Με τις αποφάσεις που αναλογούν στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Ναυτιλίας να παίρνονται από τον πρωθυπουργό, πρακτικά διαλύεται μία από τις βασικές υπηρεσίες του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας, αναθέτοντας μία από τις βασικές αρμοδιότητές του αποκλειστικά σε ιδιώτες, με την κυβέρνηση να περιορίζει την απόδοση ευθυνών μόνο σε ένα δημόσιο τμήμα, στο οποίο είναι πιθανό ότι αναλογούν ευθύνες, αλλά όχι και η αποκλειστικότητά τους. Με αυτό τον τρόπο αφήνονται ξεκάθαροι υπαινιγμοί από την κυβέρνηση ότι στη συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία είτε ελλοχεύουν ζητήματα διαφθοράς είτε πλημμελείς ανταποκρίσεις καθηκόντων. Με τέσσερις εντολές Τσίπρα «βγαίνει στη σέντρα» ο Παναγιώτης Κουρουμπλής:
1. Η πρώτη γρήγορη και ολοκληρωμένη αποκρατικοποίηση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έγινε χθες, με την πρωθυπουργική απόφαση να ορίζει «την άμεση μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου και επιθεωρήσεων πλοίων από τον Κλάδο Επιθεώρησης εμπορικών πλοίων στους Νηογνώμονες, για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας». Δηλαδή πλέον ο τακτικός έλεγχος των πλοίων ανεξαρτήτως κατηγορίας να γίνεται μόνο από ιδιωτικές εταιρίες πιστοποίησης.
Η υπηρεσία αυτή του υπουργείου μέσα στα δεκάδες καθήκοντά της είχε και την τακτική επιθεώρηση πλοίων (μικρά δεξαμενόπλοια, γκαζάδικα που πραγματοποιούσαν εσωτερικούς πλόες, ferryboats, πλοιάρια τοπικού χαρακτήρα, υδροφόρες) τα οποία δεν ήταν υποχρεωμένα από το νόμο να πηγαίνουν σε ιδιώτη νηογνώμονα για τον έλεγχο της κατάστασης του πλοίου τους. Μετά τον έλεγχο και την υλοποίηση των όποιων παρατηρήσεων, η ίδια υπηρεσία εξέδιδε το απαραίτητο πιστοποιητικό για να μπορεί το πλοίο να ταξιδεύει. Πολλοί βέβαια σχολίασαν στον «Ε.Τ.» ότι απέχει πολύ από θεωρία να γίνει πράξη. Σύμφωνα με ανθρώπους της ναυτιλιακής αγοράς, τα περισσότερα πλοία που έπαιρναν την πιστοποίηση μετά το δημόσιο έλεγχο ήταν τα πιο γερασμένα και ταλαιπωρημένα ή τα αλιευτικά σκάφη για τα οποία το κόστος είναι σαφώς μικρότερο. Πλέον το κόστος ανεβαίνει κατά πολύ αν αναλογιστεί κάνεις ότι τα παράβολα για το Δημόσιο κυμαίνονταν από 200 έως 500 ευρώ ενώ τώρα στους ιδιώτες νηογνώμονες το κόστος ανέρχεται στα διπλάσια χρήματα.
Πολλές καταγγελίες έχουν καταγραφεί στο παρελθόν για την ποιότητα των ελέγχων της υπηρεσίας, ενώ είχε συζητηθεί ξανά η παύση της ελεγκτικής λειτουργίας της, όμως το σχέδιο έμεινε στα χαρτιά. Η δίμηνη παράταση που λήφθηκε μετά την έκτακτη επιθεώρηση του πλοίου από την αρμόδια υπηρεσία, ναι μεν είναι μια νόμιμη διαδικασία, όμως στην πράξη αποδείχτηκε προβληματική… καθώς, πριν λήξει, το πλοίο είχε ναυαγήσει κάτω από εξαιρετικές καιρικές συνθήκες, ενώ ήταν αγκυροβολημένο. Ρίχνοντας λοιπόν την ευθύνη, χωρίς να υπάρχει ακόμα η πραγματογνωμοσύνη, σε μία μόνο υπηρεσία του Κλάδου Επιθεώρησης, ουσιαστικά χάνονται οι ευθύνες που υπάρχουν σε όλη τη διοίκηση του Σώματος όχι μόνο για το «Αγία Ζώνη ΙΙ» αλλά για τα δεκάδες άλλα πλοία που πήραν τα πιστοποιητικά τους και αποτελούν δημόσιο κίνδυνο στην κλειστή θάλασσα του Αιγαίου.
Η απόφαση αυτή του πρωθυπουργού ήρθε λίγη ώρα μετά τη δήλωση του υφυπουργού, Νεκτάριου Σαντορινιού, «εάν υπάρχουν ευθύνες για την επιθεώρηση, αυτές θα ελεγχθούν. Δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά ότι έγινε σωστά η επιθεώρηση, οι ευθύνες θα ελεγχθούν», προσπαθώντας για ακόμα μία φορά η κυβέρνηση να πετάξει μονομερώς το μπαλάκι ευθυνών, μετά φυσικά την πρόκληση ενός σοβαρότατου ναυτικού ατυχήματος.
2. Η δεύτερη πρωθυπουργική εντολή αφορά την «άμεση διενέργεια Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης όλων των εμπλεκομένων για την κρίση του αξιόπλοου του “Αγία Ζώνη ΙΙ” και την αυστηρότατη τιμωρία όλων των υπευθύνων». Και μπορεί ο Παναγιώτης Κουρουμπλής να έδωσε προχθές αναλυτική συνέντευξη, όμως όλες οι «ναυτιλιακές αποφάσεις» βγήκαν όχι από την ακτή Μιαούλη αλλά από το Μέγαρο Μαξίμου.
3. Η τρίτη εντολή όμως απαιτεί και αλλαγές στην ελληνική νομοθεσία. Αν και όλες οι αποφάσεις είναι αρκετά γενικές και χρήζουν επεξεργασίας, για την άμεση ανάκληση των δίμηνων παρατάσεων χρειάζεται νέο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο να αλλάζει τις ψηφισμένες διατάξεις οι οποίες έδιναν τη συγκεκριμένη δυνατότητα, επιβεβαιώνοντας το μπάχαλο που επικρατεί εντός κυβέρνησης- υπουργείου Ναυτιλίας για το τι έγινε και τι πρέπει να γίνει ώστε να περιοριστούν οι ευθύνες οπουδήποτε αλλού πλην των πολιτικών αρμοδίων.
4. Την ίδια στιγμή ανακοινώθηκε η συνδρομή περισσότερων πλοίων για ταχύτερη και πληρέστερη απορρύπανση των υδάτων και των ακτών του Σαρωνικού, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις όλων ότι τόσο η απουσία γενικού συντονισμού όλων των εμπλεκόμενων φορέων στο έργο της απορρύπανσης όσο και η προσπάθεια αντιμετώπισής του μόνο με τα μέσα του Λιμενικού και των ιδιωτικών εταιριών οδήγησαν στην εξάπλωση των πετρελαιοκηλίδων σε όλο τον Αργοσαρωνικό. Οι δηλώσεις του Παναγιώτη Κουρουμπλή «για τη γιγαντιαία επιχείρηση» ή του Σωκράτη Φάμελλου ότι «δεν θα το χαρακτήριζα καταστροφή. Είναι ένα περιβαλλοντικό ατύχημα σε θαλάσσια περιοχή, το οποίο αντιμετωπίζεται» μάλλον δεν έπεισαν ούτε το ίδιο το Μαξίμου.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου