υποβάθμιση στην αναγνώριση του πτυχίου, ενώ στο Π.Ε. υπάγονται οι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η παραπάνω κατηγοριοποίηση ίσχυε και στο προηγούμενο Προσοντολόγιο του 2001. Αλλωστε, στο επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα ορίζεται σαφώς ότι στην κατηγορία Δ.Ε. δεν βρίσκονται μόνο οι απόφοιτοι Λυκείου, αλλά και όσοι έχουν Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση (επίπεδο 5). Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι έχει μπει μία τάξη στη διαβάθμιση των πτυχίων στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Ενα σύνθετο ζήτημα που οι προηγούμενες κυβερνήσεις δυσκολεύτηκαν να επιλύσουν, δεδομένου ότι, εκτός από τις δύο κρατικές δραματικές σχολές, του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, λειτουργούν και πολλές ιδιωτικές.
Με την άκριτη εξίσωση όλων των πτυχίων, χωρίς να προηγηθεί μελέτη, θα δημιουργούνταν απόφοιτοι δύο ταχυτήτων, μιας και οι ιδιωτικές δομές δεν επιτρέπεται από το άρθρο 16 του Συντάγματος να λειτουργούν ως ανώτατες δομές. Ο ΣΥΡΙΖΑ, άλλωστε, έχει βάλει μπλόκο στην αναθεώρηση του Συντάγματος σχετικά με την ιδιωτική εκπαίδευση και παρά τις αντιδράσεις του στο Προσοντολόγιο, ως κυβέρνηση, απλά προχώρησε σε ακόμα μεγαλύτερες ανισότητες.
Οταν το 2017, επί υπουργίας Λυδίας Κονιόρδου, τέθηκε το θέμα της αναγνώρισης του πτυχίου των αποφοίτων των Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης ως ισότιμου με αυτό των αποφοίτων των ΤΕΙ, με το νόμο 4481/2017, αναγνώριζε μόνο τους πτυχιούχους που είχαν λάβει πτυχίο μέχρι τον Ιούνιο του 2003. Ολοι όσοι έλαβαν πτυχίο αργότερα, ακολουθώντας ακριβώς το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, δεν αναγνωρίζονταν ως ισότιμοι.
Συμπερασματικά, το νέο Προσοντολόγιο του Δημοσίου δεν αποτελεί κατάταξη των δραματικών σπουδών (αυτή έχει ήδη γίνει από το 2015). Επίσης δεν επηρεάζονται όσοι προσβλέπουν σε προσλήψεις στο χώρο της εκπαίδευσης, στον οποίο η πρόσληψη δεν γίνεται μέσω ΑΣΕΠ, ενώ για όσους ήδη βρίσκονται στο Δημόσιο δεν υπάρχει καμία αλλαγή.
Γιατρομανωλάκης
«Πριν από όλα, δυστυχώς υπάρχει μια έντονη παραπληροφόρηση για το θέμα, που λογικό είναι να έχει αναστατώσει τους καλλιτέχνες και την κοινή γνώμη», ανέφερε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης, υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση έχει τη βούληση να θέσει τέλος σε αυτή την πολυετή εκκρεμότητα ώστε να υπάρξει ένας «ακαδημαϊκός διάδρομος» που να συνδέει τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμιά μας και, το κυριότερο, να διαμορφώσει το πλαίσιο, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που θα καταστήσουν εφικτή σε βάθος χρόνου την πανεπιστημιακού επιπέδου καλλιτεχνική εκπαίδευση.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Ζητούν αξιολόγηση και διαβάθμιση σπουδών
Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις της καλλιτεχνικής κοινότητας προκάλεσε το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 με τίτλο «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο)», που όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών «εξισώνει τα πτυχία ανώτερων δραματικών σχολών και σχολών χορού και κινηματογράφου με τα απολυτήρια Λυκείου». Οι επαγγελματίες του κλάδου δηλώνουν στον «Ε.Τ.» πως είναι «επιτακτική ανάγκη η αξιολόγηση και η διαβάθμιση των σπουδών σε δραματικές σχολές, ωδεία, σχολές χορού και κινηματογράφου», ενώ παράλληλα τονίζουν πως αυτό «το Π.Δ. επικυρώνει αυτό που ίσχυε τα τελευταία χρόνια και δεν βοηθάει στην εξεύρεση λύσης στο χρόνιο πρόβλημα ώστε να υπάρξει κάποιου είδους διαβάθμιση και στις δραματικές σχολές».
Τις τελευταίες ημέρες, πριν από την έναρξη ή στο τέλος κάθε παράστασης, ένας ηθοποιός από τον εκάστοτε θίασο διαβάζει απόσπασμα από την ανακοίνωση του ΣΕΗ. Οπως αναφέρεται στο εν λόγω κείμενο, στο σχετικό Π.Δ. «οι απόφοιτοι των “ανώτερων” δραματικών σχολών και σχολών χορού και κινηματογράφου κατατάσσονται στην κατηγορία εργαζομένων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ουσιαστικά αλλά και τυπικά πλέον, με την υπογραφή της ανώτατης πολιτειακής αρχής, όλοι οι καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών εξισώνονται με απόφοιτους Λυκείου, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα εργασιακά τους δικαιώματα, πέρα από την καταφανέστατη ηθική, καλλιτεχνική και επαγγελματική τους απαξίωση». Παράλληλα, μεμονωμένοι καλλιτέχνες εξέφρασαν προσωπικές τοποθετήσεις στα social media ζητώντας «άμεση ανάκληση του Π.Δ. 85.
Η ΠτΔ στο Εθνικό
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παραβρέθηκε στην παιδική παράσταση της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας «Η Χάιντι και τα βουνά» κι αφού άκουσε το απόσπασμα από την ανακοίνωση του ΣΕΗ, δήλωσε, μεταξύ άλλων, πως το θέμα της αδιαβάθμητης εκπαίδευσης είναι νομικά περίπλοκο και πως με το διάλογο και τις αναγκαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες θα δοθεί δίκαιη λύση. Εν τω μεταξύ, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το πρόσφατο Π.Δ. δύο μέλη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Ανωτέρων Σχολών Χορού του ΥΠΠΟ, η Ελενα Βακαλοπούλου και ο Πέτρος Γαλλίας, υπέβαλαν την παραίτησή τους.
Ειδήσεις σήμερα
Βιασμός 15χρονου στο Ίλιον: Oπλα, ναρκωτικά, πλαστές ταυτότητες
Εκλογές: Κάλπες με… νέες έδρες και απογραφή
Τέλος η εισφορά ανεργίας για ελεύθερους επαγγελματίες