Σημειώνει δε ότι τα 4 εκατ. μηνύματα που αποστέλλονται καθημερινά στον πενταψήφιο αριθμό δεν αποτελούν μονάδα μέτρησης για την τήρηση των μέτρων. Παράλληλα, προανήγγειλε ότι έρχεται application του gov.gr για κινητά, η οποία θα έχει ως βασικό χαρακτηριστικό τη θυρίδα του πολίτη, όπου ο καθένας θα μπορεί να έχει όλα τα έγγραφα που έχει εκδώσει ψηφιακά, αλλά και την έκδοση ιατρικών βεβαιώσεων μέσω της άυλης συνταγογράφησης.
Από τα πρώτα 24ωρα της επιβολής του δεύτερου lockdown στη χώρα, έγινε πολύς λόγος για τα SMS που εστάλησαν στο 13033. Είναι, τελικά, ο αριθμός τους η μονάδα μέτρησης για την τήρηση ή την καταστρατήγηση των περιοριστικών μέτρων;
Είναι μια ένδειξη που συνυπολογίζουμε, αλλά όχι η μονάδα μέτρησης. Και αυτό διότι ούτε η αποστολή SMS στο 13033 είναι ο αποκλειστικός μηχανισμός για να κυκλοφορεί κάποιος νόμιμα -υπάρχει πάντα η εναλλακτική του χαρτιού- ούτε μπορούμε να συγκρίνουμε τη δεύτερη περίοδο περιοριστικών μέτρων με την πρώτη, καθώς τα μέτρα δεν είναι ακριβώς τα ίδια. Αξιοποιούμε όλα τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας συνδυαστικά.
Αυτήν τη στιγμή, ποιο είναι το σύνολο των μηνυμάτων προς τον πενταψήφιο αριθμό;
Ο αριθμός μέχρι σήμερα κυμαίνεται ελαφρώς πάνω από τα 4 εκατομμύρια μηνύματα ημερησίως. Αλλά εδώ πρέπει να συνυπολογιστεί, εφόσον προβούμε σε αναλογίες ή συγκρίσεις με την προηγούμενη φορά, πως τα δημοτικά σχολεία είναι ανοιχτά και οι γονείς που πηγαίνουν τα παιδιά τους στο σχολείο χρειάζεται να στείλουν μήνυμα.
Ειπώθηκε, μάλιστα, ότι θα μπει «κόφτης» στον αριθμό των SMS, κάτι που αποκλείστηκε από εσάς. Δεσμεύεστε ότι είναι μια επιλογή που δεν βρίσκεται στο τραπέζι της κυβέρνησης;
Οπως έχουμε πει πολλές φορές, το 13033 μπορεί κανείς να το χρησιμοποιήσει αντί να τυπώνει και να συμπληρώνει μια κόλλα χαρτί. Ωστόσο, υπάρχουν συμπολίτες μας οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι ακόμα και με μια απλή τεχνολογία όπως η αποστολή SMS από κινητά τηλέφωνα. Αν έμπαινε όριο στα SMS, ταυτόχρονα θα έπρεπε να καταργηθεί η χρήση χαρτιού -με δεδομένο ότι στο χαρτί δεν θα μπορούσε να μπει όριο-, κάτι που θα δυσκόλευε πολλούς. Επίσης, κάποιοι, έστω και λίγοι, ακόμα και σήμερα δεν έχουν κινητό τηλέφωνο, ενώ άλλοι έχουν περισσότερα από ένα. Το 13033 έχει σχεδιαστεί με έναν τρόπο ώστε να μην κρατά κανείς δεδομένα. Προκειμένου να μπει όριο θα έπρεπε αυτόματα να έχει προβλεφθεί η δυνατότητα αποθήκευσης, κάτι που δεν έγινε και δεν υπήρχε ποτέ πρόθεση να γίνει.
Παρόλο που το πρώτο κύμα της πανδημίας μάς βρήκε απροετοίμαστους ψηφιακά, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα καταφέρατε μέσω του gov.gr να παράσχετε στους πολίτες δεκάδες υπηρεσίες από τον υπολογιστή ή το κινητό τους. Θα εμπλουτιστεί περαιτέρω ο κατάλογος των ψηφιακών υπηρεσιών σε αυτήν τη φάση της πανδημίας;
Πράγματι, το gov.gr συνιστά ένα κεφαλαιώδες ψηφιακό έργο που βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη και απλά επιταχύνθηκε λόγω του πρώτου κύματος της πανδημίας. Και είδαμε ότι οι πολίτες το αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή -αυτό δείχνουν τα πάνω από δύο εκατομμύρια έγγραφα σε λιγότερους από επτά μήνες- και αυτά για τις νέες μόνο υπηρεσίες που αναπτύξαμε.
Το gov.gr είναι ένα δυναμικό έργο, στο οποίο προστίθενται διαρκώς υπηρεσίες και παράμετροι – από τις 501 υπηρεσίες έχουμε ήδη ξεπεράσει τις 670. Και το δεύτερο κύμα θα λειτουργήσει ως επιταχυντής, όπως και το πρώτο: Θα φέρει πιο μπροστά αυτά που έχουμε ήδη σχεδιάσει και θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε τις επόμενες μέρες. Στόχος μας είναι να δώσουμε τη δυνατότητα στους πολίτες να διεκπεραιώνουν όσο το δυνατόν περισσότερες διαδικασίες -με έμφαση στις σημαντικότερες- από το σπίτι ή το γραφείο τους. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι οι ιατρικές βεβαιώσεις, οι οποίες πλέον θα προστεθούν και αυτές στο σύστημα της άυλης συνταγογράφησης. Η λίστα των υπηρεσιών που θέλουμε να ψηφιοποιήσουμε είναι προφανής. Είναι όλα εκείνα τα γεγονότα της ζωής μας που ακόμα και σήμερα μας ταλαιπωρούν γραφειοκρατικά. Μεταβιβάσεις ακινήτων, μεταβιβάσεις αυτοκινήτων, ανανέωση διπλώματος οδήγησης, άνοιγμα ατομικής επιχείρησης είναι κάποια ενδεικτικά παραδείγματα.
Πόσο κοντά είμαστε στη μετεξέλιξη του gov.gr και δη στη λειτουργία του μέσω μιας εφαρμογής για λογισμικό Android και iOS;
Η εφαρμογή θα είναι σύντομα διαθέσιμη και θα έχει ως βασικό χαρακτηριστικό της τη θυρίδα του πολίτη, όπου ο καθένας θα μπορεί να έχει μαζί του έναν «ψηφιακό χαρτοφύλακα» με όλα τα έγγραφα που έχει εκδώσει ψηφιακά. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν βγήκε μέχρι τώρα, θέλαμε να είναι «κάτι παραπάνω» από μια απλή αναπαραγωγή της εμπειρίας που έχει ο χρήστης από υπολογιστή. Ουσιαστικά, η εν λόγω εφαρμογή κωδικοποιεί τη δέσμευσή μας από τις πρώτες ημέρες του βίου αυτής της κυβέρνησης: Εξυπηρέτηση του πολίτη από το κράτος μέσω κινητού τηλεφώνου.
Εχετε σε αυτήν τη φάση έτοιμα ψηφιακά «εργαλεία», όπως ήταν το 13033, στο πρώτο κύμα του κορονοϊού;
Βασική μας φιλοσοφία για την αντιμετώπιση τόσο του πρώτου όσο και του δεύτερου κύματος της πανδημίας είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας για να κάνουμε τη ζωή των πολιτών ασφαλέστερη για όσο διάστημα διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα, αλλά και ευκολότερη όταν αυτά δεν θα χρειάζονται πια. Γι’ αυτό και, αν εξαιρέσουμε το 13033, όλες μας οι πρωτοβουλίες του πρώτου κύματος είναι ακόμα διαθέσιμες και -όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί- χρηστικές.
Το ανέφερα και προηγουμένως: Η βεβαίωση γνησίου υπογραφής σε υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις, η άυλη συνταγογράφηση, τα πιστοποιητικά δημοτολογίου, οι ληξιαρχικές πράξεις, η εξυπηρέτηση σε δημόσιους φορείς με βιντεοκλήση και όλα όσα υλοποιήσαμε τους τελευταίους μήνες αποτελούσαν κομμάτι του σχεδιασμού μας πριν από την εμφάνιση του κορονοϊού και θα υλοποιούνταν ανεξάρτητα από αυτόν.
Σε αυτήν τη φάση πιστεύουμε ότι η ψηφιακή ενδυνάμωση των πολιτών περνά πρωτίστως μέσα από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Δουλεύουμε παράλληλα πάνω σε πολλές διαδικασίες και ταυτόχρονα έχουμε ανοιχτά τα μάτια και τα αυτιά μας σε οποιαδήποτε ιδέα ή πρόταση. Είναι, όμως, μια καλή ευκαιρία να σημειώσουμε κάτι σημαντικό: Η τεχνολογία βοηθά στην αντιμετώπιση της πανδημίας, δεν υποκαθιστά όμως ούτε τα μέτρα ούτε την ατομική ευθύνη ούτε τις οδηγίες ασφαλείας. Και η τήρηση αυτών είναι το ζητούμενο για την Ελλάδα αυτήν τη στιγμή.
Πότε αναμένεται να είναι έτοιμο για χρήση από τους πολίτες το δίκτυο 5G; Ποιες βελτιώσεις θα επιφέρει στην καθημερινότητά μας;
Μέσα στο πρώτο 3μηνο του 2021 θα έχουμε τα πρώτα δίκτυα 5G σε λειτουργία. Και επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι είμαστε μία από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες των οποίων τα χρονοδιαγράμματα για τα δίκτυα πέμπτης γενιάς δεν ανατράπηκαν λόγω της πανδημίας.
Το 5G δεν είναι μια γραμμική τεχνολογική εξέλιξη που απλώς προσφέρει μεγαλύτερες ταχύτητες σε σχέση με τις προηγούμενες τεχνολογίες, αλλά επαναπροσδιορίζει οικονομικούς τομείς και δραστηριότητες. Ακόμα δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το εύρος των εφαρμογών που θα αναπτυχθούν, γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταστούμε πρωτοπόροι όσο εξελίσσονται και αναπτύσσονται τα δίκτυα πέμπτης γενιάς. Σε αυτό το πλαίσιο, δημιουργήσαμε το Ταμείο «Φαιστός», που θα επενδύει σε ιδέες που έχουν σχέση με το 5G. Δημιουργούμε, έτσι, ένα περιβάλλον, ένα οικοσύστημα, ανάπτυξης εφαρμογών και υπηρεσιών για το 5G.
Μπορείτε να μας φέρετε κάποια παραδείγματα, τα οποία αποδομούν και τις κατηγορίες όσων αντιτίθενται στην εγκατάσταση του δικτύου 5G;
Κάθε χρόνο ελέγχουμε 2.600 κεραίες και πέρυσι όλες ήταν κάτω από τα διεθνή όρια – και τέσσερις ελάχιστα πάνω από τα πολύ χαμηλότερα όρια που έχουμε θεσπίσει στην Ελλάδα. Τα δε ελληνικά όρια ακτινοβολίας είναι το 70% ή και στο 60% των διεθνών. Σε ό,τι αφορά τις νέες συχνότητες που θα χρησιμοποιηθούν, η συχνότητα των 700 MHz είναι η υφιστάμενη συχνότητα που χρησιμοποιούν η ΕΡΤ και η Digea για το τηλεοπτικό σήμα – συχνότητα η οποία παραχωρείται για τη λειτουργία του 5G. Μία άλλη συχνότητα που θα χρησιμοποιηθεί, τα 3,5 GHz χρησιμοποιούνται ήδη για τα αγροτικά δίκτυα. Τα στοιχεία μιλάνε από μόνα τους.
Ο πρωθυπουργός κατά την ανακοίνωση του νέου lockdown αναγνώρισε ότι προφανώς στην αντιμετώπιση της πανδημίας μπορεί να έχουν γίνει λάθη. Μίλησε, μάλιστα, για τον εφησυχασμό όλων μας. Ποια θεωρείτε ότι είναι αυτά που εντάσσονται σε αυτό το πλαίσιο;
Θα ήταν παράλογο να μην έχουν γίνει στη διαχείριση μιας κρίσης που η αντιμετώπισή της επηρεάζει τόσο πολύ την καθημερινότητά μας. Είναι χρήσιμη η δημόσια συζήτηση για τα μέτρα που διεξάγεται καθημερινά, γιατί μας βοηθά να βελτιωνόμαστε. Και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι διαθέτει τη γενναιότητα να αναγνωρίζει τα λάθη της διορθώνοντάς τα μόλις, σε συνεργασία με τους ειδικούς φυσικά, διαπιστώνει οποιαδήποτε δυσλειτουργία.
Συμφωνείτε με την άποψη των συναδέλφων σας ότι η κριτική της αντιπολίτευσης δεν είναι ουσίας αλλά προσομοιάζει σε αυτό που χαρακτηρίζεται ως «κορονοκαπηλεία»;
Οι επιδόσεις όλων -κυβέρνησης και αντιπολίτευσης- κρίνονται από τους πολίτες. Εχουμε εμπιστοσύνη στην κρίση των πολιτών και, κρίνοντας από την αποτύπωσή της σε όλες τις έρευνες γνώμης των τελευταίων μηνών, η πολιτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί υπεύθυνη – ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Η τεχνολογία είναι ένας τομέας που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τεχνολογικών κολοσσών όπως η Microsoft. Προσδοκάτε ότι η εκλογή Μπάιντεν θα ενισχύσει αυτήν την τάση;
Ο Τζο Μπάιντεν είναι ένας πολιτικός που σε όλη του τη διαδρομή συνιστά καλό φίλο και αξιόπιστο συνομιλητή της Ελλάδας και προσβλέπουμε σε μια αμοιβαία επωφελή συνεργασία σε όλους τους τομείς. Από εκεί και πέρα, η προσέλκυση επενδύσεων είναι μια διαδικασία σύνθετη, που υπερβαίνει κατά πολύ τα αισθήματα φιλίας των πολιτικών προς άλλες χώρες. Γι’ αυτό εργαζόμαστε μεθοδικά, ώστε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ελκυστικό για επενδύσεις.
Αυτό σημαίνει σαφές, σταθερό και λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο, επίλυση εκκρεμοτήτων με το παρελθόν και γρήγορη προσαρμογή στα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Και η επένδυση της Microsoft αποδεικνύει ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση για τη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας.
Τι περιμένουμε στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, ο οποίος θεωρείται και εξαιρετικά κρίσιμος για την εθνική άμυνα; Θεωρείτε ότι είναι ένα πεδίο στο οποίο η Τουρκία έχει επιχειρήσει να αιφνιδιάσει και να δημιουργήσει τετελεσμένα;
Η κυβερνοασφάλεια, και δη σε ζητήματα εθνικής άμυνας, θα ήταν ένας εξαιρετικά κρίσιμος τομέας ακόμα και αν δεν υπήρχε η ένταση που έχει προκαλέσει στις μεταξύ μας σχέσεις η συμπεριφορά της Τουρκίας. Γι’ αυτό και όλες οι αρμόδιες κρατικές δομές αναβαθμίζονται διαρκώς σε υποδομή και ανθρώπινο δυναμικό, ώστε να είμαστε έτοιμοι για οποιοδήποτε ενδεχόμενο, ενώ παράλληλα φροντίζουμε με ένα πλέγμα πρωτοβουλιών μας να ενδυναμώνουμε ευρύτερα την κυβερνοασφάλεια, δίνοντας έμφαση στις κρίσιμες υποδομές.
Ταυτόχρονα, πιστεύουμε πολύ πως η κυβερνοασφάλεια δεν είναι μόνο θέμα υποδομών αλλά δεξιοτήτων. Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Θεσσαλονίκη, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ανέφερε πως στη στρατιωτική θητεία, πλέον, θα πρέπει να προσφέρονται ψηφιακές δεξιότητες. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε κατάλληλα το ανθρώπινο δυναμικό μας. Από κοινού με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας σχεδιάζουμε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα που θα μας επιτρέψει να πετύχουμε αυτόν τον στόχο.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr