Οπως αποκαλύπτει, σύντομα οι πολίτες θα μπορούν να εκδίδουν πιστοποιητικά στα ΚΕΠ -αρχικά σε 26 δήμους της χώρας- μέσω… βιντεοκλήσης, ενώ από τις αρχές Ιουνίου με ένα κλικ θα έχουν τη δυνατότητα να ανανεώνουν τα διπλώματα οδήγησης μέσα από το gov.gr.
Εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης ως υπουργείο επιβαλλόταν να εφαρμόσετε εμπροσθοβαρώς κάποιες πολιτικές και οι πολίτες να αποκτήσουν νέες συνήθειες. Θεωρείτε ότι θα μείνει κάτι θετικό από αυτήν τη δοκιμασία;
Η αλήθεια είναι ότι η πρωτόγνωρη κατάσταση της πανδημίας επέβαλε την ταχύτερη εφαρμογή του προγράμματος της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, σχετικά με την ψηφιοποίηση του Δημοσίου. Επιπλέον, όμως, μας έκανε να σκεφτούμε και πολύ δημιουργικά προκειμένου ν’ αναπτύξουμε ψηφιακές λύσεις για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, όπως το digital solidarity ή την πλατφόρμα για τους εθελοντές, σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας. Η όλη προσπάθεια έχει θετικό αποτύπωμα. Οι πολίτες ανέκτησαν την εμπιστοσύνη τους στην ικανότητα του κράτους να ανταποκριθεί γρήγορα στις ανάγκες τους. Για τον λόγο αυτόν πιστεύω ότι η ατζέντα για το ψηφιακό κράτος… ρίζωσε και θα έχει και συνέχεια. Το μεγάλο στοίχημα είναι να συνεχιστούν με την ίδια δυναμική ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους και η εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων.
Με τη λειτουργία του gov.gr, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν εύκολα υπεύθυνες δηλώσεις, εξουσιοδοτήσεις αλλά και να εγγραφούν στην άυλη συνταγογράφηση. Ποιες άλλες υπηρεσίες σχεδιάζετε να «ανεβάσετε» το προσεχές διάστημα;
Η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου αποτελούσε αναγκαιότητα, ανεξαρτήτως της πανδημίας. Το γεγονός ότι έχουν διεκπεραιωθεί μέσω του gov.gr περισσότερες από 170.000 υπεύθυνες δηλώσεις και πάνω από 73.000 εξουσιοδοτήσεις, ενώ περισσότεροι από 335.000 συμπολίτες μας έχουν ήδη εγγραφεί στην άυλη συνταγογράφηση, δείχνει τη μεγάλη αποδοχή των πολιτών. Πριν από μερικές ημέρες, προσθέσαμε και την ψηφιακή προσωρινή άδεια οδήγησης. Οι νέοι οδηγοί θα οδηγούν χωρίς μεσοδιάστημα αναμονής. Παράλληλα, μαζί με το υπουργείο Δικαιοσύνης, κάνουμε παρεμβάσεις για την πλήρη ψηφιοποίηση πιστοποιητικών που παραλαμβάνει ο πολίτης από τα δικαστήρια. Στόχος μας είναι το gov.gr να εμπλουτίζεται διαρκώς, καθώς θα προστίθεται κάθε νέα υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται. Στις επόμενες, εντάσσεται και η ανανέωση της άδειας οδήγησης, που αφορά σ’ ένα μεγάλο ποσοστό συμπολιτών μας. Σύμφωνα με το μέχρι στιγμής χρονοδιάγραμμα, υπολογίζουμε ότι θα είμαστε έτοιμοι στις αρχές Ιουνίου.
Παράγοντας επιτυχίας της ψηφιακής πολιτικής είναι η απλούστευση των διαδικασιών. Μετά την ψηφιακή δήλωση γέννησης, ποιο είναι το επόμενο στοίχημα για την εξυπηρέτηση των πολιτών;
Ο Δένδιας ενημέρωσε τον Μητσοτάκη για τη νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων και τον θόλο
Η απλούστευση των διαδικασιών είναι η προϋπόθεση για να μην ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία. Με τη γέννηση θελήσαμε να δούμε τη διοικητική διαδικασία, πριν κάνουμε τις αναγκαίες τεχνολογικές παρεμβάσεις. Ετσι, βάλαμε τέλος σε γραφειοκρατικές ουρές για τους γονείς. Πλέον, εργαζόμαστε για την ψηφιοποίηση και άλλων συναφών και συγχρόνως σύνθετων διαδικασιών, όπως την απόδοση ΑΦΜ στη ληξιαρχική πράξη γέννησης, την ενσωμάτωση του επιδόματος λοχείας, την ενημέρωση της ασφαλιστικής διοίκησης με αλλαγές στη ληξιαρχική πράξη γέννησης κ.λπ. Και, φυσικά, έχουμε θέσει τις βάσεις, ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα να προχωρήσουμε στην απλούστευση και την ψηφιοποίηση και άλλων γεγονότων ζωής, αυτήν τη στιγμή εργαζόμαστε πάνω στην απώλεια. Πρόκειται για ένα πολύ πιο απαιτητικό έργο, καθώς οι διαδικασίες είναι πιο σύνθετες. Αρκεί να σκεφτείτε ότι σε μια δύσκολη ψυχολογική κατάσταση, το κράτος ζητά από τον πολίτη να στηθεί σε 13 ουρές…
Βλέπετε τα ΚΕΠ ως «one stop shops» για το σύνολο των συναλλαγών πολιτών και κράτους;
Ο στόχος είναι τα ΚΕΠ να αποτελέσουν σταδιακά το μοναδικό σημείο επαφής κράτους – πολιτών. Η βασική ιδέα επικεντρώνεται στο να «διακινούνται τα δεδομένα και όχι οι πολίτες», προωθώντας παράλληλα το μοντέλο των ΚΕΠ ως «one stop shops» με τη σταδιακή ένταξη όλο και περισσότερων υπηρεσιών. Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η ενεργοποίηση της θυρίδας πολίτη και της θυρίδας ΚΕΠ στο gov.gr. Ο πολίτης θα μπορεί να παραλάβει από τη θυρίδα του έγγραφα που έχει αιτηθεί στα ΚΕΠ. Σύντομα, επίσης, θα τεθεί σε εφαρμογή σε 26 δήμους της χώρας η δυνατότητα εξυπηρέτησης μέσω βιντεοκλήσης, ώστε ο πολίτης να αιτείται το έγγραφο που θέλει ή να κλείνει απομακρυσμένα το ραντεβού του. Ολες αυτές οι ενέργειές μας οδηγούν στο νέο φιλικό κράτος για τον πολίτη.
Πρόσφατα παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το νομοσχέδιο του οποίου την προετοιμασία συντονίσατε. Ποιες ριζικές αλλαγές φέρνει στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο;
Ο νέος Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποτελεί το αναγκαίο θεσμικό υπόβαθρο για όλες τις αλλαγές που εφαρμόζουμε. Θέτει το απαραίτητο πλαίσιο εμπιστοσύνης για τις ψηφιακές συναλλαγές των πολιτών με τη Δημόσια Διοίκηση, ενώ παράλληλα κωδικοποιεί και εκσυγχρονίζει πάνω από 125 διάσπαρτες διατάξεις από δεκάδες νόμους της προηγούμενης δεκαπενταετίας. Αλλάζει δε ριζικά όχι μόνο τον τρόπο που οι πολίτες συναλλάσσονται με το Δημόσιο αλλά και την εσωτερική επικοινωνία και οργάνωση του Δημοσίου. Ρηξικέλευθη αλλαγή είναι η θεσμοθέτηση του Προσωπικού Αριθμού, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ και θα μας «συνοδεύει» από τη γέννηση σε όλες τις συναλλαγές μας, χωρίς να μεταβάλλεται. Το ίδιο καινοτόμο είναι και το Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών, όπου θα καταχωρίζονται όλες οι ψηφιακές και φυσικές διαδικασίες του Δημοσίου, ώστε να εφαρμόζονται ομοιόμορφα και να υπάρχει νομική ασφάλεια και για τους δημοσίους υπαλλήλους και για τους πολίτες. Και, βέβαια, έχει έντονα αναπτυξιακό χαρακτήρα, καθώς στοχεύει στη μείωση της γραφειοκρατίας και στην ενσωμάτωση της Οδηγίας για τα ανοιχτά δεδομένα, προστατεύοντας ταυτόχρονα το δημόσιο συμφέρον και τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ανήκετε στην κατηγορία των «τεχνοκρατών» και έχετε διατελέσει επί χρόνια σύμβουλος του πρωθυπουργού σε θέματα Δημόσιας Διοίκησης, ποια είναι η «τομή» που πρέπει να γίνει ώστε να μιλάμε για «επανάσταση» στην ψηφιοποίηση του Δημοσίου;
Η πραγματική επανάσταση είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο Δημόσιο και στους θεσμούς. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο όταν ο πολίτης νιώσει ότι το κράτος βρίσκει τις κατάλληλες λύσεις στα προβλήματά του και παρέχει ποιοτικές δημόσιες υπηρεσίες για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Εμείς δουλεύουμε με ένα καλά οργανωμένο σχέδιο προς αυτόν τον στόχο. Δεν είναι μόνο θέμα τεχνοκρατικής επάρκειας. Είναι και θέμα πολιτικής βούλησης, που υπάρχει τόσο στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης όσο και στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη συνολικά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής