Φορείς της αγοράς εξηγούν πως το μεταφορικό κόστος είναι μία παράμετρος που λαμβάνει υπόψη του ο καταναλωτής πριν προβεί σε αγορές, δεδομένου ότι υπάρχουν καταστήματα που έχουν δωρεάν μεταφορικά έξοδα και άλλα που το κόστος φτάνει σε διψήφιο αριθμό.
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι καταναλωτές, παρότι αρχικά εκτιμούν πως πρόκειται να κάνουν μία συμφέρουσα αγορά, αλλάζουν γνώμη όταν φτάνουν στην πληρωμή και βλέπουν την τελική τιμή αποστολής του προϊόντος που επέλεξαν, όπως αυτή διαμορφώνεται με την προσαύξηση των μεταφορικών.
Ακόμη ένα ζήτημα που προβληματίζει είναι το εύρος της τιμής που παρουσιάζει το ίδιο προϊόν. Καμιά φορά, μάλιστα, φτάνει η υψηλότερη τιμή να είναι υπερδιπλάσια από τη χαμηλότερη.
Ανταγωνισμός
Οπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) στον «Ε.Τ.», αυτό το… ασανσέρ που παρατηρείται στις τιμές σχετίζεται με τον ανταγωνισμό. Συνεπώς, «κρατικά δεν μπορεί να υπάρξει κάποια ρύθμιση. Θα ήταν σκληρή παρέμβαση στην αγορά», όπως είπαν χαρακτηριστικά, για να προσθέσουν: «Θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα στον καταναλωτή από αυτά που θα του έλυνε, καθώς θα μειωνόταν ο ανταγωνισμός. Αφήνουμε, λοιπόν, τη διαμόρφωση του κόστους στην ελεύθερη αγορά».
Τα έξοδα αποστολής προκύπτουν, επί της ουσίας, από τις μεταφορικές εταιρίες. «Οπως κάθε πωλητής έχει δικαίωμα να βάλει όποια τιμή κρίνει στο προϊόν του -υπό τον έλεγχο του ορίου αισχροκέρδειας που υπάρχει τώρα λόγω της έκτακτης κατάστασης-, έτσι και οι μεταφορείς μπορούν να ορίσουν όσο κόστος νομίζουν αυτοί, από τη στιγμή που υπάρχει ανταγωνισμός. Αν είναι, π.χ., κάποιος μεταφορέας ακριβός, μπορεί η επιχείρηση να επιλέξει κάποιον άλλο», πρόσθεσαν οι ίδιες πηγές.
Να ελέγχουμε…
Αξίζει να επισημανθεί πως οι καταναλωτές μπορούν να αναζητούν στις ιστοσελίδες των καταστημάτων, από τα οποία θέλουν να κάνουν τις αγορές τους, πώς ακριβώς διαμορφώνεται το μεταφορικό κόστος.
Για παράδειγμα, σε μεγάλη αλυσίδα ηλεκτρονικών επισημαίνεται πως τα έξοδα παράδοσης διαφοροποιούνται, αναλόγως των κιλών των προϊόντων και του κόστους αυτών, ενώ αυξάνονται περαιτέρω αν πρόκειται για οικιακές συσκευές και κλιματιστικά. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα έξοδα επιστροφής των προϊόντων.
ΑΣΕΠ: 2.213 μόνιμες θέσεις σε φορείς του Δημοσίου – Οι αιτήσεις, οι θέσεις και τα προσόντα
Νομικοί κύκλοι σημειώνουν πως κάποια e-shops κάνουν ειδικές διμερείς συμβάσεις με εταιρίες ταχυμεταφορών και πετυχαίνουν καλύτερες τιμές στα μεταφορικά τους, π.χ. αναλόγως του τζίρου τους έχουν κάποια έκπτωση, άλλες έχουν δικά τους μεταφορικά μέσα για τις κοντινές αποστάσεις κ.ο.κ.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΟΚΑΡΟΥΝ
Το ίδιο προϊόν… φθηνό και ακριβό!
* Κινητό τηλέφωνο 225€ έως 358€
Κάνοντας μία αναζήτηση στο Διαδίκτυο βρίσκει κανείς κινητό τηλέφωνο συγκεκριμένης εταιρίας (ίδιο μοντέλο, τεχνικά χαρακτηριστικά κ.λπ.) από 225 ευρώ έως 358 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής, που διαμορφώνονται από 0-8 ευρώ. Μάλιστα, τα 8 ευρώ είναι σε κατάστημα που βρίσκεται εντός Αττικής, φτάνοντας την τελική τιμή του κινητού στα 239 ευρώ.
* Καφετιέρα 100€ έως 137€
Σε άλλο παράδειγμα, η ίδια καφετιέρα κοστίζει από 100 έως 137 ευρώ, με τα μεταφορικά να διαμορφώνονται από 0-9,5 ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρεται πως υπάρχει κατάστημα εντός Αττικής όπου το κόστος αποστολής είναι μηδενικό, με την τελική τιμή του προϊόντος να διαμορφώνεται στα 119 ευρώ και σε άλλο, επίσης εντός Αττικής, από 119 φτάνει στα 125 ευρώ η τελική τιμή λόγω των μεταφορικών.
* Τζιν παντελόνι 72€ έως 120€
Το ίδιο επώνυμο γυναικείο τζιν παντελόνι το βρίσκει κανείς από 72 ευρώ σε κατάστημα στην Κόρινθο έως 120 ευρώ σε κατάστημα στην Αθήνα. Τα μεταφορικά διαμορφώνονται από 0-3 ευρώ.
* Παπούτσια 59€ έως 84€
Τα ίδια επώνυμα ανδρικά αθλητικά παπούτσια κοστίζουν από 59 ευρώ έως 84 ευρώ, με τα μεταφορικά να διαμορφώνονται σε 0-4 ευρώ.
* Laptop 609€ έως 811€
Το κόστος για το ίδιο ακριβώς laptop διαμορφώνεται από 609 έως 811 ευρώ, με «ταβάνι» στα έξοδα αποστολής τα 5 ευρώ.
* Τοστιέρα 60€ έως 82€
Τοστιέρα, με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά (μάρκα, watt κ.λπ.), πωλείται από 60 ευρώ έως 82 ευρώ με τα μεταφορικά να φτάνουν έως και 10 ευρώ. Το συγκεκριμένο προϊόν είναι διαθέσιμο σε 68 καταστήματα και σε αρκετές περιπτώσεις συμφέρει κάποιον από την Αθήνα να το παραγγείλει από πόλη της επαρχίας, αφού, παρά τη χιλιομετρική απόσταση, θα του κοστίσει λιγότερο από ό,τι αν το παραγγείλει από κάποια συνοικία της Αθήνας.
«Μόδα» τα σημεία παραλαβής
Στο μεταξύ, μία μέθοδος εξυπηρέτησης πελατών που… κερδίζει έδαφος είναι αυτή των σημείων αυτόματης παραλαβής. Κι αυτό, διότι ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει την παραγγελία του με βάση το δικό του πρόγραμμα. Σημεία αυτόματης παραλαβής πακέτων βρίσκονται -μεταξύ άλλων- σε πρατήρια υγρών καυσίμων, εστιατόρια, καταστήματα ψιλικών, parking κ.λπ.
Επιδοτήσεις για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Απολογείται για βιασμό ο πρώην σκηνοθέτης του «Σασμού»