Ο πρώην υπουργός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αποδίδει σε παραπληροφόρηση τα περί στροφής Τσίπρα στην αντιμετώπιση της κρίσης του Εβρου, υποστηρίζει ότι από την πρώτη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ξεκαθαρίσει ότι η προστασία των συνόρων είναι αυτονόητη υποχρέωση, ενώ, αναφερόμενος στον Ερντογάν και την εργαλειοποίηση προσφύγων και μεταναστών, λέει ότι δεν πρέπει να ταυτίζουμε τον θύτη με τα θύματα.
Τι ανάγκασε τον κ. Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ να κάνει δημόσια στροφή και να συμφωνήσει με το κλείσιμο των συνόρων στον Εβρο;
Μην υιοθετείτε και μην αναπαράγετε παρόμοια παραπληροφόρηση, που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αντίθετα με τη δημαγωγική κριτική της Ν.Δ. όταν ήταν στην αντιπολίτευση, εμείς κινηθήκαμε στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής πάντα με αίσθηση πατριωτικής ευθύνης. Καμία στροφή δεν υπήρξε. Από την πρώτη μέρα της κρίσης ο ΣΥΡΙΖΑ, με δηλώσεις στελεχών του, ανάμεσα στα οποία κι εγώ, ξεκαθαρίσαμε ότι η προστασία των συνόρων αποτελεί αυτονόητη υποχρέωση και κυριαρχικό δικαίωμα της πατρίδας μας. Η κριτική που ασκήσαμε για την ανάγκη να συνδυάζεται η προστασία των συνόρων με τον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου είναι ενισχυτική της εθνικής προσπάθειας και της αποτελεσματικότητάς της.
Συμμερίζεστε την άποψη ότι ο Ερντογάν επιχείρησε, εργαλειοποιώντας μετανάστες και πρόσφυγες, να αποσταθεροποιήσει τη χώρα μας;
Δεν είναι ολοφάνερο αυτό; Ποιος το αρνείται; Δεν είναι, επίσης, σωστό όμως ότι δεν πρέπει να ταυτίζουμε τον θύτη με τα θύματα; Δεν πρέπει να αναδεικνύουμε τις ευθύνες της Τουρκίας χωρίς να θεωρούμε εχθρούς της πατρίδας μας τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, την αδυναμία των οποίων εκμεταλλεύεται η τουρκική πλευρά;
Εδώ και μέρες επιχειρείτε, ως κόμμα εννοώ, να χρεώσετε την καταδικαστέα δράση ακροδεξιών οργανώσεων και νεοναζιστών Ελλήνων και ξένων, στην κυβέρνηση. Πρόσφατα, ο Ερντογάν εμφάνισε την Ελλάδα ως ναζί. Δεν πιστεύετε ότι χρειάζεται ένα μέτρο στην αντιπολιτευτική ρητορική και τακτική, ιδίως σε κρίσιμες περιόδους και ευαίσθητους τομείς;
Αντιθέτως, ζητάμε από την κυβέρνηση να περιορίσει τη δράση των ακραίων στοιχείων, ιδίως των εξαγόμενων ναζιστών, για να μη λειτουργήσουν ως «λαγοί» της τουρκικής προπαγάνδας και παραπληροφόρησης. Και, σοβαρά, εμάς κατηγορείτε για έλλειψη μέτρου; Η διχαστική ρητορική της κυβέρνησης για τον ΣΥΡΙΖΑ ως «δούρειο ίππο του Ερντογάν» δεν είναι αυτή που δηλητηριάζει με μίσος το πολιτικό κλίμα και υπονομεύει την ενότητα του λαού μας;
Γνωρίζετε καλά την Κοινή Δήλωση του 2016, αλλά όλα δείχνουν πως πάμε σε μία νέα συμφωνία. Τι δεν πρέπει να λείπει από αυτήν; Ποιες πρέπει να είναι οι πρόνοιες της νέας συμφωνίας;
Οι γεωστρατηγικές επιδιώξεις της Τουρκίας συνιστούν σοβαρή απειλή για τη χώρα μας, αλλά και την Ευρώπη, που πρέπει να πάρει σαφή θέση. Μέχρι σήμερα, δυστυχώς, η διπλωματική αντίδραση της κυβέρνησης είναι κατώτερη των περιστάσεων. Οχι μόνο δεν ζήτησε άμεση σύγκληση έκτακτης Συνόδου Κορυφής, αλλά δεν έχει ακόμη διατυπώσει κανένα συγκεκριμένο αίτημα προς τους εταίρους μας ούτε καν μετεγκατάσταση των προσφύγων που φιλοξενούμε. Οφείλει άμεσα να απαιτήσει, απειλώντας ακόμη και με χρήση βέτο, οποιαδήποτε νέα ευρω-τουρκική συμφωνία να περιέχει ενισχυμένο πρόγραμμα επανεγκατάστασης προσφύγων από την Τουρκία σε χώρες της Ε.Ε. και δυνατότητα επιστροφής μεταναστών και από την ενδοχώρα της Ελλάδας σε αυτήν.
Είναι η επιβράδυνση της ανάπτυξης αποτέλεσμα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης το τελευταίο επτάμηνο;
Μετά από δέκα συνεχόμενα τρίμηνα ανάπτυξης που εξασφάλισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, το τέταρτο τρίμηνο του 2019 η οικονομία μας επέστρεψε σε υφεσιακά χαρακτηριστικά, με -0,7% μείωση του ΑΕΠ σε σχέση με το τρίτο. Είναι προφανές ότι τα οικονομικά αυτά αποτελέσματα δεν συνδέονται με τον κορονοϊό, αλλά με τις αστοχίες της κυβερνητικής πολιτικής και την αναστροφή της δικής μας προσπάθειας. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί: 1,6% ήταν o ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ το β’ εξάμηνο του 2019, επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, σε σχέση με το 2,2% του α’ εξαμήνου, που απετέλεσε την καλύτερη επίδοση από το 2007. Εξίσου ανησυχητική είναι η οπισθοδρόμηση σε ποιοτικούς δείκτες, όπως η επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής και των εξαγωγών. Ακόμη και οι επενδύσεις αυξήθηκαν μόλις κατά 0,09% το δεύτερο εξάμηνο, ενώ έτρεχαν με 10,2% το εξάμηνο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Ξεκινώντας από τον κορονοϊό που απασχολεί όλους μας, εκτιμάτε ότι στην κατεύθυνση της προστασίας της δημόσιας Υγείας υπάρχουν πράγματα που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν;
Πριν από τις κυβερνητικές εξαγγελίες, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, με αίσθηση ευθύνης, κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης με όρους κοινωνικής ευθύνης και ανθρωπιάς. Εστω και καθυστερημένα, τα μέτρα ενίσχυσης που ανακοινώθηκαν υιοθετούν εν μέρει τις προτάσεις αυτές, σε μετέωρη όμως κατεύθυνση. Για παράδειγμα, η επιβεβλημένη ενίσχυση του ΕΣΥ με συμβασιούχους θα μείνει κενό γράμμα αν δεν συνοδευτεί με προκήρυξη μόνιμων θέσεων, έτσι ώστε να έχουν ένα σοβαρό κίνητρο προσέλευσης νοσηλευτές και γιατροί. Είναι, συνεπώς, προβληματικό ότι το υπουργείο Υγείας δεν έχει ακόμα προκηρύξει τις 1.500 μόνιμες θέσεις νοσηλευτών που είχαν εγκριθεί πριν από τις εκλογές και έπρεπε να έχουν καλυφθεί ήδη το 2019. Οι προσλήψεις πρέπει να ενισχύσουν ιδίως τις ΜΕΘ, για την ενεργοποίηση των κλειστών κλινών εντατικής νοσηλείας και τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών.
Πώς κρίνετε τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τον δημόσιο, τον ιδιωτικό τομέα; Για επιχειρήσεις και εργαζομένους;
Τα μέτρα ενίσχυσης της δημόσιας Υγείας και της οικονομίας θα πρέπει να συνδυαστούν με ανάλογες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Αμεσα θα πρέπει να παραταθεί, για παράδειγμα, η προστασία της πρώτης κατοικίας και πέραν του Απριλίου. Ιδιαίτερα προβληματική και προς την αντίθετη κατεύθυνση είναι η αναστολή υποχρέωσης δήλωσης εκ μέρους των εργοδοτών του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων, για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Αλλο πράγμα να υπάρχει ευελιξία στο ωράριο, όπου απαιτείται, και εντελώς άλλο να αφήνονται οι εργαζόμενοι απροστάτευτοι στην υπέρβαση των ωραρίων τους και απλήρωτοι για τις υπερωρίες τους.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής