Ο κ. Κατρούγκαλος παραδέχεται ότι δεν κατάφερε να διαβάσει τις χίλιες σελίδες της συμφωνίας «από τη μία άκρη έως την άλλη», αλλά, όπως λέει, γνωρίζει τη «γενική πολιτική εικόνα» που περιέχεται στη συμφωνία. Υποστηρίζει ότι οι χαμηλές συντάξεις και οι υψηλές εισφορές αντανακλούν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, ενώ για το θέμα που ανέκυψε με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τους χιλιάδες συμβασιούχους στους ΟΤΑ υποστηρίζει πως δεν τίθεται θέμα επιστροφής των δεδουλευμένων και επιτίθεται στους ελάχιστους -όπως λέει- δικαστές για τη διαρροή της απόφασης. Ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρεται και στην κρίση στη Βενεζουέλα και δηλώνει πως δεν μπορεί κανένας να ζητήσει από την κυβέρνηση του Μαδούρο να προκηρύξει πρόωρες εκλογές.
Διαπιστώνουμε ότι η λύση για το ελληνικό χρέος απομακρύνεται χρονικά, τη στιγμή που αυτό ουσιαστικά αποτελούσε προϋπόθεση για να ψηφίσετε τα μέτρα στη Βουλή.
Αντιθέτως, προϋπόθεση για την εφαρμογή των μέτρων είναι να υπάρχει καθαρή συμφωνία για το χρέος. Στο πλαίσιο αυτό, προτιμήσαμε να μην υπάρχει «δημιουργική ασάφεια» σε αυτό το Eurogroup και να πάμε με μια συμφωνία που θα λύνει πλήρως και με σαφήνεια τα θέματα στις 15 Ιουνίου. Δεν είναι, πάντως, σε διακινδύνευση η τελική απόφαση για το χρέος. Η πολιτική συμφωνία που είχαμε με τους Ευρωπαίους εταίρους και το ΔΝΤ ήταν ακριβώς αυτή: Να υπάρξει μια συμφωνία-πακέτο, αυτό που εμείς θεωρούμε έντιμο συμβιβασμό, στο οποίο περιλαμβάνονται προφανώς και τα ζητήματα του χρέους.
Σε κάθε περίπτωση, τονίζω ξανά ότι η διευθέτηση του χρέους είναι προϋπόθεση για να εφαρμοστούν τα μέτρα που ψηφίσαμε πρόσφατα, τα οποία θυμίζω ότι έχουν χρόνο εφαρμογής το 2019. Συνεπώς, αντίθετα με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν, οπότε η εφαρμογή των μέτρων ήταν προϋπόθεση για την εκταμίευση της επόμενης δόσης, αυτή τη φορά, για πρώτη φορά, έχουμε πολύ χρόνο για να δούμε πώς θα ανταποκριθούν στις δικές τους δεσμεύσεις και οι εταίροι μας, αφού εμείς μέχρι στιγμής έχουμε ανταποκριθεί πλήρως στις δικές μας.
Δεν μπορούσαν να αποφευχθούν κάποια από αυτά τα μέτρα; Οπως για παράδειγμα η μείωση του αφορολογήτου, για το οποίο η κυβέρνηση παλαιότερα είχε δεσμευθεί.
Μα, ο ίδιος χαρακτήρισα προηγουμένως τα περισσότερα αρνητικά μέτρα αχρείαστα και τη διαπραγματευτική τακτική, ιδίως του ΔΝΤ, ιδιαίτερα κακόπιστη, για παράδειγμα την απαίτησή του να ανοίξει ξανά το ασφαλιστικό όταν είχε κλείσει στην αξιολόγηση της προηγούμενης άνοιξης. Για το λόγο αυτό έκανα λόγο για πολιτικό εκβιασμό που εξουδετερώθηκε συνολικά, ακόμη και εάν δεν κατέστη δυνατό να αποκρουστούν όλα τα επιμέρους αρνητικά μέτρα.
Αγώνα δρόμου για τα αντιπλημμυρικά έργα - Το σχέδιο Χαρδαλιά για την προστασία της Αττικής
Η συμφωνία κατατέθηκε σχετικά αργά στη Βουλή. Εσείς προλάβατε να τη διαβάσετε; Θυμάστε ότι στο παρελθόν ελέχθησαν πολλά για αυτό το ζήτημα, κατά πόσο δηλαδή προλαβαίνουν οι βουλευτές να τη διαβάσουν.
Τα ουσιώδη σημεία τα έχω διαβάσει. Προφανώς, χίλιες σελίδες δεν διαβάστηκαν από τη μία άκρη έως την άλλη. Διάβασα όμως με προσοχή τα θέματα που αφορούσαν, κυρίως, στην παλιά μου θέση ευθύνης και είμαι βέβαιος ότι όλοι οι υπουργοί διαβάσαμε τουλάχιστον το κομμάτι που αναλογεί στην παρούσα ή/και στην προηγούμενη θέση ευθύνης μας. Προφανώς δε τη γενική πολιτική εικόνα για τη συμφωνία την έχουμε όλοι μας.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε αντισυνταγματικές τις παρατάσεις των χιλιάδων συμβασιούχων στους ΟΤΑ, και μάλιστα θα πρέπει να επιστρέψουν τα χρήματα που έλαβαν. Τι θα γίνει με αυτούς τους ανθρώπους;
Το βασικό ζήτημα που υπάρχει με αυτούς τους εργαζομένους είναι ότι εν τοις πράγμασι καλύπτουν διαρκείς ανάγκες και βρίσκονται, με ευθύνη προφανώς των προηγούμενων κυβερνήσεων, σε μια διαρκή ομηρία αγωνίας για το εάν θα ανανεωθούν οι συμβάσεις τους. Εμείς δεν προσλάβαμε αυτούς τους ανθρώπους, εμείς τους βρήκαμε και απλώς προσπαθήσαμε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη να εξυπηρετηθεί το δημόσιο συμφέρον, κυρίως στον τομέα της καθαριότητας, και από την άλλη πλευρά να γίνουν σεβαστές οι σχετικές συνταγματικές επιταγές. Σε κάθε περίπτωση, δεν τίθεται ζήτημα να επιστραφούν τα δεδουλευμένα, όπως διέρρευσε δημοσιογραφικά.
Υπενθυμίζω, βεβαίως, ότι μιλάμε για μια δικαστική απόφαση που δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί, χωρίς να την έχουμε στα χέρια μας να τη διαβάσουμε, κάτι που συνιστά από μόνο του ένα προβληματικό για τους θεσμούς ζήτημα. Εντυπωσιάζομαι με την ευκολία με την οποία (ελάχιστοι) δικαστές, όχι μόνο στην περίπτωση αυτή, γίνονται επίορκοι παραβιάζοντας ένα ρητό άρθρο του Ποινικού Κώδικα που απαγορεύει τη δημοσιοποίηση των όσων συζητούνται στη μυστική διάσκεψη. Αλγεινή εντύπωση, επίσης, μου προκαλεί η ετοιμότητά τους να διαβιβάζουν τις σχετικές πληροφορίες στην αντιπολίτευση και τα συστημικά ΜΜΕ.
Η λύση που, κυρίως, προβάλλεται για την κρίση στη Βενεζουέλα, τόσο από την Ε.Ε. όσο και από άλλες χώρες, είναι οι εκλογές. Εσείς πιστεύετε ότι οι εκλογές θα ήταν μια λύση;
Αυτό αποτελεί αίτημα της αντιπολίτευσης στη Βενεζουέλα αλλά και αποκλειστικά εθνικό, εσωτερικό θέμα. Δεν μπορεί μια κυβέρνηση να ζητά από μία άλλη να προκηρύξει πρόωρες εκλογές. Η απαίτηση της διεθνούς κοινότητας πρέπει να είναι αποκλειστικά ο σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων και της συνταγματικής τάξης. Ως συνταγματολόγος, σας λέω, άλλωστε, ότι το Σύνταγμα της Βενεζουέλας προβλέπει τη δυνατότητα της ανάκλησης του προέδρου με διαδικασία δημοψηφίσματος, κάτι που επιχειρήθηκε μεν, δεν εφαρμόστηκε όμως γιατί δεν μπόρεσαν οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης να ανταποκριθούν στις συνταγματικές προϋποθέσεις. Επαναλαμβάνω ότι η θέση μας είναι ότι το Σύνταγμα πρέπει να εφαρμοστεί και να βρεθεί, μέσω του διαλόγου, οδός αποκλιμάκωσης της βίας. Οσο μπορούμε θα βοηθήσουμε προς την κατεύθυνση αυτή και στην Ευρώπη και με τις επαφές μας με αξιωματούχους της Βενεζουέλας.
Ο «νόμος Κατρούγκαλου» έφερε ισορροπία ανάμεσα σε εισφορές και συντάξεις
Ο «νόμος Κατρούγκαλου» καταργεί 4 «επιδόματα των φτωχών» και μειώνει τις συντάξεις.
Είναι δυο διαφορετικά πράγματα. Τα επιδόματα στα οποία αναφερθήκατε είναι προνοιακά επιδόματα, δεν είχαν θιγεί από το νόμο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και σήμερα ενσωματώνονται στο μείζον επίδομα της κοινωνικής αλληλεγγύης, στο πλαίσιο της γενικότερης λογικής που έχουμε για την ομογενοποίηση των κανόνων και την αποφυγή κατακερματισμένων και αποσπασματικών λύσεων. Ως προς την ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχω πει πολλές φορές ότι και οι συντάξεις είναι χαμηλές και οι εισφορές είναι υψηλές. Αυτό όμως απλά αντανακλά την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, ότι τώρα είμαστε κατά ¼ φτωχότεροι από το 2010, έχουμε χάσει το 27% του ΑΕΠ. Οι εισφορές είναι υψηλές για να μπορέσουν να κρατηθούν ακόμη και στο επίπεδο αυτό το σημερινό οι συντάξεις, μια που το ένα τέταρτο του πληθυσμού είναι άνεργο και πολλοί αυτοαπασχολούμενοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις. Αλλού έγκειται η ουσία και η συμβολή της μεταρρύθμισης: επέλυσε τη δομική αιτία των ελλειμμάτων, δηλαδή την αναντιστοιχία εισφορών και παροχών, εφαρμόζοντας ενιαίους κανόνες για όλους, επιφέροντας ισορροπία ανάμεσα στις εισφορές και τις συντάξεις.
ΙΑΣΩΝ ΠΙΠΙΝΗΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής