Το πακέτο περιέχει μείωση συντελεστών ΦΠΑ, μείωση του πρώτου συντελεστή για τα εισοδήματα φυσικών προσώπων, μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και υποσχέσεις για 13η σύνταξη. Ολα αυτά χωρίς να υπολογίζεται το δημοσιονομικό όφελος ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ τον χρόνο από τη μείωση του αφορολόγητου αφού κορυφαία κυβερνητικά στελέχη (με τελευταίο τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη, από την ΕΡΤ) εγγυώνται πλέον δημόσια ότι και αυτό το πρόωρα ψηφισμένο μέτρο θα αναστραφεί.
Μαζί με τη μη περικοπή του αφορολόγητου ετοιμάζεται και ένα νέο πακέτο παροχών το οποίο «δημοσιοποιήθηκε» εν μέρει μέσω διαρροών. Σύμφωνα με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, το σχέδιο περιλαμβάνει τη μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 22% και ίσως μια μικρή μείωση του μειωμένου συντελεστή από το 13% στο 12%. Το συνολικό κόστος στα δημόσια έσοδα μόνο από τις περικοπές φτάνει και ξεπερνά το 1,2-1,3 δισ. ευρώ. Η μείωση είχε προαναγγελθεί σε ανύποπτο χρόνο από την ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά είχε τοποθετηθεί χρονικά το 2021.
Αντώνης Σαμαράς: Ομόφωνα εκτός της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας
Περιλαμβάνει επίσης τη μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%. Και αυτό το μέτρο περιλαμβανόταν στα αντίμετρα του 2020 ως αντιστάθμισμα της περικοπής του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για τον επόμενο χρόνο. Το δε κόστος για το πρώτο έτος εφαρμογής του έφτανε τα 877 εκατ. ευρώ ενώ για το 2021 αυξανόταν στα 977 εκατ. ευρώ.
Η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ ήταν ένα τρίτο αντίμετρο στη μείωση του αφορολόγητου για το 2020. Η εφαρμογή είχε υπολογιστεί ότι θα έχει κόστος περίπου 400 εκατ. ευρώ για το 2020 και 613 εκατ. ευρώ για το 2021. Η εφαρμογή του όμως μπορεί να αναπροσαρμοστεί όπως έγινε και με την εφαρμογή της μείωση του ΕΝΦΙΑ και του συντελεστή φορολογίας για τις επιχειρήσεις που ισχύει από φέτος.
Η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα έχει κόστος 150 έως 300 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το ύψος της περικοπής και τη διακύμανση που θα έχει η κατανάλωση των υγρών καυσίμων μετά τις αλλαγές στις τελικές τιμές πώλησης.
Αυτονόητο είναι ότι το μεγαλύτερο κόστος που θα πρέπει να καλυφθεί είναι η αναστροφή της μείωσης του αφορολόγητου ορίου που θα είχε καθαρή δημοσιονομική απόδοση από το 2020 και μετά της τάξης των 2 δισ. ευρώ φτάνοντας το συνολικό πακέτο στα 4,7 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά στην υπόσχεση για τη 13η σύνταξη αυτή μάλλον θα αποτελεί την υποχρεωτική κάλυψη δικαστικών αποφάσεων που αναμένονται το επόμενο διάστημα για αναδρομικά σε μισθούς και συντάξεις τα οποία απλώς θα δίνονται σε ετήσιες δόσεις.
Το σύνολο των 4,7-4,8 δισ. που φτάνει το… πακέτο του πακέτου ελαφρύνσεων είναι ανέφικτο ακόμη και με τα υπερπλεονάσματα που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Οικονομικών μέχρι και το 2022. Τούτο διότι η πρόβλεψη για δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρξει δεν ξεπερνά τα 3,6 δισ. ευρώ και ήδη έχει ψαλιδιστεί κατά περίπου 2,45 δισ. Από αυτά περίπου 2 δισ. είναι η απώλεια από τη μη περικοπή των παλιών συντάξεων που ισχύει από την 1/1/2019 και θα μεταφέρει ανάλογο δημοσιονομικό βάρος και στα επόμενα χρόνια. Αλλα 350 εκατ. ευρώ είναι η μόνιμη επίδραση που θα έχει ο προϋπολογισμός του 2019 και των επόμενων ετών από την πρώτη δόση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ και της σταδιακής μείωσης του συντελεστή φόρου για τις επιχειρήσεις.
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής