Σε μια αιφνιδιαστική κίνηση, ο ισπανικός όμιλος αξίας 87 δισεκατομμυρίων ευρώ -περιλαμβάνει τις εταιρίες Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Uterque- ανακοίνωσε πως η 37χρονη Μάρτα θα είναι η νέα πρόεδρος, αντικαθιστώντας τον επί δεκαετίας επικεφαλής Πάμπλο Ισλα.
Η κόρη του 85χρονου Αμάνθιο Ορτέγα, ιδρυτή της μεγαλύτερης ισπανικής εταιρίας, ο οποίος αποχώρησε από την προεδρία του ομίλου το 2011 και κατέχει μέχρι σήμερα το πλειοψηφικό πακέτο, εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση εδώ και 15 χρόνια, χωρίς, ωστόσο, να έχει περάσει από διοικητικές θέσεις. Το νέο «αίμα» στον όμιλο προκάλεσε ανησυχία στους επενδυτές και η είδηση της διαδοχής οδήγησε σε υποχώρηση κατά 6% της μετοχής της Inditex, ποσοστό που ανέκαμψε, ωστόσο, την επομένη. Η χρονική στιγμή της απόφασης κρίνεται από πολλούς ακατάλληλη, δεδομένου ότι η εταιρία προσπαθεί να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας, αφού οι πωλήσεις επηρεάστηκαν από τα προσωρινά περιοριστικά μέτρα.
Ιθύνοντες της εταιρίας υποστηρίζουν, πάντως, πως ήταν η κατάλληλη στιγμή για να αναλάβει η Μάρτα, αφού ο Αμάνθιο Ορτέγα διατηρεί ενεργή παρουσία στην εταιρία και θα είναι καθοριστικός «οδηγός» για ομαλή μετάβαση στην προεδρία, ενώ δεν αναμένεται να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές στο μοντέλο διαχείρισης του κολοσσού.
Προκλήσεις
Το σημείο-κλειδί για το μέλλον του ομίλου αποτελεί η ψηφιακή μεταμόρφωσή του, εν μέσω σφοδρού ανταγωνισμού από δεκάδες εταιρίες λιανικού εμπορίου και δεδομένης της εξωστρέφειας που δείχνουν κινεζικές εταιρίες που κερδίζουν έδαφος στην αγορά (όπως οι Shein, Zaful). Αλλωστε, η διαδικτυακή παρουσία των θυγατρικών εταιριών βοήθησε να ανακάμψουν μετά το δύσκολο 2020, εν μέσω της συνεχιζόμενης υγειονομικής κρίσης. Πέρυσι, ο όμιλος ανακοίνωσε «βουτιά» των καθαρών κερδών κατά 70%, που διαμορφώθηκαν στο 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ. Σταδιακά ανακάμπτει, καθώς τα καθαρά κέρδη το δεύτερο τετράμηνο του 2021 έφτασαν τα 850 εκατομμύρια ευρώ, σχεδόν τετραπλάσια από το ίδιο διάστημα του 2020 και 4% υψηλότερα σε σχέση με το 2019.
Ο όμιλος επένδυσε εκατομμύρια ευρώ στη δημιουργία ενός σύνθετου ψηφιακού συστήματος που βασίζεται στη δική του πλατφόρμα, μια «ομπρέλα» που φιλοξενεί προϊόντα από τα φυσικά και διαδικτυακά καταστήματά της. Η Μάρτα εκτιμάται πως θα επενδύσει χρόνο και χρήμα, ώστε να βελτιώσει και να κάνει ακόμη πιο ανταγωνιστικές της εταιρίες του ομίλου στο ψηφιακό περιβάλλον.
Αγνωστη παραμένει η τύχη των φυσικών καταστημάτων, καθώς εν μέσω της υγειονομικής κρίσης σε κάποια μπήκε «λουκέτο». Παράλληλα, στόχος της Μάρτα είναι να επενδύσει σε χώρους που βρίσκονται σε καλύτερες τοποθεσίες, κοντά σε ακριβούς οίκους μόδας και μπουτίκ υψηλής ραπτικής. Η ίδια δεν έχει κρύψει την αδυναμία της σε γνωστούς οίκους, δίνοντας το «παρών» στις πρώτες σειρές των Εβδομάδων Μόδας.
Το… βαρύ πυροβολικό του ομίλου είναι η Zara, που έχει εξελιχθεί σε ανταγωνιστή γνωστών οίκων μόδας, παράγοντας ποιοτικά ρούχα με την αισθητική που βλέπει κανείς στα μεγάλα ντεφιλέ, σε πολύ πιο προσιτές τιμές για τον καταναλωτή. Την προτίμησή της στις «πρίμιουμ» κολεξιόν της Zara έχει δείξει και η βασίλισσα της Ισπανίας, Λετίθια.
Η «γρήγορη μόδα», που εκπροσωπεί ο όμιλος, βρίσκεται στο κέντρο επικρίσεων, καθώς γιγαντώνονται οι εκκλήσεις για βιώσιμη παραγωγή ρούχων που σέβεται το περιβάλλον και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Παράλληλα, η Inditex κατηγορείται ότι «κλέβει» ιδέες άλλων σχεδιαστών, κοπιάροντας τα ενδύματα που παρουσιάζουν άλλες κολεξιόν, κάτι που η ίδια αρνήθηκε στη συνέντευξή της.
Η Μάρτα Ορτέγα αναμένεται να πατήσει στα θεμέλια που έχει θέσει ο πατέρας της, εξελίσσοντας όμως το όραμά του. Οπως όλα δείχνουν, ίσως είναι πιο εξωστρεφής -τουλάχιστον στον Τύπο- σε σχέση με τον Αμάνθιο Ορτέγα. Η ίδια έδωσε το καλοκαίρι την πρώτη της συνέντευξη στη «Wall Street Journal», κάτι που ο Ορτέγα δεν έκανε ποτέ στα 45 χρόνια από την ίδρυση της εταιρίας. Η νέα πρόεδρος σημείωσε πως θα διαφυλάξει την προσωπική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, μένοντας στην κωμόπολη γενέτειρά της Λα Κορούνια, και θα διατηρήσει το γραφείο του πατέρα της, που βρίσκεται στο κεντρικό κτίριο της Inditex στο Αρτέσιο.
Συντάξεις Φεβρουαρίου 2025: Δείτε τις ημερομηνίες που θα πληρωθούν
Μια 37χρονη στο… τιμόνι του ομίλου
Η Μάρτα Ορτέγα Περέζ (στη φωτό με τον πατέρα της και ιδρυτή των Zara, Αμάνθιο Ορτέγα) φοίτησε σε ελβετικό οικοτροφείο, πριν σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο European Business School στο Λονδίνο το 2007, ενώ εκπαιδεύτηκε ως πωλήτρια στο Zara στην Οξφορντ Στριτ. Μιλάει πέντε γλώσσες, είναι δεινή ιππέας και είναι μητέρα δύο παιδιών από δύο γάμους – παντρεύτηκε τον συνεργάτη της Inditex, Κάρλος Τορέτα, το 2018.
Η «γενιά Ζ» ψωνίζει από την κινεζική Shein
Η πανδημία έφερε ισχυρό πλήγμα στις εταιρίες λιανικού εμπορίου με είδη ένδυσης, κυρίως λόγω των κλειστών καταστημάτων, όμως η πορεία ήταν αντιστρόφως ανάλογη για την κινεζική Shein (Σιίν), που αναπτύχθηκε εκθετικά. Εκτιμάται, άλλωστε, πως είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο. Εχει χαρακτηριστεί ως το «TikTok του ηλεκτρονικού εμπορίου» και το δυνατό… χαρτί της αποτελούν οι νέοι πελάτες της, της «γενιάς Ζ», που αγοράζουν αφειδώς τα προϊόντα της, ενώ ταυτόχρονα λειτουργούν και ως διαφημιστές της ή ινφλουένσερ της Shein.
Η ετήσια έρευνα της αμερικανικής εταιρίας τραπεζικών επενδύσεων Piper Sander έδειξε πως η Shein κατέχει τη δεύτερη θέση, μετά την Amazon, στις προτιμήσεις των νέων για διαδικτυακές αγορές. Την ίδια ώρα, ήταν η κορυφαία επιλογή για τους Αμερικανούς καταναλωτές φέτος – ξεπερνώντας τη Zara και την H&M. To BBC σημειώνει πως η Shein… ποντάρει στο γεγονός ότι οι καταναλωτές θέλουν να ακολουθήσουν τα τελευταία τρεντ της μόδας και να εξοικονομήσουν μερικά χρήματα και, έτσι, η εταιρία προσθέτει περίπου 6.000 νέα σχέδια καθημερινώς, ενώ το μέσο κόστος των προϊόντων ανέρχεται στα 10 δολάρια.
Τον διεθνή τους λογαριασμό (@shein) ακολουθούν 22,2 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως. Είναι κοινότοπο πλέον, κυρίως, νεαρά κορίτσια να αναρτούν βίντεο στο YouTube, στο Instagram και το TikTok, παρουσιάζοντας και αξιολογώντας τις αγορές τους από τη διαδικτυακή πλατφόρμα. Μάλιστα, η εταιρία έχει δημιουργήσει ένα «ανταποδοτικό πρόγραμμα συνεργασία» και, έτσι, οι πελάτες που εγγράφονται σε αυτό μπορούν να κερδίζουν χρήματα ή εκπτωτικά κουπόνια, προωθώντας την εταιρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).
Ο ιδρυτής και CEO της Shein, Γιανγκτζιάν Σου, διατηρεί χαμηλό προφίλ, δεν δίνει συνεντεύξεις και οι πληροφορίες σχετικά με την επιχειρηματική δράση του και την εκτόξευση τις εταιρίας είναι περιορισμένες. Ιδρυσε την εταιρία το 2008 ως Sheinside -μετονομάστηκε πέντε χρόνια αργότερα- και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα τεχνολογικά ζητήματα της πλατφόρμας, καθώς ασχολείται με τη βελτιστοποίηση ιστοσελίδων για τις μηχανές αναζήτησης (SEO).
Καταγγελίες
Οι επικρίσεις για την εταιρία «ταχύτατης μόδας», όπως έχει χαρακτηριστεί, έχουν πυροδοτήσει σειρά ερευνών από αρμόδιους φορείς σχετικά με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων και την αντιγραφή σχεδίων από ανώνυμους σχεδιαστές που διεκδικούν την «πατρότητα» ενδυμάτων που πωλούνται στη Shein.
Οι καταγγελίες για καταπάτηση κινεζικών εργασιακών νόμων (η τελευταία τον προηγούμενο μήνα από την Public Eye) φαίνεται να μην επηρεάζουν την πορεία της Shein. Πέρυσι τα εκτιμώμενα έσοδά της έφτασαν τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που αντιστοιχεί σε αύξηση 250% από τον προηγούμενο χρόνο. Από την άλλη, το 2020, τα έσοδα των διαδικτυακών ανταγωνιστών της Asos και της Boohoo έφτασαν τα 4,4 και 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα.
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ CRASH TEST
ZARA
Ιδρύεται το 1975 στη Βορειοδυτική Ισπανία ως Zorba, αργότερα μετονομάστηκε σε Zara.
162.450 άτομα προσωπικό απασχολεί ο όμιλος, ενώ πλέον διαθέτει 6.654 καταστήματα (από 7.337 το 2020).
Η Zara λειτουργεί σε 96 χώρες, έχει 9 εργοστάσια και 9 κέντρα διανομής στην Ισπανία και ένα κέντρο διανομής στην Ολλανδία.
2.000 προμηθευτές και πωλητές σε Μαρόκο, Τουρκία, Ινδία και Κίνα.
1.500 πατρονίστ.
100 μοδίστρες δουλεύουν μόνο στα κεντρικά στη Λα Κορούνια για να δώσουν «ζωή» στις ιδέες των σχεδιαστών.
3 μήνες χρειάζεται η ετοιμασία της κολεξιόν (ο μισός χρόνος από τους ανταγωνιστές).
SHEIN
Ιδρύθηκε το 2008 (ως Sheinside) και πουλούσε διαδικτυακά νυφικά.
ΗΠΑ, Ευρώπη και Αυστραλία είναι οι βασικές αγορές της Shein.
10,70 δολάρια είναι το μέσο κόστος των προϊόντων της.
Πουλάει προϊόντα σε 220 χώρες.
10 δισεκατομμύρια δολάρια έσοδα πέρυσι, αύξηση 250% σε ένα έτος.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr