Στο πάνελ έλαβαν μέρος οι Ferdinand Dohna (DEU), Sam Hoyle (Sky Studios), Peter Nadermann (DEU) Richard Pommérat (N9ne Studio), Veronica Vitali (NETFLIX), Boban Jevtic (Firefly Productions) και Julien Leroux (Paper Entertainment).
Αναλυτικά ο χαιρετισμός του πρωθυπουργού:
«Θα ήθελα να ξεκινήσω, ευχαριστώντας όλους όσοι βρίσκονται στο πάνελ, για τη συμμετοχή τους σε μια εξαιρετικά διαφωτιστική -όπως είμαι βέβαιος ότι θα είναι- συζήτηση που θα παρουσιάσει το σημερινό τοπίο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης στον κόσμο.
Αν κοιτάξει κανείς την ποιότητα της δουλειάς, στην προώθηση της οποίας έχουν συμβάλλει -με παραγωγές μεταξύ άλλων, όπως «The Killing», «Dr Who», «Tehran», «War and Peace», «Borgia» – είναι βέβαιο πως από τη συζήτηση θα αντλήσει μία πολύ ουσιαστική εικόνα που -είμαι σίγουρος- δεν θα θέλει να χάσει.
Είναι μεγάλη τιμή και χαρά για μένα προσωπικά να βρίσκομαι σήμερα εδώ, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Σάς ευχαριστώ όλους για τη διοργάνωση αυτής της εκδήλωσης. Ενημερώθηκα για τη σημαντική πρόοδο που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Και είναι σημαντικό ότι βρίσκομαι εδώ σήμερα, ανάμεσα στα πιο ταλαντούχα και δημιουργικά μυαλά στη χώρα μας και στον κόσμο.
Όπως γνωρίζετε, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και -όπως επισημάνατε- η διαχωριστική γραμμή μεταξύ κινηματογράφου και τηλεόρασης γίνεται ολοένα και πιο δυσδιάκριτη.
Και αποδεικνύεται πόσο ισχυρή είναι σήμερα αυτή η βιομηχανία. Με πολύ μεγαλύτερη προβολή των ελληνικών ταλέντων στις διεθνείς αγορές, περισσότερες συμπαραγωγές και περισσότερες ξένες παραγωγές που γυρίστηκαν στην Ελλάδα. Αρκετές απ’ αυτές γυρίζονται εδώ στην Θεσσαλονίκη, αγαπητέ Δήμαρχε, αγαπητέ Περιφερειάρχη. Και, όπως αντιλαμβάνομαι, πιθανώς να ακολουθήσουν κι άλλες ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις τις επόμενες ημέρες.
Μόνο πέρυσι είχαμε 200 παραγωγές στη χώρα μας, μεταξύ των οποίων περισσότερες από 20 ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους και περισσότερες από 20 τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές από μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ. Ο φετινός νικητής του Χρυσού Φοίνικα, «Το Τρίγωνο της Θλίψης» (The Triangle of Sadness), ήταν συμπαραγωγή της Heretic, μιας ελληνικής εταιρείας παραγωγής, και γυρίστηκε κατά μεγάλο μέρος στο νησί της Εύβοιας.
Παράλληλα, η ταινία μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου, «Στον Θρόνο του Ξέρξη» (On Xerxes’ Throne), έλαβε το βραβείο του Canal+ στην κατηγορία της, στην Εβδομάδα Κριτικής στις Κάννες. Όπως σημείωσε ένα περιοδικό της κινηματογραφικής βιομηχανίας: «Παρά τις επιπτώσεις του COVID-19 και την οικονομική κρίση στα τέλη της δεκαετίας του 2000, η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία έχει αναδειχθεί ως υπολογίσιμη δύναμη στην παγκόσμια σκηνή».
Φυσικά, δεν έχουμε όλοι το ταλέντο ώστε να είμαστε μέρος της δημιουργικής διαδικασίας. Αλλά εμείς στην κυβέρνηση καταλαβαίνουμε ότι η δημιουργία μιας ταινίας δεν είναι απλώς ένα δημιουργικό εγχείρημα. Είναι επίσης ένα οικονομικό εγχείρημα, που είναι σημαντικό για ολόκληρη τη χώρα -αυτός ο κλάδος απασχολεί, άμεσα και έμμεσα, πάνω από 100.000 άτομα, ενώ ασφαλώς έχει ευρύτερο οικονομικό αντίκτυπο σε πολλούς τομείς και περιοχές.
Από την πρώτη στιγμή, παρουσιάσαμε μια ξεκάθαρη στρατηγική που ουσιαστικά εδραζόταν σε τρεις πυλώνες, που στοχεύουν στη στήριξη και ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας, η οποία συνεχίζει να χτίζει πάνω στην επιτυχία που γνώρισε τα τελευταία χρόνια.
Σε όλους τους τομείς της οικονομίας στόχος μας ήταν πάντα να δημιουργήσουμε το καλύτερο δυνατό περιβάλλον για επιχειρήσεις και επενδύσεις. Αυτό ισχύει φυσικά και για τον δικό σας κλάδο. Επομένως, ο πρώτος πυλώνας της στρατηγικής μας περιστρέφεται γύρω από την παροχή κινήτρων, με τη χώρα μας να προσφέρει τώρα ένα από τα πιο ανταγωνιστικά προγράμματα σε ολόκληρη την ΕΕ και να έχει περαιτέρω απλοποιήσει διαδικασίες αιτήσεων και πιστοποίησης.
Είμαι βέβαιος ότι πολλοί από σας γνωρίζετε για το πρόγραμμα κινήτρων που προσφέρουμε. Δεν εφηύραμε και πάλι τον τροχό. Κοιτάξαμε τι έκαναν άλλες χώρες και προσπαθήσαμε να το κάνουμε κάπως καλύτερα. Έχουμε, λοιπόν, ένα cash rebate ύψους 40% σε επιλέξιμες δαπάνες που πραγματοποιούνται από παραγωγές στην ελληνική επικράτεια, για όλα τα οπτικοακουστικά έργα. Περισσότερα από 140 εκατομμύρια ευρώ διανεμήθηκαν πέρυσι. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί με ένα κίνητρο φορολογικής ελάφρυνσης της τάξης του 30% για επιλέξιμες δαπάνες.
Προσθέσαμε σε αυτά τα κίνητρα την επιλεξιμότητα τιμολογίων για συντελεστές που δεν διαμένουν στην Ελλάδα, σε περιπτώσεις παραγωγών με επιλέξιμες δαπάνες που υπερβαίνουν τα 8 εκατομμύρια -και έως το 50% του επιλέξιμου κόστους. Ενώ υπάρχει και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, που μπορεί να εγγυηθεί τραπεζικά δάνεια έως και 900.000 ευρώ για τον οπτικοακουστικό τομέα, και το πρόγραμμα «Entrepreneurship 360», ένα ειδικό πρόγραμμα κρατικών ενισχύσεων για την στήριξη οπτικοακουστικών στούντιο.
Ο δεύτερος πυλώνας μας είναι οι υποδομές. Έχουμε επίγνωση της έλλειψης επαρκών soundstages (στούντιο ηχογράφησης), το οποίο αποτελεί πρόκληση και για τον λόγο αυτό γνωρίζουμε πως χρειαζόμαστε περισσότερες υπερσύγχρονες υποδομές, οι οποίες θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να γίνει η σημαντική δύναμη στον οπτικοακουστικό τομέα που πρέπει να είμαστε. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τέτοιου τύπου επενδύσεις. Και κάποιες από αυτές θα λάβουν χώρα σε μικρή απόσταση από το σημείο όπου βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη. Και βεβαίως θα πρέπει να αναφέρω πως οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να πραγματοποιήσουν τέτοιου είδους επενδύσεις μπορούν επίσης να επωφεληθούν από εξαιρετικά χαμηλά δάνεια από τον μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ. Τα δάνεια αυτά έχουν επιτόκιο κάτω του 1%, το οποίο είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικό δεδομένου του σημερινού περιβάλλοντος επιτοκίων.
Και φυσικά, ο τελευταίος πυλώνας της στρατηγικής μας είναι η το ανθρώπινο κεφάλαιο. Χωρίς τους κατάλληλους ανθρώπους και ειδικά τις κατάλληλες δεξιότητες, αυτή η βιομηχανία δεν μπορεί να αναπτυχθεί.
Έτσι, η κατάλληλη αναβάθμιση των δεξιοτήτων των συνεργείων, τα σωστά εργαστήρια για τη δημιουργία περιεχομένου μέσω προγραμμάτων όπως το «Incubating the Film Industry» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, και η ανάπτυξη εθνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων, αυτά είναι ακριβώς τα εργαλεία που θέλουμε να αξιοποιήσουμε για να βελτιώσουμε τις δεξιότητες, κυρίως για τους νέους ταλαντούχους ανθρώπους που έχουμε, προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην οπτικοακουστική βιομηχανία.
Εκατόν-πενήντα χιλιόμετρα ανατολικά από εδώ, στην πόλη της Δράμας, η οποία είναι γνωστή για το δικό της Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους, σχεδιάζεται ένα νέο οπτικοακουστικό cluster καθώς και μια σχολή κινηματογράφου, για να δώσει ώθηση στη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων και να συμβάλλει στην καλλιέργεια νέων ταλέντων.
Εκτός από όλα αυτά, προχωράμε προς ένα απλούστερο, πιο αποτελεσματικό ρυθμιστικό πλαίσιο. Ο Υπουργός αναφέρθηκε σε αυτό. Προσπαθούμε διαρκώς να κάνουμε τη διαδικασία λιγότερο πολύπλοκη ώστε να μπορείτε να αναπτύξετε επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Και αυτό περιλαμβάνει μία πιο απλοποιημένη διαδικασία αδειοδότησης, την ανάπτυξη ενός δικτύου τοπικών γραφείων για ταινίες και τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της βιομηχανίας.
Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε για να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία θα λάβει τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση που της αξίζει. Και για να διασφαλίσουμε πως το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απλοποιημένο, ώστε να ελευθερωθεί ο χρόνος των παραγωγών για να μπορέσουν να κάνουν αυτό που κάνουν καλύτερα. Να λένε, δηλαδή, τις ιστορίες που όλοι αγαπάμε να παρακολουθούμε και να ακούμε.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα, καμία μεγάλη πλατφόρμα δεν είχε φιλοξενήσει τις ιστορίες μας, τις ιστορίες των Ελλήνων δημιουργών. Αυτό, όμως, άλλαξε αυτή την εβδομάδα, καθώς το Netflix ανακοίνωσε την απόκτηση των παγκοσμίων δικαιωμάτων της ελληνικής δραματικής σειράς «Maestro». Συγχαρητήρια, κ. Παπακαλιάτη. Μας κάνετε όλους περήφανους.
Χριστόφορος Παπακαλιάτης στην ΕΡΤ: Είχα κάνει δοκιμαστικό για τον «Τιτανικό» – Άκουγα «όχι» από κανάλια (video)
Ελπίζουμε ότι αυτό είναι μόνο η αρχή και ότι πλατφόρμες θα αποκτήσουν και -γιατί όχι- θα προχωρήσουν οι ίδιες στην παραγωγή περισσότερων ελληνικών ταινιών και σειρών στο μέλλον. Είμαστε, φυσικά, πολύ περήφανοι για τα όμορφα τοπία και τα σκηνικά μας. Η Ελλάδα είναι μια χώρα όπου δεν έχουν γίνει αρκετές παραγωγές ταινιών, η οποία προσφέρει μοναδικά τοπία. Για παράδειγμα, η πόλη της Θεσσαλονίκης εξέπληξε πολύ κόσμο όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις οθόνες. Αλλά, βέβαια, είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για τους εξαιρετικά ταλαντούχους ανθρώπους μας και είναι δουλειά μας να τους αναδείξουμε μέσα από τη στρατηγική που μόλις περιέγραψα.
Άλλωστε, η τέχνη της αφήγησης ιστοριών, που βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της καταπληκτικής εκδήλωσης, είναι βαθιά ενσωματωμένη στον ελληνικό πολιτισμό. Οι παραστατικές τέχνες γεννήθηκαν στην Ελλάδα. Γεννήθηκαν ακριβώς κάτω από την Ακρόπολη, στην Αθήνα, όταν οι αρχαίοι Έλληνες πειραματίστηκαν για πρώτη φορά με το θέατρο, όχι μόνο ως μορφή ψυχαγωγίας, αλλά και ως μορφή αυτοστοχασμού.
Η συζήτηση που θα έχουμε σήμερα και φυσικά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δείχνουν ότι αυτή η παράδοση παραμένει πάρα πολύ ζωντανή στην Ελλάδα σήμερα. Είναι δυναμική και εμπλουτισμένη με νέες ιδέες. Και παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει δύο χιλιετίες το μέλλον της συνεχίζει να είναι συναρπαστικό. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας».
Ειδήσεις σήμερα
Συντάξεις: Τριπλό πακέτο για 2.374.806 συνταξιούχους – Πληρωμές από 20 έως 23 Δεκεμβρίου
«Καλάθι νοικοκυριού»: Δείτε τις νέες λίστες όλων των σούπερ μάρκετ