Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν αποτελεί «νέο» ούτε για τους πρατηριούχους αλλά ούτε και για τους απλούς πολίτες, οι οποίοι αναγκάζονται να προχωρούν σε λύσεις… εκτάκτου ανάγκης, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα στην τσέπη τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι καταναλωτές στη Βόρεια Ελλάδα που περνούν τα σύνορα για να προμηθευτούν καύσιμα από Βουλγαρία και Τουρκία, καθώς οι τιμές στις γειτονικές χώρες είναι αισθητά χαμηλότερες.
Καμπανάκι
«Αν δεν μειωθούν οι ειδικοί φόροι, η βενζίνη θα φτάσει 2,5 ευρώ», τονίζει στον Ελεύθερο Τύπο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Γιώργος Ασμάτογλου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου. Οπως σημείωσε ο κ. Ασμάτογλου, ήδη στα νησιά η τιμή της βενζίνης έχει υπερβεί τα 2 ευρώ, ενώ ολοένα και πληθαίνουν οι «εξορμήσεις» εκτός συνόρων για να γεμίσει το ντεπόζιτο. Χαρακτηριστικό της τεράστιας ανόδου, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, είναι ότι πέρσι τέτοια περίοδο η τιμή του πετρελαίου ήταν 49 ευρώ το βαρέλι, ενώ τώρα έχει φτάσει τα 80 ευρώ.
Τιμές – φωτιά
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 1,645 ευρώ ανά λίτρο (95 οκτανίων), που στην ουσία σημαίνει πως οι πραγματικές τιμές αγγίζουν τα 2 ευρώ το λίτρο.
Ενδεικτικά, η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Παρασκευή 18/05/2018 διαμορφώθηκε στα 1,640 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή της προηγούμενης βδομάδας (11/05) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,023 ευρώ ανά λίτρο.
Σημειώνεται ότι η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 31,05%, από τους φόρους, σταθερούς και μεταβλητούς, κατά 63,21% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιριών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,73%. Αυτό με πιο απλά λόγια σημαίνει ότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι στο 1,0143 ευρώ.
Στις Κυκλάδες οι τιμές της αμόλυβδης φτάνουν τα 1,841 ευρώ, στα Δωδεκάνησα 1,765 ευρώ, στα Επτάνησα 1,687 ευρώ και στην Κρήτη 1,688 ευρώ.
Έρχονται εκατομμύρια ευρώ: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ - Ποιοι οι δικαιούχοι
Μεταφορικά…
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), αυτό οφείλεται στο κόστος μεταφοράς προς τα νησιά, το οποίο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το κόστος στις χερσαίες περιοχές και πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε κάθε υπολογισμό, κάτι το οποίο δεν γίνεται πάντα. Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μια εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση. Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία.
Μπορεί πάντως οι τιμές στα καύσιμα να παραμένουν στα ύψη, η χώρα να λαμβάνει την 3η θέση με την πιο υψηλή τιμή βενζίνης της Ευρώπης, ωστόσο ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι από το φθινόπωρο και μετά θα ενταθούν τα μέτρα ανακούφισης των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, όπως θα είναι για παράδειγμα το επίδομα στέγασης.
ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]