Στην είσοδο του σχολείου, όπου έφθασε πριν από λίγο, βρισκόταν ήδη η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως που τον υποδέχθηκε μαζί με τη Διεύθυνση του Σχολείου.
Σήμερα τα παιδιά επέστρεψαν στα δημοτικά, τα νηπιαγωγεία αλλά και τους παιδικούς σταθμούς μετά από δυόμιση μήνες, ενώ ανοίγουν και τα ειδικά σχολεία όλων των βαθμίδων.
Σήμερα Δευτέρα 1η Ιουνίου είναι ιδιαίτερα σημαντική ημέρα καθώς άνοιξαν τα δημοτικά σχολεία, τα νηπιαγωγεία και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί.
Δεύτερο κουδούνι για δημοτικά, νηπιαγωγεία, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς – Πώς θα λειτουργήσουν – Τι ισχύει για την άδεια ειδικού σκοπού
Παράταση του σχολικού έτους μέχρι τις 26 Ιουνίου, λειτουργία τμημάτων με έως και 15 μαθητές, εκ περιτροπής μάθημα και η λειτουργία των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών παρατείνεται έως τις 31 Ιουλίου.
Η επιστροφή των μικρών μαθητών στα σχολεία γίνεται την Δευτέρα, στο πλαίσιο που ήδη έχει εφαρμοστεί στα γυμνάσια και στα λύκεια. Οι βασικές αρχές για την επιστροφή των μαθητών στα δημοτικά και στα νηπιαγωγεία προβλέπουν:
– Το κάθε τμήμα θα λειτουργεί με έως 15 μαθητές.
– Οι αποστάσεις μεταξύ μαθητών αλλά και εκπαιδευτικών παραμένουν στο 1,5 μέτρο.
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
– Οι αίθουσες θα είναι εφοδιασμένες με αντισηπτικά, θα καθαρίζονται δύο φορές την ημέρα και θα αερίζονται φυσικά.
– Τα διαλείμματα θα πραγματοποιούνται σε διαφορετικές ώρες για τις ομάδες μαθητών, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
– Η μάσκα παραμένει προαιρετική και για τους μαθητές δημοτικών και νηπιαγωγείων τόσο εντός των σχολικών χώρων όσο και στα σχολικά λεωφορεία.
– Οι πρώτες μέρες μαθημάτων θα αφιερωθούν στην επεξήγηση των μέτρων ασφαλείας που πρέπει να τηρούν μαθητές και εκπαιδευτικοί ώστε να εξασφαλίσουν την ασφαλή λειτουργία των σχολείων.
– Οι μαθητές θα διδάσκονται εκ περιτροπής (Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή και Τρίτη-Πέμπτη). Εφόσον όμως ένα τμήμα δεν ξεπερνάει τους 15 μαθητές, δίνεται η δυνατότητα οι μαθητές να πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο.
– Τα ολοήμερα δεν θα λειτουργήσουν, με το σχολικό πρόγραμμα να ολοκληρώνεται λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι.
– Οι γονείς μπορούν με υπεύθυνη δήλωση να δικαιολογήσουν την απουσία του μαθητή από το σχολείο, εφόσον ο δεύτερος νοσεί ή συμβιώνει με άτομο το οποίο ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου.
– Δίνεται η δυνατότητα για εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τους μαθητές που απουσιάζουν από το σχολείο, από τους εκπαιδευτικούς που απέχουν από τη διδασκαλία επειδή ανήκουν σε ευπαθή ομάδα.
Η σχολική χρονιά για τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία παρατείνεται μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουνίου, ενώ οι συμβάσεις των αναπληρωτών παρατείνονται έως τις 30 Ιουνίου, για να μη σημειωθούν ελλείψεις στις τάξεις.
Πώς θα λειτουργήσουν τα ειδικά σχολεία
Τα ειδικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα επαναλειτουργήσουν από την 1η Ιουνίου έως τις 12 Ιουνίου, ενώ τα ειδικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έως και τις 26 Ιουνίου.
Σήμερα, Δευτέρα, θα συνεδριάσει η αρμόδια υπο-επιτροπή των λοιμωξιολόγων για να δώσει ειδικές οδηγίες για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων ειδικής αγωγής.
Ανοίγουν παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί – Πώς θα λειτουργήσουν
Μετά από λουκέτο 83 ημερών λόγω κορωνοϊού, από αύριο Δευτέρα οι βρεφονηπιακοί σταθμοί θα επαναλειτουργήσουν, προσαρμοσμένοι στις έκτακτες ανάγκες που οι σημερινές συνθήκες απαιτούν.
Τόσο το υπουργείο Εσωτερικών όσο και οι περισσότεροι δήμοι της χώρας έχουν δηλώσει την πλήρη ετοιμότητά τους για την κανονική λειτουργία των χώρων ώστε η επιστροφή των περίπου 90.000 νηπίων και βρεφών στους 1.600 δημοτικούς σταθμούς να γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια για τα ίδια και για το προσωπικό.
Οι αίθουσες θα υποδέχονται έως 15 παιδιά, ενώ το εκπαιδευτικό προσωπικό θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα για την τήρηση της προβλεπόμενης απόστασης του 1,5 μέτρου. Εάν ο αριθμός των παιδιών είναι πάνω από 15, τότε το τμήμα θα υποδιαιρείται σε δύο υποτμήματα και θα λειτουργούν εκ περιτροπής. Δευτέρα- Τετάρτη- Παρασκευή το ένα, Τρίτη- Πέμπτη το άλλο, και την επόμενη εβδομάδα το αντίθετο. Αν τα παιδιά δεν υπερβαίνουν τα 15, τότε το τμήμα θα λειτουργεί καθημερινά. Οι κανόνες αυτοί ισχύουν και για τους ιδιωτικούς σταθμούς.
Στην περίπτωση της εκ περιτροπής λειτουργίας, για τις ημέρες που το υποτμήμα στο οποίο έχουν ενταχθεί τα τέκνα, δεν λειτουργεί, οι εργαζόμενοι γονείς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν άδεια ειδικού σκοπού.
Με μέριμνα των δήμων, όλες οι αίθουσες θα πρέπει να διαθέτουν τα κατάλληλα αντισηπτικά και είδη καθαριότητας και όλες οι αίθουσες και οι χώροι υποδοχής να διατηρούνται σχολαστικά καθαροί.
Για τους γονείς και κηδεμόνες, οι οποίοι δεν επιθυμούν να φιλοξενηθούν τα παιδιά τους στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, αρκετοί δήμοι, μεταξύ των οποίων και της Αθήνας, έχουν ανακοινώσει απαλλαγή από τα τροφεία.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μην προσέρχονται στις προσχολικές δομές παιδιά που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου, ή νοσούν, ή συγκατοικούν με άτομο που ανήκει σε αυτές, ή νοσεί.
Γονείς ή κηδεμόνες με συμπτώματα λοίμωξης του αναπνευστικού ή και πυρετό δεν θα επιτρέπεται να συνοδεύουν τα παιδιά, ενώ συστήνεται η θερμομέτρηση και ο έλεγχος για ενδεχόμενη εμφάνιση συμπτωμάτων των παιδιών, πριν την αναχώρησή τους από το σπίτι.
Εξυπακούεται ότι όταν εμφανιστούν ανάλογα συμπτώματα σε παιδιά, αυτά απαγορεύεται να προσέρχονται στο σταθμό. Επίσης, παιδί ή μέλος του προσωπικού που έχει έρθει σε στενή επαφή με επιβεβαιωμένο περιστατικό COVID-19 δεν θα προσέρχεται στο σταθμό για 10 ημέρες μετά την τελευταία επαφή με τον ασθενή.
Δεν θα επιτρέπεται η είσοδος στους χώρους του παιδικού ή βρεφονηπιακού σταθμού παρά μόνο για το απαραίτητο προσωπικό και τα παιδιά, θα οποία θα παραλαμβάνονται από συγκεκριμένο μέλος του προσωπικού πριν την είσοδό τους και θα οδηγούνται στην αίθουσα.
Οι συστάσεις του ΕΟΔΥ
Ο ΕΟΔΥ συστήνει οι δραστηριότητες των τμημάτων να πραγματοποιούνται σε μία συγκεκριμένη αίθουσα για κάθε ομάδα παιδιών και με το ίδιο προσωπικό και να αποφεύγεται η ανάμιξη και αλληλεπίδραση παιδιών από διαφορετικά τμήματα/αίθουσες καθώς και η οργάνωση διατμηματικών εκδηλώσεων ή ομαδικών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών.
Προβλέπεται σχολαστικό πλύσιμο των χεριών με σαπούνι και νερό ή και με αντισηπτικό. Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα, καθώς και να χρησιμοποιούν κοινά σκεύη όπως ποτήρια και μπουκάλια.
Για όσους σταθμούς έχουν χώρους ύπνου και ξεκούρασης, προτείνεται η χρήση ατομικών κλινοσκεπασμάτων για κάθε παιδί και να υπάρχει απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των κρεβατιών, τα οποία μπορούν να τοποθετούνται με διάταξη πόδια- κεφάλι, ώστε να απέχουν περισσότερο τα πρόσωπα των παιδιών.
Σχετικά με την προστατευτική μάσκα, προβλέπεται η προαιρετική χρήση της από το εκπαιδευτικό και το λοιπό προσωπικό των σταθμών, ενώ είναι απαραίτητη κατά την ετοιμασία και επιμέλεια φαγητού καθώς και σε συνθήκες δυσκολίας τήρησης απόστασης 1,5 μέτρου μεταξύ ενηλίκων (π.χ. γραφεία).
Αδεια ειδικού σκοπού και στον ιδιωτικό τομέα για γονείς με μαθητές – Τι αναφέρει η ΚΥΑ
Διευκρινίσεις για την άδεια ειδικού σκοπού, μετά την επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, παρέχει εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Ειδικότερα, με την εγκύκλιο, επισημαίνονται τα εξής:
1. Παράταση χορήγησης της άδειας ειδικού σκοπού – Επαναλειτουργία σχολικών μονάδων
Από το άρθρο μόνο της με αρ. πρωτ. 17787/520/8.5.2020 (Β’ 1778) απόφασης των υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Υγείας, παρατάθηκε για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, η δυνατότητα χορήγησης της άδειας ειδικού σκοπού του άρθρου 4 της από 11.03.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 55) για όλο το διάστημα της προσωρινής αναστολής λειτουργίας των μονάδων/δομών παροχής φροντίδας ή εκπαίδευσης, όπου είναι εγγεγραμμένα ή φοιτούν τα τέκνα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περίπτωση α’ της παραγράφου 3 του προαναφερόμενου άρθρου.
Λαμβάνοντας υπόψη την αριθ. 51888/ΓΔ4/6-5-2020 απόφαση των υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Εσωτερικών, “Τρόπος επαναλειτουργίας σχολικών μονάδων, μετά τη λήξη της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας τους” (Β’ 1739), αναφέρονται τα εξής:
α. Χορήγηση κατά την εκ περιτροπής λειτουργία των υποτμημάτων των σχολικών μονάδων
Η χορήγηση της άδειας ειδικού σκοπού προσδιορίζεται από τους παράγοντες που καθιστούν αναγκαία τη χορήγησή της και, ειδικότερα, όχι μόνο από την επανέναρξη λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών και των σχολικών μονάδων, αλλά και από την καθημερινή λειτουργία των τμημάτων αυτών, στα οποία εντάσσονται τα τέκνα.
Εφόσον, λοιπόν, σύμφωνα με την ως άνω απόφαση, έχει κριθεί αναγκαία για την ασφαλή λειτουργία των αναφερόμενων μονάδων η δημιουργία υποτμημάτων, τα οποία λειτουργούν εκ περιτροπής ορισμένες μόνο ημέρες της εβδομάδας, η άδεια ειδικού σκοπού μπορεί να χορηγηθεί στους δικαιούχους εργαζόμενους γονείς, κατά τις ημέρες που το υποτμήμα στο οποίο έχουν ενταχθεί τα τέκνα, δεν λειτουργεί και, κατά συνέπεια, αυτά δεν δύνανται να προσέλθουν στο σχολείο για την παρακολούθηση μαθημάτων, βάσει του εφαρμοζόμενου ειδικού προγράμματος.
Οι εργαζόμενοι, που είναι δικαιούχοι της εν λόγω άδειας, υποχρεούνται να προσκομίσουν στον εργοδότη τους σχετική βεβαίωση για τον προγραμματισμό λειτουργίας του υποτμήματος της οικείας σχολικής μονάδας ή της μονάδας φροντίδας του παιδιού, προκειμένου να κάνουν χρήση αυτής διακεκομμένα, σύμφωνα με το σχετικό προγραμματισμό, ενώ, σε κάθε περίπτωση, εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις για την άδεια ειδικού σκοπού.
Σε περίπτωση καθημερινής υποχρεωτικής παρακολούθησης μαθημάτων, λόγω καθημερινής διδασκαλίας, οι γονείς δεν δικαιούνται πλέον την άδεια ειδικού σκοπού.
β. Χορήγηση στην περίπτωση που το τέκνο ή άτομο της οικογένειας ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου ή νοσεί
Η άδεια ειδικού σκοπού δύναται, επίσης, να εξακολουθεί να χορηγείται στους δικαιούχους εργαζόμενους, των οποίων τα τέκνα, κατ’ εφαρμογή της αριθ. 52840/ΓΔ4/8-5-2020 απόφασης της υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων “Ρύθμιση απουσιών μαθητών/τριών διδακτικού έτους 2019-2020” (Β’ 1765), δεν προσέρχονται στο σχολείο για την παρακολούθηση μαθημάτων, κατόπιν υποβολής υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με την οποία ο/η μαθητής/τρια ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου για νόσηση από τον COVID-19 ή έρχεται σε στενή επαφή με άτομο του οικογενειακού του περιβάλλοντος που ανήκει στην παραπάνω ομάδα αυξημένου κινδύνου ή ήδη νοσεί.
Για τη χορήγηση της άδειας σε αυτήν την περίπτωση, οι εργαζόμενοι υποχρεούνται να προσκομίσουν στους εργοδότες τους βεβαίωση της οικείας σχολικής μονάδας ότι το τέκνο δεν προσέρχεται στο σχολείο για την παρακολούθηση μαθημάτων, κατόπιν υποβολής της ως άνω προβλεπόμενης υπεύθυνης δήλωσης.
γ. Διευκρινίζεται ακόμη ότι, σε περίπτωση εμφάνισης κρούσματος κορονοϊού COVID-19 εντός των ανωτέρω μονάδων και τυχόν επιβολής στοχευμένης αναστολής λειτουργίας της μονάδας στην οποία προσέρχεται το παιδί, οι γονείς δικαιούνται να κάνουν χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, ως ισχύει.
2. Άδεια παρακολούθησης της σχολικής επίδοσης των παιδιών στο πλαίσιο του ειδικού προγράμματος επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων
Πέραν των ανωτέρω αναφερομένων και με σκοπό τη διευκόλυνση των εργαζόμενων γονέων στο πλαίσιο της επαναλειτουργίας των σχολείων και των δομών φροντίδας των παιδιών τους, οι εργαζόμενοι γονείς μπορούν να κάνουν χρήση των διευκολύνσεων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.
Ειδική μνεία, ωστόσο, αξίζει να γίνει στην άδεια για την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης των παιδιών, χρήση της οποίας μπορούν να κάνουν οι γονείς, σε πλήρεις ημέρες ή και σε ώρες και κατά την τρέχουσα περίοδο: α) προς το σκοπό της διευκόλυνσής τους κατά την παράδοση και παραλαβή των παιδιών, καθώς ο χρόνος παραμονής τους στις ανωτέρω μονάδες θα είναι μειωμένος, λόγω της μη επαναλειτουργίας του “ολοήμερου σχολείου”, αλλά και καθώς συνήθως την ευθύνη αυτή είχαν οι ανιόντες των γονέων, οι οποίοι στην πλειονότητά τους ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και β) κατά τις ημέρες που τα παιδιά δεν προσέρχονται υποχρεωτικά στο σχολείο, σύμφωνα με το εφαρμοζόμενο ειδικό πρόγραμμα λειτουργίας του σχολείου.
Η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων με την άδεια παρακολούθησης της σχολικής επίδοσης των παιδιών, ως ανωτέρω, είναι συμβατή με το σκοπό της, καθώς υποστηρίζει την επιστροφή των παιδιών στη σχολική μαθησιακή διαδικασία, η οποία συμβάλλει ευεργετικά στην εκπαίδευση, αλλά και στην κοινωνικοποίηση και ψυχολογία των παιδιών.
Επίσης, γίνεται σαφές ότι χρήση της άδειας παρακολούθησης της σχολικής επίδοσης των παιδιών μπορούν να κάνουν και οι εργαζόμενοι οι οποίοι δεν είναι δικαιούχοι της άδειας ειδικού σκοπού, αλλά και όσοι εκ των δικαιούχων της, κάνοντας χρήση αυτής, έχουν εξαντλήσει την ετήσια κανονική τους άδεια για το τρέχον έτος.
Ειδικότερα, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του N. 1483/1984, του άρθρου 4 της ΕΓΣΣΕ 2008-2009 και της παρ. 5 του άρθρου 20 του ν. 3896/2010, στους εργαζόμενους πλήρους ή μερικής απασχόλησης και για κάθε παιδί ηλικίας μέχρι 16 ετών, που παρακολουθεί μαθήματα στοιχειώδους εκπαίδευσης, (η οποία ξεκινά να παρέχεται από το νηπιαγωγείο) ή μέσης εκπαίδευσης, χορηγείται άδεια με αποδοχές ορισμένων ωρών ή ολόκληρης ημέρας κάθε φορά, μέχρι τη συμπλήρωση τεσσάρων εργάσιμων ημερών, κάθε ημερολογιακό έτος, για να επισκεφθούν το σχολείο των παιδιών τους, με σκοπό την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσής τους.
Η άδεια απουσίας χορηγείται στον έναν από τους δύο γονείς, ενώ, σε περίπτωση που και οι δύο είναι δικαιούχοι του ανωτέρω δικαιώματος, αποφασίζουν με κοινή συμφωνία κάθε φορά ποιος από τους δύο θα κάνει χρήση αυτού και για πόσο χρονικό διάστημα, που, πάντως, δεν μπορεί συνολικά και για τους δύο γονείς να υπερβαίνει τις τέσσερις ημέρες για κάθε παιδί.