Όλο και πιο κοντά στη συμφωνία και επίσημα από όσα προκύπτουν από το εξωτερικό και το Euroworking Group. Ο Μαργαρίτης Σχοινάς επικεφαλής εκπρόσωπος της Κομισιόν ανακοίνωσε για αύριο το μεσημέρι τη διεξαγωγή ενημέρωσης με αντικείμενο την εφαρμογή της συμφωνίας από τον επικεφαλής της Κομισιόν στην Τρόικα Ντέκλαν Κοστέλο.
Όπως όλα δείχνουν μέχρι στιγμής, το πρώτο θέμα συνεδρίασης των τεχνικών κλιμακίων στις Βρυξέλλες θα είναι το ελληνικό χρέος. Σε αυτό θα πάρουν μέρος τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM). Ο διάλογος θα επικεντρωθεί γύρω από την πρόταση του ESM για αγορά μέρους των δανείων της Ελλάδας από το ΔΝΤ με υψηλό επιτόκιο, στον ESM.
Πάντως, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει συμμετοχή του ΔΝΤ στη συγκεκριμένη απόφαση. Και μένει να φανεί αν θα υπάρξει κάποια λύση σε επίπεδο EWG. Στο τελευταίο πρόκειται να συζητηθεί το «μείγμα» των μέτρων ύψους 3,6 δισ. ευρώ που αφορούν τον μηχανισμό δημοσιονομικής διόρθωσης.
Επιπλέον, αναμένεται να «κλείσει» το πακέτο μέτρων ύψους 1,8 δισ. ευρώ που μεταφράζεται σε έμμεσους φόρους (ΦΠΑ, καύσιμα, τσιγάρα, ποτά, καφέ, ίντερνετ, συνδρομητική τηλεόραση, διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία, αυτοκίνητα), οι οποίοι θα πρέπει να νομοθετηθούν άμεσα. Στο τραπέζι είναι τα «κόκκινα» δάνεια και το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Με δεδομένο ότι για τα παραπάνω θέματα υπάρχει μια καταρχήν συμφωνία, οι τεχνοκράτες της Ομάδας Εργασίας, με τη συνδρομή της Κομισιόν και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, θα επικεντρώσουν τις συζητήσεις σήμερα και τις επόμενες μέρες στην προετοιμασία μιας πρότασης για την ελάφρυνση του χρέους.
Η πρόταση θα κινείται με βάση το περίγραμμα που έθεσε το Εurogroup της προηγούμενης Δευτέρας, δηλαδή οι παρεμβάσεις στο χρέος να γίνουν σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους και θα περιλαμβάνουν επιμηκύνσεις των περιόδων χάριτος και αποπληρωμής των δανείων, διατήρηση επιτοκίων στα σημερινά χαμηλά επίπεδα και άλλα μέτρα από τη δέσμη που ήδη έχει υποβάλει προς συζήτηση ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας.
Δια στόματος Γιώργου Σταθάκη, η κυβέρνηση αλλάζει το… μείγμα των φόρων στα καύσιμα, χωρίς αυτό να σημαίνει, φυσικά, ότι αλλάζει και ο συνολικός λογαριασμός (1,8 δισ. ευρώ).
Δεν θα υπάρξει τελικά αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, όπως προέβλεπε το προσχέδιο της συμφωνίας με τους δανειστές.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, προτίμησε να πέσει το βάρος στη βενζίνη, αντί στο πετρέλαιο κίνησης. Έτσι ο φόρος στην αμόλυβδη θα αυξηθεί κατά 8 με 10 λεπτά το λίτρο, φέρνοντας στα κρατικά ταμεία 200 εκατ. ευρώ, αντί για 100 εκατ. ευρώ που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός, με τη μέση λιανική τιμή να σκαρφαλώνει στα περίπου 1,49 ευρώ. Η επιβάρυνση στο πετρέλαιο κίνησης δεν θα ξεπεράσει τα 3 με 4 λεπτά το λίτρο και η μέση λιανική τιμή αναμένεται να συγκρατηθεί στα περίπου 1,08 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, έρχονται αυξήσεις και στα υπόλοιπα καύσιμα, ήτοι σε:
- πετρέλαιο θέρμανσης
- υγραέριο
- αέριο
Σημειώστε πως δεν παραβλέπεται ο αστάθμητος παράγοντας της αύξησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου, που μπορεί να βάλει «φωτιά» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Τα υπόλοιπα μέτρα του πακέτου των έμμεσων φόρων, είναι τα εξής: Ο ΦΠΑ ανεβαίνει στο 24%, αφαιρώντας από τα νοικοκυριά περίπου 500 εκ. ευρώ.
Να προσθέσουμε πως έρχεται αύξηση τιμών σε: Τσιγάρα, ποτά, μπύρα, τέλη ταξινόμησης, καφέ, ηλεκτρονικά τσιγάρα, συνδρομητική τηλεόραση, ειδικό τέλος διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία.