Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν και η αξιολόγηση δεν κλείνει. Σας ανησυχεί αυτό ή πιστεύετε ότι το θέμα θα λήξει στις 15 Ιουνίου;
Η δεύτερη αξιολόγηση έχει καθυστερήσει να κλείσει για περισσότερο από ένα χρόνο και αυτό με αποκλειστική υπαιτιότητα της συγκυβέρνησης. Το νέο, πολύ σκληρό, τέταρτο Μνημόνιο, πλήττει πρωτίστως χαμηλόμισθους και συνταξιούχους, με βαριά νέα μέτρα πολύ πέραν του 2018, και μάλιστα χωρίς ούτε ένα ευρώ πρόσθετης χρηματοδότησης. Δήθεν για να πετύχουμε τη ρύθμιση του χρέους. Ομως, ούτε το χρέος ρύθμισε ούτε καν έκλεισε τη δεύτερη αξιολόγηση το τελευταίο Eurogroup. Ανησυχώ εξαιρετικά για τις 15 Ιουνίου.
Ποια η γνώμη σας για τη συζήτηση για χρέος και Ποσοτική Χαλάρωση;
Οι εταίροι από το 2012 έλεγαν ότι το ζήτημα θα συζητηθεί μετά το 2018. Ομως, ξέρουμε ότι η ένταξή μας στην Ποσοτική Χαλάρωση, που μας επείγει, προαπαιτεί βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Η αναβολή της ένταξής μας στην Ποσοτική Χαλάρωση συντηρεί την αβεβαιότητα και απομακρύνει την προοπτική της εξόδου μας στις αγορές, εις βάρος της ελληνικής οικονομίας. Αυτή η ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη πρέπει να αποφευχθεί.
Για το χρέος, που και η Ν.Δ. αναγνωρίζει ως «εθνική προτεραιότητα», δεν μπορεί να υπάρξει συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων;
Στην πολιτική η συναίνεση αποτελεί διαρκές ζητούμενο. Η συγκυβέρνηση όμως έχει εξαρχής επιλέξει, σε καίρια ζητήματα, το διχασμό, όπως με το δημοψήφισμα του Ιουλίου του 2015. Τα συνεχή ψέματα, οι αλλεπάλληλες πολιτικές απάτες, η ανευθυνότητα, η ανικανότητα και οι ανοίκειες πολιτικές επιθέσεις έχουν δημιουργήσει ένα απολύτως τοξικό περιβάλλον για οποιαδήποτε συνεργασία. Οι πολίτες το συνειδητοποιούν, αφού η πλειοψηφία τους τάσσεται εναντίον της συναίνεση της Ν.Δ. στο τέταρτο Μνημόνιο.
Αν η Ν.Δ. κληρονομήσει ως κυβέρνηση δεσμεύσεις για πλεονάσματα 3,5% έως το 2022, πώς θα μπορέσει να υλοποιήσει το πρόγραμμά της;
Το οικονομικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει τέσσερις κυρίως άξονες: α) την έλλογη μείωση των δημόσιων δαπανών με εξορθολογισμό τους και με παράλληλη διοικητική αναδιάρθρωση ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών του κράτους, β) την ενίσχυση της ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας, κυρίως μέσω της ταχείας αντιμετώπισης των μεγάλων προβλημάτων των τραπεζών, γ) τη μείωση των φορολογικών βαρών, δ) την πρόκληση ενός θετικού σοκ εμπιστοσύνης με την επίδειξη της μεταρρυθμιστικής βούλησης της Ν.Δ. μέσω της ταχύτατης υλοποίησης ενός μεγάλου πακέτου αλλαγών ώστε να ενισχυθούν δραστικά η επιχειρηματικότητα και η πραγματοποίηση επενδύσεων. Εχουμε εκπονήσει λεπτομερείς ρεαλιστικές προτάσεις για την ενίσχυση συγκεκριμένων επιχειρηματικών πεδίων, όπως για τον αγροτικό τομέα, τον τουρισμό, την ψηφιακή ανάπτυξη, την ενέργεια κ.λπ., στο πλαίσιο ενός συνολικού εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης. Υπογραμμίζω ότι το πιο σημαντικό κριτήριο για τη βιωσιμότητα του χρέους δεν είναι το ύψος του ή η αναλογία του προς το ΑΕΠ, αλλά η προσδοκία που δημιουργεί η οικονομία μας για ανάπτυξη. Εκεί, λοιπόν, πρέπει να εστιάσουμε. Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος θα πείσει ευκολότερα τους εταίρους να ξανασυζητήσουν την υπερβολική δέσμευση για διαρκή πρωτογενή πλεονάσματα 3,5%.
Για την καθυστέρηση ευθύνεται μόνο η κυβέρνηση ή και η άκαμπτη στάση των δανειστών; Γιατί να πιστεύετε ότι θα είναι πιο διαλλακτικοί απέναντι σε μια κυβέρνηση της Ν.Δ. για αλλαγές στα συμφωνηθέντα;
Για την καθυστέρηση στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης ευθύνονται πρωτίστως οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. Ποτέ δεν διαπραγματεύτηκαν πραγματικά, μόνο επικοινωνιακά! Ποτέ δεν επέδειξαν ειλικρινή διάθεση για μεταρρυθμίσεις. Οι αντιφατικές δηλώσεις του πρωθυπουργού και των κυβερνητικών στελεχών είναι καθημερινές. Η αναξιοπιστία της κυβέρνησης αποθαρρύνει τους εταίρους. Εξάλλου, η καθυστέρηση άνοιξε την όρεξη των δανειστών για ένα σωρό απαιτήσεις που δεν προβάλλονταν πρωτύτερα. Ευθύνονται όμως και οι δανειστές, που δεν ομονοούν, ιδίως το ΔΝΤ και η Γερμανία, ενώ συμφώνησαν και για μέτρα άκρως υφεσιακά, εξοντωτικά της οικονομίας μας, όπως η υπερβολική φορολόγηση. Η Ν.Δ. μπορεί να διαπραγματευθεί για σειρά ζητημάτων, γιατί διαθέτει αξιοπιστία με γνήσια, ισχυρή μεταρρυθμιστική βούληση.
Η μεγάλη δημοσκοπική φθορά του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί και ήττα του λαϊκισμού στη χώρα μας; Εχουν κερδίσει τη μάχη στην κοινωνία οι μεταρρυθμιστικές δυνάμεις;
Η μεγάλη δημοσκοπική φθορά του ΣΥΡΙΖΑ αυξάνεται καθημερινά. Η τελευταία δημοσκόπηση δίδει προβάδισμα 16 ποσοστιαίων μονάδων στη Ν.Δ., με 32,5% έναντι 16,5% του ΣΥΡΙΖΑ. Στην παράσταση νίκης η Ν.Δ. υπερέχει επίσης συντριπτικά, με 69% έναντι 12,5%. Βέβαια, οι δημοσκοπήσεις δεν είναι εκλογές. Εκεί πρέπει οριστικά να συντριβεί ο λαϊκισμός και να αναδειχθούν οι προοδευτικές μεταρρυθμιστικές δυνάμεις. Η μάχη στην κοινωνία κερδίζεται σταδιακά.
Ποια είναι η πολιτική παρακαταθήκη του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη;
Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης αποτελεί μία από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες της σύγχρονης πολιτικής Ιστορίας μας. Διαχρονικά στήριξε τον εκσυγχρονισμό, το φιλοευρωπαϊσμό και το φιλελευθερισμό. Δεν δίστασε να πει αλήθειες στον ελληνικό λαό, χωρίς φόβο για το πολιτικό κόστος. Ηταν ιδιαίτερα διορατικός. Από 1994 στη Βουλή προειδοποίησε ότι, αν δεν αλλάξει οικονομική πολιτική, η Ελλάδα «θα καταφύγει ικέτιδα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο». Διέθετε ευρεία παιδεία και ισχυρό πνεύμα. Η πολιτική παρακαταθήκη του είναι αλήθεια και συνέπεια.
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. επέβαλαν αναξιοκρατία στην Παιδεία, ενώ αδιαφορούν προκλητικά για τη δημόσια ασφάλεια
Τι πιστεύετε για τις αλλαγές που εξαγγέλλει η κυβέρνηση και ειδικότερα για την πολιτική της στην Παιδεία;
Η συγκυβέρνηση παρουσίασε πρόσφατα τριετές «σχέδιο» για την Παιδεία. Δυστυχώς, αποτελεί ένα ακόμη απλό ευχολόγιο, όπου κυριαρχούν η ασάφεια και η αοριστία, όπως για το μεγάλο ζήτημα της επέκτασης της προσχολικής αγωγής και της μεταρρύθμισης του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Χρειαζόμαστε συγκεκριμένα μέτρα, όχι μεγάλα λόγια. Τίποτα δεν μας χωρίζει περισσότερο από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. απ’ ό,τι οι αντιλήψεις μας για την Παιδεία. Πιστεύουμε στην ισότητα των ευκαιριών για την αξιοκρατική ανάδειξη των αρίστων, στο πλαίσιο καθολικής, για όλους, αναβάθμισης της εκπαίδευσης, για τη μετάδοση στα παιδιά μας των αξιών και των αρχών που διέπουν την ύπαρξη του έθνους μας. Το ακριβώς αντίθετο από την αναξιοκρατία, τον κομματισμό και την έλλειψη αξιών που επέβαλαν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. στην Παιδεία μας.
Συμμερίζεστε την άποψη ότι η κυβέρνηση δεν δίνει την πολιτική προτεραιότητα που θα έπρεπε στο ζήτημα της δημόσιας ασφάλειας;
Η συγκυβέρνηση αδιαφορεί προκλητικά για το ζήτημα της δημόσιας ασφάλειας και της τήρησης της δημόσιας τάξης. Κάθε είδους «άγνωστοι» αποθρασυμένοι με την ανοχή της Πολιτείας, έχουν «γκετοποιήσει» ολόκληρες περιοχές της Αθήνας. Στα πανεπιστήμια επικρατούν η βία και η εγκληματική συμπεριφορά μέσα στη γενικευμένη αδιαφορία του κράτους. Η κατάσταση είναι πλέον ανυπόφορη, πρέπει η Πολιτεία, επιτέλους, να αντιδράσει.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής