Αναφερόμενος στα έγγραφα που προσκόμισε στη Βουλή ο Ανδρέας Λοβέρδος, τα οποία ήταν χαρακτηρισμένα «απόρρητα», ο κ. Βορίδης υποστηρίζει ότι «όταν ένα έγγραφο κατατίθεται στη Βουλή στα πλαίσια κοινοβουλευτικής διαδικασίας, οι βουλευτές έχουν δικαίωμα να έχουν πρόσβαση σε αυτό».
Μιλώντας για την οικονομία, ο τομεάρχης Εσωτερικών της ΝΔ, υποστηρίζει ότι «οι δανειστές κοιτάνε αποκλειστικά τα δημοσιονομικά μεγέθη και κυρίως τα πλεονάσματα ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να αποπληρώνουμε τα δάνειά μας» ενώ σημειώνει ότι «στόχος τους είναι να πείσουν, πάση θυσία, τις χρηματοοικονομικές αγορές ότι μπορούν να δανείζουν την Ελλάδα από τον Αύγουστο του 2018 ώστε να μην μας δανείζουν οι ίδιοι».
Κατά τα λοιπά, ο Μάκης Βορίδης, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ χαρακτηρίζει το «κοινωνικό μέρισμα» προϊόν σφάλματος ωστόσο δηλώνει ότι φέτος το ψήφισε η ΝΔ γιατί «είχε διασφαλιστεί η μη διατάραξη της εκτέλεσης του προϋπολογισμού».
Ερωτηθείς, ως βουλευτής υπολοίπου Αττικής, για την πλημμύρα στην Μάνδρα, ο κ. Βορίδης δηλώνει ότι «η απόδοση ευθυνών είναι ένα θέμα που παραμένει ανοικτό» σημειώνοντας ότι «οι ευθύνες είναι βαριές και δεν μπορούν να αποσειστούν με εύκολες και ανούσιες δικαιολογίες για διαχρονικά προβλήματα».
Αναφορικά με την υπόθεση Novartis και τις πληροφορίες που θέλουν εμπλεκόμενους στο σκάνδαλο πρώην υπουργούς Υγείας, ο ίδιος ως πρώην υπουργός δηλώνει ότι «αδημονεί να αποκαλυφθούν οι εμπλεκόμενοι» αναφέροντας ταυτόχρονα ότι «η εμπειρία μέχρι στιγμής από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερευνά τα σκάνδαλα στο χώρο της Υγείας είναι “άνθρακες ο θησαυρός”». Πάρα ταύτα, πιστεύει ότι η ΝΔ στο συγκεκριμένο θέμα έκανε «υπεύθυνη και σοβαρή αντιπολίτευση».
Τέλος, ο κ. Βορίδης, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δηλώνει τη βεβαιότητά του για την αυτοδυναμία της ΝΔ στις προσεχείς εκλογές λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν θα υπάρχει οποιαδήποτε ανάγκη για μετεκλογική συνεργασία».
Κύριε Βορίδη, αύριο στη Βουλή συζητείται στο θέμα που αφορά στον υπουργό Εθνικής Άμυνας. Πιστεύετε ότι η ιστορία αυτή θα δρομολογήσει πολιτικές εξελίξεις ή σας «βολεύει», ως ΝΔ, να «πριονίζετε» τη συνοχή της κυβέρνησης;
Αν εννοείτε αν πιστεύω ότι η υπόθεση αυτή, θα «ρίξει» την κυβέρνηση, όχι, δεν το πιστεύω. Ο πόθος του κ. Τσίπρα για παραμονή στην εξουσία είναι τόσος ώστε να έχει εναγκαλιστεί τον κ. Καμμένο τόσο σφιχτά, ώστε θα πάνε στον πάτο μαζί. Αλλά γιατί διαχωρίζουμε τον κ. Τσίπρα από τον κ. Καμμένο; Όμοιος ομοίω αεί πελάζει. Ο κ. Καμμένος είναι η πιο vulgaire (για να χρησιμοποιήσω και τα γαλλικά, που εσχάτως εξετίμησε ο πρωθυπουργός) εκδοχή του κ. Καμμένου. Αυτό όμως είναι διαφορά ύφους, όχι ποιότητας.
Ωστόσο για πείτε μου. Σωστά, ο αντιπρόεδρος της Βουλής Νικήτας Κακλαμάνης δεν παρέλαβε τα έγγραφα που έφερε στο κοινοβούλιο ο Ανδρέας Λοβέρδος γιατί ήταν απόρρητα;
Οι επιμέρους χειρισμοί είναι διαδικαστικού χαρακτήρα και χωρίς μεγάλη πολιτική ουσία. Το θέμα είναι απλό: όταν ένα έγγραφο κατατίθεται στη Βουλή, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, οι βουλευτές έχουν δικαίωμα να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Και τελικά, η κυβέρνηση τι φοβάται; Έχει κάτι να κρύψει;.
Ως νομικός συμφωνείτε με την τοποθέτηση του αντιπροέδρου της ΝΔ για Ειδικό Δικαστήριο για τον υπουργό Πάνο Καμμένο;
Ο κ. Καμμένος εμπλέκεται συνεχώς σε δυσώδεις υποθέσεις που απασχολούν την ελληνική δικαιοσύνη και το Κοινοβούλιο. Υπενθυμίζω ότι οι συνομιλίες του με τον ισοβίτη και η εμπλοκή του σε ποινική υπόθεση εμπορίας ναρκωτικών, καθώς και η υπόθεση με την αγοραπωλησία βλημάτων στην Σαουδική Αραβία απασχολούν ήδη το Κοινοβούλιο, και είμαι βέβαιος ότι θα το απασχολήσουν εντονότερα και στην επόμενη περίοδο που θα έχει διαφορετική σύνθεση. Διευκρινίζω όμως ότι στόχος της Νέας Δημοκρατίας είναι πάντοτε η ενίσχυση της διαφάνειας και της ακεραιότητας στον δημόσιο βίο και όχι η εκδίκηση, ανεξαρτήτως του πόσο χυδαία ή άδικα μπορεί να φέρονται οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Ο κ. Καμμένος δεν ελέγχεται για το ποιόν του ή για τον χαρακτήρα του, αλλά μόνο για τις πράξεις του.
Να περάσουμε και στα θέματα της οικονομίας. Συμμερίζεστε την αισιοδοξία του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης το οποίο εκτιμά ότι το 2018 η οικονομία θα πετύχει ρυθμό μεγέθυνσης 2,5% και μείωση ανεργίας;
Μόνο η κυβέρνηση το υποστηρίζει αυτό. Ούτε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής ούτε το Δημοσιονομικό Συμβούλιο συμμερίζονται μία τόσο αισιόδοξη εκτίμηση, αλλά ούτε και οι διεθνείς οργανισμοί. Μάλιστα επισημαίνουν ότι η υπερβολική λιτότητα θα επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη. Συγκεκριμένα το 2018 θα επιβληθούν νέα μέτρα, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, όπως είναι, ενδεικτικά, οι νέες περικοπές στο ενιαίο μισθολόγιο, οι πρόσθετες περικοπές στις συντάξεις και τα οικογενειακά επιδόματα, η κατάργηση του ΕΚΑΣ και της έκπτωσης φόρου για ιατρικές εξετάσεις, η επέκταση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, ο φόρος διαμονής, οι πρόσθετες επιβαρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Όσο για την ανεργία, έχει μεγάλη σημασία, να διευκρινίσουμε τη μορφή της απασχόλησης, δηλαδή αν είναι πλήρης ή ελαστική. Αλλά και σε αυτόν τον τομέα η κυβέρνηση καταγράφει αρνητικά ρεκόρ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σύστημα Εργάνη τον μήνα Οκτώβριο, έξι στις 10 θέσεις ήταν ελαστικής μορφής εργασίας και ταυτόχρονα η πλήρης απασχόληση μειώθηκε στο 37%.
Η απόκλιση από τους υπεραισιόδοξους στόχους του προϋπολογισμού όμως θα επηρεάσει δυσμενώς και άλλα μεγέθη του προϋπολογισμού, όπως είναι τα φορολογικά έσοδα ή τα έσοδα των ταμείων από ασφαλιστικές εισφορές δημιουργώντας κινδύνους για την ακριβή εκτέλεσή του.
Και φυσικά αυτά όλα έχουν δευτερεύουσα σημασία για τους πολίτες γιατί για την επίτευξη αυτών των δημοσιονομικών στόχων, οι πολίτες βλέπουν την τσέπη τους να αδειάζει από την άγρια, εκτός κάθε λογικής, και άκρως ιδεοληπτική φορολογία. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει επιβάλλει συνολικά 27 νέους φόρους και 21 περικοπές συντάξεων και κοινωνικών επιδομάτων.
Ο λαός μας πλήρωσε και συνεχίζει να πληρώνει ακριβά το ατύχημα, που τελικώς συνέβη, τον Ιανουάριο του 2015. Αυτό όμως που είναι πραγματικά εξοργιστικό είναι ότι η κυβέρνηση πανηγυρίζει γιατί ενδεχομένως το 2018 να κατορθώσουμε να φτάσουμε δημοσιονομικά εκεί που η κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά είχε ήδη οδηγήσει την εθνική οικονομία από το 2014. Τέσσερα χαμένα χρόνια που στοίχισαν στους Έλληνες 100 δισ. ευρώ. Αυτός είναι ο θλιβερός απολογισμός της θητείας του ΣΥΡΙΖΑ και για τον οποίο θα πρέπει να ντρέπονται και όχι να πανηγυρίζουν.
Πάρα ταύτα, ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση δέχονται εύσημα και από Ευρωπαίους αξιωματούχους και μέσω διεθνών δημοσιευμάτων, για την επιτυχία τους στο θέμα της οικονομίας. Αυτό δεν είναι μία ένδειξη;
Ο αριθμός των διεθνών δημοσιευμάτων που σχολιάζουν θετικά την ελληνική οικονομία και τις προοπτικές της είναι σχετικά περιορισμένα και κυρίως αναφέρονται σε δηλώσεις των δανειστών οι οποίοι κοιτάνε αποκλειστικά τα δημοσιονομικά μεγέθη και κυρίως τα πλεονάσματα, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να αποπληρώνουμε τα δάνεια μας. Δεν τους ενδιαφέρει η κατάσταση του ελληνικού νοικοκυριού, δεν τους ενδιαφέρει η δημιουργία καινούργιων θέσεων εργασίας. Στόχος τους είναι να πείσουν πάση θυσία τις χρηματοοικονομικές αγορές ότι μπορούν να δανείζουν την Ελλάδα από τον Αύγουστο του 2018 προκειμένου να σταματήσουν να μας δανείζουν οι ίδιοι. Και φυσικά έχουν βρει στο πρόσωπο του Αλέξη Τσίπρα την «σκύλα που έγινε αρνάκι». Περιφέρουν δε το τιθασευμένο pet τους γύρω-γύρω με περισσό καμάρι, εν είδει ρωμαϊκού θριάμβου για να δείξουν πως και οι σκληροί επαναστάτες γίνονται «πραγματιστές» πολιτικοί μόλις πατήσουν στο κόκκινο χαλί της εξουσίας. Η εξημέρωση του Αλέξη Τσίπρα είναι απόδειξη της ισχύος του πολιτικοοικονομικού μας συστήματος. Λοιπόν, για την τεράστια σημειολογική και ιδεολογική νίκη που τους χάρισε ο Αλ. Τσίπρας, για το υπερταμείο που τους έδωσε με όλη την ελληνική δημόσια περιουσία σε συνδιοίκηση για τα επόμενα 99 χρόνια, να μην πουν και μία γλυκιά κουβέντα;
Σε λίγες μέρες θα έλθει προς ψήφιση ο Προϋπολογισμός του 2018. Θα τον χαρακτηρίζατε ως τελευταίο μνημονιακό;
Σε σχέση με την έξοδο στις αγορές, το τι λένε οι κ.κ. Τσίπρας και Τσακαλώτος είναι αδιάφορο. Οι αγορές κρίνουν ανάλογα με τις επιδόσεις μίας οικονομίας και με τις πραγματικές προοπτικές της. Αυτά είναι τα μεγέθη που θα εξεταστούν από τους ανθρώπους που διαχειρίζονται κεφάλαια που τα τοποθετούν σε κρατικά ομόλογα. Από την άλλη για το λαό μας, τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Σημαίνει για παράδειγμα ότι αποδεσμευόμαστε από την υποχρέωση για μείωση των συντάξεων της 1-1-2019 ή από την μείωση του αφορολόγητου της 1-1-2020; Προφανώς όχι. Γιατί ο κ. Τσίπρας φρόντισε να δεσμεύσει τη χώρα σε υπερβολικούς στόχους δημοσιονομικών πλεονασμάτων αλλά και να υπονομεύσει τις δυνατότητες κάθε επόμενης κυβέρνησης.
Ωστόσο, προ ημερών, ο πρωθυπουργός τιμήθηκε με βραβείο «πολιτικού σθένους» στο Παρίσι, το ίδιο βραβείο που είχαν λάβει στο παρελθόν ο Μακρόν, η Λαγκάρντ, ο Σαρκοζί και η Μέρκελ. Αυτό δεν είναι μία τιμητική διάκριση για τη χώρα και τον κ. Τσίπρα;
Είναι αναγνώριση αυτού που σας είπα προηγουμένως: χαδάκια και χαρούλες στο εξημερωμένο pet της Ευρώπης. Όχι δεν είναι τιμή, είναι κατάντια.
Σύμφωνα με πληροφορίες η χώρα ετοιμάζεται, εντός ολίγου, για δεύτερη έξοδο στις αγορές. Αυτό δεν είναι μία ένδειξη ότι οδηγούμαστε μετά από πολλά χρόνια σε μια κανονικότητα ως χώρα;
Είναι προφανές ότι προσπαθούμε να φτάσουμε, μετά από τεράστιο κόστος που πληρώσαμε για την εξημέρωση του κ. Τσίπρα εκεί που ο Α. Σαμαράς μας είχε φέρει, χωρίς όλες αυτές τις επιβαρύνσεις, ήδη από το 2014. Κανονικότητα, όμως, ως χώρα δεν πρόκειται να δούμε όσο έχουμε μια κυβέρνηση που είναι αλλεργική στις επενδύσεις, συνειδητά τσακίζει τη μεσαία τάξη, πνίγει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με υπερβολικούς φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Ρωτήστε τον απλό κόσμο αν νιώθει ότι η ζωή του βρίσκεται σε κάποια κανονικότητα, αν νιώθει αισιόδοξος για το μέλλον της χώρας μας και θα διαπιστώσετε ο Έλληνας πολίτης έχει συνειδητοποιήσει ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ έχει καταστρέψει την καθημερινότητα του, τις ελπίδες του και περιμένει τις εκλογές ώστε να εκφράσει την οργή του.
Αλήθεια, θα ήθελα να σας ρωτήσω τι άλλαξε από πέρυσι στην απόφασή σας να πείτε «ναι» στο κοινωνικό μέρισμα. Εσείς συμφωνείτε με αυτή την απόφαση;
Το «κοινωνικό» μέρισμα είναι προϊόν ενός σφάλματος: αποτελεί υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων, δηλ. επετεύχθη ένας στόχος που δεν χρειαζόταν με την επιβολή μίας βάρβαρης φορολογίας που μπορούσε, όπως, εκ του αποτελέσματος, φαίνεται να είναι ηπιότερη. Αλλά συνέβη, και άρα κάπως πρέπει να διανεμηθεί. Και πώς διανέμεται; 25% για να διασωθεί η χρεοκοπημένη ΔΕΗ, 25% για να επιστραφούν ποσά σε συνταξιούχους που επιδικάστηκαν με δικαστική απόφαση, και το υπόλοιπο για την στήριξη ασθενέστερων στρωμάτων που δεν ξέρουμε ακόμη ποια θα είναι ακριβώς. Η Νέα Δημοκρατία είχε τη δική της πρόταση: στήριξη των μακροχρόνια ανέργων και επιστροφή φόρου σε αυτούς που πληρώνουν ΕΝΦΙΑ. Άρα δεν συμφωνούμε ούτε στον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκε το μέρισμα, ούτε με τον τρόπο διανομής του. Ψηφίσαμε μόνο να διανεμηθεί, και αυτό γιατί είχε διασφαλιστεί, αυτή την φορά, η μη διατάραξη της εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Ως βουλευτής του υπολοίπου Αττικής θα ήθελα να σας ρωτήσω. Θεωρείτε ότι η ΝΔ γύρω από το θέμα της Μάνδρας έπρεπε να κάνει πιο σκληρή αντιπολίτευση στην κυβέρνηση κάτι που υπονόησε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης;
Η Νέα Δημοκρατία κάνει αυτό που πρέπει, υπεύθυνη, σοβαρή και όχι λαϊκιστική αντιπολίτευση. Όταν υπάρχουν νεκροί συμπολίτες μας πρέπει να είμαστε όλοι μας πολύ προσεκτικοί. Για τη Νέα Δημοκρατία, η απόδοση ευθυνών στο θέμα της Μάντρας είναι θέμα που παραμένει ανοιχτό.
Σε αυτό καθ’ αυτό το θέμα της φονικής πλημμύρας στην Μάνδρα Αττικής, πού εντοπίζετε τις ευθύνες; Δεν είναι διαχρονικές;
Έχουμε ορισμένα δεδομένα: α) Η ΕΜΥ είχε προειδοποιήσει για ακραία καιρικά φαινόμενα και δη σφοδρές καταιγίδες στην περιοχή β) Υπάρχουν χάρτες που προσδιορίζουν τις περιοχές στην Αττική που υπάρχει κίνδυνος πλημμυρικών φαινομένων. Μετά ταύτα προκύπτουν αβίαστα οι ευθύνες: Η Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ουδέν έπραξε προληπτικά: δεν εξέδωσε οδηγίες για κατοίκους και οδηγούς οχημάτων, δεν απαγόρευσε την κυκλοφορία σε δρόμους επικίνδυνους για πλημμύρες, δεν μερίμνησε για την άμεση λειτουργία συντονιστικού κέντρου για την αντιμετώπιση των κινδύνων. Η Περιφέρεια Αττικής είχε λάβει ήδη από το 2014 μελέτη για αντιπλημμυρικό έργο στην συγκεκριμένη περιοχή για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του μπαζωμένου ρέματος που έχει γίνει δρόμος. Μάλιστα, η διοίκηση Δούρου είχε πληρώσει μελέτη προτεραιοποίησης των έργων και το έργο αυτό είχε χαρακτηριστεί ως έργο προτεραιότητας. Γιατί από το 2014 μέχρι την καταστροφή, στα τέλη του 2017, δηλαδή σχεδόν 4 ολόκληρα χρόνια δεν κατασκευάστηκε το έργο; Οι ευθύνες είναι βαριές, και δεν μπορούν να αποσειστούν με εύκολες και ανούσιες δικαιολογίες για διαχρονικά προβλήματα. Οι ηγεσίες εκλέγονται για να αντιμετωπίσουν ακριβώς τα διαχρονικά προβλήματα και οι ευθύνες τους δεν αίρονται ειδικώς αν ουδέν έχουν πράξει. Οι νεκροί της Μάντρας περιμένουν την δικαίωσή τους, που μόνο μετά από τον καταλογισμό ευθυνών μπορεί να γίνει. Αποτελεί έργο της Δικαιοσύνης αλλά και έργο του ελληνικού Κοινοβουλίου.
Να περάσουμε και σε ένα άλλο θέμα και να σας ρωτήσω ως πρώην υπουργό Υγείας. Ακούστηκε, προ ημερών, ότι έρχονται αποκαλύψεις σχετικά με την υπόθεση Novartis. Μάλιστα γίνεται λόγος για πρώην υπουργούς. Εκτιμάτε ότι η ΝΔ έχει κάτι να φοβηθεί από αυτή την ιστορία;
Επειδή έχω διατελέσει υπουργός Υγείας, σας διαβεβαιώ ότι αδημονώ και εγώ μαζί με τους πολίτες να ακούσω γρήγορα τα ονόματα των εμπλεκόμενων υπουργών. Η εμπειρία πάντως έχει δείξει ότι μέχρι στιγμής και μετά από ένα σχεδόν χρόνο λειτουργίας της Εξεταστικής Επιτροπής για την Υγεία, «άνθρακες ο θησαυρός». Αλλά όπως σας είπα, αδημονώ να αποκαλυφθούν οι εμπλεκόμενοι στο σκάνδαλο Novartis.
Τέλος θα ήθελα το σχόλιό σας για τις εξελίξεις στην Κεντροαριστερά. Η εκλογή της Φώφης Γεννηματά δυσκολεύει τυχόν μετεκλογική συνεργασία με τη ΝΔ;
Δεν θα υπάρχει οποιαδήποτε ανάγκη για μετεκλογική συνεργασία. Ο ΣΥΡΙΖΑ καταρρέει με πάταγο.