Σύμφωνα με την έκθεση, η κακή λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης οφείλεται σε έξι παράγοντες:
1) μη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας,
2) παρερμηνεία του νόμου,
3) επιλεκτική ή και προβληματική εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου,
4) πολυνομία με ασάφειες και κακή νομοθέτηση,
5) νομοθέτηση πέραν των ορίων εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος,
6) ύπαρξη διοικητικών δυσλειτουργιών στην εφαρμογή της νομοθεσίας.
Στην πολυσέλιδη έκθεση, ο ΣτΠ εστιάζει στο ζήτημα του κράτους δικαίου και στη νομιμότητα της διοικητικής δράσης στην Ελλάδα, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η σοβαρή αδυναμία διαχείρισης των επιπτώσεων της δημοσιονομικής κρίσης και των αυστηρών δημοσιονομικών περιορισμών έχουν εντείνει το πλήθος των παραπόνων έναντι του κρατικού μηχανισμού, αντανακλώντας ταυτόχρονα και την επιδεινούμενη έλλειψη εμπιστοσύνης προς το κράτος και τις υπηρεσίες του.
Αναλυτικότερα, η έκθεση αναφέρει ότι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αποδεικνύεται αδύναμο να προστατέψει αποτελεσματικά τους μισθούς, τις συντάξεις, τα ασφαλιστικά βοηθήματα και τα προνοιακά επιδόματα. Ακόμη και στις περιπτώσεις που παρέχεται προστασία σε ακατάσχετα ποσά, οι διοικητικές δυσλειτουργίες και οι τεχνικές δυσκολίες τελικά την αποδυναμώνουν σημαντικά, με αποτέλεσμα οι πολίτες να νοιώθουν ανίσχυροι και απροστάτευτοι.
Μητσοτάκης στο TikTok για Gigabit Voucher: Χτίζουμε τις υποδομές για ένα ψηφιακό μέλλον
Στο κομμάτι της υγείας και συγκεκριμένα στο πεδίο της αναπηρίας, ο ΣτΠ τονίζει ότι η τροποποίηση των διατάξεων που προβλέπουν τη διαδικασία απόδοσης δαπανών από τον ΕΟΠΥΥ, σε συνδυασμό µε την εισαγωγή των συμβάσεων μεταξύ ΕΟΠΥΥ και ιδιωτών παροχών υπηρεσιών υγείας, εκμηδενίζει τη δυνατότητα ειδικών θεραπειών σε παιδιά µε αναπηρίες.
ΟΙ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΔΙΑ ΤΟΥΣ
· 2.330 αναφορές αφορούν κοινωνική ασφάλιση
· 472 αναφορές αφορούν χωροθέτηση, αδειοδότηση και παρακολούθηση λειτουργίας έργων
· 352 αναφορές αφορούν φορολογία
·272 αναφορές αφορούν μεταφορές
· 252 αναφορές αφορούν θέματα κοινωνικής πρόνοιας
· 240.000 αναφορές και διαμεσολαβήσεις μέσα σε 20 χρόνια
Ανισότητες, ωστόσο, διαπιστώνονται και στη θέσπιση και εφαρμογή της νομοθεσίας για την προστασία της μητρότητας, καθώς καταγράφονται διαφορετικές κλίμακες προστασίας στον δημόσιο, ευρύτερο δημόσιο και ιδιωτικό τοµέα, στις εργασιακές συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, στους ένστολους, στους τακτικούς υπαλλήλους του Αημοσίου, στους μισθωτούς και στους αυτοαπασχολουμένους.
Αναφορικά με τα αυθαίρετα κτίσματα, ο ΣτΠ εξηγεί ότι η συνεχής παράταση της δυνατότητας νοµιµοποίησης αυθαιρέτων, µε αντίστοιχη επιβολή προστίμου, ακυρώνει κάθε έννοια περιβαλλοντικής προστασίας, χωροταξικού σχεδιασμού και ισόρροπα δοµηµένου περιβάλλοντος, ενώ με την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία επιβάλλεται η υπερκέραση των δικαστικών αποφάσεων που έχουν ακυρώσει οικοδομικές άδειες και επιτρέπεται και σε αυτά τα αυθαίρετα κτίσματα η νοµιµοποίησή τους.
Ο Πρόεδρος της Βουλής, παραλαμβάνοντας την έκθεση, τόνισε ότι τα συμπεράσματά της πρέπει να τύχουν ενδελεχούς διερεύνησης, συζήτησης και προβληματισμού σε όλα τα επίπεδα, μέσα στην κοινωνία, στον Τύπο, αλλά και από τους βουλευτές. Από την πλευρά του, ο Συνήγορος του Πολίτη, Ανδρέας Ποττάκης, παραδίδοντας την έκθεση τόνισε πως αρμόδιοι φορείς και θεσμοί πρέπει να επικεντρωθούν στον εξορθολογισμό της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης και την εμπέδωση των αρχών του κράτους δικαίου.
ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]