Οπως αναφέρει ο αρμόδιος υπουργός, Δημήτρης Παπαστεργίου, σε συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, πλέον θα γίνεται μόνο διακίνηση δεδομένων και η οποιαδήποτε διαδικασία που απαιτεί δικαιολογητικά θα γίνεται με μια ειδοποίηση στο Wallet, προκειμένου ο πολίτης να δώσει την έγκρισή του.
Παράλληλα, προαναγγέλλει νέα εργαλεία που ετοιμάζει το υπουργείο για την πρόληψη ακραίων καιρικών φαινομένων και πυρκαγιών με την τοποθέτηση συσκευών μέτρησης της στάθμης των υδάτων, αλλά και καμερών για τον έγκαιρο εντοπισμό εστιών φωτιάς.
Σε ό,τι αφορά τις νέες ταυτότητες, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρει ότι ο προσωπικός αριθμός του πολίτη θα είναι διαθέσιμος από τον Δεκέμβριο του 2023.
Κύριε υπουργέ, στις προγραμματικές δηλώσεις είχατε θέσει ως άμεση προτεραιότητα την πλήρη ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Δημοσίου έως το 2027. Ποιες υπηρεσίες θα δούμε σύντομα να προστίθενται στο gov.gr;
Το gov.gr έφερε, πράγματι, μια επανάσταση το προηγούμενο διάστημα στην καθημερινότητά μας. Αυτήν τη στιγμή εργαζόμαστε για την ένταξη και νέων υπηρεσιών, ήδη υπάρχουν 1.581 υπηρεσίες, ωστόσο παράλληλα -και αυτό είναι πολύ σημαντικό- αλλάζουμε και τον τρόπο αναζήτησης. Αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη, οι πολίτες θα μπορούν εύκολα και γρήγορα να εντοπίσουν την υπηρεσία που τους ενδιαφέρει «συνομιλώντας» με το gov.gr. Η AI έκδοση του gov.gr έχει ήδη υλοποιηθεί και βρισκόμαστε στο στάδιο των δοκιμών. Το μοντέλο εκπαιδεύεται, μαθαίνει κάθε μέρα περισσότερα πράγματα για τη δημόσια διοίκηση. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή που θα δουν οι πολίτες σύντομα στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου.
Εχετε δηλώσει ότι και το Wallet συνεχώς θα αναβαθμίζεται. Τι αλλαγές επίκεινται και ποια έγγραφα θα προστεθούν το επόμενο διάστημα;
Μέσα στο 2024 έρχεται η νέα έκδοση του Wallet που θα εξυπηρετήσει σημαντικά τους πολίτες.
Πέρα από τις κλασικές λειτουργίες του για την ψηφιακή ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης, θα μπορεί να παίξει και τον ρόλο της εφαρμογής που θα διακινεί -με την άδειά μας- δεδομένα, αντί για αρχεία. Γιατί και η διακίνηση ψηφιακών εγγράφων (π.χ. εκκαθαριστικών εφορίας, πιστοποιητικών γέννησης κ.λπ.) θα μπορούσε κάποιος να πει πως είναι απλώς ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας. Πλέον, πάμε σε κάτι τελείως διαφορετικό. Στη διακίνηση δεδομένων και όχι αρχείων. Για παράδειγμα, θέλετε να κάνετε μια νέα σύνδεση σε έναν πάροχο ενέργειας ή τηλεπικοινωνιών ή να γράψετε το παιδί σας σε έναν παιδικό σταθμό; Με τη νέα έκδοση του Wallet δεν θα χρειάζεται να ανεβάζετε κανένα αρχείο. Η όλη διαδικασία θα μπορεί να γίνει με μια ειδοποίηση στο Wallet ότι κάποια εταιρία ή οργανισμός ζητά να κάνει χρήση των δεδομένων σας (π.χ. ενός συγκεκριμένου πεδίου του εκκαθαριστικού σας ή της διεύθυνσης της μόνιμης κατοικίας σας) και ζητά τη συγκατάθεσή σας. Εσείς θα τη δώσετε -αν θέλετε- μέσω του Wallet. Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται εύκολα και γρήγορα, μέσω της διακίνησης δεδομένων, χωρίς να διαβιβάζεται κανένα ψηφιακό αρχείο. Επίσης, στο Wallet θα μπορούμε να αποθηκεύουμε αποδεικτικά κάποιας κοινωνικής ή επαγγελματικής ιδιότητάς μας (π.χ. πολύτεκνος, μηχανικός κ.λπ.).
Να πάμε στο θέμα των νέων ταυτοτήτων. Σε αυτές θα αναγράφεται και ο προσωπικός αριθμός;
Μητσοτάκης: Το Δημόσιο θα αναλάβει την πλήρη αποκατάσταση της πολυκατοικίας στους Αμπελόκηπους
Οι νέες ταυτότητες είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και ορθά προχωράνε άμεσα. Ο προσωπικός αριθμός είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία θα αναβαθμίσει τον τρόπο που ο πολίτης συναλλάσσεται με το κράτος. Οι πολίτες σε κάθε συναλλαγή τους θα χρειάζονται πια μόνο τον προσωπικό αριθμό, χωρίς να απαιτείται να θυμούνται και ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, αριθμό διαβατηρίου κ.λπ. Για παράδειγμα, αν επισκέπτονται μια υπηρεσία Υγείας, μέσω του προσωπικού αριθμού θα ανακτάται ο ΑΜΚΑ, αντίστοιχα η εφορία θα ανακτά τον ΑΦΜ κ.ο.κ. Θα είναι ένας αριθμός που όλοι θα μπορούμε να θυμηθούμε εύκολα, καθώς θα βασίζεται στον ΑΦΜ και θα έχει ακόμα τρία ψηφία, εκ των οποίων τα δύο θα τα έχει επιλέξει ο καθένας προσωπικά κατά την έκδοση του προσωπικού αριθμού. Ο προσωπικός αριθμός θα εκδίδεται μία φορά, δεν θα αλλάζει και θα μας «ανοίγει» κάθε πόρτα της δημόσιας διοίκησης για οποιαδήποτε συναλλαγή μας. Είναι ήδη θεσμοθετημένος και αναμένεται η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος. Συνεπώς, από το τέλος του χρόνου θα αναγράφεται και στις νέες ταυτότητες.
Το καλοκαίρι είδαμε απίστευτες ουρές στα Κτηματολόγια, εγκαινιάσατε την πλατφόρμα για την ψηφιακή υποβολή των συμβολαίων, ενώ τον Νοέμβριο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία και ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτων. Ποιες άλλες πρωτοβουλίες στον κλάδο των ακινήτων σχεδιάζετε προκειμένου να απαλλάξετε τους πολίτες από τη γραφειοκρατία;
Το Κτηματολόγιο, αντικειμενικά, είναι το μεγαλύτερο έργο πληροφορικής στο Ελληνικό Δημόσιο. Η μετάβαση από τα υποθηκοφυλακεία στα κτηματολογικά γραφεία προχωρά. Μία από τις πρώτες πρωτοβουλίες που λάβαμε με τον υφυπουργό Κώστα Κυρανάκη ήταν η τοποθέτηση του ηλεκτρονικού συστήματος προτεραιότητας, ώστε οι πολίτες να μην ταλαιπωρούνται σε ουρές. Ωστόσο, μένουν πολλά ακόμη να γίνουν, όπως βασικά η επιτάχυνση στην έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών ή η ψηφιοποίηση των αρχείων, έργο από τα μεγαλύτερα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Αποτελεί στοίχημα για το υπουργείο μας όλη η διαδικασία για τις μεταβιβάσεις ακινήτων να γίνεται ψηφιακά, με τη συνεργασία συμβολαιογράφων και δικηγόρων.
Παπαστεργίου: Ψηφιακά η εκτέλεση ιατρικών συνταγών
Στον κλάδο της Υγείας, σε τι φάση βρίσκεται ο Ψηφιακός Φάκελος του Ασθενούς;
Ενα από τα πιο σημαντικά έργα που υλοποιούμε μαζί με το υπουργείο Υγείας είναι η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων των νοσοκομείων. Στόχος είναι όλα τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων να περιλαμβάνονται στο MyHealth app και να είναι προσβάσιμα, με τη συναίνεση φυσικά του πολίτη, από γιατρούς στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Παράλληλα, μέσω της ΗΔΙΚΑ αναζητούμε και άλλες λύσεις που θα κάνουν διαφορά στην καθημερινότητα των πολιτών, όπως π.χ. η ψηφιοποίηση -χωρίς χαρτί, σφραγίδες, υπογραφές και αυτοκόλλητα- όλης της διαδικασίας εκτέλεσης των συνταγών στα φαρμακεία.
Παπαστεργίου: Ψηφιακή παρακολούθηση για στάθμη ποταμών και πυρκαγιές
Κύριε υπουργέ, η Θεσσαλία, από όπου και κατάγεστε, υπέστη τεράστια καταστροφή από την κακοκαιρία «Daniel». Τι πρέπει να γίνει για να μην ξαναζήσουμε τέτοιες καταστάσεις;
Αυτό που συνέβη στην πατρίδα μου, τη Θεσσαλία, δεν έχει προηγούμενο. Σεβόμενος την ταλαιπωρία αλλά και τις απώλειες των ανθρώπων, δεν θα επιμείνω πολύ στο αυτονόητο, δηλαδή στο μέγεθος της νεροποντής, παρ’ όλα αυτά ήταν το πιο ακραίο φαινόμενο τουλάχιστον των τελευταίων 100 ετών. Η εικόνα των ανθρώπων που προσπαθούν να επανακάμψουν και να βγάλουν τη λάσπη μέσα από τα σπίτια τους τονίζει την ευθύνη μας να τους στηρίξουμε με κάθε μέσο για να ανακάμψουν από την καταστροφή που υπέστησαν, αλλά και να εξετάσουμε ποιες είναι οι απαραίτητες παρεμβάσεις προκειμένου να μην ξαναγίνει. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει εξαγγείλει τη σύσταση Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας. Είναι ώρα, λοιπόν, να καθίσουμε και να δούμε τις παθογένειες της Θεσσαλίας με τα νέα κλιματολογικά δεδομένα, γιατί δεν είναι μόνο η άρδευση, δεν είναι μόνο η ύδρευση, είναι πρώτα από όλα η ασφάλεια των ανθρώπων και των πόλεων. Και πρέπει να πάρουμε κάποιες γενναίες αποφάσεις σε σχέση με τον σχεδιασμό, γενικότερα, υποδομών προκειμένου να μην ξαναβρεθούμε σε τρία χρόνια να συζητάμε τα ίδια πράγματα.
Πώς μπορεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να συμβάλει στην πρόληψη τέτοιων φαινομένων, που απ’ ό,τι φαίνεται θα ζούμε συχνότερα λόγω της κλιματικής αλλαγής;
Υπάρχουν δύο άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθούμε ως υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ο ένας είναι οι κρίσιμες υποδομές, όπως οι τηλεπικοινωνίες. Ενα από τα προβλήματα που είχαμε τις πρώτες μέρες και το αντιμετωπίσαμε σε συνεργασία με τους παρόχους ήταν η έλλειψη επικοινωνίας σε κάποιες περιοχές. Μάλιστα, με την Πολιτική Προστασία χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο μέσο για να διορθώσουμε βλάβες και να μπορέσουν οι άνθρωποι αυτοί να επικοινωνήσουν. Ετσι, πρέπει να κάνουμε παρεμβάσεις, όπως γεννήτριες σε κρίσιμες υποδομές, τοποθέτηση σταθμών σε υψηλότερα σημεία κ.λπ.
Ο δεύτερος άξονας έχει να κάνει με την τεχνολογία και πώς μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη τέτοιων φαινομένων. Στο κομμάτι των ακραίων νεροποντών, συστήματα που μας δείχνουν τη στάθμη των ποταμών είναι εξαιρετικά χρήσιμα για να έχουμε εικόνα της εξέλιξης του φαινομένου και της κατάστασης που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε. Στη Θεσσαλία, στον δήμο μου -και μιλώ με την εμπειρία μου ως δήμαρχος Τρικκαίων- είχαμε τοποθετήσει 17 σταθμούς μέτρησης στα ποτάμια. Από αυτούς, οι 12 καταστράφηκαν, καθώς η στάθμη του νερού ξεπέρασε τις γέφυρες που ήταν τοποθετημένοι, αλλά τα 5 συστήματα που παρέμειναν μας έδιναν εικόνα για τον όγκο του νερού που έρχεται. Βλέποντας ότι η καμπύλη έπεφτε, γνωρίζαμε ότι το νερό που κατέβαινε από τα βουνά είχε μειωθεί, επομένως νιώθαμε πιο ασφαλείς και σίγουροι για το αν έπρεπε να εκκενώσουμε την πόλη ή κάποια χωριά.
Επίσης, έχουμε να κάνουμε πολλή δουλειά και για την πρόληψη των πυρκαγιών και εδώ η τεχνολογία μπορεί να μας δώσει σημαντικά εργαλεία. Ενα σύστημα που αυτήν τη χρονική στιγμή σχεδιάζουμε -και θα μπορούσε να ενταχθεί στην εθνική στρατηγική για την έγκαιρη πρόγνωση των πυρκαγιών με τη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας- είναι η τοποθέτηση ειδικών καμερών σε κεραίες κινητής τηλεφωνίας ή αναμεταδότες τηλεόρασης σε δάση και επικίνδυνα σημεία. Πρόκειται για ειδικές κάμερες με λέιζερ ή θερμοκάμερες, προκειμένου να εντοπίσουμε γρήγορα, έγκαιρα, εστίες πυρκαγιάς σε απομακρυσμένα σημεία. Γιατί μία από τις αιτίες για την εξάπλωση των πυρκαγιών θα μπορούσε να είναι η καθυστερημένη ειδοποίηση.
Επιπλέον, σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, σχεδιάζουμε μια πλατφόρμα, που θα λειτουργήσει τη νέα αντιπυρική περίοδο. Μέσω αυτής, θα ειδοποιούνται οι ιδιοκτήτες ακαθάριστων οικοπέδων, αξιοποιώντας τα αρχεία που υπάρχουν στο Κτηματολόγιο, ώστε οι πολίτες με ένα μήνυμα στο κινητό ή ένα e-mail να ενημερώνονται ότι πρέπει να το καθαρίσουν. Στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του ακαθάριστου οικοπέδου δεν μεριμνήσει, αυτόματα θα ενεργοποιείται ένας μηχανισμός από τον δήμο για τον καθαρισμό του οικοπέδου, ενώ θα προβλέπονται και οι σχετικές κυρώσεις στον ιδιοκτήτη.
Παπαστεργίου: Επιδοτήσεις για «έξυπνες πόλεις»
Εχετε δηλώσει ότι η αδυναμία σας είναι τα έργα για τις «έξυπνες πόλεις», γεγονός που επιβεβαιώνει και η δουλειά που κάνατε στα Τρίκαλα ως δήμαρχος. Δεδομένου ότι χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, ποιες πόλεις θα δούμε να ακολουθούν το παράδειγμα των Τρικάλων και με ποια έργα θα καταστούν «smart»;
Οι «έξυπνες πόλεις» είναι, πράγματι, η αδυναμία μου, συγχρόνως όμως είναι και επιβεβλημένη ανάγκη της εποχής μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που ήδη σας ανέφερα για τους σταθμούς μέτρησης της στάθμης των ποταμών που μπορούν σε συνάρτηση με μετεωρολογικούς σταθμούς να δώσουν λύσεις, ώστε οι πόλεις να γίνουν πιο ασφαλείς. Αλλα συστήματα μπορούν να διασφαλίσουν ή να βοηθήσουν μια πόλη να επανέλθει γρήγορα, γιατί ο βαθμός ευφυΐας μιας πόλης είναι και ο βαθμός που επανακάμπτει ύστερα από μια φυσική καταστροφή. Γιατί φυσικές καταστροφές και ακραία φαινόμενα θα έχουμε. Και πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτά.
Στο πλαίσιο αυτό, τόσο το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και το ΕΣΠΑ είναι δύο σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία που «τρέχουν» προγράμματα για τους δήμους. Το ζητούμενο είναι ο κάθε δήμος να επιλέξει από ένα πακέτο εφαρμογών που προτάθηκαν εκείνες που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες του. Βέβαια, ο προσανατολισμός θα πρέπει πάντα να είναι προς την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης και της ασφάλειας των πολιτών.
Η προθεσμία για το έργο του ΕΣΠΑ λήγει στο τέλος του Σεπτεμβρίου και είναι πολύ σημαντικό οι δήμοι να σπεύσουν να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Παράλληλα «τρέχει» και το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης για 17 δήμους, οι οποίοι σταδιακά υπογράφουν συμβάσεις και προχωρούν στην υλοποίηση σημαντικών έργων.
Ειδήσεις σήμερα
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω αγώνα δρόμου- Ποιοι δρόμοι κλείνουν
Λιβύη: Τα λάθη πίσω από την τραγωδία με τους 5 Έλληνες νεκρούς
Καιρός: Στο «μάτι του κυκλώνα» η Θεσσαλία – Πώς θα εξελιχθεί και ποιες περιοχές θα επηρεαστούν