H ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών ακολουθούσε σταθερά ανοδική πορεία την τετραετία 2016-2019, με αποτέλεσμα η ακτοπλοϊκή επιβατική κίνηση το 2019 να διαμορφωθεί στα 19 εκατ., τον μεγαλύτερο αριθμό που έχει καταγραφεί. Ωστόσο, η πανδημία του κορονοϊού ανέτρεψε τη λειτουργία και τις προοπτικές του κλάδου, με αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση στην κίνηση επιβατών και οχημάτων το 2020 και τη σταδιακή βελτίωσή της το 2021.
Η αύξηση στη μεταφορική κίνηση επιβατών και οχημάτων το 2021, σε σχέση με το 2020, στους επιβάτες έφτασε στο 44%, ενώ όσον αφορά στα οχήματα στο σύνολό τους (αυτοκίνητα και φορτηγά) έφτασε στο 37%. Είναι χαρακτηριστικό πως στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη- Δωδεκάνησα η αύξηση έφτασε στο 345%, όπως και στη γραμμή Πειραιάς-Ανατολικές Κυκλάδες στο 92%.
Σύμφωνα με τη μελέτη της XRTC Business Consultants Ltd, «η αγορά αυτή καθαυτή οδηγείται σε υποχρεωτική ανάπτυξη, γεγονός που προσφέρει μεγάλες δυνατότητες και ευκαιρίες για όσους θελήσουν να εκτελέσουν επιχειρηματικά σχέδια εντός της Ελλάδας και της Ευρώπης. Τα σχέδια για την ανάπτυξη της «πράσινης» ναυτιλίας, ή καλύτερα της καθαρής ναυτιλίας χωρίς εκπομπές ρύπων, οι αναγκαίες επενδύσεις σε νευραλγικούς τομείς που επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως λιμάνια, αστικοί σιδηρόδρομοι, πάρκα στάθμευσης οχημάτων και φορτίων, είναι σημαντικά σημεία, τα οποία πρέπει να προσεχθούν καταλλήλως από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη με σκοπό την επανέναρξη ενός νέου κύκλου επενδύσεων στο χώρο».
Με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ, η υλοποίηση των προτεινόμενων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πολιτικών για το κλίμα (δέσμη μέτρων «Fit for 55») εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 207 εκατ. ευρώ το 2026 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής. Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% το ίδιο έτος.
Το κόστος καυσίμων
Τα νέα δεδομένα για τον ακτοπλοϊκό κλάδο είναι εξόχως ανησυχητικά. Ειδικότερα, μετά από μια αύξηση της τάξεως του 32,4% της μέσης τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων το 2021 σε σχέση με τη χρήση 2020, η μέση τιμή των καυσίμων τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους αυξήθηκε περαιτέρω κατά 28% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2021. Η τάση για περαιτέρω αύξηση των τιμών διατηρήθηκε και στις πρώτες εβδομάδες του μηνός Μαρτίου 2022. Η τιμή του καυσίμου μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο εξακολουθεί να κυμαίνεται πάνω από τα 1.000 ευρώ ο τόνος, όταν την ίδια περίοδο το 2021 κυμαινόταν στα 400 ευρώ.
Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, να είναι υπερδιπλάσιες από την αντίστοιχη περσυνή περίοδο, το κόστος καυσίμων εκτοξεύτηκε στο 60-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων.
Νέες εταιρίες επενδύουν σε πλοία και υδροπλάνα!
Μέσα στις αλλαγές που σημειώθηκαν τη φετινή χρονιά είναι η είσοδος νέων παικτών:
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙI: Νέες επιδοτήσεις 976 δικαιούχων - Στα 4,2 εκατ. ευρώ το κονδύλι
– Panellenic Lines: Η νέα εταιρία προχώρησε σε επένδυση 5 εκατ. ευρώ με την αγορά από την Ισπανία ενός πλοίου χωρητικότητας 750 επιβατών και 180 αυτοκινήτων, το οποίο ξεκίνησε το Ιούλιο ημερήσιες κρουαζιέρες στη γραμμή Ηράκλειο-Σαντορίνη, που παρουσιάζει πολύ μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον.
– Hellenic Seaplanes-Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε.: Tα υδροπλάνα αποτελούν ένα πρωτόγνωρο μέσω μετακίνησης για την Ελλάδα. Αδειοδοτήθηκαν τελικά τα υδατοδρόμια στον Βόλο, τη Σκόπελο, την Αλόννησο και τη Σκύρο, ενώ στη Σκιάθο θα πηγαίνουν στον αερολιμένα με υψηλότερο κόστος. Eκτός από τις Σποράδες, η εταιρία θα εξυπηρετεί και τα νησιά του Ιονίου, αλλά και τις Κυκλάδες, με προσεγγίσεις σε υπήνεμες περιοχές, όπως ο Καλαφάτης στη Μύκονο. Τα υδροπλάνα στις Σποράδες θα είναι είτε τα 10θέσια Cessna Caravan είτε τα 19 θέσεων καναδικής κατασκευής Twin Otter, αλλά σαφώς όλα θα εξαρτηθούν και από το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών.
– Scandro Holding: Επειτα από 21 χρόνια εκτελέστηκε το πρώτο δρομολόγιο της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας από το πλοίο «Daleela» της εταιρίας Scandro Holding. Η γραμμή είναι επιδοτούμενη από το κράτος και το ύψος της επιδότησης ανέρχεται στα 5,5 εκατ. ευρώ ετησίως για 22 δρομολόγια μετ’ επιστροφής, ή 66 δρομολόγια σε βάθος τριετίας, όση δηλαδή είναι και η διάρκεια της σύμβασης, με δυνατότητα παράτασης για άλλα 3 χρόνια, ανάλογα με την αύξηση των επιβατών.
ΑΡΙΘΜΟΙ
44% αύξηση στη μεταφορική κίνηση επιβατών και 37% στην κίνηση οχημάτων το 2021 σε σχέση με το 2020
345% η αύξηση στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη-Δωδεκάνησα, στο 92% στη γραμμή Πειραιάς- Ανατολικές Κυκλάδες
207 εκατ. ευρώ θα αυξηθεί το κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας το 2026 (εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής)
30% περίπου θα αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων και 28% μείωση της ακτοπλοϊκής το 2026 ως συνέπεια-επιβάρυνση των πολιτικών για το κλίμα
ΚΕΡΔΗ ΚΑΙ ΖΗΜΙΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
Αριθμός πλοίων | Κίνηση Ι.Χ. | Κίνηση επιβατών | Κύκλος εργασιών | Καθαρά αποτελέσματα
| |
ΑΝΕΚ | 9 | 183.000 | 652.000 | 150 εκατ. | -40,87 εκατ. |
ATTICA | 30 | 870.000 | 4.400.000 | 347,91 εκατ. | -49,37 εκατ. |
ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ | 4 | 162.000 | 724.000 | 67,7 εκατ. | 18,7 εκατ. |
Μεσσήνη: Πώς ο πρώην σύζυγος παραμόνευε τη γυναίκα για να της πετάξει υδροχλωρικό οξύ
Μεγάλη φωτιά στη Θάσο: Μήνυμα εκκένωσης στα Κοίνυρα – Τραυματίστηκε εθελοντής