Ο ίδιος χαρακτήρισε τις κατηγορίες σε βάρος του για «σαλαμοποίηση» της λύσης ως απαράδεκτες, τόνισε ότι η οποιαδήποτε συμφωνία πρέπει να συνοδεύεται από αλλαγές στο Σύνταγμα της ΠΓΔΜ, ενώ δήλωσε πως η γείτων δεν πρόκειται να λάβει «υποσχετική» για είσοδο στο ΝΑΤΟ φέτος τον Ιούλιο, οπότε θα γίνει η Σύνοδος Κορυφής του Οργανισμού, εάν προηγουμένως δεν έχει λυθεί το ονοματολογικό.
Η ιδιαιτέρως αναλυτική συνέντευξή του, προχθές στην ΕΡΤ, σε σημείο μάλιστα να «αποκαλύψει» αρκετές από τις πτυχές τής έως τώρα διαπραγμάτευσης, που, όπως είπε είναι γίνονται εδώ και δεκαπέντε ημέρες, προκάλεσε την ενόχληση του υπουργείου Εξωτερικών της FYROM.
Σε «διαρροές» του προς τα μέσα ενημέρωσης των Σκοπίων αναφερόταν ότι «η δημόσια ανακοίνωση τελικών θέσεων μπορεί να μειώσει το περιθώριο για συνομιλίες», ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανακοίνωση εκ μέρους του κ. Κοτζιά ότι η Ελλάδα τον Φεβρουάριο θα καταθέσει σχέδιο Συμφώνου τεσσάρων σημείων, ως βάση για το διάλογο ανάμεσα στις δυο χώρες. Να σημειωθεί, όμως, ότι η σκοπιανή πλευρά ήταν εκείνη που «διέρρευσε» τις προτάσεις Νίμιτς για πέντε ονομασίες.
«Η ελληνική πλευρά -εξήγησε ο υπουργός Εξωτερικών- έχει αναλάβει, και το θεωρώ θετικό και δείγμα εμπιστοσύνης από την άλλη πλευρά, να ετοιμάσουμε ένα Σύμφωνο. Νομίζω μέσα στο Φλεβάρη θα μπορέσουμε να τους το παρουσιάσουμε».
Η ατζέντα
Σ’ αυτό θα συμπεριληφθούν όλα τα θέματα που είναι ανοιχτά σε σχέση με το όνομα, ειδικό κεφάλαιο για τον αλυτρωτισμό, αλλά και θέματα που έχουν να κάνουν με το μέλλον αυτής της χώρας, την ένταξή της σε διεθνείς οργανισμούς, καθώς και πολιτικές. Μια θετική ατζέντα για το πώς μπορούμε ν’ αναπτύξουμε παραπέρα τις σχέσεις μας. Στη συζήτηση που θα γίνει, το πρώτο πράγμα θα είναι ποιο θα είναι το όνομα, το περιεχόμενο του ονόματος και το επίθετό του βασικά, αφού το δεύτερο στοιχείο του ονόματος θα περιλαμβάνει το «Μακεδονία» ως γεωγραφικό χώρο. Το δεύτερο θα είναι εάν αυτό θα είναι μία λέξη ή δυο λέξεις. Το τρίτο θα είναι εάν θα πρωτοδιατυπωθεί σε γλώσσα της χώρας εκείνης ή σε διεθνή γλώσσα και το τέταρτο είναι αν θα είναι σε διεθνή γλώσσα, εάν θα είναι αμετάφραστο ή όχι. Αυτά είναι τα τέσσερα ζητήματα προς διαπραγμάτευση».
Χθες, επίσης, ο κ. Ν. Κοτζιάς συναντήθηκε με τον ειδικό διαμεσολαβητή του ΟΗΕ, Μάθιου Νίμιτς, ο οποίος, μετά την επίσκεψή του στην Αθήνα, θα μεταβεί στα Σκόπια. Ο Ελληνας υπουργός Εξωτερικών δήλωσε πως βρίσκει ορισμένες από τις προτάσεις Νίμιτς θετικές «και μπορούμε να τις υιοθετήσουμε», αλλά σε άλλες «έχουμε προβληματισμούς. Αλλά και εκεί που έχουμε προβληματισμούς, του πρότεινα εναλλακτικές λύσεις και μεθόδους. Νομίζω ότι, καλή τη πίστει, πρέπει να δουλέψουμε προς αυτήν την κατεύθυνση», κατέληξε ο κ. Κοτζιάς. Προηγουμένως, κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του στην ΕΡΤ, ο ίδιος είπε ότι σε «ορισμένες από τις προτάσεις Νίμιτς δεν συμφωνούμε και δεν βλέπω και να συμφωνούμε μέχρι το τέλος». Ωστόσο, αφού επισήμανε ότι με τον κ. Νίμιτς έχει «πολύ καλύτερες σχέσεις απ’ ό,τι με τον Εϊντε (σ.σ. ειδικός απεσταλμένος του ΟΗΕ για το Κυπριακό), ο οποίος ήταν ένας άνθρωπος που εξυπηρετούσε την άλλη πλευρά», παρατήρησε: «Εγώ, δημόσιο πόλεμο, όπως ζητά η αντιπολίτευση, με τον Νίμιτς, γιατί έκανε τη μία ή την άλλη δήλωση που δεν τους άρεσε, δεν πρόκειται να κάνω». Σχετικά με τις προτάσεις του, είπε ότι «προσπαθεί να ισορροπήσει. Εχει ορισμένες προτάσεις που δεν άρεσαν καθόλου στη FYROM και στο διαπραγματευτή της», και «έχει πράγματα που δεν μας αρέσουν εμάς».
«Ωρα αποφάσεων»
Από τη μεριά του, ο κ. Μ. Νίμιτς, αναφερόμενος στο ονοματολογικό, σημείωσε ότι «το συζητάμε 25 χρόνια» και ότι «είναι η ώρα των αποφάσεων». Ο ίδιος είπε ακόμα ότι «η ελληνική κυβέρνηση είναι πολύ ειλικρινής και ενεργητική προς τη λύση του προβλήματος», ενώ ανέφερε ότι «οι επόμενες είναι εβδομάδες διαβουλεύσεων για να δούμε πού πάμε και να επανεκτιμήσουμε στη συνέχεια την κατάσταση». Ο κ. Κοτζιάς, ωστόσο, αν και είπε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη Συμφώνου, τόνισε ότι «όσο πιο γρήγορα τόσο το καλύτερο. Θέλει πολλή δουλειά. Εξαρτάται αν οι προτάσεις που κάνουν είναι λογικές και μπορούν να γίνουν αποδεκτές από την άλλη μεριά, ή χρειαστεί να ξαναρχίσουμε την όλη συζήτηση για το Σύμφωνο από την αρχή».
Τέλος, ο υπουργός Εξωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του, ανέφερε ότι:
– Η θεωρία περί «σαλαμοποίησης» είναι ανόητη.
– Οποιαδήποτε συμφωνία κάνουμε, αν δεν συνοδεύεται από συνταγματικές αλλαγές, ή αν θέλετε προσαρμογές, θα μπορεί οποιοσδήποτε μετά νέος πρωθυπουργός (της ΠΓΔΜ) από άλλο πολιτικό χώρο να το αλλάξει. Οσον αφορά πού εντοπίζει τα προβλήματα στο Σύνταγμα της γείτονος, απάντησε «στο προοίμιο και σε δυο άρθρα. Το προοίμιο, αν το διαβάσει οποιοσδήποτε, τα έχει όλα μέσα».
– Πάμε να εντάξουμε όλα τα ζητήματα σε ένα Σύμφωνο που θα κλείσει η Ελλάδα με τη FYROM.
– Χωρίς συμφωνία επί του Συμφώνου δεν μπαίνουν τα Σκόπια στο ΝΑΤΟ ως μέλος.
– Θέλουμε πλήρες εύρος χρήσης του ονόματος για τα Σκόπια, «σύνθετη ονομασία, όπως έχουν συμφωνήσει όλοι», που «να μην είναι στην αγγλική, αλλά να είναι στη γλώσσα, ή στις γλώσσες αυτής της χώρας».
– Η ονομασία της γλώσσας της γείτονος «θα πρέπει να είναι αμετάφραστη». Ο ίδιος, πάντως, άσκησε δριμεία κριτική σε ελληνικές κυβερνήσεις για το θέμα της γλώσσας, λέγοντας πως η Ελλάδα αναγνώρισε στον ΟΗΕ την ονομασία «μακεδονική γλώσσα» το 1977, επί Κωνσταντίνου Καραμανλή. Επίσης, τη διαπραγμάτευση που έγινε στον ΟΗΕ το 1992-1994, την κέρδισε η FYROM πολύ εύκολα, γιατί επί τρία χρόνια δεν πήγε ένας εκπρόσωπος των δύο διαφορετικών ελληνικών κυβερνήσεων.
– Ουσιαστικά, η Αθήνα απορρίπτει ένα από τα πέντε ονόματα που πρότεινε ο κ. Νίμιτς, το «Μακεδονία (Σκόπια), σημειώνοντας ότι «είναι πρόταση της ηγεσίας των Σκοπιών πριν από 12 χρόνια, πριν από 15, 20, 30 χρόνια. Ηταν πρόταση του Βανς και πρόταση ελληνικών κυβερνήσεων». Στο τραπέζι παραμένουν οι σύνθετες ονομασίες: Nova Makedonija, Severna Makedonija, Gorna Makedonija, Vardarska Makedonija.
– Αποκλείεται μια νέα Ενδιάμεση Συμφωνία, όπως του 1995, ενώ προωθείται ένα Σύμφωνο που θα είναι συνολικό.
– Ο όρος για το «απαραβίαστο των συνόρων» πρέπει να θεωρείται αυτονόητος.
– Η ονομαζόμενη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία της FYROM» να γίνει αυτόνομη, ή και αυτοκέφαλη, και να μετονομαστεί σε «Εκκλησία της Αχρίδος», όπως λεγόταν στο Μεσαίωνα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]