Η Δημοτική Πινακοθήκη των Χανίων φιλοξενεί από αύριο 30 Οκτωβρίου την έκθεση «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί Θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη», που διοργανώνεται από τον Δήμο Χανίων και τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, η οποία και θα την εγκαινιάσει. Τα εκθέματα της έκθεσης προέρχονται από τα συνολικά 1.500 αντικείμενα της Συλλογής Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη, η οποία έχει την έδρα της στην Κολωνία της Γερμανίας και για πρώτη φορά παρουσιάζεται δημοσίως κατά τη διάρκεια των πέντε και πλέον δεκαετιών από τη σύστασή της.
«Οταν ζει κανείς τόσα χρόνια με έργα τέχνης που έχει συγκεντρώσει με μεράκι και κόπο, είναι δύσκολο να τα αποχωριστεί, έστω και για λίγο», λέει στον «Ε.Τ.» ο διακεκριμένος συλλέκτης και δημοσιογράφος της Deutche Welle, Μιχάλης Κρασάκης, και σπεύδει να επισημάνει πως όταν αντιληφθεί κανείς ότι πρέπει κάποια στιγμή να τα μοιραστεί με τους συνανθρώπους του λόγω της ιστορικότητας των έργων, κυρίως με τους νέους και τους μαθητές σχολείων, τότε έχει την υποχρέωση να το πράξει… Και κάπως έτσι ξεκινάει το πολυσήμαντο ταξίδι της έκθεσης στη γενέτειρα του συλλέκτη και δημοσιογράφου, την Κρήτη. Ο κορμός της έκθεσης -όπως περιγράφει ο κ. Κρασάκης- αποτελείται από 100 πίνακες μεγάλων Ρώσων, Δανών, Γάλλων και άλλων ζωγράφων του 19ου αιώνα. Εργα Γερμανών καλλιτεχνών όπως του Πέτερ φον Ες και του Καρλ Ρότμαν, που κατ’ εντολή του βασιλιά της Βαυαρίας, του Λουδοβίκου Α’, του πατέρα του Οθωνα, είχαν έρθει στην Ελλάδα και είχαν απεικονίσει τοπία και μορφές της Ελληνικής Επανάστασης. Επίσης, στην οδό Χάληδων στο Μέγαρο Κούνδουρου ο επισκέπτης θα θαυμάσει τις πρωτότυπες υδατογραφίες με σκηνές από την Ελλάδα του 1834 του Λούντβιχ Κέλνμπεργκερ. «Είναι οι μόνες -παγκοσμίως- που βρίσκονται σε ιδιωτική συλλογή. Οι ακουαρέλες που βρίσκονται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο στην Αθήνα είναι αντίγραφα», σημειώνει ο συλλέκτης. Τη συλλογή της έκθεσης συμπληρώνουν ελαιογραφίες μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων, του Νικηφόρου Λύτρα, του Θεόδωρου Βρυζάκη, έξι πίνακες του Νικόλαου Γύζη, αλλά και δύο πίνακες του Θεόδωρου Ράλλη. Η εικόνα της μετεπαναστατικής Ελλάδας ολοκληρώνεται με μια σειρά από επιλεγμένες ελαιογραφίες άλλων σπουδαίων Ελλήνων ζωγράφων, όπως του Ουμβέρτου Αργυρού -συνολικά πέντε ελαιογραφίες του-, έργα της Θάλειας Φλωρά-Καραβία -της βασικής εκπροσώπου του ιμπρεσιονισμού στη χώρα μας- και πολλών άλλων.
Ξεχωριστή θέση στην έκθεση κατέχει ο «Μαέστρος» του Τηλέμαχου Γύζη, ένα μικρό διαστάσεων αλλά αριστουργηματικό μπρούτζινο γλυπτό του γιου τού Νικόλαου Γύζη, το οποίο ο δημιουργός του «το είχε εμπνευστεί από την αλληγορική σύνθεση του πατέρα του, την Εαρινή Συμφωνία, που βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη». Είναι τόσο καλά «μελετημένο το πλάσιμο και το στήσιμο της μορφής μέσα στο χώρο ώστε νομίζει κανείς ότι το γλυπτό θα αρχίσει να παίρνει ζωή και να αυτονομείται μέσα στο χώρο, διευθύνοντας με την μπαγκέτα του τις μορφές της Εαρινής Συμφωνίας», σχολιάζει ο κ. Κρασάκης και εξηγεί γιατί και ο ίδιος το ξεχωρίζει από την πλούσια συλλογή του: «Διότι έχει μια άπιαστη μοναδικότητα, αν σκεφτεί κανείς ότι εκτός από μια προτομή και μια ανάγλυφη απεικόνιση, δεν υπάρχει κανένα άλλο γνωστό έργο του Τηλέμαχου Γύζη».
Η έκθεση αποτελεί παράλληλα και μια νέα αρχή για τη Δημοτική Πινακοθήκη, καθώς από μουσειακός χώρος που φιλοξενεί διάφορα εκθέματα κατά καιρούς, «μετουσιώνεται σε έναν σύγχρονο, διαδραστικό χώρο τέχνης», σημειώνει ο δήμαρχος των Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, τονίζοντας πως η απόφαση να πραγματοποιηθεί μιας τέτοιας μεγάλης κλίμακας έκθεση στα Χανιά εμπίπτει στα σχέδια της δημοτικής αρχής, όπου «ο πολιτισμός αποτελεί εργαλείο τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης».
Info
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης και αντιπρόεδρος της Πινακοθήκης Χανίων, Δημήτρης Ανδρεαδάκης. Η έκθεση συνοδεύεται από πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο 380 σελίδων με κείμενα μεταξύ άλλων του ιστορικού τέχνης και επιμελητή των συλλογών του Ελληνικού́ Κοινοβουλίου Θοδωρή Κουτσογιάννη, της συγγραφέως Κατερίνας Σχινά, του συγγραφέα και δημοσιογράφου Νίκου Ψιλάκη, του ιστορικού-ερευνητή Ευτύχη Τζιρτζιλάκη. Η σύγχρονη τεχνολογία συμμετέχει στην έκθεση και σε συνεργασία με την ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης δημιουργείται ένα τρισδιάστατο μοντέλο εικονικής πραγματικότητας του χώρου που θα επιτρέπει την ψηφιακή ανάγνωση πληροφορίας για κάθε έργο.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
- Γενέθλια σήμερα για την Ελένη Μενεγάκη – Το πανάκριβο δώρο του Ματέο Παντζόπουλου
- J2us-Παρασκήνια: Παραμιλούσαν με την εμφάνιση της Τούνη στις πρόβες – Δείτε γιατί
- Ελπίδα Νίνου: Νέα συντροφιά για την σύζυγο του Πέτρου Φιλιππίδη
- Οικογένεια Μπακογιάννη: Η βόλτα τους στο Κολωνάκι [εικόνες]
- Ζώδια: Για ποια ό,τι λάμψει δεν είναι χρυσός – Οι αστρολογικές προβλέψεις της ημέρας από τη Μάρι Γιόβα!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr