«Δεν αντέχουμε άλλο και ζητάμε τη βοήθειά σας για να μην κλείσει ένας μουσικός οργανισμός που τίμησε την Ελλάδα και γνωρίζει σήμερα την απαξίωση. Παρακαλούμε θερμά στη διαμεσολάβησή σας. Κάθε μέρα που περνά οδηγούμαστε από την απόγνωση στον καλλιτεχνικό και εργασιακό μας θάνατο» αναφέρουν οι μουσικοί στην επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό.
Η επιστολή δόθηκε στους δημοσιογράφους στο τέλος της συνέντευξης τύπου που πραγματοποιήθηκε στην ΕΣΗΕΑ, με σκοπό να παρουσιαστούν τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ιστορική Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής, η οποία σύμφωνα με τα μέλη της «αργοπεθαίνει χωρίς διοίκηση, χωρίς οικονομική βοήθεια, με απλήρωτους και ανασφάλιστους μουσικούς που πασχίζουν να την κρατήσουν στη ζωή».
Διαβάστε παρακάτω την επιστολή στον πρωθυπουργό και το δελτίο τύπου που δόθηκε στους δημοσιογράφους:
«Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Καθώς γνωρίζουμε την ευαισθησία σας για τον πολύπαθο χώρο του πολιτισμού στην Ελλάδα, αλλά και για τα δικαιώματα όλων των εργαζομένων, εμείς, οι Μουσικοί της Ορχήστρας Καμεράτα του Συλλόγου των Φίλων της Μουσικής, μπροστά στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί εδώ και τέσσερα χρόνια και θέτει εμπόδια στην λειτουργία και επιβίωση της πολυβραβευμένης μας ορχήστρας, απευθύνουμε ύστατη έκκληση σε εσάς προσωπικά, προκειμένου να βρεθεί άμεση, οριστική και βιώσιμη λύση στο πρόβλημά μας.
Η Καμεράτα λειτουργεί τα τελευταία χρόνια χωρίς Διοικητικό Συμβούλιο.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα:
Αδυναμία καταβολής επιχορήγησης από το Yπουργείο Πολιτισμού και χορηγίας από ιδιώτες
Μη καταβολή ενσήμων στο ΙΚΑ
Βιβλιάριο υγείας του Ι.Κ.Α. δίχως κάλυψη και ισχύ
Δεδουλευμένοι μισθοί ετών που δεν έχουν καταβληθεί
Σοβαρότατες άλλες εργασιακές επιπλοκές
Έχουμε 4 χρόνια που παίζουμε απλήρωτοι και ανασφάλιστοι!
Η Καμεράτα, που διανύει το 27 χρόνο της ζωής της, έχοντας γράψει ιστορία στη μουσική ζωή του τόπου αλλά και στην διεθνή και ευρωπαϊκή μουσική σκηνή, κινδυνεύει να μην μπορέσει να γιορτάσει τα 28 της γενέθλια!
Εμείς, που σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή στηρίξαμε με προσωπικό, οικογενειακό και καλλιτεχνικό κόστος τη λειτουργία της Ορχήστρας όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης.
Δεν αντέχουμε άλλο και ζητάμε την βοήθεια σας για να μην κλείσει ένας Μουσικός Οργανισμός που τίμησε την Ελλάδα και γνωρίζει σήμερα την απαξίωση»!
Κυρίες και Κύριοι καλό μεσημέρι,
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Κατ’ αρχήν θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για τη σημερινή παρουσία σας στη συνέντευξη τύπου των μουσικών της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής.
Πριν σας εκθέσουμε τους λόγους δια τους οποίους σας καλέσαμε, θα ήθελα εκ μέρους των συναδέλφων μου να σας αναφέρω εν τάχει και περιληπτικά τα σημαντικότερα επιτεύγματα της ορχήστρας μας από ιδρύσεώς της, ώστε να υπάρχει μία πλήρης εικόνα για όλους σας.
Η ΚΑΜΕΡΑΤΑ, ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, γνωστή πλέον διεθνώς με την επωνυμία Armonia Atenea, ιδρύθηκε το 1991 από το Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής με πρωτοβουλία του Χρήστου Λαμπράκη και εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού βάσει του ιδρυτικού της νόμου.
Καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, σήμερα, είναι ο βραβευμένος με Εcho Klassik αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, ενώ προηγούμενοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της υπήρξαν οι διαπρεπείς αρχιμουσικοί Αλέξανδρος Μυράτ, Sir Neville Marriner και Christopher Warren-Green.
Διάσημοι μαέστροι και σολίστ έχουν συνεργαστεί με την ορχήστρα: Mstislav Rostropovitch, Yehudi Menuhin, Martha Argerich, Mischa Maisky, Paul Badura-Skoda, Λεωνίδας Καβάκος, Salvatore Accardo, Augustin Dumay, Joshua Bell, Radu Lupu, Maria Joao Pires, Stephen Kovacevic, Michel Beroff, Kim Kashkashian, Yuri Bashmet, Renaud Capucon, Gautier Capucon, Δημήτρης Σγούρος, Helmuth Rilling, Thomas Hengelbrock, Christopher Hogwood, Heinrich Schiff, Fabio Biondi, Dimitry Sinkovsky, Vivica Genaux, Julia Lezneva, Max Emmanuel Cencic, Xavier Sabata, Karina Gauvin, Franco Fagioli, Ann Hallenberg, κ.α.
Εκτός του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών όπου εδρεύει, έχει εμφανιστεί σε μερικές από τις σπουδαιότερες αίθουσες συναυλιών, όπως στη Musikverein και Theater An Der Wien της Βιέννης, στο Theatre de Champs-Elysees και Salle Pleyel του Παρισιού, στο Queen Elisabeth Hall και Wigmore Ηall του Λονδίνου, στη Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών, στην Konzertgebouw του Άμστερνταμ, στην αίθουσα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας, στο Arsenal του Μετς, στο Palau de la Musica της Βαρκελώνης, στις όπερες της Καρλσρούης, του Vichy, της Λοζάνης, του Βισμπάντεν, του Μονπελιέ, της Καρλσρούης, καθώς και σε πολλά φεστιβάλ όπως του SALZBURG, KLARA FESTIVAL των Βρυξελλών, το διεθνές φεστιβάλ Handel της Χάλλε, της Βουδαπέστης, της Κρακοβίας, το φεστιβάλ George Enescu- Βουκουρεστίου κ.α.
Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, αποτελεί σήμερα έναν από τους πιο δραστήριους φορείς του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Η πολυσχιδής και πλούσια δραστηριότητά της καθώς και η φήμη της εντός, αλλά και εκτός Ελλάδας, την τοποθετούν όχι μόνο ανάμεσα στους σημαντικότερους πυλώνες της καλλιτεχνικής ζωής της χώρας μας, αλλά την κάνουν να ξεχωρίζει ως ίσως ο πλέον διακεκριμένος πρεσβευτής της μουσικής παραγωγής της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Από το 1995 μέχρι το 2009 η ορχήστρα παρουσίασε μεταξύ άλλων ένα σημαντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό την διεύθυνση του αρχιμουσικού Αλέξανδρου Μυράτ με πάμπολλες συναυλίες στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας.
Από το 2009, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, η ορχήστρα απέκτησε μια ειδίκευση στις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας με όργανα εποχής κάτι που αποτελεί την πιο σύγχρονη κατάκτηση του διεθνούς μουσικού στερεώματος. Έκτοτε, κατόρθωσε σε ελάχιστο χρόνο να τοποθετηθεί ανάμεσα στα σημαντικότερα αντίστοιχα σύνολα του κόσμου. Κατά πολλούς κριτικούς μάλιστα, η Καμεράτα διακρίνονται ως ερμηνευτές αναφοράς στη μουσική του 18ου αι. και μάλιστα στη μουσική του G. F. Handel.
Το 2012 η παραγωγή της όπερας Alessandro του Χέντελ, η οποία μεταδόθηκε απευθείας στο μουσικό τηλεοπτικό κανάλι MEZZO, ψηφίστηκε από τους ακροατές ως η καλύτερη παραγωγή όπερας.
Τον Ιανουάριο του 2014 η Καμεράτα εμφανίστηκε στο περίφημο Palais de Bozar στις Βρυξέλλες, ανοίγοντας τις εκδηλώσεις για την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ από την Ελλάδα.
Τον Αύγουστο του 2014 εμφανίστηκε με μεγάλη κριτική επιτυχία στο περίφημο φεστιβάλ PROMS του BBC στο Λονδίνο, ως το πρώτο ελληνικό μουσικό σύνολο που μετακλήθηκε από τον θεσμό αυτό. Η συναυλία αυτή μεταδόθηκε ζωντανά διεθνώς.
Τον Μάιο του 2016 έγινε η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε στο σημαντικότερο ίσως διεθνές φεστιβάλ, αυτό του Σάλτσμπουργκ. Η εμφάνιση της αυτή μεταδόθηκε επίσης ζωντανά σε όλη την Ευρώπη.
Παράλληλα έχει αναπτύξει μεγάλη δραστηριότητα στον τομέα της όπερας/μουσικού θεάτρου. Από το 2009 έχει ανεβάσει πάνω από 10 όπερες, σε δικές της σκηνικές παραγωγές ή σε συμπαραγωγή με φορείς όπως το ΜΜΑ, το Φεστιβάλ Αθηνών, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και σε συνεργασία με κορυφαίους σκηνοθέτες και δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Έχει πρωτοστατήσει στην αναβίωση της ελληνικής οπερέτας, όντας το πρώτο σύνολο που παρουσίασε ελληνική οπερέτα μέσα από μια σύγχρονη μουσικολογική προσέγγιση και από νέες κριτικές εκδόσεις που χρηματοδότησε η ίδια, όπως ο Βαπτιστικός και το Πικ Νικ του Θεόφραστου Σακελλαρίδη.
Η Καμεράτα υπήρξε επίσης η πρώτη ελληνική ορχήστρα που ανέβασε συνεχείς παραγωγές συμφωνικού μιούζικαλ με τεράστια επιτυχία, δημιουργώντας στην ουσία ένα νέο είδος για τα ελληνικά δεδομένα: Kiss me Kate το 2015, West Side Story το 2016, Sweeney Todd το 2017 και Company μόλις εχθές.
Συνολικά, παρουσιάσαμε από το 2009 ως σήμερα (εντός και εκτός Ελλάδας) 15 σκηνικές παραγωγές δημιουργήσαμε ένα φανατικό κοινό έχοντας εξασφαλίσει την πληρότητα των εμφανίσεών μας σε πολύ υψηλό ποσοστό άνω του 75%. Ενδεικτικά, οι εμφανίσεις της ορχήστρας στο Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι του 2017 έφεραν 7.800 εισιτήρια.
Για τη δισκογραφική δραστηριότητα της ορχήστρας, πρέπει να αναφερθεί ότι αποτελεί το μόνο μουσικό σύνολο της χώρας μας με σημαντική διεθνή δισκογραφία έχοντας ηχογραφήσει για τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες δισκογραφικές εταιρείες όπως η Deutsche Gramophone, DECCA, MDG, Sony κ.ά. H πλούσια δισκογραφική δραστηριότητα της ορχήστρας, (πάνω από 10 τίτλοι μέσα σε 4 χρόνια) περιλαμβάνει ερμηνείες που θεωρούνται εκτελέσεις αναφοράς από τον διεθνή ειδικό Τύπο και έχουν αποσπάσει όλες τις μεγαλύτερες διεθνείς διακρίσεις: Diapason d’Or (5 φορές), Gramophone-editor’s choice (2 φορές), BBC – recording of the month, CHOC- Classica, Preis der Deutsche Schalplatten Kritik, καθώς και το βραβείο για την καλύτερη ηχογράφηση όπερας της χρονιάς (Opera Awards) από το βρετανικό OPERA.
Στη σημαντική αυτή πορεία μας, πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι χορηγοί της ορχήστρας υπήρξαν κατά καιρούς και μέχρι το 2013 το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Εταιρεία Παπαστράτος, η Eurobank, το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση, ο κ. Δημήτριος Δασκαλόπουλος, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής.
Όμως το 2015 το σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσικού και Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδος, δηλαδή της διοίκησης της ορχήστρας, παραιτήθηκε και μέχρι σήμερα δεν έχει διορισθεί νέο από την παρούσα κυβέρνηση αλλά ούτε και από την προηγούμενη. Παρόλο το ανεπίτρεπτο αυτό γεγονός, με την υπερπροσπάθεια των μουσικών της και υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του κυρίου Γιώργου Πέτρου, η ορχήστρα συνεχίζει τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έτσι έχει δημιουργηθεί το παράδοξο, η μία και μοναδική ελληνική ορχήστρα που διαπρέπει διεθνώς να είναι στην πατρίδα της ο φτωχός συγγενής σε σχέση με τα άλλα κρατικά μουσικά σύνολα.
Τα προβλήματα που συσσωρεύτηκαν από το 2013, οπότε έληξε η τελευταία ιδιωτική χορηγία, και μέχρι σήμερα, κατέστησαν τη λειτουργία της ορχήστρας προβληματική και σας διαβεβαιώνουμε ότι σύντομα αυτή δεν θα έχει πλέον μέλλον.
Η απουσία Διοικητικού Συμβουλίου έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία της οποιασδήποτε κρατικής και ιδιωτικής επιχορήγησης, και όχι μόνον. Αναλυτικά σας αναφέρουμε ότι από τον Απρίλιο του 2015 λόγω της μη καταβολής εκ μέρους της ορχήστρας των ασφαλιστικών εισφορών των μουσικών της, δεν έχουμε ιατροφαρμακευτική και συνταξιοδοτική κάλυψη εμείς και τα παιδιά μας. Το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων μισθών δεν έχουν καταβληθεί εξαθλιώνοντάς μας και φέρνοντας μας πολλές φορές στη θέση να μην μπορούμε να μεταβούμε ούτε στο χώρο εργασίας μας λόγω έλλειψης χρημάτων. Όπως καταλαβαίνετε το προσωπικό αυτό πρόβλημά μας έχει αντίκτυπο και στα μέλη των οικογενειών μας που έτσι και αλλιώς βάλλονται, όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες από την χρόνια πλέον οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού που είναι γνώστης της πλήρους κατάστασης και των προβλημάτων, διαβεβαιώνει ότι θα υπάρξει λύση στο χρόνιο πρόβλημά μας. Όμως μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο αναλυτικό σχέδιο και χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Το αδιέξοδο παραμένει.
Σήμερα, μέσω των ευαισθητοποιημένων λειτουργών της δημοσιογραφίας και μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο που βρισκόμαστε, απευθύνουμε ύστατη έκκληση στον Πρωθυπουργό κύριο Αλέξη Τσίπρα, όπως μεσολαβήσει στην ανεύρεση άμεσης και οριστικής βιώσιμης λύσης στη διάσωση της ορχήστρας μας.
Οι εναπομείναντες μόνιμοι μουσικοί της Καμεράτα συντάξαμε μία ανοιχτή επιστολή προς τον κύριο Πρωθυπουργό, την οποία θα λάβετε εντός ολίγου.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συμπαράσταση και υποστήριξη των δίκαιων αιτημάτων μας και είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρινιστική ερώτηση».
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]