Την ίδια ώρα όλα δείχνουν ότι οι αντιδράσεις κυβερνητικών παραγόντων για την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού (τέλη Ιανουαρίου αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ τις προσφορές) κάμφθηκαν προς ώρας και με στόχο την πολιτική ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
Ετσι, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου κατατίθεται το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος ούτως ώστε να υπογραφεί από τους συναρμόδιους υπουργούς και να κατατεθεί προς έγκριση στο ΣτΕ. Ηδη προς τούτο κάθε εβδομάδα συνεδριάζει το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης της κυβέρνησης στο οποίο συμμετέχουν 11 συναρμόδιοι γενικοί γραμματείς. Στόχος του Μαξίμου είναι να έχει ολοκληρωθεί η πώληση της Ελληνικό Α.Ε. στη Lamda έως τον προσεχή Ιούνιο και να έχουν μπει στα κρατικά ταμεία τα χρήματα της συναλλαγής, θέσφατο που αποτελεί και τον πυρήνα της τέταρτης αξιολόγησης.
Κορυφαίος παράγοντας στο χώρο των αποκρατικοποιήσεων δηλώνει ότι το Μαξίμου μπορεί να θέλει, αλλά ο κυβερνητικός μηχανισμός από εκεί και κάτω δεν ορρωδεί προ ουδενός, δεν θέλει τις αποκρατικοποιήσεις και θέτει εμπόδια με αποτέλεσμα να υπάρχουν ατέρμονες καθυστερήσεις μέχρι σήμερα.
Εις επίρρωσιν των παραπάνω, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης που κατηγόρησε πρόσφατα στη Βουλή το υπό τη Lamda Development σχήμα του παραχωρησιούχου ότι καθυστέρησε να καταθέσει το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης για την έκταση του πρώην αεροδρομίου. «Ο επενδυτής κατέθεσε το σχέδιο με 7 μήνες καθυστέρηση, το καλοκαίρι του 2017. Αν οποιοδήποτε υπουργείο είχε τέτοια καθυστέρηση, φανταστείτε την κριτική» υποστήριξε ο κ. Σπίτρτζης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση.
Κύκλοι της αγοράς σχολίαζαν πρόσφατα πως «η… επίρριψη ευθυνών στους επενδυτές τείνει να εξελιχθεί σε προσφιλή τακτική της κυβέρνησης και ειδικά του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών». Θυμίζουν δε τις δηλώσεις του στις αρχές του φθινοπώρου, όταν το υπουργείο πιεζόταν να μην ξεκινήσει δημόσια έργα στο αεροδρόμιο Μακεδονία προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα στις αερομεταφορές, όπως αυτά που εκδηλώνονται τώρα. Τότε είχε κατηγορήσει τη Fraport πως «δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει». Αλλά όπως είχε αποκαλυφθεί τότε τα master plan των αεροδρομίων είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα και ανέμεναν την έγκρισή τους από το Δημόσιο.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Στην τρέχουσα περίπτωση, του Ελληνικού, η Lamda Development, με δημόσια τοποθέτησή της, έχει ήδη ξεκαθαρίσει πως «το πολεοδομικό σχέδιο των επενδυτών είχε κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και είχε εγκριθεί απ’ αυτό ήδη κατά το διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης τον Νοέμβριο του 2014». «Ομως το Δημόσιο, μετά την υπογραφή της σύμβασης, ζήτησε την τροποποίησή της σε επιμέρους σημεία και για επιμέρους ζητήματα που άπτονταν και πολεοδομικών θεμάτων. Ετσι, μετά την υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης τον Ιούλιο του 2016, χρειάστηκε μερικός επανασχεδιασμός. Εν τέλει, το ΣΟΑ υποβλήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ για έλεγχο πληρότητας τον Δεκέμβριο του 2016 και επανεγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 2017».
Για την υπόθεση του Ελληνικού όλα όδευαν στη γνωστή χιουμοριστική ρήση ότι «η εγχείρηση πέτυχε αλλά ο ασθενής πέθανε», όμως ο από μηχανής θεός (τρόικα) έθεσε το ζήτημα του Ελληνικού ως κομβικού χαρακτήρα ζήτημα στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο.
Εμπειρογνώμονες
Να προωθηθεί άμεσα το έργο στο Ελληνικό, με κορμό το υποβληθέν από τους επενδυτές Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) «χωρίς περαιτέρω αναβολές και αμηχανία επί του πρακτέου», προτείνει μεταξύ άλλων η προβλεπόμενη στην οικεία νομοθεσία ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που όρισε πρόσφατα η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τα βασικά σημεία της έκθεσης διατύπωσης γνώμης της ειδικής επιτροπής, το ΣΟΑ επιδέχεται ορισμένων βελτιώσεων και εξειδικεύσεων, που καταγράφονται με τη μορφή παρατηρήσεων και αφορούν κυρίως στο κυκλοφοριακό στην περιοχή, τη δόμηση στην παραλιακή ζώνη του ακινήτου και στην ανάγκη το μητροπολιτικό πάρκο των 2.000 στρεμμάτων να είναι ανοικτό και προσπελάσιμο.
Ωστόσο, η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων -αποτελούμενη από τους Αθανάσιο Μαρίνο Αραβαντινό, ομότιμο καθηγητή Πολεοδομίας, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ, Ιωάννη Αίσωπο, καθηγητή Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών, Γεώργιο Πετράκο, πρύτανη Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθηγητή Οικονομικής του Χώρου, Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, και Ιωάννη Ψυχάρη, καθηγητή Περιφερειακής Οικονομικής Ανάλυσης, Τμήμα Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών- είναι σαφής ως προς την αναγκαιότητα της επένδυσης των 7 δισ. ευρώ.
Οι εμπειρογνώμονες σημειώνουν ότι «το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του χώρου χαρακτηρίζεται από εγκατάλειψη και αποτελεί “αδρανές κεφάλαιο”, ενώ υφίσταται ο κίνδυνος να εξελιχθεί σε γενικευμένο “σκουπιδότοπο”, κάτι που σε τμήματα έχει ήδη συμβεί», ενώ καταλήγουν ως εξής: «Δεδομένων των συνθηκών στις οποίες βρίσκεται σήμερα η χώρα, το έργο του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, λόγω της πολύ μεγάλης κλίμακάς του, θα προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης της οικονομίας της Αθήνας, αλλά και ευρύτερα της ίδιας της χώρας, κάτι εξαιρετικά σημαντικό.
Επιπλέον, το έργο θα συντελέσει καθοριστικά στην ανάπτυξη και εξέλιξη του ελληνικού κατασκευαστικού τομέα, καθώς και του τομέα των υπηρεσιών, προσφέροντας εργασία, αλλά και εμπειρία κτιριακών έργων μεγάλης κλίμακας σε πολύ μεγάλο αριθμό μηχανικών και επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων. Το έργο στο Ελληνικό λόγω του μεγέθους του είναι δυνατόν να μετασχηματίσει τη φυσιογνωμία της Αθήνας, προσφέροντας νέους κτιριακούς τύπους και νέους αστικούς χώρους, καθιστώντας την πόλη πιο ενδιαφέρουσα και βιώσιμη και ταυτόχρονα έναν ακόμη πιο ελκυστικό προορισμό σε μεσογειακή, ευρωπαϊκή και διεθνή κλίμακα».
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από το ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής