Η παρουσίαση της νέας συγγραφικής δουλείας του Κοραή Δαμάτη έγινε σε πολύ ευχάριστο και φιλικό κλίμα στον δροσερό κήπο του Νομισματικού Μουσείου, δίνοντάς μας την ευκαιρία να πάρουμε μια καλή γεύση από αυτό το βιβλίο που έχει ήδη αρχίσει να κερδίζει το αναγνωστικό κοινό.
Ο Περικλής Μοσχολιδάκης μίλησε για το βιβλίο, ενώ αγαπημένοι φίλοι του συγγραφέα διάβασαν αποσπάσματα από τις «Αφορμές» του. Ηταν εκεί και μας έκαναν να πιάσουμε το νήμα της σκέψης του συγγραφέα, με διαφορετικό τρόπο, η Ασπασία Κράλλη, η Δήμητρα Γαλάνη, η Πέπη Αλεξανδρίδου, η Ελένη Γερασιμίδου, ο Σπύρος Μπιμπίλας και η Μαρία Φιλίππου.
Μέσα από τα αποσπάσματα αναδύθηκε ο κόσμος του Κοραή Δαμάτη, ένας καινούριος, γενναίος κόσμος, όπου η πραγματικότητα και το όνειρο μπλέκονται γλυκά.
«Αυτό που με ώθησε να αρχίσω να γράφω τις “Αφορμές” ήταν ο θυμός», λέει ο Κοραής Δαμάτης στον «Ε.Τ.» «Θύμωνα με τα επίσημα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων, με τον έντυπο και τον περισσότερο ηλεκτρονικό Tύπο που ψέλλιζαν δυο μισοφαγωμένα λόγια για μια είδηση που εγώ έκρινα συνταρακτική. Αυτό ήταν η αρχή. Απ’ τη μια αυτό, κι απ’ την άλλη η απίστευτη ταχύτητα της εναλλαγής των ειδήσεων, αυτός ο καταιγισμός που δεν προλαβαίνεις ούτε πένθος ούτε χαρά, με οδήγησαν να φρενάρω, να σταθώ μπροστά στο γεγονός, να φέρω την κάμερα όσο γίνεται πιο κοντά, να του δώσω χώρο να πει αυτά που θέλει κι όπως θέλει κι ύστερα να το καταγράψω με τον δικό μου τρόπο, όπως εγώ το είχα αντιληφθεί.
Eτσι δημιουργήθηκαν οι “Αφορμές”. Κι είναι αυτό που λέει η λέξη. Αφορμές, πέρα από τις μισοκρυμμένες ειδήσεις, στάθηκαν κάποια γεγονότα στο δρόμο, ένα ξαφνικό τηλεφώνημα, μια σκέψη, η αγωνία ενός φίλου, περιστατικά στο μετρό… ένα σωρό αιτίες. Και έτσι μαζεύτηκαν σιγά σιγά αυτές οι εκατόν επτά μικρές ιστορίες και τότε σκέφτηκα -δεν ήταν η αρχική μου πρόθεση- μήπως θα είχε ενδιαφέρον να τις μοιραστώ και με άλλους και έτσι τις πήγα στα παιδιά, στις εκδόσεις Βακχικόν, και κυκλοφόρησε αυτό το βιβλίο. Ολα γύρω μας και μέσα μας είναι αφορμές, αιτίες, κίνητρα».
Εκτός όμως από σκηνοθέτης, ο Κοραής Δαμάτης είναι και δάσκαλος δραματικής τέχνης και αυτό στάθηκε για εκείνον μια ακόμα αφορμή: «Η συναναστροφή μου με τα νέα παιδιά είναι πηγή έμπνευσης», λέει ο ίδιος. «Η επαφή μου με τους σπουδαστές στην Ανώτερη Δραματική Σχολή της Αθηναϊκής Σκηνής Κάλβου Καλαμπόκη, τα μαθήματα, οι πρόβες, οι λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν γίνονται για μένα μια καινούργια γνώση για τη δική τους πραγματικότητα: το τι σκέφτονται, πώς αντιλαμβάνονται τη ζωή, τις αγωνίες τους και τους προβληματισμούς τους κι ανταλλάσσω αυτή την καινούργια μου γνώση, με την εμπειρία των χρόνων μου… Εύχομαι αυτό κάπου να τους βοηθάει».
Ηλέκτρα & Time Fusion: «FlashΒack – Σκάλα Μνήμης» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Οι μικρές ιστορίες του βιβλίου, που αν και φαινομενικά δεν συνδέονται μεταξύ τους, τις δένει η ίδια αφετηρία, αλλά πολλές και διαφορετικές αφορμές. Ο σκηνοθέτης βοήθησε τον συγγραφέα αλλά όχι μόνον αυτός. Από τη μια τα πολλά χρόνια και η ιδιαιτερότητα αυτής της τέχνης, τα έργα, οι τόσες σημαίνουσες συνεργασίες -τόσοι πολλοί άνθρωποι- κι απ’ την άλλη τα σαράντα τρία χρόνια διδασκαλίας, τα σεμινάρια, οι σπουδαίοι δάσκαλοι και ένα σωρό άλλα σημαντικά. Ολα αυτά οδήγησαν τον σκηνοθέτη σε μια συνεχή παρατήρηση ερήμην του συγγραφέα, που ήταν και η αιτία των «Αφορμών».
Διαβάζοντας το βιβλίο ξεχωρίσαμε την πλούσια εκφραστική γλώσσα του συγγραφέα, την ευαισθησία, αλλά και την οξύτητα του βλέμματος, που ξέρει να εισχωρεί πέρα από την επιφάνεια και να αναδεικνύει την ουσία, δίνοντάς μας πολύχρωμες εικόνες, που δίνουν τροφή στο μυαλό, στη φαντασία, στο συναίσθημα, στην ψυχή μας. Ενα πολυεπίπεδο βιβλίο ενός σκηνοθέτη, που μπορεί να βγαίνει έξω από το θέατρο και να ξαναμπαίνει σ’ αυτό, να κινείται μεταξύ τέχνης και ζωής και να δημιουργεί ιστορίες που, αν και διαφορετικές μεταξύ τους, ωστόσο ένα αόρατο νήμα τις συνδέει μεταξύ τους. Ο Κοραής Δαμάτης δεν ψάχνει για αναγνώστες, αλλά για συμμέτοχους στη συγγραφική διαδικασία. Καταργεί τις αποστάσεις, ενώ κάνει τον αποδέκτη μέρος και προέκτασή της.
Οπως γράφει στο βιβλίο του ο Κοραής Δαμάτης: «Δεν θυμάμαι πότε ξεκίνησε αυτό το “παιχνίδι”, ποια ανάγκη με οδήγησε να φρενάρω την κάμερα, να απομονώνω κάποιες ματιές, και οι σκέψεις που μου γέννησαν να καταλήξουν άλλοτε σε μικρές ιστορίες κι άλλοτε σε ολιγόλογα συμπεράσματα. Iσως, σκέφτομαι, ίσως αυτά που συνέβησαν σε δικούς μου ανθρώπους ή σε άγνωστους κι ανώνυμους, αλλά και οι ειδήσεις από εκατό πηγές, τα γεγονότα που εναλλάσσονται αστραπιαία, η άκρατη πληροφόρηση -στρεβλή πολλές φορές-, όλα αυτά, μαζί με μια έντονη ανάγκη εξιλέωσης μπροστά σ’ αυτόν τον καταιγισμό, να ήταν, τελικά, η αφορμή για αυτές τις “Αφορμές”».
Τα σχέδια της έκδοσης και του εξωφύλλου υπογράφει η Σοφία Κουκουλίνη.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Απεργία: «Παραλύει» το κέντρο, κανονικά οι Πανελλήνιες – Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ
- Απεργία ΠΝΟ: Χάος στο λιμάνι του Πειραιά – Στους καταπέλτες των πλοίων οι ναυτεργάτες [βίντεο]
- Πανελλήνιες 2021: Με Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά και Βιολογία συνεχίζονται οι εξετάσεις
- Καιρός: Βελτιωμένος αλλά όχι παντού – Πού θα χτυπήσουν οι καταιγίδες [βίντεο]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter