Σε ότι αφορά το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου ο κ. Ζαχαριάδης σημειώνει ότι όλες οι πλευρές της διαπραγμάτευσης πρέπει να κάνουν αυτού που «πρέπει» και εκφράζει την αισιοδοξία του ότι η δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος θα κλείσει γρήγορα «χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι υπογράφουμε πράγματα που υπονομεύουν το εργασιακό ευρωπαϊκό κεκτημένο ή παραβιάζουμε το πνεύμα της περιόδου που λέει ότι η Ελλάδα αφήνει πίσω της τη περίοδο της πτώσης και της κατάρρευσης».
«Επιπλέον μέτρα όσον αφορά στο δημοσιονομικό δεν υπάρχουν ούτε μπορούν να υπάρξουν νέα μέτρα. Αυτά αποφασίστηκαν και έκλεισαν στην πρώτη αξιολόγηση και ήδη έχουμε πονέσει αρκετά στα δημοσιονομικά», τονίζει ο διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ.
Επιπλέον υπογραμμίζει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ θα βοηθήσει και θα στηρίξει την υγιή επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Έχει πόλεμο όμως με τους αεριτζήδες, τους κρατικοδίαιτους και τους κομματικοδίαιτους επιχειρηματίες που μαζί με το παλιό πολιτικό σύστημα διέλυσαν τον παραγωγικό ιστό της χώρας».
Επηρεάζει η εκλογή Trump το σχεδιασμό της κυβέρνησης ενόψει και της επίσκεψης Obama;
Η επίσκεψη Obama στην Αθήνα είναι από μόνη της ένα κορυφαίο γεγονός για τα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδος και της Ευρώπης. Ο πρόεδρος Obama σε μια σειρά ζητημάτων τα τελευταία χρόνια, τήρησε θετική στάση αναφορικά με τα ζητήματα της Ελλάδας με δεδομένη πάντα τη θέση των ΗΠΑ στην παγκόσμια οικονομική και πολιτική πραγματικότητα και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρωζώνης.
Η εκλογή Trump από μόνη της ως γεγονός είναι μεγάλης σημασίας και θα επηρεάσει μια σειρά ζητημάτων που μας αφορούν όπως ο ανακαθορισμός των σχέσεων ΗΠΑ με την ΕΕ, ΗΠΑ την Ρωσία, την μέση ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Σε οικονομικό επίπεδο η νομισματική τους πολιτική επηρεάζει άμεσα την παγκόσμια οικονομία καθώς και το χειρισμό ζητήματα όπως το προσφυγικό – μεταναστευτικό, τις διεθνείς συμφωνίες εμπορίου, τη συμφωνία για την κλιματική αλλαγή. Είναι εμφανές ότι, μετά το Brexit, τη νίκη Trump, την εκλογική άνοδο της ακροδεξιάς σε μια σειρά από χώρες της Ε.Ε., ζούμε σε ένα διαφορετικό διεθνές τοπίο.
Τι περιμένετε από το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου αναφορικά με το ελληνικό χρέος;
Είναι πολύπλοκες οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι δυνατότητες. Πολιτικά όμως, όλες οι πλευρές της διαπραγμάτευσης πρέπει να κάνουν αυτό που «πρέπει», αυτό που έχει συμφωνηθεί από το καλοκαίρι του 2015. Η ελληνική κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει εντός χρονοδιαγράμματος τα συμφωνηθέντα. Η έκθεση της commission, της Τράπεζας της Ελλάδας, του ΔΝΤ, πολλών διεθνών οίκων, μιλούν για δυναμική επιστροφή στην ανάπτυξη και αποκλιμάκωση της ανεργίας. Αυτά, από εκτιμήσεις, εκθέσεις, προβλέψεις, πρέπει να γίνουν πράξη και να αλλάξουν την καθημερινότητα των πολιτών. Οι ανακοινώσεις και οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών δείχνουν ότι οι περισσότερες πλευρές αρχίζουν να τοποθετούνται στην πλευρά της λύσης και όχι της καθυστέρησης ή της εμπλοκής. Μέχρι όμως να οριστικοποιηθούν τα ζητήματα, εμείς συνεχίζουμε τη διαπραγμάτευση. Η καθυστέρηση και οι αναβολές κρατούν ομήρους τους Έλληνες πολίτες και την χώρα.
Πόσο άμεσα μπορεί να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και ποια επιπλέον μέτρα ενδεχομένως να χρειαστείτε;
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Για την Ελλάδα η διάσταση χρόνος συνδέεται ευθέως με τη δυνατότητα της οικονομίας να ανακάμψει καθώς και με την δυναμική της. «Το γοργόν και χάριν έχει», χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι υπογράφουμε πράγματα που υπονομεύουν το εργασιακό ευρωπαϊκό κεκτημένο ή παραβιάζουμε το πνεύμα της περιόδου που λέει ότι η Ελλάδα αφήνει πίσω της τη περίοδο της πτώσης και της κατάρρευσης. Επιπλέον μέτρα όσον αφορά στο δημοσιονομικό δεν υπάρχουν ούτε μπορούν να υπάρξουν νέα μέτρα. Αυτά αποφασίστηκαν και έκλεισαν στην 1η αξιολόγηση και ήδη έχουμε πονέσει αρκετά στα δημοσιονομικά.
Ο Διοικητής της ΤτΕ έκανε λόγο για νέα χαλάρωση των capital controls και έξοδο στις αγορές μέσα στο 2017. Θεωρείτε βάσιμη την αισιοδοξία του;
Διάβασα με προσοχή τη συνέντευξη του Γιάννη Στουρνάρα στο Reuters. Ο κεντρικός τραπεζίτης εκ της θεσμικής του θέσεως μιλά με βάση μετρήσιμα οικονομικά στοιχεία και όχι με βάση αισιοδοξία ή απαισιοδοξία. Δεν είναι όμως μόνο ο κ. Στουρνάρας που βλέπει θετικές εξελίξεις στα μικροοικονομικά της Ελλάδας, τα βλέπουν και οι κ.κ Μοσκοβισί και Ντομπρόβσκις. Επίσης τα βλέπουν, με τις σημαντικές θεσμικές τους θέσεις, πολλοί υπουργοί οικονομικών στην ευρωζώνη, σημαντικοί διεθνείς αναλυτές οι οποίοι δεν έχουν σχέση ιδεολογικοπολιτική με τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτά προφανώς που βλέπουν ο κ. Στουρνάρας και οι άλλοι δεν τα βλέπουν στο οικονομικό επιτελείο της ΝΔ. Τα βλέπουν μήπως όλα με τα γυαλιά της καταστροφής ή προσπαθούν να προκαλέσουν πολιτική αναταραχή και αναμπουμπούλα για μικροκομματικά οφέλη, πριν μπει η Ελλάδα στη φάση της ανάκαμψης και αρχίσει να βελτιώνεται η καθημερινότητα με την παρούσα κυβέρνηση;
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα στοιχεία που διαφοροποιούν την κυβέρνηση μετά τον ανασχηματισμό σε σύγκριση με το προηγούμενο σχήμα;
Ο ανασχηματισμός ήρθε σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή της διαδρομής της ελληνικής κυβέρνησης και την χώρας για έξοδο από τα μνημόνια. Βρισκόμαστε στο μέσον ενός εμπροσθοβαρούς προγράμματος που υπεγράφη το καλοκαίρι του 2015 και λήγει σε 19 μήνες από σήμερα, δηλαδή το καλοκαίρι του 2018. Η σταθεροποίηση των μακροοικονομικών μεγεθών και η πορεία των εσόδων δίνει θετικά σήματα ότι η Ελλάδα έχει αφήσει πίσω της τα πιο δύσκολα και ότι μπορεί πλέον να αρχίσει να πηγαίνει καλύτερα. Για να πετύχει αυτός ο στόχος χρειάζονται δυο σημαντικές προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι η έμφαση στην επίλυση προβλημάτων της καθημερινότητας, η άμβλυνση δυσκολιών σε ζητήματα που μπορούν να λυθούν ανεξάρτητα από την πολύ δύσκολη κατάσταση των οικονομικών της χώρας. Παθογένειες όπως η γραφειοκρατία, η αρτηριοσκληρωτική συμπεριφορά υπηρεσιών του δημοσίου προς τον πολίτη, μπορεί και πρέπει να αλλάξει ανεξαρτήτως μνημονίων. Η δεύτερη σημαντική προϋπόθεση σχετίζεται με την ανάπτυξη. Η ανάπτυξη δεν έρχεται μόνη της. Πρέπει να την δημιουργήσουμε. Ανάπτυξη σημαίνει δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλαγή του οικονομικού και καταναλωτικού κλίματος, αντιστροφή στην τραγική πορεία της αποεπένδυσης που ζούμε από το 2010 ως σήμερα. Η κυβέρνηση μπορεί να πετύχει και να βγάλει την Ελλάδα από τα μνημόνια σε 19 μήνες. Χρειάζεται πολύ δουλειά, συσπείρωση, υπομονή και υποστήριξη από τις κοινωνικές δυνάμεις που αντιλαμβάνονται ότι η χώρα μετά από χρόνια μπορεί και πάλι να σταθεί στα πόδια της.
Από το νέο έτος αναμένουμε ένα νέο γύρο επιπλέον φόρων (π.χ. ΕΦΚ σε καπνό) αλλά και εισφορών. Πως θα επανεκκινηθεί η οικονομία μέσα σε ένα τόσο ασφυκτικό περιβάλλον;
Οι φόροι στους οποίους αναφέρεστε δεν είναι «νέοι». Είναι ψηφισμένοι από τον Μάιο του 2016 στα πλαίσια της δημοσιονομικής προσαρμογής που συμφωνήθηκε (1% του ΑΕΠ) για να ολοκληρωθεί η 1η αξιολόγηση. Η αγορά τα γνωρίζει και τα έχει αν θέλετε προεξοφλήσει στη σημερινή λειτουργία της. Προφανώς όλοι γνωρίζουμε στον ΣΥΡΙΖΑ ότι η υπερφορολόγηση πιέζει ανυπόφορα την ελληνική οικονομία. Θέλουμε να μειώσουμε τους φόρους χωρίς να συντρίψουμε το κοινωνικό κράτος και τις υποδομές που τις αντιλαμβανόμαστε ως βασικό μοχλοβραχίονα ανάπτυξης και ανασυγκρότησης της χώρας. Μα θα μου πείτε ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ είπε πολλά … Το κόστος του εναλλακτικού μείγματος της δημοσιονομικής πολιτικής που προτείνει η ΝΔ, και που στηρίζεται στην ισόποση μείωση των φόρων και των πρωτογενών δαπανών του δημοσίου φθάνει τα 4 δισ. ευρώ, θα «λεηλατήσει» τις κοινωνικές δαπάνες, είτε θα κόψει συντάξεις, ή θα αφήσει «μαύρη τρύπα». Η ΝΔ προτείνει την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%, κάτι που θα κοστίσει 800 εκατ. ευρώ, την μείωση του φόρου των επιχειρήσεων από το 29%, ένα πραγματικά υψηλό ποσοστό, στο 24% και σε δεύτερο χρόνο στο 20%, με κόστος 1,1 δισ. ευρώ, την μείωση φόρου μερισμάτων από το 15% στο 5%, κόστος 140 εκατ. ευρώ, την μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α. από 24% στο 22% και από 13% στο 11%, κόστος 1,1 δις ευρώ, την μείωση των φορολογικών συντελεστών στα φυσικά πρόσωπα με εισαγωγικό συντελεστή το 9%, με εκτιμώμενο κόστος 830 εκατ. Ευρώ.
Η επαναφορά της οικονομίας σε ανάπτυξη, η χρήση πλαστικού χρήματος για την πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροκλοπής και η συμφωνία για λογικά πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018 μπορεί να αρχίσει να αποκλιμακώνει σταδιακά την φορολογία.
Αναφορικά με το ζήτημα των εισφορών, για την συντριπτική πλειοψηφία, οι ασφαλιστικές εισφορές θα είναι χαμηλότερες σε σχέση με το τι ίσχυε ως σήμερα, καθώς συνδέονται ευθέως ως ποσοστό του εισοδήματος και όχι με το άδικο σύστημα των κλάσεων. Αυτό θα φέρει έσοδα σημαντικά στα ασφαλιστικά ταμεία. Γνωρίζουμε ότι για κάποιους συμπολίτες μας με λίγο μεγαλύτερη οικονομική ισχύ, η αθροιστική πίεση ασφαλιστικού – φορολογικού είναι πάρα πολύ μεγάλη. Η έξοδος από την κρίση και η σταθεροποίηση των οικονομικών της χώρας θα μας δώσει τη δυνατότητα να επανεξετάσουμε αυτές τις υπερβολές – κρίσιμο στοιχείο δικαιοσύνης – αλλά και απόδοσης του νέου συστήματος η πάταξη της εισφοροδιαφυγής η οποία αποτελεί μια διαχρονική μάστιγα που μας οδήγησε ως εδώ.
Ποιες πρωτοβουλίες θα πρέπει να αναμένουμε από την κυβέρνηση στο μέτωπο προσέλκυσης επενδύσεων;
Οι επενδύσεις και η ανάπτυξη δεν είναι κάτι που έρχεται ως δια μαγείας. Χρειάζεται σταθερό και επιταχυνόμενο βηματισμό στην υλοποίηση της συμφωνίας και ήπιο πολιτικό κλίμα. Σταθερότητα πολιτική και κυβερνητική και ασφαλώς μεταρρυθμίσεις και αλλαγές ώστε το κράτος να γίνει πιο φιλικό στην επιχειρηματικότητα ξεκινώντας από τις start up επιχειρήσεις μέχρι τις μεγάλες επενδύσεις με λιγότερή γραφειοκρατία. Είναι άδικη και εκ του πονηρού η επιχειρηματολογία που λέει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ πολέμα την επιχειρηματικότητα. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα βοηθήσει και θα στηρίξει την υγιή επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Έχει πόλεμο όμως με τους αεριτζήδες, τους κρατικοδίαιτους και τους κομματικοδίαιτους επιχειρηματίες που μαζί με το παλιό πολιτικό σύστημα διέλυσαν τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Τέλος οι παράγοντες της αγοράς παραδέχονται ότι τον τελευταίο καιρό και στο ΤΑΙΠΕΔ και στο υπουργείο εξωτερικών και στo Enterprise Greece γίνεται πολύ καλή δουλειά και υπάρχουν αποτελέσματα .