Η σκέψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο οικονομικό επιτελείο είναι ότι από το 2019 έχουν υλοποιηθεί «οριζόντια» μέτρα ελάφρυνσης, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35%, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4,4% (5,4% αν υπολογίσουμε τη μείωση κατά 1% το 2025) και η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, αρχικά για τον ιδιωτικό τομέα από το 2021, ως μέτρο κατά των συνεπειών της πανδημίας, και στη συνέχεια, στον δημόσιο τομέα και στους συνταξιούχους, από το 2023.
Ωστόσο, τα μέτρα αυτά ήρθαν για να ελαφρύνουν πλούσιους, φτωχούς, μισθωτούς και μη μισθωτούς. Υπήρχαν επίσης στοχευμένες ελαφρύνσεις για τους οικονομικά ευάλωτους (που επεκτείνονται για το 2025) και τις επιχειρήσεις, αλλά δεν έχουν γίνει αρκετά για τη λεγόμενη «μεσαία τάξη», η οποία έχασε, λόγω εισοδηματικών κριτηρίων, τα έκτακτα επιδόματα και τις ελαφρύνσεις των διαδοχικών κρίσεων.
Τι λένε οι αριθμοί
Στην κατεύθυνση αλλαγής της κατάστασης έχουν αρχίσει τα σενάρια για την ελάφρυνση της φορολογίας εισοδήματος για εισοδήματα από 25.000-30.000 ευρώ μέχρι και 50.000 ευρώ. Τούτο με δεδομένο ότι οι φορολογούμενοι αυτής της κατηγορίας χάνουν πολλές από τις ελαφρύνσεις, παραμένοντας τα μόνιμα «υποζύγια» των προϋπολογισμών σε ό,τι αφορά τα φορολογικά έσοδα. Με το «κεφάλαιο» που θα δημιουργήσει η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ μέχρι και το 2026, εξετάζονται κάποιες στοχευμένες παρεμβάσεις μέσω αλλαγών της φορολογικής κλίμακας.
H κλίμακα της φορολογίας εισοδήματος που ισχύει σήμερα ξεκινά από τον χαμηλό συντελεστή του 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ. Στη συνέχεια ο φόρος κλιμακώνεται στο 22% από τα 10.001 μέχρι και τα 20.000 ευρώ, στο 28% από τα 20.001 μέχρι και τα 30.000 ευρώ, στο 36% από τα 30.001 μέχρι και τα 40.000 ευρώ και στο 44% για τα ποσά πάνω από τα 40.000.
Συγκεκριμένα, εξετάζεται να προστεθούν ενδιάμεσοι συντελεστές ώστε να ελαφρυνθούν οι σημερινοί αλλά και αυριανοί «μέτοχοι» της μεσαίας τάξης. Το θέμα βρίσκεται ήδη προς μελέτη, τα σενάρια τρέχουν και θα αρχίσουν να οριστικοποιούνται από τα μέσα του 2025, όταν θα υπάρχει σαφής εικόνα για την πορεία των φορολογικών εσόδων. Πάντως, τα πρώτα δείγματα από τον πόλεμο κατά της φοροδιαφυγής είναι εντυπωσιακά, αφού και φέτος τα πρόσθετα έσοδα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ.
Και άλλα μέτρα
Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο αναζητά και άλλα, μικρότερης εμβέλειας, μέτρα, όπως η απόδοση επιδόματος επικινδυνότητας σε 80.000 ένστολους, η πλήρης κατάργηση του τέλους αλληλεγγύης και στα νομικά πρόσωπα και η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης, ανάλογα πάντα με την πορεία των δημόσιων εσόδων.
Οι τελευταίες εκτιμήσεις από την ΑΑΔΕ δείχνουν μια σταθερά αυξητική πορεία στα φορολογικά έσοδα, ως αποτέλεσμα της αύξησης των εισοδημάτων, χωρίς να υπολογιστούν τα πρόσθετα έσοδα από τη φοροδιαφυγή.
Ολα αυτά, ενώ μέχρι στιγμής για το 2025 έχουν ήδη ανακοινωθεί και θεσμοθετούνται πρόσθετα φορολογικά και εισοδηματικά μέτρα της τάξης του 1,45 δισ. ευρώ, τα οποία έχουν ενταχθεί ήδη στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή. Πρόσφατα ανακοινώθηκαν πρόσθετα μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης με μεγαλύτερες αυξήσεις για την εφάπαξ καταβολή φόρων, με την έκπτωση να κλιμακώνεται από το 2% έως και το 4%, ανάλογα και με τον χρόνο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Επίσης, ανακοινώθηκε και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για 25.000 εργαζόμενους με τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών και μέχρι τρεις εργοδότες. Η κατηγορία αυτή είχε ξεχαστεί φέτος στη μείωση του 50% που ίσχυσε για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους.
Παγίδα υπερφορολόγησης
Τα τεκμήρια διαβίωσης επιβαρύνουν κάθε χρόνο με επιπλέον φόρους περίπου 1,5 εκατ. φορολογούμενους, στην πλειοψηφία τους μη μισθωτούς. Ηταν δε προϊόν της αδυναμίας ελέγχων από τις φορολογικές Αρχές. Η ψηφιοποίηση της διαχείρισης και των ελέγχων από την ΑΑΔΕ δίνει τον ασφαλή διάδρομο για να προχωρήσει σε αλλαγές όπως:
- Η τροποποίηση στις διατάξεις για τα ελάχιστα ποσά τεκμηρίων διαβίωσης των 3.000 ευρώ για τους αγάμους και των 5.000 ευρώ για τους εγγάμους ή τους συνάψαντες σύμφωνα συμβίωσης.
- Η εξάλειψη στρεβλώσεων και αδικιών που προκαλεί ο προσδιορισμός του φορολογητέου εισοδήματος με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης, που έχουν θεσμοθετηθεί για συγκεκριμένους οικονομικούς κλάδους.
Σήμερα τα τεκμήρια, όπως είναι δομημένα, αποτελούν τη μεγαλύτερη παγίδα πρόσθετων φόρων για τα νοικοκυριά. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι που επιτρέπουν στους φορολογούμενους να ξεφύγουν από τα τεκμήρια και να φορολογηθούν για το πραγματικό εισόδημα που εισέπραξαν. Οι φορολογούμενοι μπορούν να επικαλεστούν εισοδήματα, δάνεια που έλαβαν, εφάπαξ, αποζημιώσεις για να γλιτώσουν τα τεκμήρια.
ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Ολοκληρωτική κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος
Η πλήρης κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και για τα περίπου 300.000 νομικά πρόσωπα είναι ο επόμενος στόχος του οικονομικού επιτελείου, στο πλαίσιο των μέτρων που θέλει να εφαρμόσει πριν από τις επόμενες εκλογές στα μέσα του 2027.
Η σταδιακή κατάργηση του τελευταίου αμιγώς μνημονιακού φόρου είναι επιβεβλημένη από τα πράγματα, αφού εκτός από τους ιδιώτες μη μισθωτούς επιβαρύνει και τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν να είναι φορτωμένες και σήμερα με βάρη τα οποία αναστέλλουν προσλήψεις οι οποίες θα μείωναν το ποσοστό ανεργίας.
Υπενθυμίζεται ότι το τέλος είναι 1.000 ευρώ για την κεντρική επιχείρηση και 600 ευρώ για κάθε υποκατάστημα.
Η δυνατότητα για την πλήρη κατάργηση του συγκεκριμένου τέλους παρέχεται από τη σταθερή υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων. Η κατάργηση του φόρου αποτελεί απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία σε εκθέσεις της έχει χαρακτηρίσει το συγκεκριμένο τέλος μη αναλογικό, άρα άδικο, ενώ στη βάση του το χαρακτηρίζει ως αντιαναπτυξιακό και αντιπαραγωγικό.
Ειδήσεις σήμερα
Λιθουανία: Δεύτερος γύρος των βουλευτικών εκλογών