Γράφει η Ιωάννα Φεντούρη
Σημειώνεται πως το ν/σ, για την «καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ενωσης για την προστασία των καταναλωτών», τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την ηγεσία του υπουργείου έως τις 14 Μαρτίου. Θα ακολουθήσει η επεξεργασία του, για να τεθεί σε ισχύ από την 28η.5.2022.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, το αν θα παραμείνουν ή θα καταργηθούν, τελικά, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις «θα το δούμε στην πορεία του νομοσχεδίου».
Ολα είναι… ανοιχτά
Αρμόδιο στέλεχος ανέφερε στον «Ε.Τ.» πως «η συζήτηση είναι ακόμα ενεργή. Θα κριθεί η τύχη τους (σ.σ. των ενδιάμεσων εκπτώσεων) και από τα σχόλια στη διαβούλευση».
Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως από τις συζητήσεις που έχουν γίνει με φορείς της αγοράς, δεν υπήρξε κάποιος που τάχθηκε υπέρ του θεσμού, προσθέτοντας, ωστόσο, πως «οι φορείς της αγοράς είναι μόνο το ένα μέρος της εξίσωσης… Μία απόφαση πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά και να λαμβάνεται στην κατάλληλη πολιτική και οικονομική συγκυρία, προκειμένου να τύχει ευρείας αποδοχής».
ΕΣΕΕ
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας, δήλωσε στον «Ε.Τ.»: «Απευθύνουμε για μία ακόμη φορά έκκληση στο υπουργείο Ανάπτυξης. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις παράγουν μόνο σύγχυση στους καταναλωτές και κανένα θετικό αποτέλεσμα. Διότι, οι αλλεπάλληλες περίοδοι ενδιάμεσων εκπτώσεων – προσφορών – τακτικών εκπτώσεων απλώνονται σχεδόν σε όλο το έτος και, στην πράξη, δεν επιτρέπουν στις εμπορικές επιχειρήσεις να προσφέρουν σημαντικές και πραγματικές εκπτώσεις στα προϊόντα τους. Εκτιμούμε βάσιμα πως η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα ενδυναμώσει την αξιοπιστία του θεσμού των τακτικών εκπτώσεων, καθιστώντας τες αυτό που πρέπει να είναι: ένα σημαντικό εμπορικό γεγονός, το οποίο θα περιμένει δύο φορές το χρόνο η μέση ελληνική οικογένεια για να αγοράσει ποιοτικά προϊόντα σε καλύτερες τιμές. Το σημαντικό είναι ότι όλοι οι φορείς της αγοράς συμφωνούν στην κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων και ότι πρόκειται για πρόταση προς όφελος του καταναλωτή».
Μέτρο σύγκρισης
Ελαιόλαδο: Στα 9 ευρώ εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει η τιμή του [πίνακες]
Από εκεί και πέρα, στο πλαίσιο του ν/σ προτείνεται σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής να υποδεικνύεται η προγενέστερη, δηλαδή η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος για χρονικό διάστημα όχι συντομότερο των 30 ημερών πριν από τη μείωση της τιμής. Οταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια 10 ημερών πριν από τη μείωση της τιμής.
Οι κυρώσεις
Παράλληλα, υπάρχουν τροποποιήσεις στο νόμο που αφορούν στο ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων. Για παράδειγμα, αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, θα επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων πρόστιμο ποσού ίσου με το 2% (από 1%) του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 20.000 ευρώ (από 10.000 ευρώ).
Σε όσους παραβαίνουν τις προϋποθέσεις, σχετικά με τη λειτουργία τις Κυριακές των εμπορικών καταστημάτων, θα επιβάλλεται -σε βάρος των υπευθύνων- πρόστιμο ποσού ίσου με το 2% (από 1%) του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 20.000 ευρώ (από 10.000 ευρώ), ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές
Σε επίπεδο εμπορικών πρακτικών, υπάρχει εισήγηση να απαγορεύονται ως παραπλανητικές αυτές που συνίστανται σε:
* Μεταπώληση εισιτηρίων εκδηλώσεων στους καταναλωτές, εάν ο προμηθευτής τα απέκτησε χρησιμοποιώντας αυτοματοποιημένα μέσα για να παρακάμψει οποιοδήποτε επιβαλλόμενο όριο στον αριθμό των εισιτηρίων που επιτρέπεται να αγοράσει κάποιος ή οποιουσδήποτε άλλους κανόνες που ισχύουν για την αγορά εισιτηρίων.
* Δήλωση ότι οι αξιολογήσεις ενός προϊόντος υποβάλλονται από καταναλωτές που έχουν πράγματι χρησιμοποιήσει ή αγοράσει το προϊόν χωρίς να έχουν ληφθεί εύλογα και αναλογικά μέτρα, προκειμένου να ελεγχθεί ότι προέρχονται από τους εν λόγω καταναλωτές κ.ά.
Αξιοσημείωτο είναι, τέλος, πως οι καταγγελίες των καταναλωτών που υποβάλλονται στη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή προβλέπεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν/σ, να κοινοποιούνται, με απόδειξη παραλαβής, στον προμηθευτή, πωλητή, παραγωγό ή διανομέα, με πρόσκληση για απάντηση, με κάθε πρόσφορο τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της επίδοσης διά ταχυδρομείου και e-mail. Ο προμηθευτής, πωλητής, παραγωγός ή διανομέας θα υποχρεούται να απαντά εγγράφως ή με άλλο σταθερό μέσο, στις καταγγελίες μέσα στην προθεσμία που θα τάσσεται από τη Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, η οποία θα αρχίζει από την επίδοση της σχετικής πρόσκλησης.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Live όλες οι εξελίξεις από το μέτωπο
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Όλοι περιμένουν την τελική επίθεση των Ρώσων [infographic]
- Infographic – Πυρηνικά: Τι βρίσκεται στο οπλοστάσιο των χωρών
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr