Με τις δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Βρούτσης χαρακτηρίζει προσωρινή την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και εκτιμά ότι το 2021 «θα κερδίσουμε το χαμένο έδαφος και σε ανάπτυξη και σε θέσεις εργασίας».
Ωστόσο, επισημαίνει ότι, αδιαμφισβήτητα, οι επιπτώσεις της πρωτοφανούς κρίσης θα επηρεάσουν αρνητικά την οικονομία της χώρας μας, κάτι που ήδη γίνεται. «Σε ολόκληρο τον κόσμο, το χτύπημα της πανδημίας οδήγησε τις χώρες σε υψηλή ύφεση, κυρίως, όμως, λειτούργησε διαλυτικά στην αγορά εργασίας, εκτινάσσοντας τα ποσοστά ανεργίας. Αυτό συνέβη παντού, σε όλο τον κόσμο – είτε σε ανεπτυγμένες είτε σε αναπτυσσόμενες χώρες είτε σε αδύναμες είτε σε ισχυρές οικονομίες. Παντού, σε ολόκληρο τον κόσμο, εκατομμύρια θέσεις εργασίας χάνονται, χωρίς να υπάρχουν αντίμετρα, που να μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη δυσμενή αυτή εξέλιξη. Στη χώρα μας, κινηθήκαμε με μεγάλη ταχύτητα, με σχέδιο και με υπευθυνότητα, σχεδόν ταυτόχρονα με τα μέτρα που πήραμε για την προστασία της υγείας. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε ως κορυφαία προτεραιότητα την ανθρώπινη ζωή, κάτι που σήμερα έχει κάνει την Ελλάδα παγκόσμιο θετικό υπόδειγμα, καθώς η Ελλάδα αντιμετώπισε την πανδημία και περιφρούρησε την υγεία των ανθρώπων με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο» τονίζει ο υπουργός Εργασίας.
«Παράλληλα, κινηθήκαμε και στον τομέα της προστασίας της οικονομίας και της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής. Λάβαμε μέτρα που στήριξαν ταυτόχρονα τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους και απλώσαμε δίχτυ προστασίας σε κάθε πολίτη. Κοινός παρονομαστής όλων των μέτρων μας ήταν η ρήτρα διατήρησης θέσεων εργασίας» προσθέτει ο κ. Βρούτσης, υπογραμμίζοντας ότι, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» και του Μαρτίου και του Απριλίου, αλλά και του Μαΐου, που βρίσκεται σε εξέλιξη, «το σχέδιό μας και οι πρωτοβουλίες μας απέδωσαν».
«Από τη μία συγκρατήσαμε το μεγάλο “κύμα” απολύσεων, που θα μπορούσε να λειτουργήσει αλυσιδωτά για όλους τους κλάδους και να επιφέρει πλήρη κατάρρευση της αγοράς εργασίας, κάτι που αποφύγαμε, από την άλλη, δυστυχώς, δεν δημιουργήθηκαν οι αναμενόμενες θέσεις εργασίας στον τουρισμό και στον επισιτισμό, τους προηγούμενους μήνες, όπως συνέβαινε κάθε χρόνο. Ακολουθήσαμε πιστά τις οδηγίες των επιστημόνων, θέτοντας ως προτεραιότητα το πολύτιμο αγαθό της υγείας» εξηγεί ο υπουργός Εργασίας.
Τονίζει δε ότι, ξεπερνώντας με προσεκτικά και μελετημένα βήματα τη δύσκολη χρονική περίοδο Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου, «είμαστε έτοιμοι πάλι με προσεκτικά και καλά σχεδιασμένα βήματα να περάσουμε, από την 1η Ιουνίου, στη σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομίας μας σε όλους τους τομείς. Και σε αυτήν την κρίσιμη χρονική περίοδο παραμένει η υγεία των ανθρώπων ως κυρίαρχη προτεραιότητα, ταυτόχρονα, όμως, έχουμε ετοιμάσει μία σειρά από νέες πολιτικές πρωτοβουλίες και χρηματοδοτικά εργαλεία, για να στηρίξουμε ξανά επιχειρήσεις, εργαζόμενους και να διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίας» διευκρινίζει ο κ. Βρούτσης.
Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός ενίσχυσης απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ»
Σύμφωνα με τον κ. Βρούτση, ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα στήριξης της απασχόλησης, που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουνίου, είναι ένας μηχανισμός που έρχεται για πρώτη φορά να ενισχύσει το εισόδημα των εργαζομένων, όπου και αν αυτό καταστεί αναγκαίο, ανακουφίζοντας ταυτόχρονα και τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους.
Όπως αναφέρει, τα βασικά χαρακτηριστικά λειτουργίας του νέου μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», αλλά και οι προϋποθέσεις ένταξης σε αυτόν, διαμορφώνονται ως εξής:
– Θεσπίζεται νέος μηχανισμός ενίσχυσης της απασχόλησης, με την επωνυμία «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», που για πρώτη φορά θα ενισχύει την εργασία.
Δημοσκόπηση Metron Analysis: Μία ανάσα πίσω από τον ΣΥΡΙΖΑ η Κωνσταντοπούλου - Εννέα κόμματα στη Βουλή
– Η χρηματοδότηση του προγράμματος «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» θα γίνει μέσα από το χρηματοδοτικό εργαλείο του προγράμματος SURE, που σε πρώτη φάση για την Ελλάδα αντιστοιχεί σε 1,4 δισ. ευρώ.
– Η χρονική περίοδος εφαρμογής είναι από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
– Δικαίωμα συμμετοχής στο μηχανισμό έχουν όλες οι επιχειρήσεις της χώρας, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που παρουσιάζουν πτώση τζίρου ως εξής:
Για τον Ιούνιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.
Για τον Ιούλιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο.
Για τον Αύγουστο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο.
Για τον Σεπτέμβριο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο.
– Κάθε μήνα, οι επιχειρήσεις θα δηλώνουν τους εργαζόμενους που θέτουν σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης και τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, ώστε να επιβεβαιωθεί η δυνατότητα συμμετοχής τους.
– Τα στοιχεία αυτά θα συγκρίνονται με τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων τριών ετών, ώστε να προκύπτει η πτώση τζίρου (με αυξημένη βαρύτητα στα στοιχεία του 2019).
– Σε περίπτωση επιχειρήσεων που άνοιξαν πρόσφατα, θα συγκρίνονται με τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, που είναι διαθέσιμα.
– Επιχειρήσεις που λειτουργούν για πρώτη φορά και δεν έχουν καταγράψει τους προηγούμενους μήνες έσοδα έχουν δικαίωμα συμμετοχής.
– Ο εργοδότης θα έχει το δικαίωμα να περιορίσει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, χωρίς μεταβολή της σχέσεως εργασίας.
– Για το χρόνο που δεν εργάζεται ο εργαζόμενος, ο κρατικός προϋπολογισμός θα ενισχύει τον ίδιο τον εργαζόμενο, καλύπτοντας το 60% της αμοιβής του, που αντιστοιχεί στο διάστημα αυτό.
– Η αμοιβή αυτή δεν έχει περιορισμό προς τα πάνω, ενώ, σε περίπτωση που η καθαρή αμοιβή, μετά την προσαρμογή, υπολείπεται του κατώτατου μισθού, η διαφορά αυτή θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου από το κράτος.
– Δυνατότητα συμμετοχής στο σχήμα θα έχουν όλοι οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης των εν λόγω επιχειρήσεων.
– Επίσης, για τις εποχικές επιχειρήσεις, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που είχαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.
– Δεν δίνεται η δυνατότητα μετατροπής σχέσεως εργασίας από μερική απασχόληση σε πλήρη.
– Ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου (επί του 100% που προβλέπεται στη σύμβαση εργασίας).
– Για όσο διάστημα ο εργαζόμενος βρίσκεται σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης, ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας ούτε σε μείωση του ύψους της αμοιβής του εργαζομένου.
Αναλυτικά παραδείγματα για επιχειρήσεις και εργαζόμενους
Όπως επισημαίνει ο κ. Βρούτσης, ενδεικτικά, το όφελος για την επιχείρηση σε περίπτωση αξιοποίησης του μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» είναι:
«- Σε περίπτωση μείωσης της απασχόλησης του εργαζομένου κατά 25%, το όφελος για την επιχείρηση θα είναι 17% στο συνολικό μισθολογικό κόστος του εργαζομένου.
Περίπτωση 50% μείωσης της απασχόλησης το αντίστοιχο όφελος για την επιχείρηση θα είναι 34,1%.
– Το αντίστοιχο ποσοστό αναπλήρωσης του εισοδήματος του εργαζομένου στις προηγούμενες δύο περιπτώσεις είναι 92% και 83,5%, αντίστοιχα, (καθαρό μετά από εισφορές και φόρους) και 100% αναπλήρωση, αν είμαστε στην περίπτωση του κατώτατου μισθού».
Στη συνέχεια, ο υπουργός Εργασίας παραθέτει τα εξής παραδείγματα:
-Μικτός μισθός 650 ευρώ (καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 550 ευρώ)
Μείωση της απασχόλησης 25%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 17%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 550 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 100%
Μείωση της απασχόλησης 50%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 34%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 550 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 100%
– Μικτός μισθός 700 ευρώ (καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 593 ευρώ)
Μείωση της απασχόλησης 25%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 17%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 550 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 93%
Μείωση της απασχόλησης κατά 50%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 34%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 550 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 93%
– Μικτός μισθός 1.000 ευρώ (καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 809 ευρώ)
Μείωση απασχόλησης 25%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 17%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 742 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 92%
Μείωση της απασχόλησης κατά 50%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 34%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 675 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 83,5%.
– Μικτός μισθός 1.200 ευρώ (καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 934 ευρώ)
Μείωση απασχόλησης 25%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 17%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 859 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 92%.
Μείωση της απασχόλησης 50%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 34,1%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 783 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 84%.
– Μικτός μισθός 3.000 (καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων 1.923 ευρώ)
Μείωση της απασχόλησης 25%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 17%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 1.782 ευρώ. Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 93%
Μείωση της απασχόλησης 50%:
Μείωση μισθολογικού κόστους – όφελος για τον εργοδότη: 34,1%
Καθαρός μισθός μετά εισφορών και φόρων: 1.631 ευρώ – Ποσοστό αναπλήρωσης για τον εργαζόμενο: 85%.
Ο κ. Βρούτσης διευκρινίζει ότι οι παραδοχές που χρησιμοποιήθηκαν για τη διαμόρφωση των προηγούμενων παραδειγμάτων είναι για τις περιπτώσεις που ενδεικτικά μειώνεται το ωράριο απασχόλησης κατά 25% ή 50% και τα τελικά ποσά, όπως διαμορφώνονται, είναι καθαρά, μετά την αφαίρεση εισφορών και φόρων.
Τέλος, οι εισφορές υπολογίστηκαν με το νέο πλαίσιο μειωμένων εισφορών κατά 0,90 μονάδες από την 1η Ιουνίου του 2020, όπως προβλέπεται στο νόμο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης 4670/2020.