Οπως επισημαίνει η Κομισιόν, το παραπάνω ποσό εντάσσεται στο συνολικό πακέτο της περιόδου 2014-2020, μέσω του οποίου η Ελλάδα θα λάβει κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ύψους 35 δισ. ευρώ (20 δισ. ευρώ από διαρθρωτικά ταμεία και 15 δισ. ευρώ από τα ταμεία γεωργίας και αλιείας). Στο παραπάνω ποσό θα πρέπει να προστεθούν και τα δάνεια από το επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ, που μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων», αναφέρει η Επιτροπή.
Πού θα κινηθούν
Σύμφωνα με την επίτροπο για την περιφερειακή πολιτική, Κορίνα Κρέτσου, τα 10 μεγάλα έργα υποδομής που θα απορροφήσουν κοινοτικά κονδύλια 1,338 δισ. ευρώ είναι τα εξής:
* Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα: 377 εκατ. ευρώ
Για τη γραμμή 3 του μετρό που θα συνδέσει τα δυτικά προάστια της Αθήνας με τον Πειραιά θα διατεθούν 261 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή έξι νέων σταθμών και την προμήθεια 17 αμαξοστοιχιών, ενώ αναμένεται να έχει τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2020 για να εξυπηρετεί άλλους 174.000 ακόμα κατοίκους της Αθήνας.
* Πάνω από 58 εκατ. ευρώ θα δοθούν για την επέκταση της γραμμής του τραμ από το κέντρο μέχρι το λιμάνι του Πειραιά. Το έργο αυτό περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή 13 σταθμών και την προμήθεια 25 βαγονιών και θα εξυπηρετεί επιπλέον 11.000 ανθρώπους.
* Τέλος, 18 εκατ. ευρώ επενδύονται στην εγκατάσταση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος αυτόματης είσπραξης εισιτηρίων, σε όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
* Μετρό Θεσσαλονίκης: 730 εκατ. ευρώ
* Για την κατασκευή της κύριας γραμμής θα επενδυθούν 407 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ανακαίνισης σε σταθμούς του μετρό, της κατασκευής νέων σηράγγων και της προμήθειας 24 αμαξοστοιχιών. Αφού τεθεί σε λειτουργία, το 2020, η γραμμή του μετρό αναμένεται να εξυπηρετεί 247.000 επιβάτες ημερησίως.
Επίδομα θέρμανσης: Τα SOS στις αιτήσεις - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
* Επιπλέον, 323 εκατ. ευρώ θα δοθούν για την επέκταση του μετρό μέχρι την Καλαμαριά.
* Βιώσιμη κινητικότητα στην Πελοπόννησο: 50 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για εργασίες εκσυγχρονισμού στο τμήμα Διακοφτού-Ροδοδάφνης, της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Πατρών.
* Οδικές συνδέσεις στη Βόρεια Ελλάδα: 92 εκατ. ευρώ
Πάνω από 64 εκατ. ευρώ διατίθενται για την αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης και των παράπλευρων οδών, για καλύτερη και ταχύτερη οδική σύνδεση της πόλης με τα μεγάλα οδικά δίκτυα, την Εγνατία οδό και τον ΠΑΘΕ.
* Τα υπόλοιπα 28 εκατ. ευρώ επενδύονται στην ολοκλήρωση και την αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου Α29, στο τμήμα μεταξύ Κορομηλιάς και Κρυσταλλοπηγής, στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
* Ανάπτυξη υποδομών ευρυζωνικότητας στη χώρα: 51 εκατ. ευρώ
Αυτό το επενδυτικό πακέτο αποσκοπεί στην ευρυζωνική κάλυψη αγροτικών και απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας. Το έργο συμβαδίζει με τους στόχους της ψηηφικής ενιαίας αγοράς και θα βοηθήσει να επιτευχθεί ο στόχος της συνδεσιμότητας για ολόκληρη τη χώρα μέχρι το 2020. Με τον τρόπο αυτόν θα ενισχυθεί η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα, θα αναπτυχθεί η ηλεκτρονική διοίκηση και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες και θα δοθεί στις αγροτικές κοινότητες η δυνατότητα να αναλάβουν κεντρικό ρόλο στη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς την έξυπνη και βιώσιμη ανάπτυξη.
* Συλλογή και επεξεργασία λυμάτων στην Αττική: 38 εκατ. ευρώ
Με το ποσό αυτό χρηματοδοτείται η κατασκευή ενός σύγχρονου αποχετευτικού δικτύου μήκους σχεδόν 100 χιλιομέτρων και μιας μονάδας επεξεργασίας λυμάτων στο Κορωπί και στην Παιανία, τα οποία καλύπτουν τα περιβαλλοντικά πρότυπα και τις απαιτήσεις που ισχύουν στην Ε.Ε. Αυτό το αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης λυμάτων θα εξυπηρετεί σχεδόν 95.000 ανθρώπους.
Ανταπόκριση από τις Βρυξέλλες, Νίκος Μπέλλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου