Οι συμμετέχοντες στη σύσκεψη μάλλον δεν έγιναν σοφότεροι… Αντίθετα, αποχώρησαν με περισσότερες απορίες, καθώς ο Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι σχεδιάζει να κάνει δύο νέους φορείς, τους οποίους θα χρηματοδοτήσει με… δανεικά λεφτά και ζήτησε τη συνδρομή της τοπικής αυτοδιοίκησης, με αποτέλεσμα οι δήμαρχοι να δεχθούν να συμμετάσχουν, αλλά δήλωσαν οικονομική αδυναμία!
Οπως και να έχει, ο ΟΑΣΘ φαίνεται ότι θα παραμείνει κυρίαρχος των αστικών συγκοινωνιών, τουλάχιστον μέχρι και το 2019, ενώ η κυβερνητική πρόταση κινείται –τι πρωτότυπο– σε αχαρτογράφητα νερά, χωρίς ξεκάθαρο σχέδιο και χωρίς την εξασφαλισμένη συναίνεση της τρόικας. Διότι, δεν μπορεί να αποκρατικοποιείς τις αστικές συγκοινωνίες των Αθηνών και να προχωράς σε κρατικοποίηση των αντιστοίχων της Θεσσαλονίκης.
Ειδικά, όταν το 2019 έρχεται με ευρωπαϊκή οδηγία η απελευθέρωση του έργου των αστικών μεταφορών.
Συνοπτικά, η πρόταση του κ. Σπίρτζη περιλαμβάνει την ίδρυση ενός φορέα σχεδιασμού και εποπτείας των αστικών συγκοινωνιών, ως μετεξέλιξη του σημερινού Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα είναι αμιγώς κρατικός.
Επίσης, την ίδρυση ενός δεύτερου «φορέα λειτουργίας» ο οποίος θα αναλάβει το έργο των αστικών συγκοινωνιών, των οδικών που είναι και οι μοναδικές σήμερα και αργότερα και του μετρό. Σε αυτόν την πλειοψηφία των μετοχών θα την έχει και πάλι το Δημόσιο ενώ μειοψηφικό ποσοστό (έως 49%) θα διατεθεί σε δήμους, περιφέρεια και φορείς. Εάν αυτοί δεν καλύψουν αυτό το ποσοστό (49%) αυτό θα περιέλθει στο δημόσιο. Πάντως, δεν προβλέπεται συμμετοχή ιδιώτη στον φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Ο νέος φορέας λειτουργίας θα αναζητήσει χρηματοδότηση για την αγορά του στόλου των λεωφορείων αλλά και για την κατασκευή των αναγκαίων εγκαταστάσεων (σταθμαρχεία κ.ά.) καθώς και εξοπλισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη η χρηματοδότηση μπορεί να εξασφαλιστεί μέσω δανείου το οποίο θα συνάψει ο νέος φορέας από τράπεζες (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης, Παγκόσμια Τράπεζα κ.ο.κ.) με την εγγύηση του Δημοσίου! Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης όλων αυτών δεν είναι ακόμη σαφές. Στις προθέσεις του υπουργού είναι να προχωρήσει μέσα στους επόμενους μήνες στη νομοθέτηση των δύο φορέων ώστε να ξεκινήσουν οι αναγκαίες μελέτες για τον νέο χάρτη των αστικών συγκοινωνιών.
Ο κ. Σπίρτζης -παρότι ρωτήθηκε- απέφυγε να πει τι σκοπεύει να κάνει με τον ΟΑΣΘ. Παρέπεμψε στην ημερομηνία – σταθμό, το 2019, όταν με βάση την κοινοτική οδηγία θα πρέπει να υπάρξει απελευθέρωση στο καθεστώς των αστικών συγκοινωνιών.
ΑΟΖ Τουρκίας - Συρίας: Διπλωματικός συναγερμός σε Λευκωσία και Αθήνα - «Τα μαζεύει» ο Ουράλογλου
Και τότε είτε θα τις αναλάβει δημόσιος φορέας, με απευθείας ανάθεση όπως σχεδιάζει ο υπουργός, είτε θα δοθούν σε ιδιώτες μέσω διαγωνισμού. Πάντως, δεσμεύτηκε για τις θέσεις των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, δηλαδή των ανθρώπων που επί διετία κατηγορεί για τα όσα συμβαίνουν στον Οργανισμό!
Από την πλευρά τους, οι δήμαρχοι υπενθύμισαν πως η οικονομική κατάσταση των Δήμων δεν επιτρέπει τη συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο των υπό σύσταση νέων φορέων, ενώ παράλληλα, για τη συμμετοχή αυτή, απαιτείται να προηγηθούν ανάλογες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Επίσης, ζήτησαν να αποσταλεί, το ταχύτερο, από το υπουργείο γραπτή η σχετική πρότασή του, ώστε με βάση ένα συγκεκριμένο γραπτό, αναλυτικό, τεκμηριωμένο και κοστολογημένο κείμενο να ενημερωθούν, με εγκυρότητα και πληρότητα, τόσο οι δήμαρχοι όσο και τα Δημοτικά Συμβούλια, τα οποία και θα κληθούν στον κατάλληλο χρόνο να λάβουν σχετικές (θετικές ή αρνητικές) αποφάσεις.
Στη σύσκεψη δεν κλήθηκε ο ΟΑΣΘ, στελέχη του οποίου διαρρέουν ότι η σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τον Οργανισμό παραμένει ισχυρή ως τουλάχιστον το 2021 ή 2022, αναλόγως πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό και υποστηρίζουν ότι αυτή δεν επηρεάζεται από την κοινοτική οδηγία περί απελευθέρωσης των αστικών συγκοινωνιών.
Άγγελος Αγγελίδης
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου