Συγκεκριμένα, η Επιτροπή θεωρεί ότι η νέα νομοθεσία που έχει τεθεί παραβιάζει την κοινοτική οδηγία, δεδομένου ότι στην ουσία καταργεί τα δικαιώματα των πιστωτών σε τόκους και αποζημιώσεις σε περίπτωση καθυστερήσεων στην εξόφληση. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει ανταπόκριση από την Αθήνα, η Επιτροπή θα ενεργοποιήσει το τελευταίο στάδιο της προδικαστικής διαδικασίας πριν προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι καθυστερήσεις πληρωμών έχουν αρνητικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις, καθώς πλήττουν τη ρευστότητα και τις ταμειακές ροές τους, περιπλέκουν την οικονομική διαχείρισή τους και θέτουν εμπόδια στη μεγέθυνσή τους.
Οι προθεσμίες
Αντώνης Σαμαράς: Ομόφωνα εκτός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας
Η κοινοτική νομοθεσία και ειδικότερα η οδηγία για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών (2011/7/Ε.Ε.), που έπρεπε να είχε μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο των κρατών-μελών έως τις 16 Μαρτίου 2013, θεσπίζει αυστηρότερα μέτρα για την καταπολέμηση της νοοτροπίας καθυστερήσεων των πληρωμών. Οι δημόσιες αρχές πρέπει πλέον να πληρώνουν για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προμηθεύονται εντός 30 ημερών ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, εντός 60 ημερών. Στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων η προβλεπόμενη προθεσμία ανέρχεται στις 60 ημέρες, εκτός αν υπάρξει διαφορετική ρητή συμφωνία.
Στην περίπτωση πληρωμών που πραγματοποιούνται αργότερα από ό,τι έχει συμφωνηθεί, οι πιστωτές δικαιούνται αυτομάτως τόκους υπερημερίας (με επιτόκιο τουλάχιστον 8% πάνω από το επιτόκιο αναφοράς της ΕΚΤ) και τουλάχιστον 40 ευρώ ως αποζημίωση για κάθε μη εξοφληθέν τιμολόγιο, καθώς και όλες τις άλλες δαπάνες στις οποίες υποβλήθηκαν ως έξοδα είσπραξης των οφειλών.
Στις 26 Αυγούστου 2016 η Επιτροπή εξέδωσε έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της εν λόγω οδηγίας, από την οποία προκύπτει σημαντική βελτίωση της κατάστασης. Οσον αφορά τις πληρωμές του Δημοσίου, οι καθυστερήσεις πληρωμών είναι, κατά μέσο όρο, 10 ημέρες μικρότερες σε σύγκριση με την κατάσταση πριν από την έναρξη ισχύος της οδηγίας. Η έκθεση διαπίστωσε ωστόσο ότι είναι αναγκαίο να επιτευχθεί περαιτέρω πρόοδος στην εφαρμογή της οδηγίας. Εκτός της Ελλάδας, προδικαστική διαδικασία ενεργοποιήθηκε επίσης κατά της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Σλοβακίας.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου