Ο Υπουργός κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του και με γνώμονα την προστασία και την προάσπιση των δικαιωμάτων των Ελλήνων αλιέων, ανέδειξε το ζήτημα της παραβίασης των ελληνικών υδάτων στο Αιγαίο από τουρκικά αλιευτικά σκάφη, επισημαίνοντας ότι η ανεξέλεγκτη αλιευτική τους δραστηριότητα τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο – καθώς δεν υπόκεινται στους ίδιους περιοριστικούς κανόνες που επιβάλλονται στους ευρωπαϊκούς αλιευτικούς στόλους – υπονομεύει τη βιωσιμότητα των αλιευτικών αποθεμάτων της περιοχής και έχει σημαντικές συνέπειες στην αναπλήρωσή τους.
Ο κ. Βορίδης κατήγγειλε ότι τα τουρκικά αλιευτικά σκάφη εισέρχονται παρανόμως και με μεγάλη συχνότητα στα ελληνικά ύδατα, πολλές φορές μάλιστα συνοδευόμενα από σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής, προκειμένου να προχωρήσουν σε παράνομες αλιευτικές δραστηριότητες, επισημαίνοντας μάλιστα ότι αυτό είναι προφανώς ένα ζήτημα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
«Η Ελλάδα παρέχει λεπτομερείς πληροφορίες προς την Κομισιόν σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα από το 2017. Καλωσορίζουμε φυσικά και αναγνωρίζουμε τις προσπάθειες της Κομισιόν, ωστόσο έχει έρθει η ώρα για μία πιο προληπτική και αποφασιστική απόκριση, στη βάση των πληροφοριών που έχουν ήδη δοθεί» υπογράμμισε ο Υπουργός.
Επιπλέον, ο κ. Βορίδης τόνισε ότι η Κομισιόν οφείλει να θέσει το θέμα των παραβιάσεων της Τουρκίας στα σχετικά διεθνή φόρα, όπως στη Γενική Επιτροπή Αλιείας για τη Μεσόγειο (GFCM), στις διμερείς επαφές που διεξάγονται μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας για την αλιεία καθώς και σε άλλες συζητήσεις που αφορούν ζητήματα σχέσεων καλής γειτονίας, τον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και τις υποχρεώσεις της Τουρκίας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παράλληλα, ζήτησε από την Κομισιόν να ενημερωθεί η χώρα μας για τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί σε αυτή την κατεύθυνση και κάλεσε στη λήψη αποτελεσματικών μέτρων ελέγχου στην Ανατολική Μεσόγειο, προτείνοντας μεταξύ άλλων την ανάπτυξη του περιπολικού σκάφους της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ελέγχου Αλιείας (EFCA) καθώς και τη βελτίωση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην περιοχή.
Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου, συζητήθηκε επιπλέον και το ζήτημα της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (2021 – 2027).
Ο Υπουργός εξέφρασε την ισχυρή υποστήριξη της χώρας μας στην πρόβλεψη οι ενισχύσεις για περιοχές με φυσικούς περιορισμούς να συνυπολογίζονται στο ποσοστό που διαθέτει ο 2ος Πυλώνας και που αφορά περιβαλλοντικές δράσεις.
Εξάλλου, ο κ. Βορίδης χαρακτήρισε την πρόταση να συμπεριληφθούν υποχρεωτικά στον 1ο Πυλώνα τα περιβαλλοντικά σχέδια (eco-schemes) εξαιρετικά ριψοκίνδυνη δεδομένου του γεγονότος ότι πρόκειται για ένα μέτρο που σχεδιάζεται και εφαρμόζεται για πρώτη φορά και ως εκ τούτου είναι αναγκαίο να αποφευχθεί η οποιαδήποτε απώλεια κεφαλαίων από τον φάκελο των άμεσων ενισχύσεων, υπό το ενδεχόμενο μάλιστα χαμηλής συμμετοχής των αγροτών σε αυτά.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Υπουργός επανέλαβε για μία ακόμη φορά την απόλυτη αντίθεση της Ελλάδας στην Εξωτερική Σύγκλιση των άμεσων πληρωμών που θέτει ως μοναδικό κριτήριο τη γεωγραφική περιοχή.
Επιπροσθέτως, ανέδειξε τη σημασία των μικρών οικογενειακών αγροτικών εκμεταλλεύσεων ως άρρηκτο μέρος της παραδοσιακής Ελληνικής γεωργίας και επεσήμανε την αναγκαιότητα να εξαιρεθούν από τους κανόνες αιρεσιμότητας, εξαιτίας του μη εντατικού τους χαρακτήρα, του χαμηλού περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος καθώς και του γεγονότος ότι καλύπτουν ένα μικρό μέρος της συνολικής καλλιεργούμενης έκτασης.
Παράλληλα, ο κ. Βορίδης τόνισε την αναγκαιότητα να διασφαλιστεί μία δίκαιη ισορροπία μεταξύ των αγροτικών προϊόντων που εισάγονται από τρίτες χώρες και εκείνων που παράγονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Σε διαφορετική περίπτωση όλες οι προσπάθειές μας θα υπονομευτούν από χαμηλής ποιότητας, φθηνότερα και μη βιωσίμως παραγόμενα, εισαγόμενα τρόφιμα» εξήγησε σχετικά.