Οπως ανακοινώθηκε, η πώληση της μεγαλύτερης εταιρίας σνακ στον κόσμο αποτελεί ευκαιρία για κοινά οφέλη μεταξύ της Chipita και της Mondelēz σε επίπεδο τόσο προμηθειών και βιομηχανικής παραγωγής όσο και μελλοντικής ανάπτυξης, ενώ η συναλλαγή θα συμβάλει άμεσα στην αύξηση των κερδών ανά μετοχή από την ολοκλήρωση της συμφωνίας που θα βασίζονται σε εκτενείς συνέργειες.
Η αρχή
Πώς όμως η Chipita, που ξεκίνησε ως μια μικρή εταιρία παραγωγής και εμπορίας σνακ, εξελίχθηκε σε ένα σύγχρονο θαύμα του επιχειρείν κατακτώντας όλο τον κόσμο και μετρώντας πάνω από 2 δισ. καταναλωτές;
Η αρχή έγινε το 1973, όταν τρία αδέλφια, εργολάβοι οικοδομών, αποφάσισαν να επενδύσουν σε μια άλλη δραστηριότητα ιδρύοντας την Chipita, που είχε ως κύριο αντικείμενο την παραγωγή και την εμπορία σνακ και κάνοντας ευρέως γνωστά τα Extra τυρογαριδάκια.
Αρκετά χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1986 έκανε την εμφάνισή του ο άνθρωπος που έμελλε να αλλάξει τον ρου της εταιρίας, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος. Ενας νεαρός που επένδυσε τα χρήματά του στην Chipita αποκτώντας το 50% των μετοχών της. Χάρη στις πρωτοπόρες ιδέες του, όπως αυτής να λανσάρει το 1988 στην αγορά πατατάκια, η εταιρία γέμισε τα ταμεία της με χρήματα ξεκινώντας την πορεία της προς την κορυφή.
Το 1989 ο αεικίνητος επιχειρηματίας εξαγόρασε και το υπόλοιπο 50% από τα τρία αδέλφια αποκτώντας έτσι τον πλήρη έλεγχο της Chipita. Ωστόσο, το 1990 εξέπληξε την αγορά πουλώντας το 50% του μετοχικού της πακέτου σε ξένους επενδυτές. Τα ξένα κεφάλαια ενδυνάμωσαν την ήδη ανεπτυγμένη επιχείρηση και το 1991 κυκλοφόρησαν τα croissants 7DAYS και λίγο αργότερα τα mini 7DAYS.
Εναν χρόνο αργότερα, με μετοχικό μερίδιο στην εταιρία εισήλθε και ο Σαουδάραβας επιχειρηματίας Κhaled Οlayan.
Στο μεταξύ, η μονάδα παραγωγής μεταφέρθηκε στη Λαμία και ένα νέο προϊόν, τα Bake Rolls, απέκτησαν τη δική τους θέση στα ράφια, όχι μόνο της ελληνικής αγοράς, αλλά και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Το 1996 η επιτυχία των Bake Rolls οδήγησε την Chipita στη δημιουργία νέων εργοστασίων σε Αίγυπτο, Βουλγαρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Ινδία, Μαλαισία και Τουρκία.
Ωστόσο, δεν έμεινε εκεί. Το 2000 η Chipita ξεκίνησε τη συνεργασία της με την Ρepsico, με στόχο την κοινή παραγωγή και τη διάθεση προϊόντων στη Λατινική Αμερική, ενώ το 2004 ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος εγκαινίασε μια νέα συνεργασία με τον Ομιλο Δαυίδ-Λεβέντη για την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής κρουασάν στη Νιγηρία.
Vivartia
Βλέποντας την εδραίωσή της στη διεθνή αγορά, μαζί με τον φίλο του και ιδιοκτήτη της ΔΕΛΤΑ, Δημήτρη Δασκαλόπουλο, το 2005 συγχώνευσαν τις εταιρίες τους δημιουργώντας τη Vivartia, η οποία δύο χρόνια μετά πέρασε στον έλεγχο της MIG, με επικεφαλής τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο. Ωστόσο, το 2009 αποφάσισε να πουλήσει το μερίδιό του και να αποχωρήσει ταράσσοντας για μία ακόμα φορά τα νερά του ελληνικού επιχειρείν.
Εναν χρόνο αργότερα επέστρεψε και ίδρυσε τη νέα Chipita Α.Ε., με βασικούς μετόχους τον ίδιο (20%) και τον Σαουδάραβα επιχειρηματία Κhaled Οlayan (70%), ενώ το υπόλοιπο 10% πήρε μια μικρή ομάδα επιχειρηματιών.
Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η απόφαση να πουληθεί η Chipita ελήφθη το 2018, μετά την αναβολή της εισόδου της στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Παρότι τότε η Mondelēz κατέθεσε προσφορά για την απόκτησή της ύψους σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, που ισοδυναμούσε 22 φορές με το EBITDA της Chipita, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος την απέρριψε.
Σήμερα
Φτάνοντας στο σήμερα, η Chipita είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αλμυρών και γλυκών σνακ στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη με τα έσοδά της το 2020 να ξεπερνούν τα 580 εκατ. δολάρια. Κατέχοντας ηγετική θέση στην αγορά και την παραγωγή συσκευασμένων κρουασάν και ψημένων σνακ, η εταιρία διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο εμβληματικών εμπορικών σημάτων που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα: 7Days, Chipicao και Fineti. Στην πρώτη γραμμή των επιχειρηματικών αποφάσεων της εταιρίας Chipita είναι η ανάπτυξη και η διεύρυνση της κατηγορίας συσκευασμένων αρτοσκευασμάτων και ζαχαρωδών σε πολλές αγορές, με κύριο μοχλό την καινοτομία και την ενδυνάμωση της παραγωγικής δραστηριότητας. Διαθέτει 13 μονάδες παραγωγής με παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες και απασχολεί περισσότερους από 5.100 εργαζομένους.
Ανεβάζει ταχύτητες η επέκταση στο εξωτερικό
Το deal με τη Mondelēz αναμένεται να επιταχύνει και τη διαδικασία επέκτασης της Chipita στο εξωτερικό, με τη δημιουργία νέων μονάδων, κυρίως, στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μάλιστα, πρόσφατα τέθηκε σε λειτουργία το νέο εργοστάσιό της στη Σλοβακία, επένδυση ύψους 63 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει δύο γραμμές παραγωγής: μία για τα κρουασάν και μία για τα Bake Rolls.
Σε ό,τι αφορά τις πιο μακρινές αγορές, όπως στην Ασία και την Ινδία, η εταιρία τοποθετείται μέσω στρατηγικών συνεργασιών με τοπικούς παίκτες που γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες των καταναλωτών τους.
Τέλος, για την αγορά των ΗΠΑ αναμένεται να τρέξει κανονικά το πλάνο επέκτασής της, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία μονάδας κρουασάν ήδη από το 2019, όταν είχε εξαγοράσει το 51% της EPTA America LLC, η οποία εδρεύει στο Νιου Τζέρσεϊ και αποτελεί αποκλειστικό αντιπρόσωπο και διανομέα των προϊόντων της Chipita στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Νέες προκλήσεις από Τσαβούσογλου: Σας φέρνω τα χαιρετίσματα από τον Ερντογάν
- Γλυκά Νερά: Συγκλονίζει ο αστυνομικός που πήρε στην αγκαλιά του την 11μηνών Λυδία – Τι λέει on camera
- Χαμός στην Πάτρα: Επιτέθηκαν με πέτρες και ξύλα στους αστυνομικούς γιατί τους χάλασαν το γλέντι
- Νέες αποκαλύψεις από τον αρχιμαφιόζο Πεκέρ για τον Ερντογάν: Μαζί στέλναμε όπλα και drones στη Συρία
- Κορονοϊός: Σε πτώση, πανελλαδικά, τα ενεργά κρούσματα – Η κατανομή ανά δήμο
- Πανελλήνιες 2021: Ολες οι αλλαγές στο νέο τοπίο – Τα μυστικά και οι… καραμπόλες
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter