Με την κατάθεση του πρώτου νομοσχεδίου, που αφορά στο επιτελικό κράτος, να προγραμματίζεται για την προσεχή Τρίτη, στο Μέγαρο Μαξίμου επιδιώκουν να βάλουν βάσεις για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του πολίτη στους θεσμούς του κράτους. Του προσδίδουν, μάλιστα, χαρακτηριστικά «θεσμικής τομής για το ελληνικό κράτος», καθώς θα συγκεντρώνει όλες τις διάσπαρτες διατάξεις των τελευταίων 40 ετών για την οργάνωση της κυβέρνησης και της κεντρικής διοίκησης, ενώ αφετέρου θα δημιουργεί νέους θεσμούς και κανόνες για τη λειτουργία του κράτους, οι οποίοι -όπως επισημαίνουν κυβερνητικοί παράγοντες- βασίζονται στα πρότυπα των θεσμικά αναπτυγμένων κρατών της Ε.Ε. Απώτερος στόχος είναι ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης μέσα σε δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.
Το πρώτο κυβερνητικό νομοσχέδιο προβλέπει δημιουργία ισχυρής προεδρίας της κυβέρνησης που θα συντονίζει το κυβερνητικό έργο και θα υποστηρίζει τον πρωθυπουργό.
Το Υπουργικό Συμβούλιο δεν θα συνεδριάζει πλέον στη Βουλή αλλά στο Μέγαρο Μαξίμου, ενώ κάθε χρόνο θα δημοσιεύονται Σχέδια Δράσης των υπουργείων, καθώς και Συνολικό Σχέδιο Δράσης της κυβέρνησης, η εφαρμογή του οποίου θα παρακολουθείται κατά τις μηνιαίες συνεδριάσεις του Υπουργικού. Μία φορά τον χρόνο και συγκεκριμένα πριν από την έναρξη εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης της κυβέρνησης, θα οργανώνεται και συνάντηση του Υπουργικού Συμβουλίου με όλους τους γενικούς διευθυντές των υπουργείων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπει ενοποίηση όλων των εκθέσεων που συνοδεύουν σήμερα ένα νομοσχέδιο στη Βουλή (Αιτιολογική, Εκθεση Γεν. Λογιστηρίου, Εκθεση Διαβούλευσης κ.λπ.) σε μία μόνο Εκθεση Ανάλυσης Συνεπειών, που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του νόμου και θα κρίνεται από μια ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμόνων.
Θα προβλέπεται, επίσης, θεσμοθέτηση μόνιμου υπηρεσιακού γραμματέα σε κάθε υπουργείο, με τριετή θητεία, που θα επιλέγεται αποκλειστικά από το ΑΣΕΠ, θα είναι δημόσιος υπάλληλος και θα του ανατεθούν διά νόμου σημαντικές εξουσίες που έχει σήμερα το πολιτικό προσωπικό.
Το νομοσχέδιο στοχεύει και σε δραστικό περιορισμό της γραφειοκρατίας, καθιερώνοντας, σύμφωνα με πληροφορίες, τον κανόνα ότι οι ατομικές διοικητικές πράξεις θα εκδίδονται όχι από τον υπουργό ή τον γενικό γραμματέα αλλά από τον αρμόδιο γενικό διευθυντή, ώστε πλέον να απαιτούνται πολύ λιγότερες υπογραφές και χρόνος διεκπεραίωσης.
Με το νομοσχέδιο αυτό θα θεσμοθετηθούν και ισχυρά νέα κωλύματα και ασυμβίβαστα για υπουργούς, γενικούς γραμματείς ή διοικητές φορέα, με προβλέψεις για την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και για έναν χρόνο μετά τη λήξη της θητείας τους.
Κλείνει την πόρτα διαλόγου το ΠΑΣΟΚ
Θα δημιουργηθεί επίσης Ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που θα ενοποιήσει όλα τα εσωτερικά σώματα ελέγχου (επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης, επιθεωρητές Υγείας, επιθεωρητές Μεταφορών και Υποδομών, γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης), με διοικητή που θα λειτουργεί με πλήρη ανεξαρτησία από το πολιτικό σύστημα στο πρότυπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Στα ελεγκτικά σώματα (ΣΔΟΕ, ΣΕΠΕ, υπ. Περιβάλλοντας και Ενέργειας) που αφορούν στην αγορά θα καταργούνται οι μετακλητοί γενικοί ή ειδικοί γραμματείς και θα αντικατασταθούν από γενικούς διευθυντές που προέρχονται από τη Διοίκηση, οι οποίοι θα επιλέγονται από τα υπηρεσιακά συμβούλια με απολύτως διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα θεσμοθετηθούν και νέοι επιστημονικοί κλάδοι δημοσίων υπαλλήλων για να στηρίξουν το επιτελικό κράτος. Συγκεκριμένα, νέοι επιστήμονες θα ενταχθούν στο Δημόσιο, είτε μέσα από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης είτε μέσα από προγράμματα επανακατάρτισης υφιστάμενων υπαλλήλων στη χώρα μας ή στο εξωτερικό.
Το νέο μοντέλο διακυβέρνησης έρχεται σε συνέχεια και των επιλογών του πρωθυπουργού για τη στελέχωση του κυβερνητικού μηχανισμού, που παράλληλα με το κριτήριο της αξιοκρατίας επιβεβαίωσαν στην πράξη και το γεγονός ότι η διεύρυνση αποτελεί στρατηγική επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη με ορίζοντα που υπερβαίνει κατά πολύ την εκλογική αναμέτρηση της 7ης Ιουλίου.
Κριτήριο για τον πρωθυπουργό αποτέλεσε η ανάγκη να συνεχιστεί και μετεκλογικά το άνοιγμα της Ν.Δ. πέραν των ορίων της παράταξης σηματοδοτώντας και εμπράκτως πλέον την εφαρμογή της προεκλογικής δέσμευσης για αξιοκρατία στη στελέχωση του κρατικού μηχανισμού, με αξιοποίηση και στελεχών που προέρχονται από άλλους πολιτικούς χώρους αλλά είναι διατεθειμένα να συμβάλουν σε μία εθνική προσπάθεια ανάταξης της χώρας.
Η τοποθέτηση στη θέση γ.γ. Αθλητισμού του προερχόμενου από το Ποτάμι, Γιώργου Μαυρωτά, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά τα ζητήματα του Αθλητισμού, επισημαίνεται από κυβερνητικά στελέχη ως πλέον πρόσφατο παράδειγμα υλοποίησης της προεκλογικής δέσμευσης του κ. Μητσοτάκη ότι ανεξάρτητα του αν θα έχει ή όχι αυτοδυναμία η Ν.Δ., θα αναζητήσει τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις και θα συμπεριλάβει στο κυβερνητικό σχήμα ανθρώπους που δεν ανήκουν σε αυτήν.
Αυτό σηματοδοτήθηκε με την υπουργοποίηση των προερχόμενων από την Κεντροαριστερά, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Κυριάκου Πιερρακάκη και Λίνας Μενδώνη, με επιλογές γενικών γραμματέων, όπως του Π. Αλεξανδρή και της Αννας Στρατινάκη, αλλά και με την παραμονή του Φώτη Κουρμούση, ο οποίος είχε επιλεγεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στη θέση του γενικού γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, καθώς και του γ.γ. Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Νίκου Μαντζούφα. «Κάποιοι γραμματείς παραμένουν στις θέσεις τους, επιβεβαιώνοντας ότι η αξιοκρατία δεν έχει κομματικά κριτήρια», τονίζουν χαρακτηριστικά κυβερνητικές πηγές. Δίνοντας, μάλιστα, το στίγμα σε σχέση με το βασικό κριτήριο που επικρατεί σε όλες τις επιλογές του κ. Μητσοτάκη, υπενθυμίζουν ότι σε ανύποπτο χρόνο είχε πει ότι «σε όλη τη δομή του κράτους στόχος μας είναι να επιλεγούν οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις».
Από την έντυπη έκδοση