«Δεν υπάρχει ισχυρή χώρα χωρίς ισχυρές επιχειρήσεις. Δεν μπορούν όμως να υπάρχουν ακμαίες επιχειρήσεις χωρίς ικανοποιημένους εργαζόμενους. Αυτή ήταν και η Συμφωνία Αλήθειας που υπογράψαμε με τον κόσμο των επιχειρήσεων προεκλογικά. Είπα ξεκάθαρα ότι εμείς μειώνουμε τους φόρους, απλοποιούμε το αδειοδοτικό περιβάλλον, διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις στο μέτωπο της ρευστότητας και οι επιχειρήσεις με τη σειρά τους έχουν υποχρέωση να επενδύουν στην πατρίδα μας και πρωτίστως να φροντίζουν τους εργαζόμενους τους. Αυτή τη Συμφωνία αλήθειας τηρούμε απαρέγκλιτα στους επτά μήνες που είμαστε στην κυβέρνηση» πρόσθεσε.
Μιλώντας για τις ανακρίβειες του Αλέξη Τσίπρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε:
– «Τι είπε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ ότι υπάρχει αύξηση ανεργίας. Σύμφωνα με ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία υποχώρησε.
Δεύτερη ανακρίβεια: υποκριτικά η αξιωματική αντιπολίτευση λέει ότι υπάρχει ρεκόρ απολύσεων. Η αλήθεια είναι ότι αντί για απολύσεις οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης αυξήθηκαν κατά 65.000. Οπως περισσότερες είναι και οι επιχειρήσεις: 257.000 ήταν το 2018, 265.000 το 2019
– Τρίτο ψέμα. Διατείνεται η αξιωματική αντιπολίτευση ότι τάχα υποβαθμίστηκε η επιθεώρηση εργασίας και ανθεί η παραβατικότητα. Αλήθεια είναι ότι το 2ο εξάμηνο 2019 έγιναν 1000 περισσότεροι έλεγχοι ενώ ελέγχθηκαν συνολικά 26.000 επιχειρήσεις έναντι 11.000 επι ΣΥΡΙΖΑ στο αντίστοχο εξάμηνο της κυβέρνησης Τσίπρα.
– Εχουμε φέτος περισσότερους μόνιμους εργαζόμενους. Για πρώτη φορά υπάρχει αύξηση μεριδίου της πλήρους απασχόλησης στην συνολική απασχόλησης
– Ψέμα πέμπτο: Επιμένει η αξιωματική αντιπολίτευση ότι δήθεν επι δικής μας θητείας καταστρατηγούνται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η αλήθεια είναι ότι εξαίρεση προβλέπεται μόνο αν οι ίδιοι οι κοινωνικοί εταίροι αποφασίσουν να σώσουν μια επιχείρηση. Με την σύμφωνη γνώμη εργαζομένων και εργοδοσίας για την σωτηρία μιας εταιρείας μπορεί να ζητηθεί εξαίρεση απο την Συλλογική Σύμβαση. Ο κανόνας όμως των Συλλογικών Συμβάσεων ισχύει όπως αποδεικνύεται και απο την σύμβαση που υπογράφηκε τον περασμένο Δεκέμβριο για τουριστικά
– Έκτο ψέμα είναι η υποτιθέμενη μη επέκταση των συλλογικών συμβάσεων. Λεει ο κ. Τσίπρας τι κάνουμε με τους νέους πτυχιούχους ανέργους που είναι στο πρόγραμμα ΟΑΕΔ. Δεν γνωρίζετε κ. Τσίπρα ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι υπέγραψαν σύμβαση ορισμένου χρόνου. Στην ίδια σύμβαση που βγάλατε εσείς γράφει παράταση ή σύναψη νέας σύμβαση κατά το ίδιο ημερολογιακό έτος είναι παράνομη ή άκυρη; Εξακολουθείτε να κοροϊδεύετε τους νέους συμπολίτες μας κλείνοντας το μάτι σε συμφέροντα.
Αναλυτικά η πρωτολογία του Κυριάκου Μητσοτάκη:
Μηταράκης για Προϋπολογισμό 2025: Η Ελλάδα πλέον συγκλίνει με την Ευρώπη σε όλα τα μεγέθη
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Να ευχηθώ χρόνια πολλά στις εορτάζουσες και στους εορτάζοντες. Και κάνω μία ευχή. Το κλίμα της αγάπης της σημερινής μέρας να βρει αντανάκλαση στη σημερινή συνεδρίαση. Κατ’ αρχάς, να εξηγήσω λίγο το σκεπτικό του τρόπου με τον οποίον είναι διαρθρωμένη η σημερινή συζήτηση. Δέχθηκα δύο επίκαιρες ερωτήσεις, από τον κ. Τσίπρα και από τον κ. Κουτσούμπα, με παρεμφερές αντικείμενο: Το ζήτημα των εργασιακών θεμάτων.
Κατά συνέπεια επέλεξα να χρησιμοποιήσω το σχετικό άρθρο του Κανονισμού της Βουλής και να μετατρέψω τη συζήτηση αυτή σε μια συζήτηση που θα δώσει τη δυνατότητα συμμετοχής σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς, με αντικείμενο τα εργασιακά ζητήματα, στο πλαίσιο του Κανονισμού, όπως τον ανέπτυξε ο Πρόεδρος της Βουλής. Είμαστε λοιπόν σήμερα εδώ να συζητήσουμε για τα εργασιακά, όχι μόνο γιατί η δημιουργία πολλών καλοπληρωμένων θέσεων εργασίας αποτελεί αδιαπραγμάτευτη κυβερνητική προτεραιότητα, ούτε απλώς γιατί πολλά από τα στοιχεία τα οποία επικαλούνται τα κόμματα πάνω στα οποία στηρίχθηκε η σημερινή συνεδρίαση θα αποδείξω ότι είναι και ψεύτικα και παραπλανητικά. Προκάλεσα τη σημερινή συνεδρίαση επειδή πιστεύω ότι ειδικά στα ζητήματα που αφορούν στον κόσμο της εργασίας, αποτυπώνονται με ξεκάθαρο τρόπο οι διαφορετικές ιδεολογικές μας αντιλήψεις. Εμείς πιστεύουμε στην παραγωγή νέου πλούτου, στον οποίο θα έχουν μερίδιο όλοι. Δεν πιστεύουμε ότι τα προσωρινά επιδόματα ανακούφισης αποτελούν τη λύση στα προβλήματα της κοινωνικής ανισότητας.
Η καλύτερη κοινωνική πολιτική στη χώρα -το έχω πει πολλές φορές από τότε που ήμουν Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης- είναι να δημιουργούμε πολλές, καλές νέες θέσεις εργασίας. Δεν μπορεί λοιπόν να υπάρχει ισχυρή χώρα χωρίς ισχυρές ιδιωτικές επιχειρήσεις. Δεν μπορούν όμως να υπάρχουν και ακμαίες επιχειρήσεις χωρίς ικανοποιημένους 1 εργαζόμενους. Αυτή άλλωστε ήταν και η «Συμφωνία Αλήθειας» την οποία υπογράψαμε με τον κόσμο των επιχειρήσεων προεκλογικά. Είπαμε ξεκάθαρα ότι εμείς μειώνουμε τους φόρους, απλοποιούμε το αδειοδοτικό περιβάλλον, διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις στο μέτωπο της ρευστότητας και οι επιχειρήσεις με τη σειρά τους έχουν υποχρέωση να επενδύουν στην Πατρίδα μας, αλλά πρωτίστως να φροντίζουν τους εργαζόμενούς τους.
Αυτή τη «Συμφωνία Αλήθειας» τηρούμε απαρέγκλιτα στους επτά μήνες που είμαστε στην Κυβέρνηση. Και λυπάμαι, ειλικρινά, που για ένα τόσο σημαντικό θέμα, ο κ. Τσίπρας μπόρεσε να χωρέσει στην ερώτησή του, μέσα σε δύο σελίδες, τριπλάσια ψέματα και ανακρίβειες, παρουσιάζοντας για ακόμα μια φορά μία στρεβλή εικόνα της πραγματικότητας.
Πάμε, λοιπόν, να δούμε τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζει ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για να απαντήσω και εγώ με τη σειρά μου με συγκεκριμένα δεδομένα. Ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχει αύξηση της ανεργίας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η ανεργία το Νοέμβριο υποχώρησε στο 16,5% από το 18,6% του αντίστοιχου μήνα επί ΣΥΡΙΖΑ.
Δεύτερη ανακρίβεια. Υποκριτικά εξακολουθεί να ισχυρίζεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι σήμερα υπάρχει ρεκόρ απολύσεων. Η αλήθεια είναι ότι, αντί για απολύσεις, τους τελευταίους μήνες οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης αυξήθηκαν. Για την ακρίβεια είναι 65.718 περισσότεροι από πέρυσι. Όπως περισσότερες είναι και οι επιχειρήσεις που τους απασχολούν. 257.313 ήταν το 2018, 265.212 το 2019.
Τρίτο ψέμα. Διατείνεται η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι τάχα υποβαθμίστηκε η Επιθεώρηση Εργασίας και ότι έτσι ανθεί η παραβατικότητα στην αγορά εργασίας. Ποια είναι η αλήθεια; Το δεύτερο εξάμηνο του 2019 έγιναν 1.000 έλεγχοι περισσότεροι από το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Στο πρώτο εξάμηνο της δικής μας διακυβέρνησης, το δεύτερο εξάμηνο του 2019 τα ελεγκτικά κέντρα του ΕΦΚΑ, ο δεύτερος μηχανισμός που έχουμε στη διάθεσή μας για να ελέγχουμε την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας, έλεγξαν 26.004 περιπτώσεις έναντι πόσων επί του τελευταίου εξαμήνου της δικής σας διακυβέρνησης; 11.628.
Τέταρτο ψέμα. Υποστηρίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι χάνονται μόνιμες θέσεις εργασίας υπέρ της μερικής ή της εκ περιτροπής απασχόλησης. Ποια είναι η αλήθεια; Φέτος έχουμε 1.374.482 μόνιμους εργαζόμενους, 65.718 περισσότερους από πέρυσι. Και για πρώτη φορά μετά την τετραετία ΣΥΡΙΖΑ, όπου σημειώθηκε και η πολύ μεγάλη έξαρση στη μερική απασχόληση, σημειώνεται αύξηση του μεριδίου της πλήρους απασχόλησης στη συνολική απασχόληση. 2 Ψέμα πέμπτο.
Επιμένει η Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι δήθεν επί δικής μας θητείας και επί της Υπουργίας του κ. Βρούτση καταστρατηγούνται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η αλήθεια είναι ότι εξαίρεση προβλέπεται μόνο εάν οι ίδιοι οι κοινωνικοί εταίροι αποφασίσουν να σώσουν μία επιχείρηση. Και καλώς προβλέπεται αυτή η εξαίρεση σε περιπτώσεις που με τη σύμφωνη γνώμη εργαζομένων και εργοδοσίας μία επιχείρηση, για να αποφύγει το φάσμα της χρεοκοπίας, που θα οδηγήσει νομοτελειακά στην απόλυση όλων των εργαζομένων, μπορεί να ζητήσει και να συμφωνηθεί μία εξαίρεση από τις συλλογικές συμβάσεις. Ο κανόνας όμως των συλλογικών συμβάσεων ισχύει πάντοτε. Απόδειξη, αυτή η οποία υπογράφηκε μόλις τον Δεκέμβρη. Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους όρους αμοιβής και εργασίας του προσωπικού των πάσης φύσης τουριστικών και επισιτιστικών καταστημάτων ολόκληρης της χώρας.
Και έκτο ψέμα: Η υποτιθέμενη μη επέκταση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου στο Δημόσιο. Αναφέρεται ο κ. Τσίπρας στην ερώτησή του στο: «Τι κάνουμε με τους 5.500 επιστήμονες άνεργους πτυχιούχους ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίοι εντάσσονται στο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ». Αναρωτιέμαι, κ. Τσίπρα, όταν θίγετε αυτό το ζήτημα δεν γνωρίζετε ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι υπέγραψαν μία σύμβαση ορισμένου χρόνου; Και δεν γνωρίζετε ότι η ίδια η προκήρυξη την οποία βγάλατε εσείς, στο κεφάλαιο 6, γράφει παράταση ή σύναψη νέας σύμβασης κατά το αυτό ημερολογιακό έτος ή μετατροπή σε σύμβαση αορίστου χρόνου, είναι άκυρες; Δεν τα γνωρίζετε αυτά; Εξακολουθείτε να κοροϊδεύετε τους νέους συμπολίτες μας, κλείνοντας το μάτι σε παράνομα βολέματα.
Εγώ πάλι θα επιμείνω. Θα κλείνω την πόρτα στους διορισμούς από το παράθυρο. Να, λοιπόν, ποιος πρεσβεύει το παλιό και ποιος πρεσβεύει το νέο. Η κοινωνική ευημερία εξαρτάται από το αν δημιουργούνται καθημερινά πιο πολλές και καλύτερες θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα. Το Κράτος έχει ουσιαστικό ρόλο να παίξει μέσα από ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης -θα έρθω σε αυτό το θέμα στη συνέχεια της ομιλίας μου- αλλά ο ιδιωτικός τομέας θα δώσει την απάντηση στο πρόβλημα της ανεργίας. Όχι από προσλήψεις στο Δημόσιο και πάντως όχι εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ, με διαδικασίες οι οποίες, δυστυχώς, συντηρούν πελατειακές σχέσεις και δημιουργούν συχνά πλασματικές ανάγκες.
Αυτή ήταν η πραγματικότητα την οποία κληρονομήσαμε. Και γι’ αυτό και οι επιχειρήσεις πρέπει να διευκολύνονται στο να προσλαμβάνουν ευκολότερα. Όπως ευκολότερα πρέπει να ελέγχονται και οι λόγοι για τους οποίους λύνεται μια εργασιακή σχέση. Για να το πω διαφορετικά: Κοινωνία και οικονομία ευημερούν όταν επιχειρήσεις ιδρύονται, αναπτύσσονται και έχουν τη δυνατότητα ευκολότερα να προσλαμβάνουν νέους εργαζόμενους. Από την άλλη πλευρά, η δική μας πολιτική θέλει η Ελλάδα να συγκλίνει προς τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς κανόνες προστασίας της εργασίας και όχι να αποκλίνει. Και γι’ αυτό, άλλωστε, το Υπουργείο, από την πρώτη στιγμή, έχει επιλέξει ως οδηγό του τον αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη. 3 Αγαπητοί συνάδελφοι, Μπορεί η Αξιωματική Αντιπολίτευση να επινοεί σκιές και να σκεπάζει και πάλι την αλήθεια γύρω μας. Δεν μπορείτε ωστόσο -ό,τι και να λέτε- να κρύψετε την πραγματικότητα.
Η Ελλάδα έχει γυρίσει για τα καλά σελίδα. Τη βελτίωση της οικονομίας την πιστοποιούν όλοι οι αξιόπιστοι δείκτες. Το κόστος του δημόσιου δανεισμού -η καλύτερη και πιο αντικειμενική ένδειξη του πώς οι αγορές αντιλαμβάνονται την κατάσταση στην οικονομία στη χώρας μαςαποκλιμακώνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα δανειζόμαστε, για πρώτη φορά, με αρνητικό επιτόκιο. Για πρώτη φορά, η χώρα μας εξέδωσε 15ετές ομόλογο με την προσφορά να καλύπτει 7,5 φορές τη ζήτηση. Και γνωρίζετε καλά γιατί το 15ετές ομόλογο είναι τόσο σημαντικό, διότι η περίοδος αποπληρωμής του ξεπερνάει τον ορίζοντα του 2032, έτος ορόσημο για τη βιωσιμότητα του χρέους. Κ
αι μόλις προχθές η απόδοση του 10ετούς κρατικού ομολόγου έπεσε κάτω από το 1%. Ακούω συχνά την Αντιπολίτευση να ισχυρίζεται ότι όλα αυτά τα οποία λέμε στην Ελλάδα είναι αποτέλεσμα μιας επικοινωνιακής καταιγίδας, μίας στήριξης μοναδικής την οποία απολαμβάνει η Κυβέρνηση από τα εγχώρια Μέσα Ενημέρωσης. Αυτά δεν λέτε συνέχεια; Ότι τα έχουμε βρει με την εγχώρια διαπλοκή και κατά συνέπεια παρουσιάζεται μία πλασματική εικόνα του τι συμβαίνει στη χώρα. Κύριε Τσίπρα, έχω εδώ ένα πολύ ωραίο πακέτο με όλα τα θετικά δημοσιεύματα από ξένες εφημερίδες για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Δεν φαντάζομαι να πιστεύετε ότι έχουμε τη δυνατότητα να ασκήσουμε επιρροή και σε αυτούς για να γράφουν αυτά τα θετικά στοιχεία για την ελληνική οικονομία. Ούτε ένα σχόλιο δεν ακούσαμε από εσάς για τις θετικές εξελίξεις που αφορούν την αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού της χώρας, κάτι το οποίο, στο κάτω-κάτω, ωφελεί συνολικά όλη τη χώρα, δεν το πιστώνεται μόνο η δική μας Παράταξη. Η οικονομία μας βαθμολογείται όλο και πιο θετικά από τους οίκους αξιολόγησης, απέχει μόλις δύο θέσεις από το καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας. Είχα θέσει στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης έναν φιλόδοξο στόχο, πριν από επτά μήνες: Ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε επενδυτική βαθμίδα το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Ο στόχος αυτός θα υλοποιηθεί από αυτή την Κυβέρνηση. Ο Δείκτης Οικονομικής Εμπιστοσύνης είναι στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 12 ετών, έξι μονάδες πάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ενώ στο εσωτερικό και η άνοδος των ιδιωτικών καταθέσεων, 7 δισ. περισσότερες το τελευταίο επτάμηνο, δεν καταδεικνύει μόνο την εμπιστοσύνη των πολιτών στο τραπεζικό σύστημα, αλλά ενισχύει και τη ρευστότητα των τραπεζών, ώστε να μπορέσουν επιτέλους να χρηματοδοτήσουν την πραγματική οικονομία. Κάτι το οποίο νομίζω αξίζει να υπογραμμιστεί, η κτηματαγορά, η αγορά ακινήτων επιστρέφει στην άνθηση. Αυξήθηκαν κατά 25% οι οικοδομικές άδειες το τελευταίο 6μηνο, αυξήθηκαν και οι αξίες των ακινήτων.
Η αύξηση στις τιμές των ακινήτων ενδέχεται να ξεπεράσει και το 10% καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019. Και αυτό δίνει αξία στα 4 ακίνητα όλων των Ελλήνων. Γιατί ο τομέας των ακινήτων υπήρξε ανέκαθεν μοχλός για τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας. Δίπλα στις υπόλοιπες ενδείξεις καθιστά πιο ρεαλιστικό το στόχο μας για ανάπτυξη 2,8%. Ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση αναθεώρησε μόλις χθές προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την ελληνική οικονομία. Εκτιμούμε ότι θα τις αναθεωρήσει κι άλλο, καθώς τα θετικά νέα από την πορεία της οικονομίας για το 2020 θα προστίθενται στην πολύ καλή αρχή που έχουμε ήδη κάνει. Έχουμε έρθει ως Κυβέρνηση αποφασισμένοι να υλοποιήσουμε τολμηρές μεταρρυθμίσεις και να βάλουμε ένα τέρμα στην καθήλωση των τελευταίων ετών. Μπροστά σε αυτό εσείς -που βαρύνεστε πια με μία κυβερνητική θητεία 4,5 ετών- καλλιεργείτε το φόβο απέναντι σε οποιαδήποτε αλλαγή. Τίποτα ανακριβέστερο. Μόνο η καθυστέρηση και η αδράνεια βλάπτουν σήμερα σοβαρά την ελληνική κοινωνία.
Ο στόχος μας ήταν από την πρώτη στιγμή ξεκάθαρος: Να ξεκολλήσουμε από την αναιμική οικονομική ανάπτυξη που στηριζόταν στην υπερφορολόγηση. Ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι η αύξηση των επενδύσεων και του εισοδήματος και η μείωση των φόρων, η ενίσχυση της παραγωγής και των εξαγωγών και η αύξηση της απασχόλησης, κυρίως της πλήρους απασχόλησης. Μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση υπερφορολόγηση της εργασίας. Εμείς τη μειώνουμε αρχίζοντας από τους χαμηλόμισθους. Μας αφήσατε υψηλές, υψηλότατες, ασφαλιστικές εισφορές. Εμείς τις μειώνουμε ξεκινώντας από τους πλήρως απασχολούμενους. Το κάνουμε ήδη στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο και θα συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια. Η οικονομική μας αντίληψη έχει έντονο κοινωνικό περιεχόμενο.
Η πορεία της εθνικής οικονομίας πρέπει να αντανακλάται στο καθημερινό εισόδημα του κάθε νοικοκυριού, αλλά η ανάπτυξη δεν επιτυγχάνεται ερήμην της αγοράς και δεν ευδοκιμεί χωρίς την πρόοδο του κόσμου της εργασίας. Οι επιλογές μας συνεπώς στα πεδία τόσο της επιχειρηματικότητας, όσο και της παραγωγής είναι αλληλένδετες. Όσες φορές το Κράτος επιχείρησε να ασκήσει το ρόλο του επιχειρηματία, όπως στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ που τώρα αγωνιζόμαστε για να πάψει να είναι μια «μαύρη τρύπα», χαμένοι βγήκαν ο υγιής ανταγωνισμός, η πραγματική οικονομία και στο τέλος της ιστορίας οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.
Αυτοί είναι οι μεγάλοι χαμένοι από αυτές τις πολιτικές. Όσες φορές κυβερνήσεις ποδηγέτησαν την οικονομική δραστηριότητα, με αναχρονιστικές υπερ-ρυθμίσεις, χάθηκε κοινωνικός πλούτος, χάθηκαν δουλειές. Ο δικός μας δρόμος, λοιπόν, είναι διαφορετικός. Κυρίες και κύριοι, Αποφεύγω να μιλάω πάρα πολύ με αριθμούς. Επικεντρώνοντας όμως στα εργασιακά, θα επικαλεστώ μερικούς. Όχι για να κουράσω, αλλά για να αποδείξω ότι σε αυτήν την περίπτωση 5 αποτυπώνουν συγκεκριμένες πολιτικές σε δύο κατευθύνσεις: Θωράκιση του εισοδήματος των εργαζομένων και τόνωση της απασχόλησης μέσω επενδύσεων και ταυτόχρονα προστασία της εργασίας με σύγχρονες και αποτελεσματικές πρακτικές.
Ο εργαζόμενος σήμερα ήδη ανακουφίζεται από τα βάρη φόρων και εισφορών. Παρά την αντίθετη προπαγάνδα σας, το αφορολόγητο παρέμεινε εκεί που ήταν και διατηρήθηκαν φυσικά και όλα τα σταθερά επιδόματα προς τους πιο αδύναμους. Ο εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής όμως για τα εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ, μειώθηκε από αυτήν την Κυβέρνηση από το 22% στο 9%. Αυτή η Κυβέρνηση μείωσε τον ΕΝΦΙΑ κατά 22% μεσοσταθμικά και 30% στα πιο αδύναμα νοικοκυριά. Αυτή η Κυβέρνηση έχει ήδη ξεκινήσει να μειώνει το ΦΠΑ σε κάποια προϊόντα, ξεκινώντας από τα φάρμακα. Μόλις προχθές καταθέσαμε τροπολογία για τη μείωση των τιμών στα ακριβά αντικαρκινικά φάρμακα και στα διαγνωστικά ραδιοφάρμακα.
Ενώ ταυτόχρονα ψηφίσαμε και μία πολύ σημαντική τροπολογία με την οποία δεν επιβαρύνονται πια με ΦΠΑ ιδρύματα τα οποία κάνουν δωρεές προς το Δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι αποδεσμεύονται σημαντικοί πόροι από ιδρύματα για περαιτέρω σημαντικό κοινωφελές έργο. Από την αρχή του έτους υλοποιείται και η προεκλογική μας δέσμευση 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που γεννιέται στην Πατρίδα μας. Και βέβαια απέναντι στην προπαγάνδα της Αντιπολίτευσης, ότι δήθεν αυτό το έκτακτο βοήθημα αντισταθμίζεται από την κατάργηση της μείωσης των εισφορών σε γυναίκες οι οποίες αποκτούν παιδί, απάντησε ξεκάθαρα ο Υπουργός Εργασίας. Καταθέτω τη δήλωσή του, δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.
Και παρακαλώ να μην επαναφέρετε αυτό το επιχείρημα στο δημόσιο διάλογο. Οι χαμηλότερες εισφορές έρχονται να πλαισιώσουν τα μέτρα ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των μισθωτών. Ταυτόχρονα, οι παράλληλες φοροελαφρύνσεις για την επιχειρηματικότητα φέρνουν ήδη τα πρώτα αποτελέσματα. 4.085 περισσότερες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ιδρύθηκαν συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι το αντίστοιχο εξάμηνο. Καταθέτω τον σχετικό πίνακα. Και βέβαια, όπως γνωρίζετε, έχουμε ήδη εγκρίνει πολλές σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις -δεν θα τις απαριθμήσω- που αναμένεται να προσθέσουν συνολικά δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Οι θετικές συνέπειές τους, ωστόσο, θα εκδηλωθούν εντός των επόμενων ετών. Όταν δρομολογείται μία μεγάλη στρατηγική επένδυση χρειάζονται 12-18 μήνες για να αρχίσουν να δημιουργούνται οι θέσεις εργασίας που μπορεί να δημιουργήσει.
Σε βάθος τετραετίας τα θετικά αποτελέσματα από αυτές τις μεγάλες επενδύσεις θα είναι απολύτως ορατά στην ελληνική κοινωνία. Σε κάθε περίπτωση αυτές οι επενδύσεις δρουν ήδη πολλαπλασιαστικά και βελτιώνουν τη συνολική εικόνα της χώρας ως ενός ελκυστικού επενδυτικού προορισμού που μπορεί και πάλι μετά από μία δεκαετία κρίσης να προσελκύσει σημαντικά ξένα κεφάλαια. Και όλα τα παραπάνω σκιαγραφούν μία πολιτική η οποία είναι ταυτόχρονα φιλοεπενδυτική και φιλεργατική. Γι’ αυτό μιλούσαμε πάντα και εξακολουθούμε να μιλάμε για ανάπτυξη για όλους. 6 Αλλά και στο δεύτερο μέτωπο το οποίο θίγετε στις ερωτήσεις σας, αυτό της προστασίας της εργασίας, έγιναν πολλά μέσα στο τελευταίο 7μηνο.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θεσπίστηκε μητρώο παραβατικότητας, ώστε να ελέγχεται η αδήλωτη εργασία, η παραβίαση του ωραρίου και να υπάρχει ένα σαφές και οριοθετημένο πλέγμα κυρώσεων. Τώρα όλοι οι εργοδότες και όλοι οι εργαζόμενοι φυσικά γνωρίζουν το βάρος του αδικήματος και την ποινή που τους αναλογεί. Για παράδειγμα, με το παλιό σύστημα, ένας κακός εργοδότης θα πλήρωνε το ίδιο πρόστιμο ανεξάρτητα αν στερούσε την άδεια σε μερικούς υπαλλήλους ή στο σύνολο του προσωπικού του. Τώρα υπάρχει μια ποινή για κάθε αδικία σε κάθε εργαζόμενο. Και αυτή αυξάνεται προοδευτικά για κάθε εργαζόμενο που θίγεται.
Όταν εντοπίζεται μία παρανομία σε ένα τοπικό υποκατάστημα μιας αλυσίδας, η ποινή θα αφορά το συγκεκριμένο εργασιακό χώρο, αντί να πολλαπλασιάζεται συχνά εκβιαστικά επί τον αριθμό των εγκαταστάσεων της εταιρείας ανά τη χώρα. Από την άλλη πλευρά, συνεπείς εργοδότες θα εισέρχονται στο λευκό μητρώο, θα επιβραβεύονται με φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα. Θα το ξαναπώ, οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους. Οι σχέσεις Πολιτείας και επιχειρήσεων είναι αυστηρά οριοθετημένες. Στόχος μας από την πρώτη στιγμή ήταν η ενίσχυση της μόνιμης απασχόλησης και όχι το τυφλό, ρητορικό, συχνά λαϊκίστικο κυνηγητό κάποιας θολής, κακής αλλά πάντα εξαιρετικά αφηρημένης εργοδοσίας.
Έτσι το αυστηρό πρόστιμο των 10.500 ευρώ για αδήλωτη εργασία, ένα πρόστιμο το οποίο για πρώτη φορά επέβαλε αυτός ο Υπουργός Εργασίας σε προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, κόντρα σε σημαντικότατες αντιδράσεις τότε από τις εργοδοτικές οργανώσεις, μπορεί ναι, μπορεί να μειωθεί εάν ο συγκεκριμένος εργαζόμενος προσληφθεί αμέσως με σύμβαση πλήρους απασχόλησης τουλάχιστον για ένα χρόνο. Και δεν είναι τυχαίο ότι η αμοιβή για κάθε υπέρβαση του συμφωνημένου ωραρίου σε συμβάσεις μερικής απασχόλησης, αυξήθηκε ήδη από αυτήν την κυβέρνηση κατά 12%.
Γιατί το κάνουμε αυτό; Για να ενθαρρύνουμε τους εργαζόμενους, τους εργοδότες να μετατρέψουν συμβάσεις μερικής απασχόλησης σε μόνιμες. Όσο για την προσήλωση στη νομιμότητα, ας σταματήσει επιτέλους η κοροϊδία. Διότι οι έλεγχοι τους οποίους διεξήγαγε αυτή η Κυβέρνηση, -όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία τα οποία ήδη κατέθεσα στα πρακτικά- είναι πολύ περισσότεροι από τους ελέγχους που κάνατε εσείς. Η επόμενη μεγάλη τομή, έρχεται το επόμενο δίμηνο και αφορά το σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ 2». Το υφιστάμενο σύστημα αναβαθμίζεται, ενσωματώνοντας πλέον την ψηφιακή παρακολούθηση του χρόνου εργασίας και τη λειτουργία της κάρτας εργασίας. Τεχνολογία απλώνεται σε όλα τα επίπεδα, από το ανοιχτό μητρώο συνδικαλιστικών και εργοδοτικών οργανώσεων, μέχρι την ηλεκτρονική ψηφοφορία στα συνδικάτα και την καταγραφή της υπερεργασίας. Αν κάποιοι φοβούνται ας το γνωρίζουν.
Η διαφάνεια θα αποκαλύψει εργατοπατέρες και ψευτοαφεντικά, 7 αλλά και την καταπάτηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Και το φως θα βάλει στο περιθώριο σκοτεινές μεθοδεύσεις και στρεβλώσεις του παρελθόντος. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δύο λόγια για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης που επίσης συστρατεύονται στην εθνική αναγέννηση, αποκτώντας μια νέα κατεύθυνση. Οι δράσεις αυτές δεν πρέπει να αφορούν βολέματα κομματικών φίλων, ούτε να ενεργοποιούνται ευκαιριακά. Αντιθέτως, πρέπει να στρέφονται στην απόκτηση και πιστοποίηση νέων δεξιοτήτων, πρωτίστως ψηφιακών, ώστε εκείνοι που θα παρακολουθούν τα σχετικά προγράμματα, Δήμων ή φορέων, να αποκτούν πρόσθετες δεξιότητες και αυξημένη δυνατότητα την επόμενη μέρα να απορροφηθούν από την αγορά εργασίας. Έτσι, 111.000 άνεργοι συμπολίτες μας ξεκινούν από φέτος να εκπαιδεύονται, να καταρτίζονται, να εξειδικεύονται ώστε να αποκτούν σταθερά εφόδια για την επόμενη φάση της ζωής τους.
Αναφέρω μερικά παραδείγματα μόνο από τα προγράμματα τα οποία πολύ σύντομα το Υπουργείο Εργασίας θα ανακοινώσει σε πολύ μεγαλύτερη εξειδίκευση. 52.000 νέοι μέχρι 29 ετών εισέρχονται σε προγράμματα κατάρτισης, σε τομείς δυναμικούς, όπως η ψηφιακή, η «πράσινη οικονομία», η αγροδιατροφή και ο τουρισμός. 36.500 άντρες και γυναίκες θα απασχοληθούν σε κοινωφελείς υπηρεσίες Δήμων και φορέων του Δημοσίου. 3.000 άτομα με ειδικές ανάγκες θα εξειδικευτούν σε διάφορα πεδία. 22.000 μακροχρόνια άνεργοι θα απορροφηθούν σε δράσεις ένταξης στην αγορά εργασίας. 5.000 γυναίκες θα γνωριστούν με τις πρακτικές της σύγχρονης επιχειρηματικότητας. Και 2.500 πρώην κρατούμενοι θα έχουν την ευκαιρία να επανέλθουν στην κοινωνία μέσω της εργασίας.
Σε αυτούς προσθέστε και 32.500 συμπολίτες μας που θα παρακολουθήσουν τα νέα στοχευμένα προγράμματα του ΟΑΕΔ με έμφαση κυρίως στην Περιφέρεια. Θα είναι ύψους συνολικά 225 εκατομμυρίων ευρώ κι ενεργοποιούνται τις επόμενες μέρες. Πολιτικές απασχόλησης δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ένα πρόχειρο βάλσαμο σε μία ανοιχτή πληγή. Πρέπει να γίνουν, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό, ένα μόνιμο μέσο αντιμετώπισης του μεγάλου προβλήματος της ανεργίας. Για επίλογο, τέλος, διάλεξα μία μεγάλη αλήθεια απέναντι σε μία ιστορία η οποία έχει τύχει αντικείμενο συστηματικής διαστρέβλωσης από την Αντιπολίτευση και θα την ονόμαζα «κατώτατος μισθός αλά ΣΥΡΙΖΑ». Μία ιστορία που αξίζει, νομίζω, να τη θυμηθούμε. Το 2013, λοιπόν, θεσμοθετήθηκε στην Ελλάδα το κατώτατο όριο αμοιβής ενός εργαζομένου, φαντάζομαι το θυμάστε, κυρία Γεννηματά, μαζί τον ψηφίσαμε το νόμο αυτόν.
Ως αντιπολίτευση τότε, τι λέγατε, κύριε Τσίπρα; «Εργασιακή γαλέρα», «μεσαίωνας». Καταψηφίσατε φυσικά τη σχετική ρύθμιση. Ως Κυβέρνηση ούτε την καταργήσατε φυσικά, ούτε τη σκίσατε με ένα νόμο και με ένα άρθρο, ούτε την εφαρμόσατε όμως, την ξεχάσατε. Θα μπορούσατε να είχατε προχωρήσει ήδη στην αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1 8 Ιανουαρίου του 2017. Τη θυμηθήκατε προεκλογικά για να την εμφανίσετε ως μία δήθεν δική σας προσφορά προς τους πιο αδύναμους. Και, ναι το αυξήσατε 11%. Αν το αυξάνατε κάθε χρόνο από το 2017, το 2018 και το 2019, πάλι στο ίδιο επίπεδο θα ήμασταν και θα είχαν ωφεληθεί και οι εργαζόμενοι το 2017 και το 2018.
Τώρα μας ρωτάτε, τι μας ρωτάτε; Αν θα εφαρμόσουμε ένα νόμο τον οποίο εμείς ψηφίσαμε; Εσείς τον πολεμήσατε, μετά τον αγνοήσατε και μετά τον διαστρεβλώσατε. Λοιπόν, αυτός ο νόμος ο 4172 θα εφαρμοστεί. Τι προβλέπει ο νόμος; Μία συγκεκριμένη διαδικασία ανάλογα με την πορεία της οικονομίας. Η Κυβέρνηση συζητά με όλους τους κοινωνικούς εταίρους για τον κατώτατο μισθό. Με βάση αυτή τη διαβούλευση ο Υπουργός Εργασίας εισηγείται στο Υπουργικό Συμβούλιο. Πότε συμβαίνει αυτό; Το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου λαμβάνεται η σχετική απόφαση. Καταθέτω το νόμο. Η δέσμευσή μου για αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος που θα πρέπει να συνδέεται άμεσα με την αύξηση της βασικής αμοιβής ισχύει απόλυτα. Υπομονή, λοιπόν, μέχρι το τέλος Ιουνίου όταν θα έχουμε στη διάθεσή μας όλα τα στοιχεία και θα μπορούμε να νομοθετήσουμε με ευθύνη και ρεαλισμό.
Στο μεταξύ όμως, και κλείνω με αυτό, αν ενδιαφέρεστε τόσο πολύ για την αύξηση του κατώτατου μισθού, τότε βοηθήστε και εσείς να τονωθεί η ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας που θα την επιτρέψει, αντί να κινδυνολογείτε μονίμως για την πορεία της. Κάντε αυτό δηλαδή που κάνουν και οι περισσότεροι Έλληνες, αντί να σπέρνετε διαρκώς ψεύτικες ανησυχίες για την κατάσταση της οικονομίας. Θα σας συμβούλευα, αν μπορείτε, να ξεφύγετε επιτέλους από το παρελθόν σας το οποίο οι πολίτες σας θυμίζω το καταδίκασαν σε τρεις εκλογικές αναμετρήσεις. Διαφορετικά θα ψάχνετε για πολύ καιρό τους λόγους που οι πολίτες σας γύρισαν την πλάτη και θα χρειαστούν πολλές σελίδες αυτοκριτικής στο κείμενο που μαθαίνω ότι θα συζητήσετε με τους συντρόφους σας αυτό το Σαββατοκύριακο. Καλό κουράγιο, κύριε Τσίπρα, για το Σαββατοκύριακο που έχετε μπροστά σας.
Η δευτερολογία
Θεωρώ ότι ήταν πολύ χρήσιμη η συζήτηση και αυτός ο πρώτος κύκλος αντιπαράθεσης γύρω από τα εργασιακά ζητήματα, διότι μας επέτρεψε, για ακόμα μια φορά, κατ’ αρχάς να διαπιστώσουμε ποιος βρίσκεται σήμερα στο παρόν και ποιος επιδιώκει διακαώς μία επιστροφή στο παρελθόν.
Επιτρέψτε μου, κύριες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και αναφέρομαι και στον κ. Τσίπρα ο οποίος δεν έχει έρθει ακόμα στην αίθουσα. Δεν είστε -σας άκουγα- στο «εδώ και τώρα». Είστε στο «εκεί και τότε». Για την ακρίβεια είστε στο 2014. Ακούω τον κ. Τσίπρα να ανεβαίνει στο βήμα και να λέει ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ότι μειώθηκε ο τζίρος στην αγορά τα Χριστούγεννα κατά 30%. Βλέπω αναρτήσεις τις οποίες κάνει για παιδιά τα οποία λιποθυμούν στα σχολεία -άσχετα αν του διέφυγε η μικρή λεπτομέρεια ότι το κοριτσάκι στο οποίο αναφερόταν δεν ήταν του δημοτικού όπου μοιράζονται σχολικά γεύματα. Ποιος, όμως, να μπει στη μέση ενός ωραίου ψέματος. Μια τέτοια λεπτομέρεια θα χαλάσει λίγο το αφήγημα της ιστορίας. Επιστρέφετε στην αντιπολίτευση που κάνατε με τα μαγκάλια. Μόνο που έχετε κυβερνήσει 4,5 χρόνια και οι πολίτες σας έχουν χρεώσει τις συνέπειες της πολιτικής σας. Γι’ αυτό και σας έστειλαν στην Αντιπολίτευση, αλλά πολύ φοβάμαι ότι πολλά δεν έχετε μάθει από όλη αυτή τη διαδρομή, η οποία σας αναγκάζει σε αναζήτηση ταυτότητας. Υιοθετείτε πάλι ένα λόγο ο οποίος είναι τόσο ξεπερασμένος από τα γεγονότα.
Αναρωτιέμαι μερικές φορές αν, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, μπορείτε πραγματικά να υπάρξετε χωρίς κάποια κρίση. Αν έχετε λόγο ύπαρξης σε μία Ελλάδα η οποία επιστρέφει στην κανονικότητα. Δεν θα πω ότι επέστρεψε στην κανονικότητα αλλά σίγουρα η πορεία της χώρας τους τελευταίους μήνες είναι στη θετική κατεύθυνση. Φοβάμαι ότι ενώ έφυγε η κρίση της χώρας, εσείς μείνατε με τη δική σας εσωτερική κρίση την οποία προσπαθείτε να εξάγετε μέσα από ένα πολιτικό λόγο ο οποίος -επιτρέψτε μου να πω- με το ζόρι κερδίζει κάποια χειροκροτήματα από την Κοινοβουλευτική σας Ομάδα. Είστε Αξιωματική Αντιπολίτευση, έχετε μία υπεύθυνη θέση στο Κοινοβούλιο και πρέπει να σας πω ότι αν συνεχίσετε σε αυτή τη γραμμή -όπως σας έχω ξαναπεί- την Κυβέρνηση μπορεί μεν να τη διευκολύνετε, αλλά σίγουρα δεν κάνετε καλό στη χώρα. Κάτι παραπάνω περιμένουν οι πολίτες. Το 31% που σας στήριξε στις εκλογές, περιμένουν κάτι παραπάνω από εσάς από αυτό το οποίο βλέπουμε μέχρι σήμερα.
Έρχομαι τώρα στα συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία τέθηκαν στις πρωτολογίες των πολιτικών Αρχηγών. Κύριε Τσίπρα, μιλάτε εσείς για τράπεζες; Ενδιαφέρεστε εσείς για τις τράπεζες; Εσείς που διαλύσατε τις τράπεζες με τη δική σας πολιτική; Που μας χρεώσατε σχεδόν 40 δισεκατομμύρια από τις απώλειες που είχαν οι μετοχές του ελληνικού Δημοσίου όταν τις κλείσατε; Που επιβάλατε τα capital controls; Ξαφνικά κόπτεστε για τους εργαζόμενους στις τράπεζες, όταν η τρίτη ανακεφαλαιοποίησή τους ήταν αποκλειστικά δικό σας έργο; Εκπλήσσομαι πραγματικά με το θράσος σας, ειδικά στο ζήτημα αυτό όπου οι ευθύνες της δικής σας Κυβέρνησης, σε αντίθεση ενδεχομένως με την αξιολόγηση της συνολικής ζημιάς που προκαλέσατε στη χώρα μέσω του τρίτου μνημονίου. Εδώ το κόστος το οποίο προκαλέσατε στον Έλληνα φορολογούμενο είναι μετρήσιμο, κ. Τσίπρα. Είναι μετρήσιμο και το χρεώνεστε εσείς και οι Υπουργοί σας. Και είναι ένα κόστος πολλών δεκάδων δισεκατομμυρίων. Άρα, όταν μιλάτε για τις τράπεζες και κόπτεστε για το τι συμβαίνει σε αυτές και στους εργαζόμενους σε αυτές, να είστε πολύ πιο προσεκτικός.
Έρχομαι τώρα στο ζήτημα της επεκτασιμότητας των κλαδικών συμβάσεων. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχει μία διαδικασία η οποία έχει καθοριστεί με νόμο. Είναι μία νομοθεσία η οποία πηγαίνει αρκετά χρόνια πίσω και ορίζει ότι για να επεκταθεί μία κλαδική σύμβαση και να καταλαμβάνει όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου πρέπει καταρχάς να πιστοποιηθεί με κάποιον τρόπο ότι οι επιχειρήσεις που την έχουν υπογράψει αντιπροσωπεύουν το 50,1% των εργαζομένων. Φαντάζομαι ότι συμφωνείτε και εσείς ότι μία κλαδική σύμβαση για να μπορεί να επεκταθεί θα πρέπει να απηχεί τις απόψεις της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων.
Και δεύτερον -απαντώ και στον κ. Κουτσούμπα- υπάρχει μια πολύ συγκεκριμένη διαδικασία, όχι εξαιρετικά περίπλοκη. Πρέπει να τεθούν υπόψη του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, οι επιπτώσεις από την αύξηση, από την επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων, έτσι ώστε το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας να γνωμοδοτήσει και στη συνέχεια να αποφασίσει ο Υπουργός. Αυτή είναι η διαδικασία, κ. Τσίπρα. Και πιστεύω ότι μπορεί κάλλιστα να ακολουθηθεί και στην περίπτωση την οποία αναφέρεστε, για να μην έχουμε το προηγούμενο κλαδικές συμβάσεις οι οποίες επεκτάθηκαν με υπουργικές αποφάσεις, χωρίς καμία αξιολόγηση στοιχείων, βρίσκονται σήμερα στο Συμβούλιο της Επικρατείας και κινδυνεύουν να κριθούν άκυρες επειδή ακριβώς δεν τηρήθηκε αυτή η διαδικασία.
Έρχομαι στο ζήτημα των ελέγχων. Όταν έρχεστε και λέτε ενώπιον του Εθνικού Κοινοβουλίου ότι πρόκειται να γίνει ένας έλεγχος σε κάποια εταιρεία, αναφερθήκατε συγκεκριμένα στην Τράπεζα Πειραιώς, αλλά κάποιος «σφύριξε» στην Τράπεζα ότι έρχονται ελεγκτές, τι ακριβώς εννοείτε; Μπορείτε να το εξηγήσετε αυτό; Δεν προσβάλλετε τους ίδιους τους ελεγκτές του ΣΕΠΕ οι οποίοι κάνουν κατά τεκμήριο μία εξαιρετικά δύσκολη δουλειά; Και έρχεστε με αυτό τον παντελώς ανεύθυνο τρόπο να απευθύνετε μία τέτοια κατηγορία; Και εν πάση περιπτώσει, σας κατέθεσα, κ. Τσίπρα, μία σειρά από στοιχεία. Ξέρετε τα νούμερα δεν επιδέχονται καμίας αμφισβήτησης. Αυξήθηκαν συνολικά οι έλεγχοι που έκανε το ΣΕΠΕ το 2019 σε σχέση με το 2018. Αυξήθηκαν τα ποσά των βεβαιωμένων προστίμων το 2019 σε σχέση με το 2018. Αυξήθηκαν σημαντικά οι έλεγχοι τους οποίους έκαναν τα ΠΕΚΑ, -ο ΕΦΚΑ δηλαδή- το 2019 σε σχέση με το 2018. Και μάλιστα πρέπει να σας πω ότι μου κάνει εντύπωση, καθώς βλέπω τα συγκεντρωτικά στοιχεία πόσο μειωμένοι ήταν οι έλεγχοι το Μάρτιο, τον Απρίλιο, το Μάιο. Και μετά διπλασιάστηκαν μετά τις εκλογές. Γιατί άραγε, ήταν τόσο μειωμένοι, κ. Τσίπρα, εσείς που κόπτεστε για τον κόσμο της εργασίας; Δεν μπορώ να φανταστώ. Μάλλον είναι μία σύμπτωση αυτή. Δεν μπορώ να την αποδώσω κάπου αλλού.
Αναφερθήκατε και αναφέρθηκαν και άλλοι πολιτικοί Αρχηγοί στο ζήτημα του βάσιμου λόγου απόλυσης. Κοιτάξτε, με βάση το εργατικό δίκαιο της χώρας, αλλά με βάση και την ευρωπαϊκή πρακτική υπάρχουν δύο τρόποι να απολυθεί ένας εργαζόμενος. Αναιτιολόγητη απόλυση, που ο εργαζόμενος δικαιούται αποζημίωσης, καθορισμένης, συγκεκριμένης, και αιτιολογημένη απομάκρυνση, όταν υπάρχει κάποιος λόγος που η επιχείρηση διώχνει τον εργαζόμενο, τον απολύει. Πολλές από αυτές τις περιπτώσεις καταλήγουν τελικά στα δικαστήρια, αλλά σωρευτικά δεν μπορεί να λειτουργήσουν αυτά τα δύο. Και ένας από τους βασικούς λόγους για τον οποίο καταργήθηκε η πρόβλεψη για το βάσιμο λόγο, ήταν ότι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν ήθελαν να εμφανίζει το σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» το λόγο για τον οποίο έπρεπε να φύγουν. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Γιατί μετά είχαν δυσκολία να βρουν δουλειά. Το ηλεκτρονικό φακέλωμα αποτέλεσε δική σας επινόηση. Εξ ου και ουσιαστικά δεν είχαμε καμία αντίδραση από τον κόσμο της εργασίας για την κατάργηση αυτής της διάταξης.
Έρχομαι τώρα στο ζήτημα ενός από τα προγράμματα τα οποία είχατε δρομολογήσει για τους 5.500 επιστήμονες, οι οποίοι απασχολήθηκαν για ένα χρόνο στο ελληνικό Δημόσιο. Μας ζητάτε να έρθουμε να ανανεώσουμε το πρόγραμμα αυτό κατά παράβαση της ίδιας της πρόσκλησης. Σας ξαναδιαβάζω, γιατί σήμερα μου φαίνεται μερικές φορές δεν καταλαβαίνετε αυτά τα οποία λέω και πρέπει να τα επαναλαμβάνω: «Παράταση ή σύναψη νέας σύμβασης κατά το αυτό ημερολογιακό έτος ή μετατροπή σε σύμβαση αορίστου χρόνου είναι άκυρες». Αλλά ας το δούμε λίγο και από μία διαφορετική οπτική κ. Τσίπρα. Αν υποθέτουμε ότι έχουμε κονδύλια να επιμορφώσουμε 5.500 επιστήμονες και να τους δώσουμε τη δυνατότητα να απασχοληθούν για ένα χρόνο στο Δημόσιο, όχι για να τακτοποιηθούν στο Δημόσιο, αλλά για να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία -αυτή είναι η διαφορά στη δική μας λογική- έχουμε δύο επιλογές. Η πρώτη επιλογή είναι να ανανεώσουμε τους υπάρχοντες εργαζόμενους, δημιουργώντας και πολλά νομικά προβλήματα, διότι θα έρθουν στη συνέχεια να στοιχειοθετήσουν δικαίωμα μονιμοποίησης, όλες αυτές οι ιστορίες οι οποίες καταδίωκαν, εδώ και πολλά χρόνια, τη δημόσια διοίκηση. Έχουμε, λοιπόν, την επιλογή ή να προσφέρουμε ένα δεύτερο έτος σε αυτούς τους 5.500 εργαζόμενους ή να ξεκινήσουμε ένα καινούριο πρόγραμμα για ένα χρόνο για άλλους 5.500 εργαζόμενους. Τι διαλέγετε από τα δύο; Προτιμάτε 11.000 εργαζόμενους με ένα χρόνο εμπειρία ή 5.500 με δύο χρόνια εμπειρία; Αυτή είναι η επιλογή, κ. Τσίπρα. Και από τη στιγμή που αυτά τα προγράμματα είναι προγράμματα κατάρτισης για απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, διαλέγω το δεύτερο και όχι το πρώτο. Σταματήστε, λοιπόν, επιτέλους να κοροϊδεύετε την ελληνική κοινωνία και αυτούς τους εργαζόμενους στους οποίους, προφανώς, είχατε κλείσει το μάτι, παρότι υπέγραψαν μονοετή σύμβαση και τους είπατε: «Μην ανησυχείτε, αν ξαναβγούμε εμείς θα βρούμε τρόπο να σας τακτοποιήσουμε». Αυτά τους λέγατε. Εμείς δεν τα λέγαμε ποτέ αυτά, επομένως είμαστε πολύ εντάξει με τη συνείδησή μας.
Για τα προγράμματα τώρα, μιας και άκουσα να λέτε κάτι για τον ΟΑΕΔ. Απορροφητικότητα των επιχορηγήσεων για την καταπολέμηση της ανεργίας, έτος 2015 77%, έτος 2016 66%, έτος 2017 68%, έτος 2018 76%. Μόνο το 2019 πήγατε στο 90%. Εσείς που νοιάζεστε για την ανεργία δεν μπορούσατε καν να απορροφήσετε τα ίδια τα κονδύλια του ΟΑΕΔ. Βλέπετε, κ. Τσίπρα, μερικές φορές, όταν μιλάμε με στοιχεία, τα πράγματα δυσκολεύουν για εσάς.
Πάμε τώρα στο τελευταίο ζήτημα. Κατώτατος μισθός. 8 Φεβρουαρίου 2015, ομιλία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης: «Το ίδιο πιστοί θα μείνουμε και στη δέσμευσή μας για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ». Όμως, η αύξηση, σας αδίκησα, συγγνώμη, «η αύξηση θα γίνει σταδιακά μέχρι το 2016». Αλλά έχει ένα ενδιαφέρον, επειδή είναι καλό πάντα να συγκρίνουμε τι έχουμε πει προεκλογικά με το τι έχουμε πει μετεκλογικά, διότι ήρθατε εδώ και μας καταγγείλατε ότι τάζουμε «λαγούς με πετραχήλια». Εμείς έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε στους πολίτες τον απολογισμό του έργου μας. Και προφανώς, θα σας το ξαναπώ για άλλη μια φορά: Ενοχλείστε που αυτή η Κυβέρνηση υλοποιεί το έργο της και τηρεί τις δεσμεύσεις της. Σας είναι κάτι εξαιρετικά ξένο με το οποίο δεν μπορείτε να εξοικειωθείτε. Έχετε ακόμα 3,5 χρόνια για να το συνηθίσετε. Κάντε πολλή υπομονή, λοιπόν.
Εσείς τι λέγατε για τον κατώτατο μισθό το 2014; «751 ευρώ μέχρι το 2016». Είδαμε πού καταλήξατε με τον κατώτατο μισθό εσείς που τώρα κόπτεστε για τους χαμηλόμισθους. Εγώ το 2018 έλεγα να πάει ο κατώτατος μισθός στα 703 ευρώ το 2022. Αυτή είναι η διαφορά υπευθυνότητας. Θα ήταν πάρα πολύ εύκολο να έρθω εδώ, να πάρω το σφυράκι του κ. Τασούλα και να κάνω πλειοδοσία κατωτάτου μισθού. Πόσο λέτε; 7%. Κυρία Γεννηματά, εσείς πόσο λέτε; 10%; Ο κ. Κουτσούμπας 15%; Κατοχυρώνεται. Τέτοια πλειοδοσία δεν πρόκειται να κάνουμε.
Έρχομαι τώρα για να κλείσω, γιατί δεν μπορώ να το αφήσω αυτό ασχολίαστο. Άκουσα με πολύ προσοχή αυτά τα οποία είπε ο κ. Βαρουφάκης. Έχω μια απορία καταρχάς, κ. Τσίπρα; Γιατί δεν είστε ποτέ στην αίθουσα όταν μιλάει ο κ. Βαρουφάκης; Γιατί φροντίζετε πάντα να απουσιάζετε; Ο κ. Βαρουφάκης είπε ορισμένα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα σήμερα. Μέσα σε αυτά τα οποία είπε, εγώ δεν το είχα ξανακούσει, με προέτρεψε να διαβάσω το βιβλίο του το οποίο ομολογώ ότι δεν έχω διαβάσει. Μας είπε -το γνώριζε ο κ. Τσακαλώτος- να δώσουμε, λέει, τα μεγάλα πλεονάσματα για να πάρουμε τα εργασιακά. Αλήθεια; Έτσι προέκυψαν τα πλεονάσματα, κ. Τσίπρα; Έτσι εξηγείται η επιμονή σας γιατί δεν θέλατε ποτέ την επαναδιαπραγμάτευση των υψηλών πλεονασμάτων; Ίσως κάποια στιγμή αυτή η συζήτηση για το 2015 όντως πρέπει να γίνει, γιατί πρέπει να σας έχουμε και τους δύο μαζί στην αίθουσα για να καταλάβουμε τι έγινε αυτό το αμαρτωλό εξάμηνο.
Έχω, όμως, μία πρόταση για εσάς και κλείνω με αυτό. Μιας και αύριο ετοιμάζεστε να συζητήσετε στην Πολιτική σας Επιτροπή κείμενο απολογισμού για το τι δεν κάνατε καλά αυτά τα 4 χρόνια, προτείνω εξέταση κατ’ αντιπαράσταση με τον κ. Βαρουφάκη και τον κ. Τσίπρα για να δώσουμε, επιτέλους, οριστική απάντηση τι έγινε το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Η τριτολογία
Θα είμαι σύντομος, κύριε Πρόεδρε. Σωστά, κατά την εκτίμησή μας, ενεργήσατε ως προς το συμβάν στο οποίο μόλις αναφερθήκατε.
Θέλω να κάνω μία ειδική παρατήρηση για ένα ζήτημα το οποίο έθιξε στο τέλος της ομιλίας του ο κ. Βελόπουλος και μετά δύο πολύ σύντομες γενικές πολιτικές παρατηρήσεις ως προς το ύφος της συζήτησης, καθώς θεωρώ ότι ως προς τα ζητήματα του τι συμβαίνει στον κόσμο της εργασίας, είχαμε την ευκαιρία να αντιπαρατεθούμε.
Οφείλω βέβαια να επισημάνω ότι μπορούμε να έχουμε διαφορετικές ματιές στα πράγματα, διαφορετική φιλοσοφία στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη, την ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και προστασίας της εργασίας. Αυτά είναι απολύτως θεμιτά και θα έλεγα και αναμενόμενα, σε μία Κοινοβουλευτική Δημοκρατία.
Δεν έχουμε, όμως, δικαίωμα να αμφισβητούμε τα στοιχεία όπως αυτά δίνονται στη δημοσιότητα από τους επίσημους φορείς του ελληνικού κράτους. Αν η ΕΛΣΤΑΤ πιστοποιεί αποκλιμάκωση της ανεργίας, αυτή είναι μια πραγματική διαπίστωση. Εάν έχουμε τα στοιχεία για τους ελέγχους οι οποίοι έγιναν για παραβατικότητα στην αγορά εργασίας, φαντάζομαι ότι δεν αμφισβητείτε ότι αυτά είναι τα στοιχεία. Δεν μπορούν να αμφισβητηθούν τα στοιχεία αυτά. Όπως δεν αμφισβητούνται ούτε τα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗΣ, τα οποία είναι εξαιρετικά χρήσιμα, στη δε επόμενη εκδοχή τους, θα δώσουν τη δυνατότητα στο Υπουργείο να γνωρίζει πλήρως και ηλεκτρονικά όλο το προφίλ των εργαζομένων σε κάθε επιχείρηση, ώστε να μην έχει ο κ. Κουτσούμπας την ανησυχία αν οι εργοδότες μοιράζονται τα στοιχεία αυτά με τις εργοδοτικές οργανώσεις.
Άρα, μία παράκληση, όταν καταθέτουμε, οποιοσδήποτε -και να τα καταθέσει, επίσημα- στοιχεία στα πρακτικά της Βουλής, αυτά τα στοιχεία δεν μπορούμε να τα αμφισβητούμε. Έχουμε ο καθένας το δικαίωμα στη γνώμη του, δεν έχουμε δικαίωμα να παρουσιάζουμε στοιχεία τα οποία δεν είναι πραγματικά, τουλάχιστον όπως αποτυπώνονται από τις επίσημες Αρχές του κράτους.
Κάνω μία παρατήρηση, κ. Βελόπουλε, σχετικά με τους Βορειοηπειρώτες αδελφούς μας. Θέλω και με αυτή την ευκαιρία να επαναλάβω ότι πράγματι υπάρχει μία αδικία η οποία έχει να κάνει με το γεγονός ότι όσοι ήρθαν από την Αλβανία, Έλληνες μέλη της ελληνικής μειονότητας, στην Πατρίδα μας και στοιχειοθέτησαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δεν είχαν τη δυνατότητα εκ των πραγμάτων να συμπληρώσουν τα 40 χρόνια, καθώς το καθεστώς στην Αλβανία κατέρρευσε το 1989.
Οι πιο πολλοί ήρθαν στην Ελλάδα από το 1997. Αυτή είναι μία πραγματικότητα την οποία το Υπουργείο θα λάβει υπόψη του και θα γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις, θέλω να ελπίζω με τη σύμφωνη γνώμη του συνόλου της Εθνικής Αντιπροσωπείας.
Έρχομαι τώρα σε δύο παρατηρήσεις που άκουσα από τον κ. Τσίπρα. Θα απαντούσα και στην κυρία Γεννηματά, αλλά δεν είναι εδώ και δεν κρίνω σκόπιμο να απαντώ σε πολιτικό Αρχηγό που δεν κρίνει απαραίτητη την παρουσία του μέχρι την ολοκλήρωση της συζήτησης.
Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, -και αυτό απευθύνεται στο σύνολο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας- ότι πρώτη φορά βλέπω Κοινοβουλευτική Ομάδα να χειροκροτεί με ενθουσιασμό τα καταστροφικά σας λάθη. Αυτό είναι πρωτοφανές, δεν το έχω ξαναδεί. Δηλαδή, αν τα είχατε κάνει καλά, θα ανεβαίνατε στα έδρανα, κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Αυτό δεν είναι αυτοκριτική, αυτό αγγίζει τα όρια της γραφικότητας.
Και επειδή -και θα κλείσω με αυτό- κάνετε μία αντιπαραβολή ότι εσείς ως μεγάλη δημοκρατική παράταξη πάλι έχετε κάποιου είδους υπεροχή απέναντι στην Κεντροδεξιά διότι είστε οι μόνοι που κάνατε -αυτό είπατε- ειλικρινή αυτοκριτική την οποία κανένα άλλο κόμμα δεν έχει κάνει. Εμείς, κ. Τσίπρα, έχουμε μία άλλη παράδοση στο δικό μας πολιτικό χώρο. Όταν ο πολιτικός Αρχηγός χάνει εκλογές, παραιτείται. Αυτή είναι η μεγάλη μας διαφορά.