Επάνω στο νέο πληροφοριακό σύστημα θα «πατήσει» το πέρασμα του ΕΦΚΑ στην αμιγώς ψηφιακή εποχή, όπου οι ασφαλισμένοι δεν θα χρειάζεται να επισκεφθούν τις υπηρεσίες τους, εκτός αν χρειάζεται να καταθέσουν κάποιο έγγραφο που δεν θα είναι καταχωρισμένο στο ψηφιακό μητρώο του ΕΦΚΑ.
Το επιστέγασμα του εγχειρήματος θα είναι οι ασφαλισμένοι να γνωρίζουν εξαρχής τι σύνταξη θα πάρουν ανάλογα με τις αποδοχές τους, την ηλικία τους και τα «ένσημά τους».
Παρουσίαση
Το νέο ΟΠΣ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και παρουσιάστηκε την περασμένη Τετάρτη στους διευθυντές και σε υπηρεσιακά στελέχη του ΕΦΚΑ από τον α’ υποδιοικητή του φορέα, Αλέξανδρο Βαρβέρη, ο οποίος έθεσε ως βασικό στόχο του εγχειρήματος τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων σε όλα τα επίπεδα.
Οι εφαρμογές του νέου πληροφοριακού συστήματος θα μπουν σε λειτουργία σταδιακά από τώρα και θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2025.
Το πληροφοριακό «οπλοστάσιο του ΕΦΚΑ» διαθέτει και σήμερα πολλές ψηφιακές εφαρμογές, όπως η ψηφιακή σύνταξη που μετά την ηλεκτρονική αίτηση του ασφαλισμένου εκδίδεται μέσα σε λίγα λεπτά. Το νέο ΟΠΣ που σχεδιάζεται θα είναι σε θέση να δίνει στον ασφαλισμένο προκαταβολικά την πληροφορία για το ύψος της σύνταξης που έχει χτίσει από ένα όριο ετών ασφάλισης και μετά (π.χ. μετά την πρώτη 15ετία ασφάλισης), ώστε ο καθένας να γνωρίζει τι ποσό σύνταξης έχει κατοχυρώσει σε μια δεδομένη στιγμή του εργασιακού βίου του.
Κομβικό σημείο της μετεξέλιξης του ΕΦΚΑ σε ψηφιακό ασφαλιστικό φορέα αποτελεί η αναβάθμιση του συστήματος ΑΤΛΑΣ, που, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, θα είναι έτοιμη τον Φεβρουάριο του 2024, δηλαδή σε 9 μήνες από σήμερα. Η αναβάθμιση του συστήματος «ΑΤΛΑΣ» θα συμβάλει στην ψηφιοποίηση του χρόνου ασφάλισης όλων των ασφαλισμένων που είναι το επόμενο στάδιο. Σήμερα τα στοιχεία του λεγόμενου ασφαλιστικού «βιογραφικού», που είναι περασμένα στο «ΑΤΛΑΣ», ξεκινούν από το 2002 και μετά. Με την αναβάθμιση του συστήματος, θα καταχωριστούν και τα ένσημα πριν από το 2002, που δεν είναι μηχανογραφημένα σε ένα ενιαίο αρχείο αλλά βρίσκονται διάσπαρτα στα επιμέρους Ταμεία από τα οποία αποτελείται ο ΕΦΚΑ. Για παράδειγμα, για να βρει σήμερα ένας μισθωτός του ΙΚΑ πόσα ένσημα έχει πριν από το 2002 θα πρέπει να απευθυνθεί στον τομέα ασφάλισης μισθωτών πρώην ΙΚΑ του ΕΦΚΑ ή αντίστοιχα του ΟΑΕΕ, αν υπήρξε και ελεύθερος επαγγελματίας. Με την αναβάθμιση του συστήματος η ασφαλιστική ιστορία, που βρίσκεται στα επιμέρους μητρώα των Ταμείων, θα ενοποιηθεί σε ένα μητρώο και κάθε ασφαλισμένος θα μπορεί να βλέπει πότε, πού και για πόσα χρόνια ασφαλίστηκε πληκτρολογώντας μόνον τον ΑΜΚΑ του.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του νέου Πληροφοριακού Συστήματος στον ΕΦΚΑ εκτείνεται στη διετία 2023-2025 και περιλαμβάνει τρία επιμέρους πληροφοριακά συστήματα, που είναι τα εξής:
Συντάξεις: Τριπλή οικονομική στήριξη - Ποιοι θα δουν διαφορά στην τσέπη, ποιοι βγαίνουν διπλά κερδισμένοi [πίνακες]
1 Ενιαίο Μητρώο Ασφαλισμένων, Δήλωσης Εισφορών για Μισθωτούς, Διαχείρισης Εισπράξεων-Εισφορών για Μισθωτούς, Διαχείριση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών για Μισθωτούς, Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού και Οικονομική Διαχείριση (χρόνος ολοκλήρωσης έως 23 μήνες).
2 Δήλωση Εισφορών για μη Μισθωτούς, Διαχείριση Εισπράξεων-Εισφορών για μη Μισθωτούς, Παροχές, Διαχείριση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών για μη Μισθωτούς, Κεφαλαιοποιητικό Σύστημα Επικουρικών Συντάξεων, Διαχείριση και Αξιοποίηση Δεδομένων Αναπηρίας, Ελεγκτικό Εργο (χρόνος ολοκλήρωσης έως 30 μήνες).
3 Συντάξεις, Διαχείριση Ερωτήσεων, Παραπόνων και Γενικών Αιτημάτων Ασφαλισμένων και Συνταξιούχων (χρόνος υλοποίησης έως 30 μήνες).
Το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα θα αντικαταστήσει όλα τα παλιά συστήματα που λειτουργούν στον φορέα και θα διαμορφωθούν οι συνθήκες για σημαντική βελτίωση της απόδοσής του όσον αφορά στους χρόνους εξυπηρέτησης των συναλλασσομένων και την επιτάχυνση κρίσιμων διαδικασιών. Για παράδειγμα, η έκδοση επικουρικών συντάξεων είναι ένας τομέας όπου ο ΕΦΚΑ έχει μείνει πίσω επειδή είχε ρίξει το βάρος του στην έκδοση εκατοντάδων χιλιάδων εκκρεμών κύριων συντάξεων. Με τις ψηφιακές εφαρμογές που θα «φορτωθούν» επάνω στο νέο πληροφοριακό του σύστημα (ψηφιοποίηση χρόνου ασφάλισης κ.λπ.) η επικουρική σύνταξη θα μπορεί να βγαίνει σχεδόν ταυτόχρονα με την κύρια.
Στο Δημόσιο οι χρόνοι έκδοσης των συνταξιοδοτικών πράξεων αναμένεται ότι θα μηδενιστούν, καθώς προχωρά ήδη το λεγόμενο ηλεκτρονικό ΔΑΥΚ στο οποίο καταχωρίζονται οι μισθοί των υπαλλήλων βάσει των οποίων υπολογίζονται η κύρια σύνταξη, η επικουρική, το εφάπαξ και το μέρισμα. Με την καθολική ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ, οι τέσσερις αυτές συνταξιοδοτικές πράξεις θα μπορούν να βγαίνουν ταυτόχρονα.
ΤΑ «ΑΓΚΑΘΙΑ»
Η μεγάλη δομική αλλαγή που θα επιτευχθεί μέσα από το πληροφοριακό σύστημα θα είναι η λειτουργία του ενιαίου κανονισμού ασφάλισης και παροχών για όλους τους ασφαλισμένους. Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει «εκ γενετής» ο ΕΦΚΑ από το 2017, που εντάχθηκαν σε αυτόν όλα τα επιμέρους Ταμεία, είναι ότι λειτουργεί με περισσότερες από 1.500 ειδικές διατάξεις σε όλα τα πεδία (ασφάλισης, σύνταξης, περίθαλψης).
Πολλές διαδικασίες συνεχίζουν να υποστηρίζονται από παλιά συστήματα που δεν επικοινωνούν πάντα μεταξύ τους, δεν επικοινωνούν επαρκώς με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου, ενώ υπάρχουν πηγές δεδομένων σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή.
Ειδήσεις σήμερα
Εβρος: Η προκλητική επίδειξη πλούτου πρόδωσε τους συνοροφύλακες
Κοινωνικός τουρισμός: Ποια ΑΦΜ κάνουν σήμερα αίτηση – Ποσά και δικαιούχοι [παραδείγματα]