Τον Ζαν Πασπαρτού, αντιήρωα του Ιουλίου Βερν, υπηρέτη του κύριου πρωταγωνιστή Φιλέα Φογκ, από το περίφημο βιβλίο του «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες», κάνει πρωταγωνιστή ο Γιάννης Αδαμάκης στη νέα, έκτη ατομική του έκθεση στην γκαλερί Ζουμπουλάκη με τίτλο «Passepartout».
Μέσα από μια πανδαισία χρωμάτων ο καταξιωμένος εικαστικός μάς προσφέρει μια ονειρική επανασύνδεση με την παιδική μας ηλικία, με τη μνήμη του παιχνιδιού, αλλά και το ατέρμονο ταξίδι.
Στα έργα του τα αυτοκινητάκια, στρατιωτάκια, αερόστατα, πλοιάρια, τρενάκια έχουν ταυτόχρονα διπλό ρόλο παιχνιδιού και μέσου απόδρασης.
«Το ταξίδι με απασχολούσε πάντα στη δουλειά μου, τόσο το πραγματικό όσο και τα ταξίδια μνήμης στα χρόνια τα παιδικά και εφηβικά. Γι’ αυτό και πολλές φορές δουλεύω σειρές έργων με παιχνίδια, που όμως παίρνουν άλλες διαστάσεις όταν μεταφέρονται στον καμβά. Μετουσιώνονται και αποκτούν άλλη υπόσταση», λέει ο ίδιος ο ζωγράφος στον «Ε.Τ.» και συνεχίζει μιλώντας μας πιο συγκεκριμένα για τη νέα του έκθεση και τον τίτλο της:
«Πρωτοδιάβασα Ιούλιο Βερν στο τέλος του Δημοτικού σχολείου περίπου, γύρω στην ηλικία των 10-12 ετών. Πάντα είχα πολύ καλή σχέση με τους συγγραφείς και τα βιβλία τους και μάλιστα έχω συνεργαστεί με κάποιους σε εκθέσεις μου, όπως με τον Μιχάλη Γκανά το 2021. Με εξυπηρετεί αυτή η σχέση στη δουλειά μου. Δεν κάνω εικονογράφηση, αλλά μεταφέρω την ατμόσφαιρα του αναγνώσματος. Στην προκειμένη περίπτωση, δεν ήθελα να γίνει προφανής η αναφορά στον Βερν και στον Γύρο του κόσμου σε 80 ημέρες» από τον τίτλο της έκθεσης, γι’ αυτό και επέλεξα τον τίτλο «Passepartout», που αναφέρεται στον υπηρέτη του Φιλέα Φόγκ. Αναδεικνύεται έτσι ο δεύτερος ρόλος. Για μένα οι δεύτεροι ρόλοι είναι πιο ενδιαφέροντες και περισσότερο πολύπλοκοι. Ο ρόλος του Φιλέα Φογκ στο βιβλίο είναι γνωστός. Ο Πασπαρτού είναι επίσης θετικός, αλλά αντιήρωας, με την έννοια ότι δεν είναι ο πρώτος ρόλος. Ηθελα σε αυτή την έκθεση να τον κάνω πρωταγωνιστή».
Ποιος είναι ο ρόλος των παιχνιδιών στη ζωή σας;
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Το σπίτι μου είναι γεμάτο παιχνίδια και βιβλία. Η ζωγραφική είναι ένα μέρος όλων αυτών. Δουλεύω στο χώρο που ζω. Σε κινηματογραφικές ταινίες που βλέπω, θαυμάζω τους χώρους όπου μένουν οι πρωταγωνιστές και είναι παράλληλα χώροι εργασίας. Οπως το σπίτι στου Σέρλοκ Χολμς, που έχει ταυτόχρονα παλιά έπιπλα, μεγεθυντικούς φακούς, βιβλία, εργαλεία δουλειάς, όλα ανακατεμένα. Είμαι ψυχαναγκαστικός αρχειομανής και συλλέκτης με την ψυχιατρική έννοια του όρου. Δεν πετάω τίποτα. Ούτε απόδειξη! Τα παιχνίδια που έχω δεν είναι αξίας ως επί το πλείστον. Μπορεί να είναι παιχνίδια που αγοράζει κάποιος από τη λαϊκή αγορά. Δεν είμαι συλλέκτης παιχνιδιών. Τα μαζεύω για τη δουλειά μου.
Εχετε κρατήσει παιδικά σας παιχνίδια;
Οχι δυστυχώς. Γιατί μεγάλωσα σε μια εποχή που οι μητέρες πετούσαν τα παιχνίδια… Δεν έχω τίποτα από τα παιδικά μου παιχνίδια.
Το πιο αγαπημένο παιδικό παιχνίδι, το αυτοκινητάκι ίσως;
Θα έλεγα τα στρατιωτάκια. Τα αυτοκινητάκια όμως εξυπηρετούν εικαστικά.
«Το ταξίδι ξεκινάει από το λιμάνι»…Ποια είναι η σχέση σας με το ταξίδι;
Η σχέση μου με το ταξίδι ξεκινάει από το λιμάνι. Κατάγομαι από οικογένεια ναυτικών και γεννήθηκα στον Πειραιά. Η καταγωγή της μητέρας μου είναι από τη Χίο. Ολοι οι θείοι μου ναυτικοί, όπως και ο παππούς μου επίσης. Ο πατέρας μου από την Κρήτη επίσης ναυτικός. Μου αρέσουν πολύ τα εμπορικά λιμάνια, όπου έκανα βόλτες από μικρός, βλέποντας τα πλοία να έρχονται και να φεύγουν. Γι’ αυτό και αναγνωρίζω το ταξίδι από το λιμάνι.
(Info)
- Γιάννης Αδαμάκης. «Passepartout».
- Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20.
- Διάρκεια έκθεσης ως 24 Φεβρουαρίου.
- Ωρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00. Τετ. & Σάβ. 11.00 – 15.00 Κυριακή & Δευτέρα κλειστά
Ειδήσεις σήμερα
Στο 8,3% ο πληθωρισμός τροφίμων τον Ιανουάριο
G7: Σύνοδος κορυφής στις 24 Φεβρουαρίου για τα δύο χρόνια από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία
Απάτη με πρόσχημα το «Market Pass» στην Καστοριά – Πώς μία 23χρονη της έκλεψε 3.500 ευρώ