Κύριε υπουργέ, είναι επαρκώς προετοιμασμένη η χώρα για να αντιμετωπίσει με την ίδια επιτυχία και το εν εξελίξει δεύτερο κύμα πανδημίας; Βλέπουμε ότι έχει ήδη αρχίσει να δέχεται και πάλι πίεση το σύστημα Yγείας…
Στη διαχείριση της πανδημίας η χώρα μας έφερε ικανοποιητικά αποτελέσματα που μας κατατάσσουν στις πρώτες θέσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι στη δεύτερη φάση της πανδημίας που διανύουμε οι επιδόσεις μας έχουν, σύμφωνα με τις διεθνείς κατατάξεις, συγκριτικά βελτιωθεί ακόμη περισσότερο. Βεβαίως, θα πρέπει να είναι κατανοητό ότι πρόκειται για μία παγκόσμια υγειονομική κρίση η οποία δεν θα μπορούσε να αφήσει αλώβητη τη χώρα μας. Εχουμε, όμως, καταφέρει να ισορροπούμε μεταξύ της διασφάλισης της δημόσιας Υγείας και της ανάγκης να συνεχίζεται η οικονομική και κοινωνική ζωή. Για να έχουμε μία εικόνα των πραγμάτων, χώρες με αντίστοιχο πληθυσμό, όπως το Βέλγιο και η Πορτογαλία, έχουν πολλαπλάσιο αριθμό κρουσμάτων και θυμάτων. Οταν στην Ελλάδα έχουμε συνολικά περίπου 370 θύματα και λιγότερο από 17.000 κρούσματα, η αντίστοιχη αριθμοί για το Βέλγιο είναι 10.000 και 110.000 και για την Πορτογαλία 2.000 και 70.000. Η Γαλλία έχει ήδη ξεπεράσει τα 16.000 κρούσματα ημερησίως. Το πραγματικά μεγάλο κέρδος της καλής διαχείρισης της πρώτης φάσης της πανδημίας συνέχεται με τον χρόνο που κερδίσαμε για τη θωράκιση του ΕΣΥ. Η παρούσα κυβέρνηση ανέλαβε 557 μονάδες εντατικής θεραπείας και πλέον προσεγγίζουν τις 1.000. Μάλιστα έως το τέλος του έτους θα ενταχθούν στο σύστημα περίπου 230 νέες μονάδες, ενόσω διατηρούμε τη δυνατότητα να ενσωματώσουμε στο σύστημα και ιδιωτικές μονάδες τις οποίες έχουμε δεσμεύσει. Με τα δεδομένα αυτά η σημερινή πληρότητα των μονάδων δεν συνιστά μείζονα πίεση στο σύστημά μας.
Εχει αντοχές η οικονομία για να στηρίξει επιχειρήσεις και εργαζόμενους για αρκετό καιρό ακόμη εάν αυτό απαιτηθεί, σε περίπτωση που η υγειονομική κρίση διαρκέσει περισσότερο;
Παρά την παγκόσμια οικονομική ύφεση και τη σημαντική εξάρτηση της χώρας μας από τον τουρισμό, η ελληνική οικονομία διαθέτει τα αναγκαία δημοσιονομικά αποθέματα για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις άμεσες συνέπειες του νέου κύματος. Αυτό οφείλεται όχι μόνο στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση απέναντι στις άκριτες σειρήνες του λαϊκισμού που καλούσαν σε αλόγιστες παροχές αλλά και στην υποκείμενη σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας και της εμπιστοσύνης που επιδεικνύουν οι αγορές, δίνοντας τη δυνατότητα δανεισμού με πολύ χαμηλά επιτόκια. Η πρόνοια αυτή, πάντως, δεν σημαίνει ότι το κράτος μπορεί επ’ άπειρον να στηρίζει μια κλειστή οικονομία. Με μέτρο και σύνεση, όπως άλλωστε έχει συμβεί μέχρι σήμερα, θα διατηρούμε ενεργή την αγορά, στηρίζοντας παράλληλα τις πιο ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας, καθώς και τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους που πλήττονται.
Ποια είναι η ατζέντα των διερευνητικών επαφών που συμφωνήθηκε να ξαναρχίσουν μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας;
Οι διερευνητικές επαφές θα συνεχίσουν από το σημείο που σταμάτησαν το 2016. Συνεπώς, αφορούν την οριοθέτηση αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και υφαλοκρηπίδας. Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι θα ξεκινήσουμε τις συζητήσεις αυτές από μία σαφώς καλύτερη θέση σε σχέση με το 2016. Και τούτο διότι η Ελλάδα, χάρη στην πετυχημένη διπλωματία της, έχει πλέον πολύ ισχυρά ερείσματα διεθνώς, ενώ παράλληλα έχει ήδη στη φαρέτρα της τις δύο κρίσιμες συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο. Κυρίως, όμως, η Ελλάδα πλέον αναγνωρίζεται ταυτόχρονα ως πυλώνας σταθερότητας της περιοχής αλλά και ισχυρός παίκτης στο πεδίο όταν χρειάστηκε.
Το ζήτημα των κυρώσεων παραμένει στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου; Τι θα επιδιώξει η χώρα μας στην έκτακτη σύνοδο την ερχόμενη εβδομάδα;
Είναι προφανές ότι η επιβολή κυρώσεων δεν συνιστά αυτοσκοπό αλλά μόνο πίεση προς την Τουρκία έτσι ώστε να πάψει τις μονομερείς επιθετικές ενέργειες και να συνταχθεί με το διεθνές δίκαιο. Εκείνο το οποίο ενδιαφέρει την Ελλάδα είναι πρωτίστως η διασφάλιση του εθνικού συμφέροντος και η ειρηνική γειτονία. Σε κάθε περίπτωση, οι κυρώσεις συνιστούν ένα κεκτημένο οπλοστάσιο που θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί ανά πάσα στιγμή, αν οι γείτονες επανέλθουν στην προηγούμενη πρακτική τους.
Λαμβάνοντας υπόψη το κλίμα μετά και την ανακοίνωση επανέναρξης διερευνητικών συζητήσεων, εκτιμάτε ότι ερχόμαστε πιο κοντά ή απέχουμε αρκετά ακόμη από το να δημιουργηθούν προϋποθέσεις και για μία επικοινωνία ή και συνάντηση Κυρ. Μητσοτάκη-Τ. Ερντογάν;
Ο Ελληνας πρωθυπουργός είναι κατεξοχήν διαβουλευτικός. Πιστεύει κοσμοθεωρητικά στην αξία του διαλόγου και του ορθού λόγου. Συνεπώς, βεβαίως, θα μπορούσε να συνομιλήσει με τον Τούρκο πρόεδρο και θα έλεγα ότι πρέπει διαρκώς να υπάρχει αυτό το κύκλωμα επικοινωνίας στο υψηλότερο επίπεδο μεταξύ των δύο χωρών.
Τι περιμένει η χώρα μας από την επίσκεψη στην Ελλάδα, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, του Αμερικανού ΥΠΕΞ, Μάικ Πομπέο;
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τοποθετηθεί υπέρ των ελληνικών και κυπριακών θέσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών επισκέπτεται μόνο τις δύο χώρες μας στο πλαίσιο του ταξιδιού του στην περιοχή. Εχει πολύ καλή προσωπική σχέση με τον Ελληνα πρωθυπουργό και θεωρώ δεδομένο ότι οι συζητήσεις θα επεκταθούν πέρα από τα ζητήματα γεωπολιτικής της περιοχής μας και σε όλο το φάσμα των ελληνοαμερικανικών σχέσεων.
Ο πρωθυπουργός εξήγγειλε από τη Θεσσαλονίκη 12 μεταρρυθμίσεις για το επόμενο δωδεκάμηνο σε πολλούς τομείς. Ποιες βρίσκονται σε άμεση προτεραιότητα έως το τέλος του χρόνου;
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξει σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων με μεταρρυθμιστικό χαρακτήρα που θα αφορούν τον εκσυγχρονισμό της αγοράς εργασίας και του ασφαλιστικού συστήματος, τη βιωσιμότητα με κοινωνικό πρόσημο του ιδιωτικού χρέους, την επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης, τον εξορθολογισμό της νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις ώστε να επιταχυνθούν τα μεγάλα έργα, τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό για να διασφαλιστεί η περιβαλλοντική προστασία υπέρ των επόμενων γενεών και την ανασυγκρότηση της επαγγελματικής και ανώτατης Εκπαίδευσης. Οπως διαπίστωσε και η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας των θεσμών, η κυβέρνηση, ενόσω διαχειρίζεται μεγάλες κρίσεις και προκλήσεις, δεν κάνει καμιά παραχώρηση σε σχέση με τις μεταρρυθμιστικές τομές που έχει εξαγγείλει και έχει άμεση ανάγκη η χώρα.
Η Ε.Ε. δεν μπορεί να αποτύχει δεύτερη φορά στο μεταναστευτικό έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός. Η πρόταση της Κομισιόν για το νέο σύμφωνο μετανάστευσης και ασύλου θέτει τις βάσεις για να μην συμβεί κάτι τέτοιο;
Το σχέδιο της Επιτροπής αναδεικνύει το ζήτημα της φύλαξης των ευρωπαϊκών συνόρων, που μας αφορά άμεσα, εγκαθιδρύει μηχανισμό διαχείρισης κινδύνων, ενθαρρύνει την επιτάχυνση των διαδικασιών επεξεργασίας των αιτήσεων ασύλου και μέριμνα για την επαναπροώθηση όσων η αίτηση απορρίφθηκε. Και όλα αυτά μέσα σε ένα πλαίσιο γενικότερης αλληλεγγύης των κρατών-μελών προς τις χώρες πρώτης υποδοχής. Εμείς θα επιμείνουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει δίκαιη κατανομή του μεταναστευτικού βάρους σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και θα αξιοποιήσουμε τη θετική συγκυρία της αποτελεσματικής διαχείρισης της μεταναστευτικής κρίσης και της προθυμίας που επέδειξαν μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, να υποδεχτούν πρόσφυγες.
Ποιο το περιεχόμενο και ποιος ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία που αναρτήθηκε στη δημόσια διαβούλευση;
Είναι το πρώτο τέτοιο σχέδιο που υλοποιείται στη Μεταπολίτευση. Συνθέτει σε μία ενιαία ομπρέλα δράσεις όλων των υπουργείων σε 6 πυλώνες και 30 στόχους με συγκεκριμένα έργα και χρονοδιαγράμματα. Εγγυάται τη θέση του κράτους στην υπηρεσία των ατόμων με αναπηρία και εξασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή και την προσβασιμότητά τους στο φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον. Σκοπός είναι να αισθανθούν επιτέλους τα άτομα με αναπηρία ότι η πολιτεία είναι κοντά τους με έργα και όχι με λόγια.
Το επιτελικό κράτος συνιστά σήμα κατατεθέν για τη σημερινή κυβέρνηση, αλλά και συχνά στόχο κριτικής από την αντιπολίτευση. Τι έχει αλλάξει τελικά στην πράξη με το επιτελικό κράτος και ποια είναι τα επόμενα βήματα για την ολοκλήρωσή του;
Ο νόμος για το επιτελικό κράτος άλλαξε απολύτως το υπόδειγμα διακυβέρνησης της Μεταπολίτευσης: οι δημόσιες πολιτικές παράγονται από το Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδριάζει τακτικά κάθε μήνα, υπάρχει κεντρικός συντονισμός και παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, ψηφίστηκαν 110 νομοσχέδια, μηδενίστηκε η απουσία υπουργών από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, ενώ το μεγαλύτερο μέρος διοικητικού έργου μεταφέρθηκε από την πολιτική ηγεσία στους δημόσιους λειτουργούς οι οποίοι εκφράζουν τη συνέχεια του κράτους και ενεργούν κατά τεκμήριο με απολύτως υπηρεσιακά κριτήρια. Οι δύο επόμενες φάσεις του επιτελικού κράτους αφορούν την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, ώστε να αποδοθούν συντεταγμένα αρμοδιότητες και πόροι στην τοπική αυτοδιοίκηση με αντίστοιχη λογοδοσία και την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του κράτους, που ήδη συντελείται με γοργούς ρυθμούς. Φιλοδοξία είναι έως το τέλος του 2021 το μεγαλύτερο μέρος των υπηρεσιών προς τον πολίτη, συνολικά 1.000 υπηρεσίες, να παρέχεται ηλεκτρονικά. Μάλιστα, έως το τέλος του τρέχοντος έτους η gov.gr θα είναι προσβάσιμη και μέσω κινητού τηλεφώνου. Συνολικά, μια νέα φιλοσοφία στην οργάνωση του κράτους που θα μας φέρει κοντά στα προηγμένα διοικητικά συστήματα της Ευρώπης και του κόσμου.
Υπάρχει ήδη σήμα συναγερμού για την Αττική, η οποία βρίσκεται στο «πορτοκαλί», είπε ο κ. Τσιόδρας. Αν τα υφιστάμενα μέτρα δεν περιορίσουν στον βαθμό που θεωρείται αναγκαίο τη διασπορά του ιού, επόμενο βήμα θα είναι να εξεταστεί το ενδεχόμενο επιβολής τοπικού lockdown ή υπάρχουν και άλλα περιοριστικά μέτρα που σας έχουν εισηγηθεί οι ειδικοί πριν φθάσουμε σε μια τέτοια συζήτηση;
Είναι αλήθεια ότι στην παρούσα φάση το μεγάλο πρόβλημα βρίσκεται στην περιοχή της Αττικής. Ανάλογα με τα εκάστοτε επιδημιολογικά δεδομένα λαμβάνονται σταδιακά μέτρα τα οποία είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες της περιοχής και στα επιμέρους χαρακτηριστικά της εξάπλωσης του ιού. Είναι πραγματικά ευεργετικό ότι σήμερα διαθέτουμε αναλυτικά στοιχεία γεωγραφικής διασποράς, ηλικιακής διαστρωμάτωσης των κρουσμάτων, πιθανές αιτίες και εστίες υπερμετάδοσης. Πάντοτε με τις συμβουλές των ειδικών, θα αναμένουμε τα αποτελέσματα των μέτρων πριν ενεργοποιήσουμε οποιουσδήποτε άλλους περιορισμούς. Με τα σήμερα ισχύοντα δεν φαίνεται να υπάρχει λόγος επιβολής καθολικής απαγόρευσης, όπως συνέβη στην πρώτη φάση της πανδημίας. Παραμένει, ασφαλώς, κρίσιμο το ζήτημα της κοινωνικής ευαισθητοποίησης, που έθεσε ο πρωθυπουργός με τη μορφή της επιλογής μεταξύ αυτοπεριορισμού ή καραντίνας.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr