Με δεδομένες τις διαδοχικές εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών κυρίως για το θέμα της μη εφαρμογής τού -δις ψηφισμένου- μέτρου της περικοπής των συντάξεων αλλά και περικοπών σε φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, δαπάνες, οι δανειστές έρχονται στην Αθήνα να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.
Παρά το γεγονός ότι αναμένονται στο τέλος Σεπτεμβρίου, θα βρεθούν στην Αθήνα αμέσως μετά τη ΔΕΘ -στις 10 του μήνα- για μια αξιολόγηση περίπου 10 ημερών.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι η οριστικοποίηση του λεγόμενου «δημοσιονομικού χώρου» για το 2018 και φυσικά το 2019 που συνδέεται άμεσα από το πακέτο των παροχών. Είναι δεδομένο ότι οι θεσμοί θα εξετάσουν εξονυχιστικά τα στοιχεία για έσοδα και δαπάνες ειδικά στο κομμάτι που αφορά στα ασφαλιστικά ταμεία, που είναι και το σημείο αναφοράς για τα υπερπλεονάσματα για φέτος και το 2019. Ειδικά για το 2018 το υπερπλεόνασμα που προέρχεται κυρίως από τον ΕΦΚΑ δείχνει μαγική εικόνα. Ο ίδιος ο ΕΦΚΑ υπολογίζει πλεόνασμα στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου της τάξης των 391 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Οικονομικών με τη σειρά του υπολογίζει κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, εκτιμά ότι μέχρι και το τέλος του 2018 μπορεί να φτάσει κοντά στα 900 εκατ. ευρώ, χωρίς όμως να προσδιορίζει την πηγή του πλεονάσματος.
Από την άλλη, οι δανειστές θα έρθουν αποφασισμένοι να ανοίξουν όλα τα επιμέρους θέματα που σχετίζονται με το «δημοσιονομικό χώρο». Για παράδειγμα:
• Την καθυστέρηση στην απονομή του 30% των συντάξεων που εκκρεμούν από το 2016 και το σύνολο αυτών που καθυστερούν από το 2014. Το πρόγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση της καταβολής τους έως τον Ιούλιο. Τώρα το υπουργείο Εργασίας μιλάει για τον Οκτώβριο. Ωστόσο, το θέμα θα τύχει της ιδιαίτερης προσοχής των δανειστών, καθώς το ποσό που θα διατεθεί για τις συντάξεις θα επηρεάσει και το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 και του 2019.
• Την πορεία των εσόδων, που παρά την εικονική υπέρβασή τους παρουσιάζουν κόπωση, αλλά και τη μεταχρονολόγηση δαπανών και ειδικά αυτών που αφορούν στο πρόγραμμα των δημόσιων επενδύσεων.
• Το… μη μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου μέχρι και το τέλος του προγράμματος. Τα στοιχεία μέχρι και το τέλος Ιουνίου έδειχναν υπόλοιπο 2,7 δισ. ευρώ, ενώ τον ίδιο μήνα η Ελλάδα εισέπραξε το 1 δισ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές που εκκρεμούσαν από τον Ιανουάριο. Ο μηδενισμός των οφειλών αναμένεται μέσα στον Οκτώβριο ή στον Νοέμβριο, αρκετά μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Σε διαρθρωτικό επίπεδο στοιχεία της αξιολόγησης θα αποτελέσουν:
• Η αλλαγή του καθεστώτος των βαρέων και ανθυγιεινών στο Δημόσιο, που ήταν υποχρέωση του Ιουλίου αλλά αναβλήθηκε για να μη χαλάσει η εικόνα της επιτυχημένης ολοκλήρωσης του προγράμματος. Παράλληλα, θα εξεταστεί και η πορεία των διαγωνισμών για την πρόσληψη ανεξάρτητων γενικών γραμματέων και τις προσλήψεις γενικών διευθυντών.
• Η επαναφορά της νέας γενιάς συλλογικών συμβάσεων εργασίας και η βούληση για αύξηση του κατώτερου μισθού με την πρώτη δόση να έρχεται το 2018. Εδώ οι δανειστές, αν και έχουν καταρχήν αποδεχθεί τα μέτρα, θα ζητήσουν μια σειρά από διευκρινίσεις και θα θέσουν όρους για την εφαρμογή τους προσαρμοσμένους στη βέλτιστη διεθνή πρακτική.
• Η πορεία εκκαθάρισης των «κόκκινων» δανείων. Δεδομένο είναι ότι τα εργαλεία (εξωδικαστικός, ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί) έχουν μέχρι στιγμής αποτελέσματα πολύ κατώτερα του αναμενομένου. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν πιέσεις να λειτουργήσει η λεγόμενη «αγορά» δανείων.
• Η λειτουργία της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), που συνεχίζει να πορεύεται χωρίς περιουσία με μόνο αντικείμενο την αλλαγή των διοικήσεων των ΔΕΚΟ που έχει στην εποπτεία της.
Προτάσεις στον πρωθυπουργό για διανομή ποσού γύρω στα 1,3 έως 1,6 δισ. ευρώ
Ενώ, λοιπόν, το ύψος του «δημοσιονομικού χώρου» δεν έχει οριστικοποιηθεί για τη διετία 2018-2019 οι προτάσεις για διανομή ενός συνολικού ποσού που κυμαίνεται από 1,3 έως 1,6 δισ. ευρώ δίνουν και παίρνουν… Συγκεκριμένα:
• Ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος (φωτό), φαίνεται να υποστηρίζει τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολουμένους. Με μια τέτοια κίνηση θεωρείται ότι και θα μειωθούν φαινόμενα φοροαποφυγής και μπορεί να υπάρξει σταδιακά και αύξηση της απασχόλησης.
• Το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ θέλει να αποφύγει νέες αντιδράσεις από τον ΕΝΦΙΑ και ζητά το σύνολο του ποσού να διατεθεί για την ελάφρυνση στο βασικό φόρο ακινήτων ειδικά για τη χαμηλή και τη μεσαία περιουσία.
• Υπάρχει πρόταση να μειωθεί ο πρώτος συντελεστής φορολογίας από το 22% στο 21% φέρνοντας στην ουσία ένα χρόνο νωρίτερα μέρος του αντίμετρου του 2020 για μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας από το 22% στο 20% που έχει προγραμματιστεί για το 2020.
• Υπάρχει ακόμη πρόταση για τη μείωση των φόρων στα καύσιμα, ώστε να αποθαρρυνθεί μερικώς το λαθρεμπόριο, αλλά και να αυξηθεί η κατανάλωση και στο πετρέλαιο και στη βενζίνη που έχει μειωθεί σημαντικά τα χρόνια της κρίσης.
• Μια άλλη πρόταση θέλει να αλλάξει λίγο ο αρχικός σχεδιασμός και να μη διατεθεί όλο το υπερπλεόνασμα για φοροαπαλλαγές αλλά να μοιραστεί σε φοροαπαλλαγές και αύξηση δαπανών σε Υγεία, Παιδεία και Εργασία. Για το λόγο αυτό στις συσκέψεις που έγιναν τις προηγούμενες μέρες συμμετείχαν διαδοχικά η υπουργός Εργασίας, Εφη Αχτσιόλου, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, και ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]