Πιο αναλυτικά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης της απλής αμόλυβδης κυμαίνονται στα 1,80 ευρώ/λίτρο στα Δωδεκάνησα, στα 1,88 ευρώ/λίτρο στις Κυκλάδες και από 1,68 ευρώ/λίτρο έως 1,71 ευρώ/λίτρο στην Κρήτη. «Οταν η απλή αμόλυβδη “αγγίζει” τα δύο ευρώ/λίτρο είναι επόμενο ότι η ενισχυμένη βενζίνη (100 οκτανίων) θα τα ξεπεράσει, φθάνοντας κοντά στα 2,2 ευρώ/λίτρο», σημειώνουν στον Ελεύθερο Τύπο αρμόδιες πηγές.
Η εικόνα πέρσι
Σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο, δε, οι οδηγοί γέμιζαν τα ρεζερβουάρ τους από Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 1,45 ευρώ/λίτρο, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα καταγράφονταν τιμές της τάξεως του 1,50 ευρώ/λίτρο με 1,60 ευρώ/λίτρο στα Επτάνησα, 1,52 ευρώ/λίτρο με 1,55 ευρώ/λίτρο στην Κρήτη και 1,75 ευρώ/λίτρο στις Κυκλάδες. Οσο, μάλιστα, πλησίαζε ο Δεκαπενταύγουστος, οι τιμές άρχιζαν να παίρνουν την… ανιούσα, με πλέον ενδεικτικό παράδειγμα τα Δωδεκάνησα. Η μέση τιμή πώλησης της απλής αμόλυβδης στα νησιά του συμπλέγματος ανέβηκε από 1,61 ευρώ/λίτρο στις 04.08.2017 σε 1,63 ευρώ/λίτρο μία εβδομάδα μετά και συγκεκριμένα στις 11.08.2017 και σε 1,65 ευρώ/λίτρο στις 18.08.2017. Αντιστοίχως, στα Επτάνησα (Ζάκυνθος) κυμάνθηκε στο 1,53 ευρώ/λίτρο στα μέσα Αυγούστου από 1,51 ευρώ/λίτρο στις αρχές του ίδιου μήνα.
Πλαφόν και αντιδράσεις
Το παραπάνω… τσίμπημα τιμών φέρεται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, να θέλει να προλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), εξετάζοντας το ενδεχόμενο επιβολής πλαφόν. Πιο αναλυτικά, πληροφορίες των τελευταίων ημερών θέλουν την ολομέλεια της Αρχής να ετοιμάζει εισήγηση προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, ώστε να μπει «φρένο» στις τιμές αμόλυβδης και ντίζελ κίνησης σε νομούς της χώρας που κινούνται σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα. «Μια τέτοια κίνηση, ωστόσο, ενδέχεται να γυρίσει μπούμερανγκ αφού, εκτός από εκείνους που θα υποχρεωθούν να μειώσουν τις τιμές, θα εμφανιστούν και εκείνοι που θα τις ανεβάσουν, με πρόσχημα το ύψος του πλαφόν», εξηγούν στον Ελεύθερο Τύπο οι παραπάνω παράγοντες.
«Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μια εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο, από τον Οκτώβριο του 2015, έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει, όμως, να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την επίμαχη εισφορά. Εισπράττει, δηλαδή, χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία», σχολιάζει ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση του υπέρ της λειτουργίας του κλάδου σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της Ε.Ε.
Επιβολή πλαφόν σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στα πρατήρια ζητά από την πλευρά της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ). «Οπως πληροφορείται η ΟΒΕ από διάφορα δημοσιεύματα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σκοπεύει να εισηγηθεί στην κυβέρνηση την επιβολή Ανώτατης Τιμής Καταναλωτή (ΑΤΚ) στα καύσιμα σε ορισμένες νησιωτικές περιοχές, “λόγω κερδοσκοπίας(!)”», σημειώνει σε ανακοίνωσή της και προσθέτει: «Εάν η κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης θα συμβεί ό,τι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή, κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι, δε, γνωστό ότι οι εταιρίες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια».
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Υπεροφορολόγηση
Όπως τονίζει η Ομοσπονδία, η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλοί υπέρογκοι ειδικοί φόροι κατανάλωσης (ο ΕΦΚ σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ/1.000 λίτρα αντίστοιχα από τις αρχές του 2017), οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές. «Οι περιπτώσεις υψηλών τιμών είναι ελάχιστες και δεν επηρεάζουν τον κύριο όγκο των καταναλωτών και της κατανάλωσης. Θα πρέπει να γνωρίζει η κυβέρνηση ότι τις τιμές Ελλάδος δεν τις καθορίζουν τα τέσσερα με πέντε πρατήρια σε απομακρυσμένες άγονες νησιωτικές περιοχές, στις οποίες οι πωλήσεις στην περίοδο του χειμώνα είναι μηδενικές», προσθέτει η ΟΒΕ.
Μέσες τιμές λιανικής απλής αμόλυβδης 95 οκτανίων, ανά νομό
Αρχές Αυγούστου 2017 Αρχές Αυγούστου 2018
Αττική 1,45 1,61
Θεσσαλονίκη 1,45 1,61
Δωδεκάνησα 1,61 1,80
Ζάκυνθος 1,51 1,67
Ηράκλειο 1,54 1,70
Κέρκυρα 1,53 1,70
Κεφαλλονιά 1,60 1,73
Κυκλάδες 1,76 1,88
Λασίθι 1,55 1,70
Λέσβος 1,54 1,70
Λευκάδα 1,51 1,69
Ρέθυμνο 1,55 1,71
Σάμος 1,64 1,80
Χανιά 1,53 1,68
Χίος 1,57 1,70
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΤΑΘΜΙΣΜΕΝΟΣ Μ.Ο. 51 νομών 1,48 1,64
*Πηγή: Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]