1. Για ποιο λόγο υποχρέωσαν τους επιβάτες να καταθέτουν ΑΜΚΑ και αντίγραφο ταυτότητας για μια απλή έκδοση μηνιαίας κάρτας στο Μετρό;
2. Γιατί δεν προγραμμάτισαν η έκδοση και η φόρτιση της κάρτας να γίνεται μέσω διαδικτύου;
3. Θα υιοθετήσει η κυβέρνηση την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας (κατατέθηκε στις 15 Οκτωβρίου) να μην καταργηθεί το χάρτινο εισιτήριο της μιας διαδρομής του 1,4 ευρώ και οι επιβάτες να μην εξαναγκάζονται αναγκαστικά στην αγορά της ATH.ENA Card;
4. Γιατί δεν προβλέφθηκαν στα πακέτα εκπτωτικών εισιτηρίων οι ειδικές κατηγορίες πολιτών που δικαιούνται μειωμένο (φοιτητές, άνω των 65 ετών κ.λπ.), με συνέπεια να καταργείται στην ουσία του το εκπτωτικό εισιτήριο;
Είναι τέσσερα απλά και αυτονόητα ερωτήματα που θέτει στον κ. Χρήστο Σπίρτζη η Νέα Δημοκρατία και ο αρμόδιος τομεάρχης της κ. Κώστας Καραμανλής.
Οπως επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση η ΝΔ, «είναι ακριβώς τα ερωτήματα που έχουν δεκάδες χιλιάδες πολίτες που αδυνατούν ευλόγως να καταλάβουν γιατί η κυβέρνηση τους έχει υποχρεώσει σε μια τριτοκοσμική διαδικασία, με συνέπεια να ταλαιπωρούνται καθημερινά επί ώρες σε τεράστιες ουρές. Ουρές που είναι προφανές πια ότι προκάλεσε στο Μετρό η παροιμιώδης ανικανότητα του κ. Σπίρτζη. Ο οποίος μάλιστα ζητά εκ των υστέρων συγγνώμη, χωρίς όμως να δίνει καμία λύση στο πρόβλημα που μόνος του προκάλεσε.
Ο Αναπληρωτής Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Μπουκώρος επισκέφθηκε σήμερα τον σταθμό στην Πανόρμου και συνομίλησε με τους πολίτες που περίμεναν υπομονετικά επί ώρες.
Στη δήλωση που έκανε εξερχόμενος, σημείωσε τα εξής:
«Η απίστευτη ταλαιπωρία δεκάδων χιλιάδων πολιτών, οι οποίοι στέκονται στις ουρές του Μετρό από τα χαράματα και για πολλές ώρες, προκειμένου να εκδώσουν τη νέα ηλεκτρονική τους κάρτα, είναι το τελευταίο δείγμα της παροιμιώδους ανικανότητας της κυβέρνησης.
Δημοσκοπικό σοκ στον ΣΥΡΙΖΑ
Η συγγνώμη του κ. Σπίρτζη κατόπιν εορτής δεν έχει κανένα αντίκρισμα, αφού χιλιάδες πολίτες εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται για μια δουλειά που κανονικά δεν θα χρειαζόταν πάνω από 10 λεπτά.
Καλούμε την κυβέρνηση, επιτέλους, να σοβαρευτεί και να δώσει λύση σε αυτό το απλούστατο ζήτημα».
Ενημερωτικό σημείωμα Νέας Δημοκρατίας για το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο
Η προχειρότητα με την οποία η κυβέρνηση εισήγαγε το ηλεκτρονικό εισιτήριο, μέρα με τη μέρα, γίνεται πιο εμφανής. Το χάος στους σταθμούς του Μετρό συνεχίζεται, με αποτέλεσμα οι πολίτες να ταλαιπωρούνται καθημερινά αναμένοντας σε ουρές, μόνο και μόνο για να εκδώσουν ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο, μην έχοντας εξοικειωθεί με την τριτοκοσμική διαδικασία του κ. Σπίρτζη, ο οποίος μάλιστα τους έχει βάλει deadline την 5η Νοεμβρίου.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 3 τύποι «ηλεκτρονικών εισιτηρίων»:
Το απλό πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket), του οποίου η αρχική αγορά κοστίζει κατ’ ελάχιστο 4,5 ευρώ, και προσφέρει ημερήσιο εισιτήριο (χρήση για ένα 24ωρο), ή το πακέτο των 22 ευρώ για 3ήμερη χρήση. Δεν «επαναφορτίζεται» με το ποσό του 1,40 ευρώ.
Η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card), που είτε κοστίζει 7 ευρώ, εξασφαλίζοντας στον κάτοχό της 5 διαδρομές, είτε 14 ευρώ για το πακέτο των 10+1 εισιτηρίων. Και τα δύο πακέτα μπορούν να «επαναφορτιστούν» με το ποσό του 1,4 ευρώ. Η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία αντικαθιστά τη μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών, κοστίζει 30 ευρώ και για την έκδοσή της απαιτείται η υποβολή φωτογραφίας, ΑΜΚΑ, αντιγράφου ταυτότητας, αντιγράφου της προηγούμενης κάρτας κ.λπ.
Για να αντιμετωπιστεί το θέμα με τις ουρές στα εκδοτήρια, σε σύσκεψη στο Υπουργείο αποφασίσθηκε η όλη διαδικασία να λαμβάνει χώρα… τη νύχτα. Συγκεκριμένα, οι κάτοχοι των μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών κανονικής τιμής θα υποβάλουν έναν ανοιχτό φάκελο, ο οποίος θα περιέχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία (φωτογραφία, ΑΜΚΑ κ.λπ.). Οι φάκελοι θα συγκεντρώνονται και κατά τη διάρκεια της νύχτας εργαζόμενοι του αναδόχου, μαζί με υπαλλήλους του ΟΑΣΑ θα εκδίδουν τις νέες ηλεκτρονικές κάρτες. Εν συνεχεία, οι νέες κάρτες θα φθάνουν μέσω ΕΛΤΑ στους κατόχους τους.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως στις 31/7/2017 έληξε η συμβατική υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας να εξετάζει όλα τα εκκρεμή τεχνικά και λειτουργικά θέματα, και πλέον το κόστος των διορθωτικών κινήσεων βαρύνει οικονομικά αποκλειστικά και μόνο τη ΣΤΑΣΥ.
Κάποια απλά σχόλια:
Από το 2015 και μετά η εισιτηριοδιαφυγή έχει γιγαντωθεί. Η αλήθεια είναι πως το ηλεκτρονικό εισιτήριο βοηθά στην αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού, αλλά ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται μάλλον διογκώνει παρά επιλύει το πρόβλημα. Ο ΟΑΣΑ αρνείται πεισματικά να εισέλθει στον 21ο αιώνα, με αποτέλεσμα να γεννιούνται πολλά ερωτήματα.
Προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας:
Η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα θα έπρεπε να ήταν πλαστική (κι όχι χάρτινη όπως είναι σήμερα), όπως είναι π.χ. η Oyster Card στο Λονδίνο. Η σημερινή μπορεί εύκολα να χαθεί και να καταστραφεί. Παρεμφερείς λύσεις έχουν επιλέξει όλες οι προηγμένες χώρες, αλλά η κυβέρνηση παραδόξως δεν τις υιοθέτησε παρά τις έγκαιρες επισημάνσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Το χάρτινο εισιτήριο θα πρέπει να συνεχίσει να υφίσταται για όλους όσοι θέλουν να κάνουν λίγες διαδρομές όπως π.χ. οι τουρίστες, και το οποίο μπορεί να πωλείται σε υψηλότερη τιμή. Η Νέα Δημοκρατία το είχε προτείνει από τις 15 Οκτωβρίου και φαίνεται τις τελευταίες ώρες ο ΟΑΣΑ να αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητά του.
Θα πρέπει τα νέα εισιτήρια να αποδέχονται πλήρως τα «εκπτωτικά πακέτα» τα οποία απευθύνονται κυρίως στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, οι οποίες τώρα καλούνται να καταβάλουν ολόκληρο το τίμημα του εισιτηρίου.