Στα επίπεδα αυτά βρίσκονται σήμερα περίπου 3.200.000 φορολογούμενοι, οι οποίοι με βάση την ισχύουσα κλίμακα πληρώνουν κάθε χρόνο φόρους εισοδήματος συνολικού ύψους άνω των 6,2 δισ. ευρώ, στηρίζοντας ουσιαστικά τα έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Στα εισοδηματικά αυτά κλιμάκια, οι συντελεστές φόρου κυμαίνονται από 22% έως και 36% και είναι 2,5 έως 4 φορές υψηλότεροι από τον κατώτατο συντελεστή 9%, που ισχύει για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, στο κλιμάκιο εισοδήματος πάνω από τις 10.000 και μέχρι τις 20.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 22%, στο κλιμάκιο πάνω από τις 20.000 και μέχρι τις 30.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 28% και στο κλιμάκιο πάνω από τις 30.000 και μέχρι τις 40.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 36%. Πάνω από τις 40.000 ευρώ ισχύει, αυτήν τη στιγμή, συντελεστής φόρου 44%.
Οι τρεις συντελεστές 22%, 28% και 36%, που επιβαρύνουν τα εισοδηματικά κλιμάκια από τις 10.000,01 έως τις 40.000 ευρώ, μελετάται να μειωθούν. Ομως, το μέγεθος της μείωσης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, αλλά εξετάζονται διάφορα εναλλακτικά σενάρια, τα οποία έχουν, κατ’ αρχάς, ως κοινό παρονομαστή τον στόχο οι φοροελαφρύνσεις που θα προκύψουν να μην ωφελήσουν και τους έχοντες εισοδήματα πάνω από τα όρια των 40.000 ευρώ ή τουλάχιστον τυχόν μειώσεις που θα προκύψουν και γι’ αυτούς να είναι πενιχρές. Κι αυτό διότι οι όποιες μειώσεις συντελεστών φόρου εισοδήματος γίνονται στα χαμηλά και τα μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια επηρεάζουν μειωτικά και τις φορολογικές επιβαρύνσεις για τα υψηλά εισοδήματα, οι οποίες εξαρτώνται από το ύψος των συντελεστών σε όλα τα εισοδηματικά κλιμάκια.
ΑΣΕΠ: Αμεσα ο διαγωνισμός για 2.237 θέσεις - Αποκλειστικά για απόφοιτους Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Στο πλαίσιο, λοιπόν, της επικέντρωσης των προσπαθειών της κυβέρνησης στον στόχο της φορολογικής ελάφρυνσης, κυρίως, των μεσαίων εισοδημάτων υπάρχουν δύο εναλλακτικά σενάρια:
α) Η μείωση των τριών συντελεστών 22%, 28% και 36% κατά 2-3 ποσοστιαίες μονάδες, ώστε να διαμορφωθούν στα επίπεδα του 20%, του 25% και του 35%. Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος αυτής της μείωσης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 500-600 εκατ. ευρώ.
β) Το «σπάσιμο» των τριών κλιμακίων που βρίσκονται μεταξύ 10.000 και 40.000 ευρώ σε περισσότερα, με ταυτόχρονη διαμόρφωση των νέων φορολογικών συντελεστών που θα χρειαστούν για να καλύψουν τα νέα κλιμάκια, αλλά και ορισμένων ήδη υφισταμένων σε επίπεδα χαμηλότερα και πάλι κατά 1 έως 3 ποσοστιαίες μονάδες από τα επίπεδα του 22%, του 28% και του 36% που επιβάλλονται σήμερα σε εισοδήματα πάνω από 10.000 και μέχρι 40.000 ευρώ. Π.χ. το 2ο κλιμάκιο, από τις 10.000,01 ευρώ έως τις 20.000 ευρώ, όπου εφαρμόζεται σήμερα συντελεστής φόρου 22%, να «σπάσει» σε δύο νέα, ένα από τις 10.000,01 έως τις 15.000 ευρώ, όπου ο συντελεστής φόρου θα είναι π.χ. 17%, και ένα από τις 15.000,01 έως τις 20.000 ευρώ με συντελεστή φόρου 20% Παρόμοιο «σπάσιμο στα δύο» εξετάζεται να ισχύσει και για το 3ο κλιμάκιο (πάνω από τις 20.000,01 και έως τις 30.000 ευρώ), όπου μπορούν να εισαχθούν συντελεστές φόρου μεταξύ 20% και 25%, αντί 28% που επιβάλλεται σήμερα, καθώς και για το 4ο κλιμάκιο (πάνω από τις 30.000,01 ευρώ και μέχρι τις 40.000 ευρώ), όπου μπορούν να εισαχθούν δύο συντελεστές φόρου μεταξύ του 30% και του 35%.
Τα αντισταθμιστικά μέτρα
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όποιο σενάριο κι αν επιλεγεί, ίσως χρειαστεί παράλληλα να εφαρμοστούν και αντισταθμιστικά μέτρα, που θα αυξάνουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις για τους έχοντες εισοδήματα πολύ πάνω από τις 40.000 ευρώ. Δεν αποκλείεται δηλαδή να δούμε τον ανώτατο συντελεστή 44% να αυξάνεται, για να μην επωφεληθούν από τις αλλαγές αυτές και οι έχοντες εισοδήματα πολύ πάνω από τις 40.000 ευρώ.