Χθες το απόγευμα ο υπουργός Οικονομικών συναντήθηκε με τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας κ. Κλάους Ρέγκλινγκ και έκανε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση, που περιλάμβανε και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, αλλά και το νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Μετά τη συνάντηση, και το υπουργείο Οικονομικών αλλά και ο ESM διαβεβαίωναν για μια συνάντηση σε θετικό κλίμα που δίνει την προοπτική για μια «στενή και εποικοδομητική συνεργασία». Τούτο παρά το γεγονός ότι ο κ. Ρέγκλινγκ ήρθε στην Ελλάδα έχοντας μαζί προβλέψεις σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα μετά τα μέτρα του Μαΐου είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσει απόκλιση 1% του ΑΕΠ από το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019.
Προηγουμένως ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας είχε συναντηθεί με τον επικεφαλής της ομάδας του ΔΝΤ για την Ελλάδα κ. Πίτερ Ντόλμαν και τον πρόεδρο του Eurogroup κ. Μάριο Σεντένο, ενώ προ ημερών είχε τηλεφωνική συνομιλία και με τον επίτροπο αρμόδιο για τα οικονομικά κ. Πιερ Μοσκοβισί.
Μετά το τέλος του πρώτου κύκλου επαφών, πηγή του υπουργείου Οικονομικών διαβεβαίωνε ότι το φορολογικό νομοσχέδιο θα ψηφιστεί κανονικά μέχρι τις 10 Αυγούστου, όπως είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια του πρώτου Υπουργικού Συμβουλίου της νέας κυβέρνησης.
Σε ό,τι αφορά τις αποκλίσεις που φέρεται ότι υπάρχουν για τον φετινό προϋπολογισμό, η ίδια πηγή τόνιζε: «Εμπιστευόμαστε τα στοιχεία του ΓΛΚ που λένε ότι δεν έχουμε απόκλιση για φέτος».
Ωστόσο, απ’ ό,τι φαίνεται, και η στάση των δανειστών δεν είναι τόσο αυστηρή όσο έχει φανεί μέχρι στιγμής. Τούτο με δεδομένο ότι η ίδια πηγή σημείωνε πως θέση των θεσμών είναι ότι «Η Ελλάδα μπορεί να ασκήσει τη δική της οικονομική πολιτική φτάνει να μην κινδυνέψουν οι δημοσιονομικοί στόχοι».
Διαβεβαίωνε, επίσης, πως δεν έχει αλλάξει σε τίποτα το χρονοδιάγραμμα για την κατάθεση και την ψήφιση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, αφού ο στόχος είναι το να ψηφιστεί ως τις 10 Αυγούστου.
Σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό κόστος που συνεπάγονται οι μειώσεις φόρων που θέλει να κάνει η κυβέρνηση, τόνισε πως το νέο φορολογικό νομοσχέδιο έχει μεν κόστος, αλλά εμπεριέχει και μια σειρά αναπτυξιακών δράσεων. «Αυτό θα είναι το βασικό μας επιχείρημα στις διαπραγματεύσεις που θα έχουμε το επόμενο διάστημα με τους θεσμούς», έλεγε χαρακτηριστικά η ίδια πηγή.
Τόνισε μάλιστα ότι ο κεντρικός κορμός του φορολογικού νομοσχεδίου, εκτός από τις μειώσεις φόρων για το εισόδημα, θα έχει και μια σειρά πρόσθετα αναπτυξιακά μέτρα, όπως ελαφρύνσεις για leasing και απλοποίηση της «χρυσής βίζας» που λαμβάνουν όσοι επενδύσουν ποσό μεγαλύτερο των 250.000 σε ακίνητα.
Ο προϋπολογισμός
Σε ό,τι αφορά την εκτέλεση του προϋπολογισμού για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου που δημοσιοποιήθηκε χθες, τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους (ΓΛΚ) δίνουν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει περίπου 2 δισ. ευρώ (1,935 δισ. για την ακρίβεια) πάνω από το στόχο, αλλά παρατηρείται μια κόπωση στα έσοδα του Ιουνίου.
Συγκεκριμένα, το σύνολο των καθαρών εσόδων για το εξάμηνο υπερβαίνει το στόχο στα 23,451 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.942 εκατ. ευρώ ή 9% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το 2019 στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2019.
Ωστόσο, για τον Ιούνιο το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 3.265 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 604 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.547 εκατ. ευρώ, μειωμένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 587 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 57 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 289 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Αρμόδια πηγή του υπουργείου διαβεβαίωνε πως το θέμα παρακολουθείται, αν και η ΑΑΔΕ έχει ενημερώσει ότι και πέρσι κατά το δίμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου η πορεία των δημοσίων εσόδων κινήθηκε κάτω από το στόχο του προϋπολογισμού, για να ανακάμψει στη συνέχεια.
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2019 ανήλθαν στα 26.137 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 191 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (26.327 εκατ. ευρώ). Η διαφορά αυτή οφείλεται κυρίως στο ότι μεταβιβάστηκαν στον ΕΦΚΑ 971 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση της 13ης σύνταξης. Η αύξηση αυτή αντισταθμίστηκε με λογιστική μείωση που προκαλεί η πίστωση ύψους 982 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής, κατά το έτος 2019, των εφάπαξ χρηματικών ποσών του νόμου 4575/2018 προς τα ειδικά μισθολόγια σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης των πληρωμών εντός του 2018.
Από την έντυπη έκδοση