Οι 14 φόροι που έχουν ψηφιστεί από τον περασμένο Μάιο αφαιρούν για τη διετία 2016 – 2017 εισοδήματα συνολικού ύψους 3,1 δισ. ευρώ από επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Από αυτά τα 591 εκατ. ευρώ πρόσθετων φόρων αναμένεται να αποπληρωθούν μέχρι και το τέλος του 2016 ενώ το βάρος των νέων φόρων για τον επόμενο χρόνο θα είναι τετραπλάσιο φτάνοντας τα 2,5 δισ. ευρώ.
Στον τομέα των δαπανών, με σημείο αναφοράς το ασφαλιστικό, οι αυξήσεις των εισφορών και οι περικοπές που έγιναν την ίδια διετία θα φτάσουν τα 870 εκατ. ευρώ και μαζί με το 1,1 δισ. ευρώ που είχαν περικοπεί με μέτρα από το 2015 φτάνουμε κοντά στα 2 δισ. ευρώ από συντάξεις και πρόσφατη φορολογία εργασίας.
Με όλες αυτές τι θυσίες, ο υπουργός Οικονομικών στο εισαγωγικό σημείωμα θριαμβολογεί για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 0,63% του ΑΕΠ επειδή ξεπέρασε κατά 0,13% τον στόχο του τρίτου μνημονίου για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ.
Το 2017 ο στόχος που τίθεται για το προϋπολογισμό είναι να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 1,8%, οριακά αυξημένο – καθαρά για ψυχολογικούς λόγους – σε σχέση με τον στόχο για πλεόνασμα 1,75% και με προσδοκία περαιτέρω αύξησης των εσόδων λόγω της νέας φοροκαταιγίδας του επόμενου χρόνου.
Βασικά μεγέθη
Με δεδομένα τα παραπάνω, το βασικό μακροοικονομικό σενάριο ταυτίζεται με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέποντας οριακή ύφεση 0,3% του ΑΕΠ για το 2016 και ανάπτυξη 2,7% του ΑΕΠ για το 2017. Κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης θα είναι οι επενδύσεις οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 9,1%, οι εξαγωγές οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 5,3% και η ιδιωτική κατανάλωση η οποία αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,8%. Η δε ανεργία αναμένεται να μειωθεί κατά 1,1% φτάνοντας στο τέλος του 2017 στο 22,4% από 23,5% που αναμένεται να κλείσει το 2016.
Ποια είναι τα προγράμματα ΕΣΠΑ ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Ωστόσο το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων παραμένει και το 2017 στα επίπεδα του 2016 σε 6,75 δισ. ευρώ.
Τα συγχρηματοδοτούμενα έργα του ΕΣΠΑ και ΕΣΠΑ ΙΙ απορροφούν 57,75 δισ. ευρώ αφήνοντας 1 δισ. ευρώ εθνικών πόρων για την κάλυψη επιδοτήσεων παλαιών αναπτυξιακών νόμων και τις μη επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση δαπάνες των έργων που συγχρηματοδοτούνται από κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία.
Εξόφληση ληξιπρόθεσμων
Μια άλλη πτυχή της δυνατότητας ανάπτυξης δίνει και η εικόνα της συνέπειας του Δημοσίου στις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ιδιώτες η οποία ακολουθεί ρυθμό χελώνας.
Με βάση τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου από τα δανεικά ύψους 1,8 δισ. ευρώ που μας δόθηκαν με τη δόση των 7,5 δισ. ευρώ, στους ιδιώτες έχουν καταλήξει μόνο τα 1,43 δισ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα συμψηφίστηκαν με οφειλές των ιδιωτών οι οποίες λογικά δημιουργήθηκαν αφού τα χρήματα που δόθηκαν στις 16 Ιουνίου εκταμιεύτηκαν από το ΥΠΟΙΚ στο τέλος Αυγούστου και τις αρχές Σεπτεμβρίου. Παράλληλα βέβαια τα δανεικά για την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων έχουν μικρό αποτέλεσμα αφού γεννιούνται συνεχώς νέα με αποτέλεσμα στο τέλος Ιουλίου οι ληξιπρόθεσμες να φτάνουν 6,89 δισ. ευρώ στο τέλος Ιουλίου από 7,24 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος Ιουνίου.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου