Το πόρισμα συνέταξε πολυμελής ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον νομπελίστα καθηγητή Οικονομικών Χρ. Πισσαρίδη, ενώ κατέθεσαν προτάσεις και εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ), καθώς και ακαδημαϊκοί, τεχνοκράτες, εμπειρογνώμονες.
Το πόρισμα «Πισσαρίδη» δεν είναι δεσμευτικό, πλην όμως όλα όσα αναφέρει στις 244 σελίδες αξιολογούνται και θα αποτελέσουν τη βάση των μεταρρυθμίσεων για την ελληνική οικονομία, που όπως όλα δείχνουν θα τρέξουν αφού περάσει η πανδημία.
Ασφαλιστικό
Στο ασφαλιστικό προτείνεται η μετατροπή του συστήματος επικουρικής ασφάλισης από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό σύστημα, όπως ήδη προωθεί η κυβέρνηση με σχετικό νομοσχέδιο, ενώ για την κύρια ασφάλιση προτείνεται η θέσπιση ενός νέου τρόπου υπολογισμού συντάξεων που θα είναι αναλογικός (βάσει μισθού και εισφορών) αλλά θα συνδέεται και με την ηλικία συνταξιοδότησης. Η αναλογικότητα της σύνταξης θα εφαρμόζεται σε όλο το χρόνο ασφάλισης και θα πριμοδοτεί με καλύτερους συντελεστές τα πολλά χρόνια ασφάλισης, ενώ για τα λίγα χρόνια η σύνταξη θα είναι χαμηλή. Με το Νόμο 4670/2020 η αναλογικότητα ενισχύθηκε από τα 30 ως τα 44 έτη ασφάλισης, ενώ παρέμειναν οι συντελεστές του παλιού νόμου (4387) από τα 15 ως τα 30 έτη. Αν ισχύσει όμως και το ηλικιακό κριτήριο που εισάγει η έκθεση, τότε είναι πιθανό να λαμβάνουν μικρότερη σύνταξη όσοι αποχωρούν πριν τα 67, εκτός αν έχουν 40 έτη ασφάλισης και ηλικία 62. Το κλειδί της πρότασης είναι αν το νέο σύστημα θα πιάσει και παλαιότερους συνταξιούχους που αποχώρησαν πριν τα 62 ή αν θα εφαρμοστεί από εδώ και πέρα για να αποθαρρύνει πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
Νέα όρια
Το δεύτερο κομμάτι του ασφαλιστικού είναι οι αλλαγές που εμμέσως προτείνονται στα όρια ηλικίας, καθώς όπως λέει η έκθεση «…έως το 2022, οι επιλογές πρόωρης συνταξιοδότησης θα έχουν καταργηθεί και θα ισχύει μια γενική ηλικία συνταξιοδότησης των 67 ετών (ή των 62 ετών με εισφορές 40 ετών), αλλά δεδομένων των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων για την Ελλάδα, δεν θα πρέπει να επανεισαχθούν εξαιρέσεις από αυτούς τους καθολικούς κανόνες». Για να μην επανεισαχθούν εξαιρέσεις όμως, όπως λέει η έκθεση, θα πρέπει από το 2022 και μετά κανένας ασφαλισμένος να μην μπορεί να αποχωρήσει πριν από τα 67 ή τα 62, ακόμη και αν στο διάστημα των μεταβατικών ορίων ηλικίας (8ος 2015 ως 12ος 2021) έχει κατοχυρώσει με ευνοϊκότερο όριο ηλικίας που το συμπληρώνει μετά το 2022.
Συντάξεις: Σε ποιους καταργείται η ΕΑΣ, σε ποιους μειώνεται και σε ποιους μένει ίδια [πίνακες]
Μια γενική εφαρμογή του κανόνα 67 ή 62 με 40 έτη από το 2022 μπορεί να θέσει υπό αμφισβήτηση τις λεγόμενες «κατοχυρώσεις ορίων ηλικίας» και να οδηγήσει σε αύξηση ορίων συνταξιοδότησης χιλιάδες ασφαλισμένους, πλην όσων θα έχουν συμπληρώσει και τα έτη ασφάλισης και την ηλικία συνταξιοδότησης ως το 2021.
Στη συγκράτηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων αποσκοπεί και η πρόταση για «εξορθολογισμό των κανόνων αναγνώρισης πλασματικών ετών», με πιθανό τον περιορισμό των εξαγορών.
Μείωση εισφορών
Στο σκέλος των εισφορών το πόρισμα προτείνει να πέσουν κι άλλο οι κρατήσεις που έχουν τώρα οι μισθωτοί για την περίθαλψη και να εξισωθούν με τις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματικών, που είναι 55 ευρώ ως 66 ευρώ το μήνα.
Σήμερα οι κρατήσεις υγείας είναι 7,1% από τον μικτό μισθό και από αυτό το ποσοστό 2,55% πληρώνει ο εργαζόμενος και 4,55% ο εργοδότης μέχρι τα 6.500 ευρώ μισθού, ακόμη και για όσους παίρνουν περισσότερα.
Εναλλακτικά, προτείνεται να μείνουν οι σημερινές κρατήσεις, αλλά να κατέβει το πλαφόν. Η πρόταση που κερδίζει έδαφος στην κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας είναι για μείωση του πλαφόν μισθού από τις 6.500 ευρώ στις 3.000 με 4.000 ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου