Ειδικότερα, η υπουργός Παιδείας είπε ότι «δεν μπορώ να κατανοήσω κανένα χώρο εργασίας που δεν έχει αξιολόγηση, διότι είναι ίσως το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για να βελτιωθεί η απόδοση του οποιουδήποτε συστήματος, και εν προκειμένω του εκπαιδευτικού συστήματος».
Στη συνέχεια, ανέφερε ότι «όπως ακριβώς είχαμε πει και προεκλογικά κινούμαστε σε δύο χρόνους» και προσέθεσε:
«Ο πρώτος χρόνος έχει ήδη νομοθετηθεί και είναι η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Δηλαδή αξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση και εξωτερική αξιολόγηση. Κάτι που προκαλεί αντιδράσεις, αλλά εμείς το θεωρούμε πάρα πολύ σημαντικό και γι’ αυτό και υλοποιήθηκε. Άρα, αξιολόγηση από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς που θέτουν στόχους και βάσει του νομοθετήματος, το οποίο ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, αυτοί οι στόχοι πρέπει να επαναπροσδιορίζονται και να εξετάζονται τουλάχιστον ανά δίμηνο. Όμως υπάρχει ένα δεύτερο πολύ σημαντικό κομμάτι, που έχει να κάνει με την εξωτερική αξιολόγηση από την αρχή πιστοποίησης ποιότητας των σχολείων, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από στελέχη εκπαίδευσης και από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής».
Κατόπιν, η Νίκη Κεραμέως ανέφερε ότι «θα υπάρχει μία δημοσιοποίηση όλων αυτών, γι’ αυτό και έχουμε προβλέψει ανάρτηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης, διότι θεωρούμε ότι όλο αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι δηλαδή μία κινητήριος δύναμη στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, αφού όλοι έχουν να κερδίσουν από την ίδια την αξιολόγηση». Αναφερόμενη στους εκπαιδευτικούς, είπε ότι «έρχονται διαρκώς όλο και περισσότεροι και μας λένε θέλουν να αξιολογηθούν, διότι καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες και αυτό θέλουν να φανεί». «Άλλωστε», όπως σημείωσε, «δεν υπάρχει σύστημα το οποίο να μπορεί να προοδεύσει, αν δεν αξιολογείται».
Στη συνέχεια επισήμανε ότι «έχει ήδη προβλεφθεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, και το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάμε και το κομμάτι της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μετά από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς». Οι διαδικασίες, προσέθεσε, «ξεκινούν από το Σεπτέμβριο του 2020 με τη θεσμοθέτηση του πλαισίου σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά».
Σχετικά με το ζήτημα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, είπε ότι «βρισκόμαστε στην τελική φάση του εγχειρήματος και είναι ελάχιστοι οι δήμοι οι οποίοι δεν έχουν μπορέσει να έχουν τις απαραίτητες υποδομές, αλλά μπορώ να πω ότι έχει διανυθεί πάρα πολύ μεγάλη απόσταση».
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
Όσον αφορά τα πρότυπα σχολεία, η Νίκη Κεραμέως είπε ότι «εμείς θεωρούμε πως είναι η κατεξοχήν έκφραση της αρχής της ισότητας των ευκαιριών, δηλαδή να έχουν όλοι την ευκαιρία να φοιτήσουν σε εξαιρετικά δημόσια σχολεία, που είναι πραγματικές νησίδες αριστείας και καινοτομίας». Από τον Σεπτέμβριο, όπως είπε, «θα έχουμε 28 πρότυπα σχολεία και 34 πειραματικά», προσθέτοντας ότι «είχαμε ρεκόρ αιτήσεων, και αυτό σημαίνει ότι η κοινωνία αγκαλιάζει αυτό το θεσμό».
Ακόμα, είπε ότι «το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, που θα προβλέπει τη δυνατότητα μετατροπής και άλλων δημόσιων σχολείων, βάσει κριτηρίων, σε πρότυπα και πειραματικά, και ήδη πολλά σχολεία θέλουν να μετατραπούν σε πρότυπα και πειραματικά».
Μιλώντας στη συνέχεια για την επαγγελματική εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «είναι σε διαβούλευση σχέδιο νόμου για την εκ βάθρων αλλαγή του τοπίου της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» η οποία, όπως είπε, «προϋποθέτει μία βασική αλλαγή, δηλαδή την αλλαγή νοοτροπίας».
Παράλληλα, τόνισε ότι «σχεδιάζουμε ένα νέο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με το οποίο θα έχουμε για πρώτη φορά ίδρυση πρότυπων επαγγελματικών λυκείων, γιατί η αριστεία έχει θέση και στην επαγγελματική εκπαίδευση». Σε αυτά τα πρότυπα σχολεία, όπως εξήγησε, οι μαθητές θα εισάγονται με βάση τους βαθμούς του απολυτηρίου από το Γυμνάσιο, ενώ επισήμανε ότι οι κοινωνικοί εταίροι θα έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Σχετικά με την καθιέρωση εργαστηρίων δεξιοτήτων στα σχολεία, είπε ότι είναι μία νέα προσέγγιση, που σηματοδοτεί τη στροφή του σχολείου στο σύγχρονο σχολείο, αφού βασική αποστολή του είναι να μεταλαμπαδεύσει γνώσεις στα παιδιά και παράλληλα να βγάλει στην κοινωνία πολίτες που θα ξέρουν πώς να συμπεριφέρονται σε ένα κοινωνικό σύνολο, να σέβονται το περιβάλλον, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να προστατεύονται από κινδύνους, όπως είναι οι εξαρτήσεις».
Όσον αφορά στην ξενόγλωσση εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας είπε ότι «η διδασκαλία των ξένων γλωσσών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης προσφέρει εξαιρετικά πολύτιμα εφόδια στους πολίτες του αύριο και παράλληλα είναι η ικανοποίηση του χρέους μας να δώσουμε αυτά τα εξαιρετικά πολύτιμα εφόδια σε όλα τα παιδιά».
Σχετικά με τα ιδιωτικά σχολεία, ανέφερε ότι «πρέπει να έχουν μία μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία, και σε αυτήν την κατεύθυνση κινούμαστε με νομοσχέδιο που θα έρθει πολύ γρήγορα στη Βουλή», και συμπλήρωσε: «Είμαστε σε συζητήσεις με φορείς και θα γίνουν στοχευμένες παρεμβάσεις, ώστε στη γραμμή των όσων είχαμε δεσμευτεί και προεκλογικά, να δοθεί η απαραίτητη ελευθερία και αυτονομία και σε αυτά τα σχολεία, πάντοτε στο πλαίσιο της συνολικής εποπτείας του κράτους και στο πλαίσιο της συνολικής εκπαιδευτικής πολιτικής».